‘Motor werkt in het nadeel van wielrenners’
Je ziet het vaak tijdens een koers: renners die achter een motor van de organisatie of televisie aan rijden om in de slipstream te duiken. Maar als die motor vervolgens naast renners gaat rijden, werkt dat nadelig voor de coureur en verliest hij of zij tijd. Dat concludeert hoogleraar Bouwfysica Bert Blocken van de Technische Universiteit Eindhoven in de Nationale Wetenschapquiz.
LottoNL-Jumbo is de laatste jaren bezig aan een opmars op het gebied van tijdrijden. Mathieu Heijboer is als head of performance voor een groot deel verantwoordelijk voor die prestaties. Hij is onder de indruk van het onderzoek. “In tijdritten gaat het om seconden. Een motor kan dus het verschil betekenen tussen winst en verlies. Het toont aan hoe belangrijk het is dat de regels voor motoren tijdens ritten worden nageleefd.”
New results in #cycling #aerodynamics: #motorcycle next to #cyclist can increase cyclist air resistance with up to 16%. Shown by #CFD and #windtunnel. Deviation of flow by motorcycle increases air speed to which cyclist is exposed. @TUeindhoven @LeuvenU @ANSYS @UniversiteLiege pic.twitter.com/tVm2JxHAYB
— Bert Blocken (@BertBlocken) 27 december 2017
Heb je een linkje naar dat onderzoek?
Al spelen er misschien nog andere factoren, zoals een richtpunt voor je hebben psychisch kan helpen.
On: bij deze situatie is de motor ook wel erg dicht bij de renner, pakweg 1 meter; bij 2 meter of schuin erachter is er geen nadeel meer.
Edit: was alleen voor renners naast elkaar blijkbaar, dan is dit wel een inkoppertje.
Daarom is het beter bij een ploegentijdrit niet kort naast de rest af te zakken naar achteren maar juist enige afstand te nemen
Dat onderzoek is al veel eerder gedaan, motor vóór een renner heeft een sterk positief effect.