Marco Haller aangereden door auto en staat maandenlang buitenspel
Marco Haller is woensdagmiddag aangereden door een auto. De 27-jarige Oostenrijker heeft daarbij meerdere breuken in zijn linkerbeen opgelopen en staat maandenlang buitenspel. Dat meldt zijn ploeg Katusha-Alpecin op haar digitale thuis. Haller had een belangrijke pion van Marcel Kittel moeten zijn in de komende Tour de France.
In het ziekenhuis werd een dubbele breuk in zijn knieschijf vastgesteld. Na verder onderzoek bleek hij ook zijn linker dijbeen gebroken te hebben. “Ik ben erg teleurgesteld”, zucht Haller. “Niet alleen door het missen van de Tour. Maar ook – alweer – door de houding en het gedrag van automobilisten. Auto’s en fietsers delen de weg, maar het lijkt erop dat het steeds moeilijker is. Er is een verandering van mentaliteit nodig.” Zodra de Oostenrijker het ziekenhuis mag verlaten, begint hij zijn revalidatie in München. Wanneer hij eventueel kan terugkeren in competitie, is nu nog niet bekend.
Heb wel het idee dat we nu vaker van dit soort berichten te lezen krijgen. Komt het dan ook vaker voor dat mensen worden aangereden?
Hoe weet jij dat ie vol gas ging?
Wie heeft het over een kruispunt? Lees toch eens goed voor je een oordeel velt. Er staat in een afdaling, dan is de snelheid sowieso hoger en er zijn vaak onoverzichtelijke zijwegen, dat verklaard ook het stopbord.
Dat betekent alleen dat hij niet heeft kunnen remmen, het zegt niks over zijn snelheid.
Op de fiets ben je erg kwetsbaar. En ik heb vroeger van mijn rij instructeur geleerd:
"Voorrang HEB je niet, voorrang KRIJG je"
Mijn vriendin reed laatst achter groepje van 12 wielrenners die een kilometer lang expres met 4 man breed bleven rijden. Met 12 man kun je makkelijk op een lint?!? Dit soort lui verpesten het voor de rest want de helft van de automobilisten zal bij een volgend groepje chagrijnig zijn en daardoor minder rekening houden bij inhalen.
“I was riding with Bernie Eisel and was sitting in his wheel in a slight downhill, when suddenly a car, ignoring the stop sign, came at us from the right.
Voor de zekerheid helemaal stoppen op een voorrangsweg vind ik slecht verkeersgedrag. In het verkeer hoort het erbij dat je in zekere mate rekent op correct gedrag van anderen. Het wordt anders juist chaotisch en onoverzichtelijk.
Een bestuurder die slechts oppervlakkig kijkt bij het oprijden van een voorrangsweg is gewoon verkeerd bezig, al helemaal als er nota bene een stopbord staat. Mijn observatie is dat zo iemand enkel een aanrijding met een ander groot voertuig wil vermijden en de gok van een aankomende fietser wel durft te nemen. Net zoals veel voetgangers en fietsers nogal eens oversteken of van richting veranderen op basis van gehoor en diezelfde gok nemen.
Ik probeer zoveel mogelijk wel resoluut voorrang te nemen, met alertheid en in achtneming van de situatie. Volgens mij vergroot een hoge mate van voorzichtigheid en twijfelachtigheid je risico's.
Iedereen maakt wel eens een verkeers-/voorrangsfout. Als iemand dat jegens mij doet dan maak ik altijd een verontwaardigd gebaar. Niet omdat ik dan erg boos ben maar om meer indruk te maken zodat deze verkeersdeelnemer hopelijk alerter wordt.
Dus mijn boodschap: te veel ruimte geven voor fouten van anderen in het verkeer geeft een netto negatief effect, als variant op het principe van moral hazard.
Met een fiets op echt hoge snelheid verkeer tegenkomen, zoals in een afdaling, blijft natuurlijk altijd een spannende situatie waar ik zelf geen ervaring mee heb.