Mollema ziet voordelen in van kleinere ploegen
Bauke Mollema ziet de voordelen in van het idee van organisatoren ASO, RCS Sports en Flanders Classics om het aantal renners per ploeg te verkleinen in hun wedstrijden. “Zowel voor de veiligheid in de grote rondes en de klassiekers. Ook het controleren van de koers zou zo soms wat moeilijker kunnen zijn”, zegt Mollema tegen RTV Noord.
De drie wedstrijdorganisatoren hebben besloten vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden te reduceren. De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.
Ook Tom-Jelte Slagter staat positief tegenover het idee van de organisatoren: “Allereerst gaat het peloton wat kleiner worden, mits er niet meer ploegen deelnemen,” zegt Slagter tegen RTV Noord. “Dit is in mijn ogen al een vooruitgang. Daarnaast is er minder controle mogelijk met een mannetje minder, wat misschien de koers meer open maakt.”
Toen waren de verschillen tussen de renners nog veel groter.
Precies. Misschien niet eens zoals jij het bedoelt. Ik merk het in het amateurpeloton, we rijden ieder jaar weer dichter op elkaar. Kijk eens naar de beelden van zelfs maar de jaren 90: veel grotere ruimten tussen de renners. Dat betekent meer ruimte om te corrigeren zonder iemand anders van z'n fiets te rammen. Erik Dekker fietst nu bij de amateurs en zei al: ze rijden hier tegenwoordig net zo dicht op elkaar als in mijn tijd bij de profs. (Gelukkig voor hem wel minder hard!). Die trend is de reden voor veel valpartijen. Nadeel: je doet er niets aan.
Op lange termijn een goede reden voor dat soort jongens om niet voor een ploeg als Sky te kiezen maar voor een ploeg waar ze vaker voor zichzelf mogen rijden.