Mollema baalt van organisatie Tirreno-Adriatico: “Top tien wordt nu moeilijk”
Bauke Mollema werd vorig jaar tweede in Tirreno-Adriatico achter Nairo Quintana. Dit jaar wilde hij opnieuw bij de beste vijf eindigen, maar het schrappen van de koninginnenrit van zondag gooide roet in het eten. “Een top vijf-klassering is uitgesloten. Misschien dat een top tien er nog net in zit, maar ook dat gaat moeilijk worden”, vertelde hij in aanloop naar de afsluitende tijdrit aan De Telegraaf.
“Speciaal naar deze wedstrijd toegeleefd”
De Tirreno is voor Mollema de eerste serieuze test van het jaar. “Ik heb hier speciaal naar toegeleefd en uitgekeken naar de bergrit naar Monte San Vicino.” Met een uitlooppoging in de slotfase liet de renner van Trek-Segafredo zich gisteren nog wel even van voren zien. “Ik voel me de hele week al goed. Ik heb het helaas niet echt kunnen laten zien en daar baal ik van.” Een tegenstander van het extreme weather protocol is hij absoluut niet. “Maar ik denk dat daar wel uiterst zorgvuldig mee moet worden omgegaan.”
Mollema staat in het algemeen klassement op de twaalfde plaats. Hij begint aan de afsluitende tijdrit om 15.24 uur.
Betreffende de weersomstandigheden heb ik al aangegeven dit voor de start op de dag zelf te bezien aan de hand van de actuele weersvoorspellingen. Algehele afgelasting alleen als het echt niet anders kan.
Misschien is het überhaupt reden te meer om nu eens goed na te gaan denken of P-N en TA niet te vroeg gepland staan. Als je kijkt naar het klimaat/weer is dit altijd lastig hier terwijl koersen in Spanje qua weer veel beter zouden kunnen. Is het dan geen optie om dat om te ruilen.
In Parijs-Nice daarentegen konden ze blijkbaar niet beslissen.. met als resultaat totale chaos, bevroren renners en aflasting tijdens de rit!
Inderdaad, in die editie van MSR was het pas ook om te lachen.
Nu werd er in elk geval klare wijn geschonken.
@SoloSlim: in Frankrijk werd er alleen geen sneeuw voorspeld, maar regen. Je kunt organisatoren niet kwalijk nemen dat ze afhankelijk zijn van voorspellers van het weer die er wel eens naast zitten. Ik vind dat er zowel in Frankrijk als in Italië prima is opgetreden. Al had het achteraf andersom gemoeten, dat is achteraf makkelijk praten.
Er zullen altijd wel renners klagen, ofwel omdat ze door de sneeuw gestuurd worden, ofwel omdat ze net niet door de sneeuw gestuurd worden...
Dat is echt totaal iets anders qua organisatie. Dat regel je echt niet ff in 1 ochtend...
En het mag dan allemaal wel lekker duidelijk zijn zo, maar dat kan toch geen argument zijn voor een hele slechte oplossing, waarmee je het hele rondje tot een aanfluiting degradeert. (Waarmee ik niet wil zeggen dat deze ronde per se een berg-rit moet hebben, maar wel dat er nu een aantal klimmers aan de start staan die nu feitelijk voor spek en bonen daar rond rijden).
Ten tweede, een koers organiseren kost geld, er is geen enkele organisatie die alternatieve routes gaat organiseren voor elke rit die getroffen kan worden door slecht weer. Je gaat geen andere wegen verkeersvrij houden, seingevers inzetten, nadarhekken plaatsen, enz... op één dag tijd. Om nog te zwijgen over vergunningen. Ik zie ze al lachen bij plaatselijke gemeentebesturen: "Wij gaan hier mogelijk een koers doorsturen op die dag als het slecht weer wordt ergens anders."