‘Misschien accepteren dat wielrennen niet altijd even veilig is’
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 1 januari 2025 om 10:00

‘Misschien accepteren dat wielrennen niet altijd even veilig is’

Na enkele zware valpartijen en het tragische overlijden van Muriel Furrer is de discussie over veiligheid in wielerkoersen weer volop aangezwengeld. De grote vraag is alleen: hoe maken we de wielersport nu veiliger? In de WielerFlits Podcast komt het veiligheidsvraagstuk uitgebreid ter sprake.

Er wordt overigens niet enkel gesproken over het voorkomen van valpartijen, maar ook hoe de impact verkleind kan worden. Hoe kijkt oud-renner Danny Nelissen, te gast in de WielerFlits Podcast, hier eigenlijk naar? “Ze rijden tegenwoordig allemaal met veel grotere versnellingen. De enige manier om de snelheid in te perken, is het beperken van verzetten. Maar dan ga je terug naar het jeugdwielrennen.”

“Soms moet je accepteren dat niet alles even veilig is”, aldus Nelissen. “We accepteren ook sporten als Formule-1 en Rally, maar in die sporten zijn er meer mogelijkheden om het veiliger te maken. Wielrenners rijden gewoon op de openbare weg.”

Zelfkritisch
Michel Cornelisse, ploegleider bij Fenix-Deceuninck en eveneens te gast in de WielerFlits Podcast, kijkt dan weer naar de negatieve impact van de tegenwoordig zo populaire powermeters. “Ze zitten telkens maar op die powermeters te kijken. Ik denk dat renners tegenwoordig heel laat reageren omdat ze vaak op zo’n powermeter kijken. Op dat ding staat vaak ook het parcours aangegeven. Ze kunnen alles zien, maar kijken niet meer vooruit.”

Volgens Nelissen moeten de renners zelf ook beter in de spiegel kijken. “Negentig procent van alle valpartijen wordt veroorzaakt door wielrenners. De ene renner let niet op, de andere renner rijdt het stuur uit zijn handen. We zien die gast (doelt op de Pool Filip Maciejuk, red.) die in de Ronde van Vlaanderen het hele peloton omver knikkert omdat hij door de berm wil rijden.”

Vanaf 47.38 tot 55.57 minuut gaat het over de vele valpartijen en de veiligheid in wielerkoersen:

Afwachtende houding
Is strenger straffen dan het devies? “Ook niet. Je kan als jury niet het hele peloton controleren”, is Nelissen van mening. “We moeten gewoon accepteren dat wielrennen een gevaarlijke sport is. […] Zware valpartijen gebeuren, maar dat moeten we natuurlijk wel zien te voorkomen. Ik zag een artikel voorbijkomen over Stefan Küng en airbags. In die technologie zit misschien iets van hulp, aangezien we nog altijd in een lycra-pakje rijden en dat vangt de impact niet op. Maar het blijft wel zo dat je als renner het gevaar moet zien en ook eens op tijd remt.”

WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs laat ook zijn licht schijnen op het thema veiligheid. “Er wordt wel over een veiligere wielersport gesproken, maar je hoort er zo weinig van. Ga gewoon met elkaar om de tafel zitten en eens kijken wat er gedaan kan worden.”

“Wielrennen vindt op de openbare weg plaats en daar vinden ook nog altijd verkeersongelukken plaats”, treedt hij Nelissen bij. “Wat dat betreft is het niet gek dat er valpartijen zijn, zeker in de topsport. Maar we moeten er wel alles aan doen en gaan bekijken hoe we de wielersport veiliger kunnen maken. En daar vind ik de wielersport niet in voorop lopen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.