Minder zware slotklim is tegenvaller voor Tom Dumoulin
De slotklim op het parcours van de WK tijdrit is minder zwaar dan aanvankelijk werd gedacht en dat is een kleine tegenvaller voor Tom Dumoulin. De Nederlandse topfavoriet had het liefst een zo zwaar mogelijke klim gehad. “De klim is zwaar, maar niet zo zwaar als ik verwacht had”, zegt hij tegen Nu.nl.
“Ik had begrepen dat het tien procent gemiddeld was, maar dat was het echt niet. Er zitten ook stukjes in dat het even naar beneden gaat”, zegt Dumoulin.Fietswissel
Bondscoach Thorwald Veneberg kwam met het idee om aan de voet van de slotklim te wisselen van tijdritfiets naar wegfiets. Het initiatief werd goedgekeurd door de UCI. Renners die willen wisselen, kunnen dat doen op een twintig meter lange mat. Op die mat, die gladheid moet voorkomen, mogen twee mecaniciens en de bondscoach staan. Een van de mecaniciens mag de renner na de wissel weer op gang duwen totdat een jurylid op een fluitje blaast. De andere mecanicien stapt achterop een motor met een reservefiets. Op de steile slotklim zijn auto’s niet toegestaan.
Dumoulin hakt vandaag pas de knoop door of hij gaat wisselen. “Als het een lastigere beklimming was geweest, was er geen keuze geweest”, zei Procycling-journalist Leon de Kort, die gisteren bij de persconferentie aanwezig was, in WielerFlits Live. “Hij gaat morgen (vandaag, red.) pas zijn besluit nemen na de ultieme parcoursverkenning.”
Belgen wisselen
Waar Dumoulin nog twijfelt, hebben de drie Belgische deelnemers al een beslissing genomen. De Belgen gaan wisselen. “Gezien het zware parcours komt het voor ons niet aan op enkele seconden”, zegt LottoNL-Jumbo-renner Victor Campenaerts tegen Het Nieuwsblad.
Love the on-site info! Hele parcours verkend?
Edit: dit schijnt het officiële traject, dus zelfs richting 10% inderdaad. Dave Brailsford is overigens harder naar boven gereden dan Tejay van Garderen...
Een van de mecaniciens mag de renner na de wissel weer opgang duwen totdat een jurylid op een fluitje blaast.
Haha. Heeft die jurykerel dan een stopwatch in z'n hand?
Zou 't eigenlijk wel aardig vinden als er nou eens niet mag worden geduwd. Zal uiteindelijk vast weinig schelen qua aantal renners dat wisselt.
Ik ben trouwens echt heel benieuwd hoe die wissel er uit gaat zien, inclusief fiets op motor.
Ik ben helaas niet meer on-site, maar vorig jaar wel het parcours al verkend
Hier is het duwen gewoon onzin. Bij de wisselfiets zal de ketting op het binnenblad liggen. Gewoon klaarstaan met dat ding, net als bij het veldrijden. Duwen tot het fluitje klinkt, wat een grap.
#zeurmodus