Marcel Kittel grijpt zege in ingekorte Romandië-rit
De eerste rit in lijn van de Ronde van Romandië is gewonnen door Marcel Kittel. In dienst van Etixx-Quick-Step kwam hij als eerste over de eindstreep in Moudon. Niccolo Bonifazio (Trek-Segafredo) kwam nog dichtbij, maar de Duitser bleef de Italiaan een half wiel voor. De etappe werd vanwege sneeuwval ingekort en was daarom ‘slechts’ 100,5 kilometer lang. Ion Izagirre behoudt de leiding het klassement, voor Tom Dumoulin.
Sneeuwval zorgde ervoor dat de eerste zestig kilometer van de etappe geschrapt werden. Deze zouden op dusdanige hoogte worden verreden, dat de sneeuw daar bleef liggen op en langs de weg. In Moudon, op een weg in de middle of nowhere tussen grasvelden gehuld met gele bloemetjes en koeien, die toch nog dat beetje lentegevoel gaven, vond de start plaats.
Lange solo Armée
Sander Armée was de eerste aanvaller van de dag. De Lotto Soudal-renner kreeg Marco Minnaard (Wanty-Groupe Gobert) en Nico Brüngger (Roth) achter zich aan. Lange tijd zwommen de Nederlander en de Zwitser tussen Armée en het peloton in, zij waren bezig aan de zogenoemde chasse patate. Movistar nam de leiding in het peloton en hield het gat op vier minuten. Dat was op veertig kilometer van het einde nog zo, dus stak Orica-GreenEDGE een helpende hand toe. Samen met Movistar ging het tempo de hoogte in, waardoor het verschil met Armée snel halveerde.

Armée in de aanval – foto: Sirotti
Snelle finale
Op het heuvelachtige parcours rond Moudon kreeg Armée het alsmaar lastiger. Op dertien kilometer van de streep was zijn liedje uit. Een afdaling leidde de ultieme finale in. Enkele sprinters wisten het Zwitserse heuvelland nog te overleven. Orica-GreenEDGE en Lampre-Merida namen de kop, maar werden overvleugeld door het Etixx-Quick-Step van Marcel Kittel. Ondanks een late uitval van Albasini wist de Duitse spurter met klein verschil Niccolo Bonifazio achter zich te houden.
Best een flink aantal ploegen nog met 7 man in het eerste peloton, dat is toch sterk.
Hij won die Tour de 4 meest vlakke ritten, van zodra er een heuveltje in zat, kwam hij niet aan sprinten toe, zelfs niet voor een top-10
Misschien verwachten we gewoon teveel en moeten we tevreden zijn als er een keer iemand bij de eerste 15 zit.
En dat moe worden van kritiek op TLJ.. ik word vooral moe van het feit dat er ons zoveel aanleiding gegeven wordt om kritisch te zijn. Ik kan zelfs Dylan Groenewegen niet meer uit mijn hoofd krijgen die er in WFlive nog een schepje bovenop deed en lacherig over de fans deed die altijd wat te zeuren hebben. Maar tis hem vergeven, de enige die nog wat gewonnen heeft bij de zwartgele formatie.
Volgens mij vergeten sommigen dat we richting halverwege seizoen zijn, het voorjaar zit er gewoon alweer op hoor. En ik stel vervolgens vast dat er maar een paar renners bij TLJ zijn die naar behoren presteren en dat de ploeg amper vooruitgegaan is ten opzichte van het rampvoorjaar 2015.
Maar ik hoor graag van jullie wat er vandaag weer het grote excuus was uit het rijtje: gevallen, te koud, niet goed geplaatst, broek te strak, bril beslagen enz.
Volgens mij is Hofland gewoon niet een topsprinter en zijn omkadering (trein) ook niet van het hoogste niveau. Wanneer LTJ enorm gefocussed beide snelle mannen + 'trein' VOL op alle minder goed bezette koersen had gezet…. Dat was slimmer geweest denk ik.
Ben het met je eens als je het over de minder goede bezette koersen hebt. Toch die Theo Bos he, zonder cynisme.
Joh ik wil niet moeilijk doen, maar begin wel wat allergie te krijgen voor mensen die het gaan omdraaien of zelfs inzetten op tevreden zijn met top-15. Kom op nou zeg. Tis toch wederom heel matig dit voorjaar? Mag dat benoemd worden?
Edit: Rv, heb vrienden in Zwitserland die eerlijk nog nooit van Cancellara gehoord hadden toen ik ze er enthousiast naar vroeg de eerste keer. Nou kan ik me vergissen, maar volgens mij is dat ook niet een land met een echte fietscultuur. En bestaat de ploeg nog niet zo lang. Bovendien is het naar voren brengen van een ploeg die ook niet echt imponeert niet direct een reden om het andere als onterecht af te stempelen. Aan de andere kant van het spectrum heb je namelijk mannen als Lefevere, Tinkoff en Vino die zelden tevreden zijn en altijd overdreven kritisch naar hun eigen renners toe zullen blijven. Laat de waarheid dan ergens in het midden liggen.
Wanneer je Astana benoemt als het valt dit seizoen daar ook gewoon tegen is het misschien interessant om ook te bekijken of het andere jaren wel succesvol was, áls er trouwens al een direct verband is. En volgens mij hebben ze de afgelopen jaren wel een paar keer champagne gedronken 's avonds als het me nog goed bijstaat.
Maar los van dit allemaal, hoe denken de door kritische geluiden vermoeide mensen dat er vandaag na de etappe gesproken tegen elkaar zal worden in de TLJ-bus? En hoe luisteren mensen naar opmerkingen van TLJ-renners die zelf regelmatig spreken over zware woorden die zijn gevallen na een tegenvallende koers?