Negatieve reactie vanuit het peloton op besluit ASO, RCS Sport en Flanders Classics
Vrijdagavond deden wedstrijdorganisatoren ASO, RCS en Flanders Classic een persbericht de deur uit. Daarin stond vermeld dat er vanaf 2017 minder renners per team in hun koersen mee doen. De grote rondes zouden vanaf heden maar acht in plaats van negen renners tellen. In de andere koersen doen er zeven in plaats van acht renners mee. WielerFlits bundelt een aantal reacties uit het peloton.
Spekenbrink en Plugge niet te sprekenTegenover de NOS reageren Iwan Spekenbrink en Richard Plugge, teammanagers van respectievelijk Giant-Alpecin en LottoNL-Jumbo, afwijzend op de plannen. Volgens Spekenbrink gaat het niet om het veranderen van de regels, maar om de macht. “Normaal maakt de UCI de regels, waar de ploegen en de organisatoren zich aan moeten houden. Nu wil een stakeholder – de organisatoren – dat doen. Extreem gezegd zouden de ploegen dan ook kunnen zeggen: ‘De leiderstrui in de Vuelta a España is vanaf nu paars in plaats van rood’. Ik ben bang dat het straks uitdraait op een compromis wat betreft het aantal renners in een koers.”
Plugge ziet op zijn beurt ook problemen voor de invulling van ploegen. “Tel al die wedstrijden waar we met een renner minder moeten verschijnen bij elkaar op en wij hadden genoeg gehad aan twee, misschien wel drie renners minder in onze selectie voor 2017. In totaal kost dit ‘besluit’ op WorldTour-niveau misschien wel negentig banen. Want ook zijn er bijvoorbeeld minder mecaniciens en verzorgers nodig.”
Ochowicz: “We hebben alle negen renners nodig in een grote ronde”
BMC-teammanager Jim Ochowicz was ook niet te spreken over de plannen van de koersorganisatoren. “Ik kan niet geloven dat ze deze actie zo laat in het seizoen nog doen”, vertelt hij aan VeloNews. “We zijn al maanden bezig met de planning van de selecties en trainingen, om een strategie te bedenken. Het nieuwe seizoen begint al over zes weken en dan krijgen we dit? Ik ben overigens niet tegen het idee, maar het is te laat voor ons om het te managen. […] Bovendien: een grote ronde kom je haast niet door met negen renners, laat staan acht. Je hebt iedereen nodig, omdat er altijd wel één of twee renners vroegtijdig uitvallen. Ik zou niet weten hoe met slechts acht renners door een grote ronde zouden komen.”
Net als de UCI, zijn ook een aantal (ex-)renners tegen het idee van RCS Sport, de ASO en Flanders Classics.
Wonder what would happen when UEFA would decide, after transferdeadlines, to play Championsligue with teams of 10 from then on.
— Stef (@Stefclement) November 26, 2016
Rules in pro cycling keep changing after rider transfers have been made. Ever someone thought it could be helpful to change them earlier?
— Paul Voß (@paulvoss86) November 26, 2016
Ploegen kunnen met 10-15% minder renners toe. Op een ploeg van 30 is dat 3-5 renners. Fijn om dit te horen eind november. https://t.co/nin0XUHKDX
— Erik Dekker (@edekker1970) November 26, 2016
Zijn Nederlandse collega's zijn wat dat betreft toch iets minder in de openbaarheid met klachten en ogen tamelijk minder hypocriet. Daarnaast heb ik die Spekenbrink misschien wel het hoogste zitten van alle teammanagers.
guyremgabdel - 27 november 2016 om 19:16
Misschien eens de rollen omdraaien ? Een kleiner peloton is ongetwijfeld veiliger, maar het verminderen van het aantal renners per ploeg is ook een goede zaak voor wedstrijden die samenvallen met WT wedstrijden. Daardoor komen extra renners vrij die nu in die kleiner wedstrijden kunnen starten.
Welnee, er komt één renner per ploeg vrij als er toevallig eens zo'n koers is. Denk je serieus dat ploegen dat doet besluiten om opeens een zooi koersen extra te gaan rijden?
Want er is uiteraard maar 1 wedstrijd per jaar...en daar dient de kijker wel optimaal geamuseerd te worden. We gaan ons toch niet druk maken om werkgelegenheid als ze aan ons plezier komen. Hoe durven ze!
In geval er "maar" 2x 8 renners opgesteld mogen worden, blijven er 7 renners over en kunnen ze dus een HC of 1.1 wedstrijd rijden. Die organisator krijgt er dus een extra WT ploeg bij.
Vind Lefevre ook een irritant mannetje, maar het is natuurlijk logisch dat hij "opvallend stil" is als zijn ploeg bevoordeeld wordt. Geen enkel medium is dan geïnteresseerd in zijn mening dus krijgt hij er ook geen platform voor.
In andere gevallen springt de media er wel op, omdat hij vaak een uitgesproken mening heeft.
dit gaat om macht. zoiets kun je niet besluiten zonder overleg met UCI, de ploegen en de renners. een dictaat is het.
de organisatoren hebben weinig oor en oog voor veiligheid. een ongeluk? da's publiciteit, toch. veilige parcoersen? nog nooit van gehoord!
geef de renners meer invloed..........de rest is gewoon afleiding van het echte machtspelletje tussen UCI en ASO. opnieuw over de hoofden van de renners.