vrijdag 24 februari 2017 om 10:04
Marcel Kittel niet langer met schijfremmen uit respect voor collega’s
Marcel Kittel laat vandaag in de Abu Dhabi Tour zijn fiets met schijfremmen aan de kant staan. De Duitse sprinter kiest voor een racefiets met velgremmen uit respect voor zijn collega’s.
De discussie over de veiligheid van schijfremmen laaide gisteren weer op nadat de finale van de openingsrit van de Abu Dhabi Tour werd ontsierd door een valpartij. Sky-renner Owain Doull werd bij die val diep in zijn schoen gesneden, vermoedelijk door de schijfrem van Kittel.Verschillende renners uitten gisteren opnieuw hun ongenoegen over de introductie van het nieuwe remsysteem. Ze voelen zich niet gehoord door de internationale wielerbond UCI en klagen over het gevaar van de schijfremmen die messcherp zijn en bij veel gebruik gevaarlijk heet kunnen worden.
#RideToAbuDhabi Kittel’s bike #nodiscs pic.twitter.com/zZsaBYsR5A
— Gregor Brown (@gregorbrown) 24 februari 2017
Ik heb er ook sterke twijfels bij, vooral waar komt het mooie bruine kleurtje bij? en die dingen zijn rond, dus een groter contact oppervlak dan bij die mogelijke scherpe randen vroeger.
Daarnaast als iedereen hier zo bang is dat ze in een schijf vallen, zijn jullie dan niet ook bang om in een wiel te vallen? Spake zijn niet slap, aerodynamisch gevormd (oftewel klein oppervlak in de voorwaatse richting) en hebben aardig wat snelheid. Zou net zo mooi moeten snijden. Of anders de spaak breken. Iemand ooit zoiets tegen gekomen?
Of de tandwielen (ketting vliegt er makkelijk af bij een ongeluk)? want eerlijk is eerlijk tandwielen of schijfrem maken niet zo veel uit.
De wrijving van een voet/been in een schijfrem stop voor een snelle stop, dus danig snel dat je net zo makkelijk met een tandwiel snijdt zoongeveer.
En dat gloeiend heet, zolang het niet boven de smelt temperatuur komt van materialen gaat het niet heel veel uitmaken. Mochten die dingen zo heet worden dan schroeien ook gelijk je wonden dicht trouwens.
Ik heb er maar twijfels bij.
Wel, @Sephiroth, inderdaad over wielen: kan me nog herinneren dat de 4-spaaks (feitelijk 8) carbon spinergy's snel uit de handel waren. Dat waren echt messen. Uit eigen ervaring weet ik dat valpartijen waarbij je vingers tussen de spaken komen pijnlijke kneuzingen opleveren en wat lichte snijwonden. Maar omdat je hand het wiel 'ingetrokken' wordt geen diepe snijwonden.
Met tandwielen zijn natuurlijk genoeg ervaringen. Die kunnen nare wondjes (vooral voorblad als de ketting op kleine blad ligt) geven maar meestal niet diep. Ik heb ze overigens ook wel eens in een helm zien staan...
Bovenal lijkt me dit een simpel op te lossen vraagstuk. Doe gewoon een goede test.
Ik heb tijdens een toertocht eens iemand met zijn handen in de spaken zien komen, bij hem hingen er 2 vingers bij. Hij heeft uiteindelijk erg lang moeten revalideren en heeft nu vel van zijn kont op z'n vingers. Soms is het ook gewoon pech hebben.
Daarnaast kan je in dit geval in 2 tellen testen of het überhaupt wel mogelijk is. Past de schoen op de schijf zonder keihard tegen de spake te drukken? Die afstand zou ook moeten kloppen iig.
Waar ik mijn twijfels bij heb is vooral de "nette" snede in de schoen, bijna perfect...(?).
@erica, de Dogma is er ook in disc uitvoering. Deze theorieën kunnen de kast weer in.
Ik wil overigens niet zeggen dat de schijfrem ongevaarlijk is, maar er wordt soms ook wel over gesproken alsof het wachten is op de eerste beste massale valpartij met een dozijn doden. Wielrennen is een gevaarlijke sport en dat moet niet gevaarlijker worden door zoiets onbenulligs als een schijfrem terwijl er in veel gevallen een geschikt alternatief is. In bijna alle gevallen voldoen velgremmen gewoon, behalve bij nat weer en in afdalingen heb je echt profijt van schijfremmen.