Mollema: “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op”
Bauke Mollema vond het parcours van de koninginnenrit in de Tour de France te gevaarlijk. De renner van Trek-Segafredo was de hele dag in de aanval. “Sommige afdalingen sloegen echt nergens op. Drie of vier waren zo link, erg hobbelig en veel linke bochten”, zei Mollema tegen de NOS na afloop.
Mollema kwam uiteindelijk met zijn kopman Alberto Contador over de finish, dat was bijna vijf minuten achter ritwinnaar Rigoberto Urán. Klassementsrenners Richie Porte en Geraint Thomas vielen hard en zijn uit de Tour.
“Als je zo’n parcours neerlegt, verbaast het me niets dat er een paar mannen naar huis moeten”, geeft Mollema aan. “Ik vond dit té. Zeker met dit weer, het was halfdroog, halfnat. Daardoor was het nog gevaarlijker. Maar zelfs als het droog zou zijn geweest, was dit vragen om valpartijen.”
Contador zelf was ook nog in aanraking gekomen met het asfalt. “Het was jammer dat Alberto niet met de besten mee kon. Ik begreep dat hij twee keer was gevallen, dus dat is in ieder geval wel een redelijke verklaring”, aldus Mollema.
En dan als argumentatie met "millennial" aankomen. Dat is zo onnozel dat ik me al bijna plaatsvervangend schaam als ik het lees.
Ja Linda, sommigen snappen het nooit omdat ze de bochten niet kunnen lezen, eerste vereiste en wie weet hoeveel afdalingen Kingstown al op zijn naam heeft staan op het scherpst van de snede met gevaar voor eigen leven tussen het verkeer van links en rechts door waar coureurs vrij baan hebben.
Toppunt van concentratie.
Jammer.
Als je kijkt naar hoe de veiligheid in de formule 1 is toegenomen dan kunnen ze in wielersport nog veel leren. Dit jaar bv valpartij van Wilco Kelderman, geen bescherming bij dranghekken val Valverde.
Worden de renners niet gedwongen om gevaarlijk af te dalen? Er zit altijd wel eentje bij die het gekst is, waardoor de rest 'moet' volgen.
Of denken jullie dat het hele jaar trainen voor de grootste wedstrijd van het jaar zo opzij kan worden geschoven omdat je het rustig aan wilt doen? Inclusief druk uit de ploeg/sponsoren.
En als je moet volgen op de rand van je kunnen (omdat een ander beter kan afdalen), worden er vanzelf fouten gemaakt. Door of voor de renners in kwestie.
Er wordt wel heel makkelijk over gedacht hier in bergloos Nederland.
Een goeie daler volg je beter op afstand voor de ideale lijn dan in zijn wiel waar de minste uitwijking fataal kan zijn en waardoor Steven de Giro verloor.