Mount Baldy keert terug in Ronde van Californië 2017
De organisatie van de Ronde van Californië heeft de start- en aankomstplaatsen voor volgend seizoen gepresenteerd. De details van het parcours zijn nog niet bekend, maar het is al wel duidelijk dat de rittenkoers weer een aankomst op Mount Baldy krijgt. Er komt bovendien een individuele tijdrit van 24 kilometer.
Etappes drie en vier zijn geschikt voor de sprinters. Op dag vijf volgt de koninginnenetappe naar Mount Baldy. Deze beklimming is 7,6 kilometer lang met een gemiddelde stijgingsgraad van 8,6 procent. In 2015 was de Ronde van Californië hier voor het laatst. Toen ging de etappezege naar Julian Alaphilippe. Peter Sagan eindigde destijds knap als zesde, waardoor hij uiteindelijk de eindzege zou grijpen. De wereldkampioen doet ook komend seizoen weer mee. In 2012 kwam Robert Gesink als eerste boven op Mount Baldy.
Kandidaten voor de eindzege moeten ook dit jaar weer goed tegen de klok kunnen rijden. Op dag zes krijgen de renners een 24 kilometer lange tijdrit voor de kiezen, met een technisch parcours langs het Big Bear Lake. In 2015 zou hier ook een tijdrit plaatsvinden, maar toen zorgde sneeuwval voor een wijziging van de route. De laatste etappe eindigt in Pasadena. Hier hebben de sprinters de beste kans, hoewel onderweg twee lange beklimmingen overwonnen moeten worden.
De Ronde van Californië is volgend seizoen voor het eerst een WorldTour-wedstrijd. De Amerikaanse rittenkoers kent ook een vrouweneditie. Die begint op 11 mei en eindigt vier dagen later in Sacramento, op hetzelfde parcours als waar de mannen aan hun wedstrijd beginnen.
Etappeschema Ronde van Californië 2017
Zondag 14 mei – Etappe 1: Sacramento
Maandag 15 mei – Etappe 2: Modesto – San Jose
Dinsdag 16 mei – Etappe 3: Pismo Beach – Morro Bay
Woensdag 17 mei – Etappe 4: Santa Barbara – Santa Clarita
Donderdag 18 mei – Etappe 5: Ontario – Mt. Baldy
Vrijdag 19 mei – Etappe 6: Big Bear Lake (individuele tijdrit)
Zaterdag 20 mei – Etappe 7: Mountain High – Pasadena
Begrijp me niet verkeerd, ik hield van de afgelopen edities. Dit jaar zal ik er echter niet voor warmlopen though. Met de 'promotie' vrees ik dat de koers zijn eigenzinnigheid gaat verliezen en dat vind ik jammer.
De grote namen zullen dit rondje echt wel links laten liggen, die zullen gewoon weer veelal Romandië en/of Giro rijden. En dan zie ik liever fitte locals uit contiploegen dan de derde reservekopman van Lampre en Lotto-Soudal, voor die laatste categorie renners bestaat de ronde van Polen al. Nu zullen alle talentjes van Axeon, Holowesko, Rally etc. moeten hopen op een schaars plekje in een eventuele nationale selectie. Al moeten die nog blij zijn dat ze überhaupt een ploeg hebben, want na dit jaar zullen vier van de tien Amerikaanse CT-ploegen ermee ophouden. Of er een directe link bestaat weet ik niet zeker, maar het is zeker opvallend.
Nee, dan heb ik liever rondes als de Volta a Portugal, een besloten nationaal feestje van Portugese stoomboten en in de toverdrank gevallen afgekeurde Spanjaarden. Een koers met eigen wetten, een uniek koersverloop en tonnen karakter. In iets mindere mate geldt dit ook voor de Coupe de France en het Italiaanse najaar. En tot vorig jaar California. Gelukkig hebben we Utah nog.
PS schijnheilige ik ga in mei ook wel weer gewoon trouw kijken om 1 uur 's nachts.
De rest van het jaar walgt men van doping. Over hypocrisie gesproken...
Maar het gaat hier eigenlijk niet om. De renners maken de koers en het zou met 18 WT teams zelfs interessanter kunnen zijn, maar het is juist leuk om andere renners te leren kennen en die te volgen en zien groeien en floreren in hun koersen. Wat 123 poetertjes en Baukema Tomoulin zeggen.
Voor mij is er niets leuker dan een aantal "kleinere" ploegen die zich proberen te onderscheiden!