Mathieu van der Poel: “Het gevaarlijkste aan onze sport zijn de renners zelf”
foto: Cor Vos
Zeger Schaeken
zondag 7 april 2024 om 08:30

Mathieu van der Poel: “Het gevaarlijkste aan onze sport zijn de renners zelf”

Interview Mathieu van der Poel kan vandaag zijn tweede monument van het seizoen winnen. Dat is ook de ambitie bij Alpecin-Deceuninck, die met Jasper Philipsen nog een grote kanshebber hebben op de overwinning. “Niks moet nog voor mij dit seizoen, maar natuurlijk zou het heel gaaf zijn om Parijs-Roubaix weer te winnen”, vertelde Van der Poel op de persconferentie aan de verzamelde pers.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Van der Poel en Philipsen, de nummers een en twee van vorig jaar, stonden vrijdagochtend de pers samen te woord. De twee kopmannen van Alpecin-Deceuninck vertrokken na het persmoment naar Frankrijk, waar ze een verkenning zullen doen van Parijs-Roubaix.

Mathieu, hoe waren je dagen in Spanje? 
“Ik heb genoten van het goede weer in Spanje. Dat was dé reden om naar daar te gaan. Maar ik wilde ook nog wat trainen. Ik ben blij dat ik toch nog drie goede trainingsdagen heb gehad. Als ik na Roubaix geen koersen meer had, was dat niet zo belangrijk geweest. Maar daarna is het niet gedaan, dus wil ik mijn goede vorm houden.”

Philipsen: “Zie je die tan-lines niet? Hij heeft meer in de zon gelegen (lacht).”

Was je effectief gaan hardlopen de dag na de Ronde, of klopt dat niet?
Van der Poel: “Dat klopt inderdaad niet. Freddy (zijn vaste trainingsmaat Freddy Ovett, red.) en ik waren gaan fietsen, en hij was daarna nog gaan lopen. Het was een 1 april-grap van hem. Ik ben zelf geen fan van die 1 april-grappen, maar niemand vroeg het me, dus… (lacht).”

Waar waren jullie gisteren tijdens de val in de Ronde van het Baskenland?
Van der Poel: “Ik was op weg naar het vliegveld om weer naar België te komen. Ik wil wel zeggen dat ik vind dat het gevaarlijkste aan onze sport de renners zelf zijn. Wij nemen de risico’s. Dat is het grootste probleem. Het is gewoon zo dat iedereen op hetzelfde moment voorop wil zitten en dat gaat gewoon niet. Je kan het vast wel beter maken, maar helemaal veilig zal het nooit worden. Dat is jammer.”

Philipsen: “Ik was thuis en kreeg een live-update dat er een grote val was. Ik zag natuurlijk al snel dat alle grote namen erbij betrokken waren. Veel jongens liggen er misschien een paar maanden uit, dat is jammer om te zien. Helaas gebeurt het vaker de laatste tijd. Als team zijn wij gelukkig van pech gespaard gebleven tot nu toe. Dat is natuurlijk in ons voordeel. Het zorgt ervoor dat we gewoon ons plan kunnen volgen. Maar het is jammer om te zien dat veel van onze concurrenten pech hebben.”

Mathieu, de chicane. Wat vind je ervan?
Van der Poel: “Ten eerste vind ik het goed dat ze iets anders proberen. Ik ben een grote voorstander van het feit dat ze iets willen veranderen. Maar naar mijn mening is de chicane niet de juiste manier. Het de week ervoor pas beslissen, is misschien ook niet de beste optie. Het is een van de gevaarlijkste passages die we doen. Ik voel me daar ook nooit op mijn gemak in het peloton. Het is dus goed dat ze erover nadenken, maar zomaar iets veranderen om iets te veranderen is ook niet de juiste manier.”

Wat zou de oplossing dan wel moeten zijn?
Van der Poel: “Ik denk dat die weg van rechts (de weg waar de chicane is gelegd, red.) opties biedt. Na mijn reactie op sociale media kreeg ik ook een bericht van Adam Hansen (de voorzitter van de CPA, red.) Hij zei me dat er een aantal opties zijn voor de komende jaren en die zien er best goed uit. Maar de oplossing die ze nu hebben, zal er naar mijn mening alleen maar voor zorgen dat het nog gevaarlijker wordt. De eerste renners zullen er goed doorkomen, maar als je niet bij de eerste 20 zit, verlies je misschien al een halve minuut. Voor mij is het dus niet de juiste oplossing. Maar als de meerderheid van de renners vindt dat dit beter is, sluit ik me daarbij aan.”

Is die kasseistrook van Arenberg de gevaarlijkste van ze allemaal?
Van der Poel: “Voor mij wel. Die kasseien zijn ook niet bedoeld om met een racefiets op te rijden, vind ik om eerlijk te zijn. De andere stroken liggen er soms ook slecht bij, maar zijn wel doenbaar. Met 65 km/u Arenberg oprijden heeft niks met vaardigheid te maken. Dat is gewoon hopen dat je fiets het houdt.”

“Wat Visma  | Lease a Bike vorig jaar deed (ze trokken door op de strook voor Arenberg om zo het peloton flink uit te dunnen en het gedrum te ontlopen, red.), was heel goed en slim. Dat was achteraf gezien de meest ontspannen manier om naar Arenberg toe te leven. Maar het probleem is nu dat iedereen dat weet, dus eigenlijk is dat niets waard.”

Philipsen: “Zelfs iemand die heel goed overweg kan met de fiets, kan nog een lekke band krijgen. Het is gewoon heel moeilijk om daar rechtop te blijven.”

Mathieu, heb je als wereldkampioen soms het gevoel dat je een belangrijke stem bent?
“Dat wil ik niet zijn. Dat is het juist. Ik geef mijn mening, maar als de rest van het peloton iets anders denkt, volg ik gewoon. Ik ga zondag gewoon de koers proberen te winnen, met of zonder chicane. Ik wil er niet teveel over nadenken.”

Parijs-Roubaix wordt gezien als een van de gevaarlijkste wedstrijden. Maakt dat jullie nerveus?
Philipsen: “Ik denk dat Parijs-Roubaix deels over geluk hebben gaat, maar ook over positioneren. Als je goed bent, zit je vooraan en dan blijf je meestal uit de problemen. Als je minder goed bent, zit je in het midden van het peloton, waar alle pechgevallen gebeuren. Het is dus wel voor een deel pech, maar het heeft voor mij ook veel te maken met goede positionering.”

Van der Poel: “Zoals in elke klassieker zijn er gevaarlijke punten. In Luik-Bastenaken-Luik bijvoorbeeld is de afdaling voor de Redoute een van de gevaarlijkste afdalingen die we hebben. We koersen nog steeds op open wegen. Het is moeilijk om alles te veranderen. Je kan wel een bepaald punt veranderen, maar er zal altijd gevallen worden. Zoals ik al zei, het zijn vaak de renners zelf. En soms moet je ook gewoon geluk hebben.”

Hoe kan Jasper zondag Roubaix winnen?
Van der Poel: “Ik denk dat we een situatie kunnen creëren zoals vorig jaar. Daar hebben we allebei baat bij. Onze kracht is dat we allebei op verschillende manieren kunnen winnen. We zijn dus een goed duo. Maar je moet ook een portie geluk hebben. Vorig jaar zijn we eigenlijk de hele koers uit de problemen gebleven. We hadden geen lekke banden of kenden geen pech. Dat is en blijft heel belangrijk in Roubaix.”

Wat gaat er gebeuren als jullie met twee op de piste komen? Wie gaat er dan winnen?
Van der Poel: “Een van ons.”

Philipsen: “Ik denk dat onze kaarten dan wel al op tafel liggen. We zullen ook in die situatie duidelijke instructies gekregen hebben. Maar we moeten eerst in die situatie komen.”

Van der Poel: “Als we de piste opdraaien, ga ik naar rechts en Jasper naar links (lacht).”

Jasper, heb je het gevoel dat je Mathieu een gunst moet doen na Milaan-San Remo?
Philipsen: “Natuurlijk wil ik op een bepaald moment iets teruggeven.”

Van der Poel (pikt in): “Ik verwacht dat niet. Zoals ik al zei, vorig jaar heeft hij al meer dan genoeg gedaan in Roubaix. Het gaat ook niet over iets terugkrijgen. Ik deed in San Remo wat ik deed omdat de best mogelijke optie was in die situatie. Ik weet dat hij hetzelfde zou gedaan hebben. Het is niet dat ik zoiets doe om iets terug te krijgen.”

Zijn jullie meer ontspannen dan normaal omdat jullie beiden al een monument hebben gewonnen?
Philipsen: “Het is goed dat we ons niet meer hoeven te bewijzen in het voorjaar of dat Roubaix de laatste kans is, want in Roubaix kan door pech je kans opeens verkeken zijn. Die zeges die we al hebben geven ook juist extra vertrouwen. We zijn hongerig om zondag weer voor de zege te gaan.”

Van der Poel: “Voor mij was het al een speciaal jaar in de regenboogtrui. Ik kan tot nu toe alleen maar heel tevreden zijn over mijn prestaties. Het winnen van de Ronde van Vlaanderen was het hoofddoel. Wat er nu nog komt dit jaar is allemaal bonus. Maar natuurlijk zou het heel gaaf zijn om Roubaix weer te winnen.”

Is Mons-en-Pévèle dé strook om aan te vallen?
Van der Poel: “Als de wind goed staat wel. Maar vorig jaar stond die daar niet gunstig. Het is zeker een van de zwaarste stroken, je kan er het verschil maken. In Parijs-Roubaix is de wind wel cruciaal en zeker daar. Je hebt ook het stuk na de kasseien waar je het tactisch kan spelen, maar dat is lastig.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.