Mollema: “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op”
Bauke Mollema vond het parcours van de koninginnenrit in de Tour de France te gevaarlijk. De renner van Trek-Segafredo was de hele dag in de aanval. “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op. Drie of vier waren zo link, erg hobbelig en veel linke bochten”, zei Mollema tegen de NOS na afloop.
Mollema kwam uiteindelijk met zijn kopman Alberto Contador over de finish, dat was bijna vijf minuten achter ritwinnaar Rigoberto Urán. Klassementsrenners Richie Porte en Geraint Thomas vielen hard en zijn uit de Tour.
“Als je zo’n parcours neerlegt, verbaast het me niets dat er een paar mannen naar huis moeten”, geeft Mollema aan. “Ik vond dit té. Zeker met dit weer, het was halfdroog, halfnat. Daardoor was het nog gevaarlijker. Maar zelfs als het droog zou zijn geweest, was dit vragen om valpartijen.”
Contador zelf was ook nog in aanraking gekomen met het asfalt. “Het was jammer dat Alberto niet met de besten mee kon. Ik begreep dat hij twee keer was gevallen, dus dat is in ieder geval wel een redelijke verklaring”, aldus Mollema.
Dat Porte valt heeft weinig met een gevaarlijke afdaling te maken, dat was gewoon een fout van hem.
Gesink en Contador die vielen waar Mollema ook op doelde, vielen beide bergop...
En in Criterium Dauphine ging de afdaling van Mont du Chat ook gewoon goed. Natuurlijk zijn afdalingen altijd wel gevaarlijk wanneer je volle bak omlaag rijdt. Maar of dit over het randje was van de organisatie? Vanaf mijn bank gezien zeg ik van niet maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat je er anders over denkt wanneer je om je heen mensen ziet vallen.
(In hoeverre is het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de renners om te zorgen dat het veilig is? Als het een enigszins gevaarlijke afdaling is, is het dan realistisch om van de renners te verwachten dat ze wat rustiger omlaag gaan? Of moet de jury dat soort situaties sowieso voorkomen?)
Komt omdat die Belgen gewend zijn om over van die gladde kinderkopjes te rijden .
Ik denk juist dat Mollema en Pantano morgen de hele dag in de buurt van Contador zullen blijven
Ik heb in de wielersport zelden het idee dat het belang/veiligheid van de renners op 1 staat. Er zijn altijd eerst nog andere belangen. En die gladiatoren, die moeten het allemaal maar gewoon doen.
Om nog maar te zwijgen over samenhang in het peloton. Het collectief is er al jaren vrijwel niet. Niet onder renners, niet onder ploegen en niet onder de overkoepelende organisaties.
Er wordt zelfs bergop gevallen. Inclusief Contador. Alle bergen (en dus afdalingen) maar uit het parcours halen? 95% + van de valpartijen is aan de renners zelf te danken. Beetje matigjes om je hier achter te willen verschuilen als er hard gefaald wordt.
http://www.cyclingnews.com/news/tour-de-france-stage-9-finish-line-quotes-1/
Millenial gezeur.
Hahaha, daar hebben we hem weer... "millenial", het woord bij uitstek voor zure oude mannen die niet snappen dat de wereld verandert.
Verder veel persoonlijke fouten van de renners vandaag. Wat Porte aan het doen was, is natuurlijk ook een raadsel. Bergop vallen, nog zoiets.
Slecht wegdek vind ik wel een legitieme klacht. Dat hoort gewoon goed te zijn voordat je er 180 man overheen jaagt.
PS. Ik moet er niet aan denken die smalle afdalingen als recreant te rijden. Dan kan je beter een paar extra remblokken meenemen, want je kan geen enkele bocht op snelheid nemen i.v.m. mogelijke tegenliggers. Dan kan je toch beter over de wat bredere Alpenwegen fietsen.
We hebben allemaal vrouw en kinderen en het is MAAR sport.
De sport moet in alle opzichten veiliger,
5 wielrenners opstellen in koers.
minder gevaarlijke afdalingen.
ect.
Dan weet je wat je te wachten staat.
Eerst wordt er geklaagd over de vele lange saaie vlakke ritten, nu zijn er 2 bergritten met spektakel wordt er weer geklaagd over "veiligheid". Weet niet hoe lang de Tour nog toekomst heeft als er consessies gedaan zouden moeten worden. Dit is wat de sport heroisch gemaakt heeft, maar de commercie en het belang van worldtourpunten maakt langzaam een einde aan de heroiek, want het welzijn en veiligheid van de renners komt in het geding. Gevolg is waarschijnlijk alleen nog maar rondjes om de kerk...
En andere renners zeggen weer wat anders, zo zullen ze allemaal voor eigen parochie preken.
Ik ben het niet vaak met Kingstown eens maar deze keer heeft hij een punt met zijn millennial gezeur.
Iedereen moet voortaan wel ergens over zeuren en in veel gevallen is het gewoon zeuren omdat het kan, onder het mom van ook ik mag een mening hebben.
Dat niveau van kennis is in een grote ronde haast niet te halen, het zijn teveel km's en er kan teveel veranderen de tussentijd. Een toeschouwer die de berg op rijdt met zijn gare oude olielekkende camper kan al voor een verrassing zorgen.
Een goede techniek, kalmte en goed materiaal, dat maakt echt het verschil.
Dan kan je helaas maar een beklimming doen. Meestal heb je een paar colletjes nodig
Fietsen begint met leren om niet te vallen.
Dom gezeur van stadsgenoot Mollema. Hij kan beter hier blijven fietsen maar ja hier zijn ook gevaarlijke viaducten en bruggen, brrrrr.