Mollema heeft nominatie voor Prijs van de Superstrijdlust
foto: ASO
zaterdag 22 juli 2017 om 12:26

Mollema heeft nominatie voor Prijs van de Superstrijdlust

Bauke Mollema is een van de negen renners die kans maken op de Prijs van de Superstrijdlust. Dat heeft de organisatie zojuist bekendgemaakt. De andere kandidaten zijn Alberto Contador (Trek-Segafredo), Michael Matthews, Warren Barguil (beiden Sunweb), Tony Gallopin, Thomas De Gendt (beiden Lotto Soudal), Daniel Martin (Quick-Step Floors), Lilian Calmejane (Direct Energie) en Serge Pauwels (Dimension Data).

De winnaar is degene die de meeste van zeven stemmen krijgt. Zes van de zeven stemmen worden gegeven door een jury. Het publiek mag beslissen over de laatste stem. Die stem gaat naar de renner met de meeste retweets op het Twitter-account van deze prijs.

De jury bestaat uit vijf Fransen. Greg Lemond is de enige buitenlander die mag stemmen. De overige juryleden zijn ex-prof Laurent Jalabert, tv-commentatrice Marion Rousse, koersdirecteur Thierry Gouvenou en de journalisten Jean Montois (AFP) en Alexandre Roos (L’Equipe). De winnaar van de Prijs van de Superstrijdlust ontvangt een bedrag van 20.000 euro.

[poll id=”568″]

RIDE Magazine
69 Reacties
22-07-2017 13:22
Barguil zou voor mij de terechte winnaar zijn, of Matthews. Als de jury iemand wil kiezen die geen grote prijs heeft gewonnen vind ik Dan Martin (was vaak de eerste of zelfs enige favoriet die iets probeerde) of Contador (2 grote aanvallen; deze prijs als een afscheidscadeau) wel kanshebbers. Met De Gendt heb ik niet zoveel, aanvallen puur om kans te maken op deze prijs, dus eigenlijk "gemaakte" strijdlust. En dan het feit dat hij in de media bijna smeekt om die prijs te krijgen. Het komt op mij een beetje sneu over. Hij had beter zijn krachten gespaard voor 3 of 4 grote aanvallen die daadwerkelijk iets hadden kunnen bereiken.
22-07-2017 13:22
"Aandoenlijk", "broodrenner",... Het regent weer complimenten voor een renner die tenminste probeert de koers kleur te geven. Als het louter een broodrenner was; en als zijn vluchten bij voorbaat kansloos zouden zijn, hoe verklaar je dan zijn ontzagwekkende palmares? En dan niet in kwantiteit, maar in kwaliteit. Als hij een etappe had gewonnen, was het een held. Nu greep hij er telkens naast en is het plots een sukkel. Zo kortzichtig allemaal. Go De Gendt!
22-07-2017 13:27
Het is eigenlijk wel grappig dat Pauwels genomineerd is en Roglic niet, terwijl Roglic een etappe heeft gewonnen. Of Contador in plaats van Roglic, omdat Roglic meer heeft aangevallen.
22-07-2017 13:29
Alberto of Dan. Stemmen op Barguil is puur omdat hij zo ontzettend sterk was en geen tegenslagen kende itt deze 2 heren.
22-07-2017 13:29
De Gendt heeft toch gewoon objectief het meest in de aanval gereden? Dan hoort hij hem toch gewoon te krijgen.
22-07-2017 13:32
Laat het de Gendt maar niet worden. In de aanval gaan en winnend afronden vindt ik mooier.
22-07-2017 13:33
De publieksstem is al bijna binnen voor De Gendt, serieuze voorsprong al.
22-07-2017 13:39
Wat was er zo efficiënt aan de aanvallen van Dan Martin? Zijn aanvallen kwamen ook nooit in de buurt van de dagzege, de tijdsbonus die het oplevert is in totaal misschien een halve minuut, en dat zal hem geen enkele plek winst of verlies opleveren AK. Hij mocht van Sky, want hij stond iets verder, dat is alles.

"Maar hij is de enige AK-renner die het tenminste probeerde!" Ja, maar zonder resultaat.
En wat is juist de reden dat niemand hier De Gendt wil zien winnen: aanvallen zonder resultaat.
22-07-2017 13:44
Ik denk dat de mensen die Daniel Martin verkiezen dat vooral doen omdat hij zo heeft terug geknokt na zijn zware val. Het feit dat hij met moeite nog kon stappen (de beelden gingen de wereld rond), maar toch 3-4 ritten na elkaar aanviel en knokte voor hooguit 10 seconden. Hoezeer ik het hem ook gun, ik denk niet dat dat voldoende zal zijn. Ik schat het wel veel hoger in dan het vele aanvallen van Thomas De Gendt. Hij reed veel meer kilometers in de aanval, maar hoeveel van die kilometers heeft hij echt moeten knokken om voorop te blijven? Ik denk dat er in het peloton veel zijn die elke dag mee zouden kunnen zijn als ze dat willen. Maar die hebben allemaal andere belangen, waardoor zo'n acties totaal niet nuttig zouden zijn. Enkel bij Lotto vinden ze het blijkbaar voldoende om hier en daar 1000 euro op te rapen en in beeld te rijden.
22-07-2017 13:49
@Greenday
Niet alleen greep hij ernaast, maar hij doet ook bijna zijn best om niet te winnen. Gisteren was hij als eenling voor Lotto toch genoeg knecht aan het spelen voor anderen, terwijl iemand als hij al zijn krachten moet inzetten op een ultieme solo.
22-07-2017 13:49
Er zit geen schande in aanvallen zonder resultaat. Beste stuurlui staan zoals steeds weer aan wal. Ik heb sympathie voor iemand die elke keer weer probeert in de juiste vlucht te zitten. Dat die vluchten niet tot het einde reiken, daar kan de renner niets aan doen, hé. Voor hetzelfde geld had hij gewonnen in Rodez - als ze 5 minuten voor het peloton uitreden. Alles is zo relatief. Ik ben geen fan van De Gendt, hoor, maar waarom zouden we op de kap zitten van iemand die altijd maar weer zijn vak ernstig neemt? Ja, hij wil geld versieren ook, al een geluk dat de rest van het peloton dat niet wil, hé.
22-07-2017 13:49
@tomke
Nee, het moet iets anders zijn, want hier werd al vastgelegd dat dit geen prijs uit medelijden is. Die valpartij kan dus niet de reden zijn.
22-07-2017 13:50
En overigens mocht Aru ook wel genomineerd worden, de enige naast Froome die actief om de gele trui heeft gestreden.
22-07-2017 13:52
Barguil zou terrechte winnaar zijn. Streed om etappezeges en de bollentrui!!
De Gendt zou belachelijk zijn, streed alleen om mee te zitten, lag er vervolgens al voor de finale begon af en reed één finale om de winst (?).
22-07-2017 13:57
Kansloos in de vlucht zitten en als een van de eersten lossen vindt ik niks te maken hebben met strijdlust. Dat is als een doldrieste dwaas koersen. Mijn stem zou daarom naar Warren Barguil gaan.
22-07-2017 13:59
Dus volgens jullie is de prijs van de strijdlust eigenlijk een kwaliteitsprijs?
22-07-2017 14:00
Lekker belangrijk, alleen aan de Gendt geven als die volgende jaar niet meer terug komt. ( met zijn sneue lijstje )
22-07-2017 14:00
Ik weet niet eens wie hem afgelopen jaren heeft gewonnen dus zegt me niet zoveel deze prijs. De Gendt is een leuke renner maar ik heb anderen meer zien strijden, van Kwiatkowski tot Matthews. Terecht ook dat Mollema genomineerd is.
22-07-2017 14:03
Ik zelf zou de prijs aan D. Martin geven. Hij zal het alleen waarschijnlijk niet worden. Voor mij is hij toch wel een grote smaakmaker deze Tour.
22-07-2017 14:04
@Greenday: niemand verwijt de gendt dat hij geen etappe heeft gewonnen. Men verwijt hem dat hij 10 vluchten mee was, elke keer aan alle tussensprints heeft meegedaan en uiteindelijk nergens in de finale was. Dan probeer je niet te winnen, maar doe je alles voor de superstrijdlust. Alleen daarom zou hij hem al niet mogen winnen.
22-07-2017 14:06
@TykkeThor
Nee, je hebt alleen imo verschillende manieren van strijden;
Strijden voor etappezeges (Barguil)
Strijden voor de Bollen (Barguil)
Strijden om mee te zitten (de Gendt, Barguil)
22-07-2017 14:06
Waarom Uran niet genomineerd?
22-07-2017 14:06
Man met de mooiste naam van het peloton: Lilian Calmejane!
22-07-2017 14:09
Stemmen voor de Gendt werd gisteren gepusht bij Vive le Velo
22-07-2017 14:11
@Kosmonaut'
De Gendt zat niet mee om een etappe te winnen? Dat hebben we gezien vorig jaar. Dat Barguil een betere klimmer is is in deze toch helemaal niet relevant?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.