Miguel Ángel López wint op steile Kitzbüheler Horn, Stefan Denifl leider
Miguel Ángel López heeft de vierde etappe van de Ronde van Oostenrijk naar de Kitzbüheler Horn gewonnen. De kleine Colombiaan van Astana loste op de steile Alpencol al zijn concurrenten en kwam solo over de finish. Thuisrijder Stefan Denifl (Aqua Blue Sport) eindigde als tweede en is de nieuwe klassementsleider.
Pim Ligthart van Roompot-Nederlandse Loterij zat in de vlucht van de dag. Hij kreeg Viviani (Italiaanse selectie), Bosman (Hrinkow), Salzmann (WSA), Diaz (Delko Marseille Provence KTM) en Chetout (Cofidis) met zich mee. De maximale voorsprong bedroeg anderhalve minuut. Met een voorgift van minder dan een minuut begonnen zij aan de slotklim naar de Kitzbüheler Horn.
Ilnur Zakarin nam hier de kop in dienst van Rein Taaramäe. Door het tempo van de Rus werd de favorietengroep flink uitgedund. De eerste demarrage kwam van Miguel Angel Lopez. Mekseb Debesay sloot aan, maar kon de pocketklimmer uit Colombia niet lang volgen. Lopez dartelde op de Horn (9,8 km aan 12,8%) weg van zijn concurrenten en mocht op de top het zegegebaar maken.
Lekker profiel: http://cyclingcols.com/col/KitzbuhelerHorn. Al reden ze vandaag blijkbaar niet helemaal omhoog. In Oostenrijk zijn ze zuinig met asfalt (lees: veel steile wegen).
Zo, anders ik wel! Een monsterrit van Innsbruck over de Brenner, Jaufen, Timmels, met finish op de Rettenbach..
Het lijkt er niet meer uit te komen bij hem.
De laatste steile kilometers zijn wel degelijk geasfalteerd (in zeer goede staat zelfs), maar helaas enkel toegankelijk voor fietsers en wandelaars, via een slagboom (want privé-eigendom van de Oostenrijkse televisie). Daarbij is er bovenop de top geen plaats voor een heel finishdorp. De laatste kilometers van de Horn zijn echter wel de mooiste, je rijdt namelijk dwars door een Alpentuin.
Nogmaals, WT waardig!
Tusveld redde het na zijn stage net niet en is door SUNWEB bij ROOMPOT gestald, ik kan mij voorstellen dat daar door zijn recente ontwikkeling verandering in komt.
@SH: Die mist natuurlijk Kvasina.
Met dat ze in Oostenrijk zuinig zijn met asfalt doelde ik trouwens meer op de vele steile beklimmingen aldaar. Net alsof ze bij het aanleggen van een weg de kortste weg omhoog nemen (en dus zo min mogelijk asfalt nodig hebben)