Moreno Hofland wil startverplichting bij het NK
Foto: Sirotti
zondag 28 juni 2015 om 09:28

Moreno Hofland wil startverplichting bij het NK

Moreno Hofland vindt dat de KNWU deelname aan het NK moet verplichten. De renner van LottoNL-Jumbo reageert daarmee op de vele afzeggingen in aanloop naar de titelstrijd. Onder meer Tom Dumoulin, Bauke Mollema en Robert Gesink ontbreken vandaag in Emmen.

“Misschien moet de KNWU maar eens een maatregel gaan invoeren die renners verplicht te starten bij de NK”, aldus Hofland tegen de NOS. “Als beroepsrenner moet je daar gewoon aan meedoen. Als de NK in Limburg zijn, staan wij als sprinters er ook gewoon aan de start. Ondanks dat we er niks te zoeken hebben. Persoonlijk vind ik dat ze hier gewoon moeten zijn. Ik snap dat het bij sommigen niet echt in het plaatje past en dat ze risico’s willen vermijden. Er zitten op de NK ook wat continentale renners bij, die wat risico’s gaan nemen. De kans op valpartijen is aanwezig. Maar de NK blijven de NK en dat is een speciale wedstrijd voor iedereen. Jongens als Gesink kunnen hier ook zeker winnen, denk ik.”

Organisator Wim Jansen is het met Hofland eens. “De afzeggers laten de boel toch wel een beetje in de steek”, stelt hij. “Ik denk dat de NK een eretitel is voor het wielrennen. Als je je sport goed bedrijft, dan moet je een finale rijden en dat is een NK. En als je niet voor de winst kunt gaan, dan nog vind ik dat je aanwezig moet zijn. Ook richting de mensen die je het hele jaar ondersteunen, zoals de fans en de sponsors. Je bent een voorbeeld voor de toekomst.”

[poll id=”59″]

RIDE Magazine
46 Reacties
28-06-2015 09:30
Oplossing is elk jaar het NK in Limburg houden.
28-06-2015 09:34
Je kunt (licht) geblesseerde renners niet dwingen te starten, dus renners die geen zin hebben zullen afzeggen wegens een pijntje.
Misschien is het verplaatsen naar februari/maart logischer dan de week voor de Tour, om meer bekende namen aan de start te krijgen...
28-06-2015 09:37
Dan moet je het NK niet vlak voor de Tour houden..
28-06-2015 09:38
@pirazzi
Waar is dat voor nodig? Ook vlakke parcoursen moeten er tussen zitten om alle renners een keer de kans te geven. Overigens denk ik dat vanmiddag ook een leukere koers gaat worden voor de kijker dan een selectief afvalrondje zoals Kerkrade.
28-06-2015 09:43
@Hermantk Hofland zegt het zelf:
Quote:
Als beroepsrenner moet je daar gewoon aan meedoen. Als de NK in Limburg zijn, staan wij als sprinters er ook gewoon aan de start. Ondanks dat we er niks te zoeken hebben.
Maar dan nog zou het kunnen dat Mollema en Gesink niet aan de start verschijnen, of Clement. Misschien een boete voor afzeggen zonder goede reden en dat de ploeg die dan betaalt, zeker in het geval van Clement waar de ploegleiding hem geen toestemming geeft om te starten.
28-06-2015 09:48
Quote van Hofland:
Er zitten op de NK ook wat continentale renners bij, die wat risico’s gaan nemen. De kans op valpartijen is aanwezig.

Dit. Op een rondje met een wat uitdagender parkoers zal een enkele continentale renner in de finale een rol kunnen spelen. Nu zullen dat er meer zijn, met alle risico's van dien. En dan ga je toch lusten met lasten afwegen. Die afweging zal niet voor iedereen hetzelfde resultaat opleveren.

Quote van organisatie:
En als je niet voor de winst kunt gaan, dan nog vind ik dat je aanwezig moet zijn. Ook richting de mensen die je het hele jaar ondersteunen, zoals de fans en de sponsors.

Met het vooruitzicht dat je zo meteen vier weken lang onder een vergrootglas ligt, kan ik me voorstellen dat je dit weekend juist even uit de vuurlinie wil blijven.
28-06-2015 09:52
Verplichten vanuit de bond zal niet werken, dan zijn de toppers inderdaad geblesseerd. Maar als Nederlandse sponsor zou ik toch balen dat mijn duurbetaalde renners wegblijven bij het nationale kampioenschap.
28-06-2015 09:54
En waarom zou het niet passen in de voorbereiding van de Tour. Nibali rijdt al 2 jaar op rij het NK en wint het dan ook nog en die parcoursen zijn veel zwaarder dan in Nederland. Ik denk dat de meesten bang zijn om die extra inspanning te doen omdat ze dan 9de worden ipv 8ste
28-06-2015 09:57
Hoezeer ik het ook met Hofland eens ben dat het een verplichting zou moeten zijn: het is zinloos. Zoals al eerder opgemerkt krijg je dan allerlei vage blessure afmeldingen of stapt een man of 10 na een rondje af. Het zal toch echt bij de renners zelf vandaan moeten komen, die moeten zich verplicht voelen om te komen.
28-06-2015 09:59
Het Italiaanse NK is toch niet te vergelijken met het Nederlandse. Daar wint vaker een klimmer dan een sprinter.
28-06-2015 10:00
@hermantk
Sprinters kunnen ook op heuvelachtigere parcoursen winnen, zie bijvoorbeeld Cavendish in 2012. Alleen zijn de meeste Nederlandse sprinters van een dermate slecht niveau bergop, dat ze het alleen op een biljartlaken kunnen. Sowieso vind ik het onzin dat alle typen renners een kans moeten krijgen, want pure klimmers hebben zelfs in Z-Limburg nog geen schijn van kans.
28-06-2015 10:01
Hofland is ook naief. Je kan pijntjes veinzen en afzeggen of je knijpt na 40 km in de rennen en je zegt dat je sproeipoep hebt. Ik zou er ook geen zin in hebben. Zoveel kilometers rijden op een parcours waar je kansloos bent.

Moreno Hofland is samen met Wippert wel een grote kanshebber op de titel
28-06-2015 10:03
Mooi dat Moreno dit zo aan de orde stelt ! Spaart zijn teamgenoten ook niet.
NK kan waarschijnlijk moeilijk in een andere periode plaatsvinden gelet op alle grote koersen gedurende hele lente t/m zomer, en daarna vakantie, Vuelta, Lombardije en WK.
Het genoemde Nibali argument hierboven is overtuigend.
Probleem vormen inderdaad de gelukzoekers uit lagere divisies. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n cowboy de Tourdeelname van een WT-er torpedeert in een kansloze poging de driekleur te winnen.
28-06-2015 10:08
Stel Gesink zegt; ik rijd 50-60 km op kop voor Hofland en beschouw het als een training. Daarna haal ik een shitload aan bidons en stap ik af. Dan is dat toch veel chiquer dan helemaal niet meer starten? Dit geldt voor alle afhakers, ik nam Gesink slechts als voorbeeld
28-06-2015 10:27
Moreno is een voormalig winnaar van de Volta Limburg Classic en werd pas nog tweede in Bucht, dus om nou te zeggen dat je dan in Limburg niks te zoeken hebt. ;)
28-06-2015 10:33
Wat een onzin. Renners bepalen gewoon lekker zelf / iom met hun ploeg of ze wel of niet starten en hoe belangrijk deze titel is. En het is logistiek gewoon lastig voor veel tourrenners om even op en neer naar Emmen te sjeesen om daar '60 km op kop voor Hofland te rijden en dan maar wat bidonnen te halen'.
Niet meer van deze tijd dit, hoe goed bedoeld dan ook.
28-06-2015 10:33
Startplicht is onzin, je kunt niet iemand verplichten om ergens te starten en anders zijn er wel excuses zoals hierboven aangegeven. Maar ik vindt eigenlijk ook dat toprenners als Mollema en Dumoulin eigenlijk gewoon horen te starten op een NK en een poging horen te doen om Nederlands kampioen te worden. Maar alleen maar starten om 50 kilometer op kop te rijden en bidonnen te halen als toprenner vind ik ook een beetje onzin, dan is het nuttiger om thuis te gaan trainen. En starten met als enige doel niet vallen; dan kun je ook beter thuisblijven.
En 'wij' (en de sponsors) eisen van onze toppers dat ze goed presteren in de Tour (de enige wedstrijd in het jaar die er toe doet voor het grote publiek). Dan krijg je dat ze zo'n NK overslaan.
28-06-2015 10:36
Quote van Rhohan:
Stel Gesink zegt; ik rijd 50-60 km op kop voor Hofland en beschouw het als een training. Daarna haal ik een shitload aan bidons en stap ik af. Dan is dat toch veel chiquer dan helemaal niet meer starten?

Absoluut, dat zal niemand ontkennen. Dat ligt dan ook aan de ene kant van de weegschaal. Vervolgens is het zaak om ook goed te kijken naar de andere kant van de weegschaal, alvorens deze los te laten.
28-06-2015 10:42
Die nationale kampioenschappen zijn in de meeste europese landen toch op dezelfde dag?? Hoe doen die het dan?
28-06-2015 10:43
De 4e plaats van Dumoulin op het NK tijdrijden is een perfect voorbeeld van zijn gelijk om vandaag niet te starten.
De koers met de meeste exposure staat voor de deur, ik denk dat sponsoren liever daar resultaat zien dan op een NK.
Desalniettemin is het altijd leuker en mooier als alle toppers er zijn, maar dat is gewoon niet haalbaar.
28-06-2015 10:46
Aan de datum kan de KNWU weinig veranderen, hoewel ze er nooit echt moeite voor hebben gedaan om een discussie daarover op gang te krijgen. Wat ze wel kunnen is een ander parkoers kiezen. Het is toch volkomen terecht dat a.s.Tourrenners zich een week voor hun evenement niet wagen aan een vlak parkoers met ruim 250 kilometer voor de wielen, waar behalve ervaren stuurlui ook de nodige "krabbers" aan meedoen. Het risico van valpartijen of ander onheil is dermate groot dat ze terecht hun Tourdeelname niet op het spel zetten en qua laatste voorbereiding op drie weken glooiende en stevig hellende parkoersen heeft deze koers ook geen enkel nut. KNWU: ga gewoon weer lekker terug naar Limburg, dan zul je zien dat er veel minder toppers afhaken. Op deze manier devalueer je je eigen nationale titelstrijd!
28-06-2015 10:48
Is in België niet zo'n startrecht voor het BK?
Kan me dacht ik herinneren dat oa JvdB altijd ziek of geblesseerd was voor het BK omdat hij niet wilde staten.
28-06-2015 10:50
De datum ligt vast zo simpel is dat, enige waar de KNWU eens naar moet kijken is niet van die prut en soms gevaarlijke parcoursen en de afstand van het NK. Ipv 250km zou 180km ook genoeg zijn en waarschijnlijk nog een spannender NK ook.
28-06-2015 10:50
@koos1
je bedoelt startPLICHT neem ik aan ;)?

Zelfde vraag: hoe doen andere landen dit? de nationale kampioenschappen zijn op dezelfde dag in de meeste europese landen (lees: vandaag) dus hebben die dan allemaal een startverplichting?
28-06-2015 10:51
Zo als ik al eerder gezegd heb geen NK dan ook geen WK ,Maar dat zal de bondscoach niet durven

Om te reageren moet je ingelogd zijn.