Mollema: “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op”
foto: Marcel Koch
zondag 9 juli 2017 om 18:12

Mollema: “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op”

Bauke Mollema vond het parcours van de koninginnenrit in de Tour de France te gevaarlijk. De renner van Trek-Segafredo was de hele dag in de aanval. “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op. Drie of vier waren zo link, erg hobbelig en veel linke bochten”, zei Mollema tegen de NOS na afloop.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Mollema kwam uiteindelijk met zijn kopman Alberto Contador over de finish, dat was bijna vijf minuten achter ritwinnaar Rigoberto Urán. Klassementsrenners Richie Porte en Geraint Thomas vielen hard en zijn uit de Tour.

“Als je zo’n parcours neerlegt, verbaast het me niets dat er een paar mannen naar huis moeten”, geeft Mollema aan. “Ik vond dit té. Zeker met dit weer, het was halfdroog, halfnat. Daardoor was het nog gevaarlijker. Maar zelfs als het droog zou zijn geweest, was dit vragen om valpartijen.”

Contador zelf was ook nog in aanraking gekomen met het asfalt. “Het was jammer dat Alberto niet met de besten mee kon. Ik begreep dat hij twee keer was gevallen, dus dat is in ieder geval wel een redelijke verklaring”, aldus Mollema.

RIDE Magazine
35 Reacties
09-07-2017 18:15
Ik hoorde op de radio dat verschillende Belgen het mee vonden vallen..
09-07-2017 18:20
Als je niet kan dalen moet je niet over de limiet gaan. Zo simpel is dat. Als ze dat al eens zouden doen dan zouden er al veel minder valpartijen zijn. Want vandaag zijn meer renners gevallen door fouten van anderen dan door eigen fouten.
09-07-2017 18:20
Tja, vanaf m'n tv is het makkelijk oordelen. Maar ik heb maar weinig valpartijen gezien die écht aan de te moeilijke afdaling te wijten zijn.
Dat Porte valt heeft weinig met een gevaarlijke afdaling te maken, dat was gewoon een fout van hem.
Gesink en Contador die vielen waar Mollema ook op doelde, vielen beide bergop...

En in Criterium Dauphine ging de afdaling van Mont du Chat ook gewoon goed. Natuurlijk zijn afdalingen altijd wel gevaarlijk wanneer je volle bak omlaag rijdt. Maar of dit over het randje was van de organisatie? Vanaf mijn bank gezien zeg ik van niet ;) maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat je er anders over denkt wanneer je om je heen mensen ziet vallen.

(In hoeverre is het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de renners om te zorgen dat het veilig is? Als het een enigszins gevaarlijke afdaling is, is het dan realistisch om van de renners te verwachten dat ze wat rustiger omlaag gaan? Of moet de jury dat soort situaties sowieso voorkomen?)
09-07-2017 18:21
@ Doomsday
Komt omdat die Belgen gewend zijn om over van die gladde kinderkopjes te rijden ;).
09-07-2017 18:22
Ieder nadeel heb z'n voordeel. Ik neem aan dat Pantano en Mollema mogen vrijbuiten met Contador op vier minuten, die we nu wel kunnen afschrijven.
09-07-2017 18:24
@TykkeThor
Ik denk juist dat Mollema en Pantano morgen de hele dag in de buurt van Contador zullen blijven ;)
09-07-2017 18:27
Tis in ieder geval een heel interessant vraagstuk Puffin. Tot waar zijn de renners zelf verantwoordelijk en vanaf wanneer moet je ze in bescherming tegen zichzelf gaan nemen.

Ik heb in de wielersport zelden het idee dat het belang/veiligheid van de renners op 1 staat. Er zijn altijd eerst nog andere belangen. En die gladiatoren, die moeten het allemaal maar gewoon doen.

Om nog maar te zwijgen over samenhang in het peloton. Het collectief is er al jaren vrijwel niet. Niet onder renners, niet onder ploegen en niet onder de overkoepelende organisaties.
09-07-2017 18:38
Ja, Mollema als je een berg op fiets, zal je ook ergens een keer naar beneden moeten. Je hoeft niet als een kamikaze naar beneden, ieder zijn eigen risico. De afdalingen liggen er al heel lang en als je de koers verkent weet je hoe ze zijn. Niet toevallig zijn het ook weer de brekebenen Thomas met Majka en later Porte die onderuit gaan in de afdaling.
09-07-2017 18:46
Millenial gezeur.

Er wordt zelfs bergop gevallen. Inclusief Contador. Alle bergen (en dus afdalingen) maar uit het parcours halen? 95% + van de valpartijen is aan de renners zelf te danken. Beetje matigjes om je hier achter te willen verschuilen als er hard gefaald wordt.
09-07-2017 18:50
Als Mollema dit zegt, dan ben je toch een pannenkoek als je zegt dat het niet zo is. Dit waren niet zijn eerste afdalingen.
09-07-2017 18:51
Alleen renners kunnen dat beoordelen en als Mollema het zegt neem ik dat ook van hem aan. Hij is bepaald niet bang uitgevallen. Wel apart dat ze eerst saaie vlakke etappes bedenken en de eerste afspraak voor de AK rijders dan meteen zoveel erin moeten stoppen dat je met die dag het aantal kanshebbers hebt gedecimeerd. Die valpartijen zijn logisch want iedereen van het AK was strondnerveus voor vandaag. Zij hebben een week zitten wachten en sparen tot deze dag kwam. Dan vraag je er toch wel om als parcoursbouwers. Zij wilden de maximale strijd vandaag en dat kan niet zonder risico's nemen.
09-07-2017 18:54
Ook Dan Martin zei overigens zoiets dergelijks als Mollema.
http://www.cyclingnews.com/news/tour-de-france-stage-9-finish-line-quotes-1/
09-07-2017 18:54
Quote:
Millenial gezeur.


Hahaha, daar hebben we hem weer... "millenial", het woord bij uitstek voor zure oude mannen die niet snappen dat de wereld verandert.
09-07-2017 18:55
De renners maken de afdaling grotendeels zelf gevaarlijk door zich als idioten in bochten te storten waarvan je niet weet hoe die wegdraaien, bijvoorbeeld.
Verder veel persoonlijke fouten van de renners vandaag. Wat Porte aan het doen was, is natuurlijk ook een raadsel. Bergop vallen, nog zoiets.
Slecht wegdek vind ik wel een legitieme klacht. Dat hoort gewoon goed te zijn voordat je er 180 man overheen jaagt.

PS. Ik moet er niet aan denken die smalle afdalingen als recreant te rijden. Dan kan je beter een paar extra remblokken meenemen, want je kan geen enkele bocht op snelheid nemen i.v.m. mogelijke tegenliggers. Dan kan je toch beter over de wat bredere Alpenwegen fietsen.
09-07-2017 18:56
Ik vind deze afdalingen veel te gevaarlijk voor de klassement's renners. (er vallen ooit nog doden of raken wielrenners invalide)

We hebben allemaal vrouw en kinderen en het is MAAR sport.

De sport moet in alle opzichten veiliger,
5 wielrenners opstellen in koers.
minder gevaarlijke afdalingen.
ect.
09-07-2017 18:59
Ga op verkenning.
Dan weet je wat je te wachten staat.
09-07-2017 19:03
Heeft wel een punt natuurlijk, staat vh wegdek gaat er niet op vooruit, misschien hand in eigen boezem steken en een potje maken. In lint afdalen scheelt ook al op zo'n smal stuk wegdek ipv boven op elkaar.
09-07-2017 19:19
Je hoort deze klachten alleen uit de hoek van de "verliezers". Afdalingen zijn bij uistek al gevaarlijk met deze snelheden op dunne bandjes. Dit is inherent aan de sport.
Eerst wordt er geklaagd over de vele lange saaie vlakke ritten, nu zijn er 2 bergritten met spektakel wordt er weer geklaagd over "veiligheid". Weet niet hoe lang de Tour nog toekomst heeft als er consessies gedaan zouden moeten worden. Dit is wat de sport heroisch gemaakt heeft, maar de commercie en het belang van worldtourpunten maakt langzaam een einde aan de heroiek, want het welzijn en veiligheid van de renners komt in het geding. Gevolg is waarschijnlijk alleen nog maar rondjes om de kerk...
09-07-2017 19:21
@rondo

En andere renners zeggen weer wat anders, zo zullen ze allemaal voor eigen parochie preken.
09-07-2017 19:26
@lyndalid

Ik ben het niet vaak met Kingstown eens maar deze keer heeft hij een punt met zijn millennial gezeur.
Iedereen moet voortaan wel ergens over zeuren en in veel gevallen is het gewoon zeuren omdat het kan, onder het mom van ook ik mag een mening hebben.
09-07-2017 19:26
Jan Bakelants gaf aan dat de eerste twee HC afdalingen de toets der kritiek niet konden doorstaan. De laatste was volgens hem goed. Dat sluit dus aan op de woorden van Bauke. Die jongens hebben meer afdalingen meegemaakt in hun leven en zijn allebei bepaald geen zeikerdjes. In mijn ogen hebben ze een punt. Daar staat tegenover dat je ook wel capriolen ziet waarbij ik mijn hart vast houd. Enige introspectie bij enkele renners kan ook geen kwaad.
09-07-2017 19:36
Een afdaling verkennen helpt maar een beetje. Vergelijk het met de Nordschleife, het duurt erg lang voordat mensen die 21 km aan bochten uit hun hoofd kennen en echt hard kunnen gaan.

Dat niveau van kennis is in een grote ronde haast niet te halen, het zijn teveel km's en er kan teveel veranderen de tussentijd. Een toeschouwer die de berg op rijdt met zijn gare oude olielekkende camper kan al voor een verrassing zorgen.

Een goede techniek, kalmte en goed materiaal, dat maakt echt het verschil.
09-07-2017 19:41
Gewoon lekker bergop finishen , niet die onzin van afdalingen om verschil te maken.
09-07-2017 19:51
@rugpijn
Dan kan je helaas maar een beklimming doen. Meestal heb je een paar colletjes nodig
09-07-2017 20:09
Ik ben een voorstander van meer klimmen en minder afdalen.
Fietsen begint met leren om niet te vallen.
Dom gezeur van stadsgenoot Mollema. Hij kan beter hier blijven fietsen maar ja hier zijn ook gevaarlijke viaducten en bruggen, brrrrr.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.