Nibali: “In Italië ontbreekt het lef om te investeren in een WorldTour-team”
Foto: Sirotti
zondag 27 november 2016 om 11:35

Nibali: “In Italië ontbreekt het lef om te investeren in een WorldTour-team”

Volgens Vincenzo Nibali had hij volgend seizoen voor een Italiaans team gereden, wanneer bedrijven uit zijn thuisland meer lef hadden getoond om te investeren in een ploeg op het hoogste niveau. Dat vertelt hij in een interview met het Italiaanse TuttoBici. De winnaar van de Giro d’Italia verdedigt volgend seizoen de kleuren van Bahrain-Merida.

Volgend seizoen rijdt er geen enkel team met een Italiaanse licentie in de WorldTour, nu Lampre-Merida in Chinese handen is overgegaan. Nibali heeft nog wel geprobeerd om Italiaanse sponsoren aan zich te binden. Hij was onder meer in gesprek met pasta-fabrikant Barilla, maar dat leidde niet tot een sponsorcontract. “Het was mijn wens om een nieuwe ploeg te formeren. Er waren veel geruchten, maar die waren niet allemaal op waarheid berust. In Italië hebben we de mogelijkheden onderzocht en partijen gecontacteerd, maar niemand durfde het aan. Bahrein was uiteindelijk de beste optie,” kijkt hij terug.

Bahrain-Merida heeft momenteel 27 renners voor volgend seizoen onder contract staan. “Er zijn veel gesprekken met renners geweest. Sommigen geloofden in het project, anderen niet”, kijkt hij terug. “De enige van wie ik het echt jammer vind dat ik volgend seizoen niet meer met hem in de ploeg zal rijden, is Michele Scarponi. Met hem heb ik de afgelopen seizoenen ook een vriendschap opgebouwd naast de fiets.”

Nibali start zijn seizoen in januari tijdens de Argentijnse rittenkoers Tour de San Juan. Daarna start hij in de Abu Dhabi Tour, voordat hij zich via Tirreno-Adriatico klaarstoomt voor de Giro d’Italia. “Dat wordt mijn hoofddoel voor volgend seizoen,” geeft hij aan.

RIDE Magazine
9 Reacties
27-11-2016 11:44
is toch niet zo sympathiek, stellen dat je nieuwe ploeg eigenlijk b-keus is.
27-11-2016 12:05
Diezelfde bedrijven zullen ook wel goede redenen hebben om het niet te doen.
Het is ook wel een risico met al die negativiteit omtrent doping en bedrog en met elkaar in de clinch liggende organisaties.

Kon Scarponi niet mee? Nibali kan toch wel wat eisen op tafel leggen? Of had hij daar het lef niet voor?
27-11-2016 12:43
Zo maak je je natuurlijk wel populair bij mogelijke sponsoren voor de toekomst. Ook weet Vincenzo natuurlijk precies hoe het is om grote bedrijven te runnen en grote marketing beslissingen te nemen in een land dat het economisch niet makkelijk heeft.
27-11-2016 12:47
Ik zou met een grote oliekraan ook veel meer lef hebben dan zonder.
27-11-2016 12:53
Benieuwd op Nibali komend seizoen wel kan presteren zoals we van hem gewend zijn. Uit dit interview blijkt dat hij met een hoop andere zaken bezig is (en is geweest). Niet iedereen kan dan weer zo makkelijk de focus op de topsport zelf leggen. Ik ga in ieder geval met extra interesse Nibali volgen komend seizoen
27-11-2016 13:04
Er is maar een beperkt aantal bedrijven die het salaris willen betalen dat Nibali afgelopen jaren in buitenlandse dienst heeft gekregen. En die zitten om de een of andere reden niet in continentaal West-Europa. Zelfs bij Sky is het de vraag of ze een niet-Brit als kopman willen.
27-11-2016 14:23
Scarponi heeft het prima naar zijn zin bij Astana, dus wilde hij niet mee.
27-11-2016 17:14
@ 8.6
wat ik ook niet zo sympathiek vind is: 'de enige van wie ik het écht jammer vind om niet meer samen in een ploeg te rijden... ', ofwel: die andere koekenbakkers konden me gestolen worden :)
27-11-2016 23:45
Suggestieve titel, blijft gissen naar de bedoeling. Het klinkt als een verwijt maar is dat niet als je het interview leest. Nibali heeft juist begrip voor het feit dat Italiaanse bedrijven het niet aandurven om vanuit marketingstrategische redenen een grote wielerploeg te sponsoren gezien het nog altijd slechte economische klimaat in Italië.

Nibali noemt Barilla weliswaar als voorbeeld maar uit dit interview blijkt nergens dat hij zelf heeft gesproken met Barilla, zoals WF in het artikel stelt.

Wel jammer overigens, Barilla heeft een goede reputatie opgebouwd wat betreft marketing. Altijd zeer verzorgd en vakkundig. En het levert een goed product.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.