Nibali: “Was het maar zo makkelijk om de Giro te winnen”
Vincenzo Nibali is met de slotrit voor de boeg de nummer twee van het algemeen klassement in de Giro d’Italia. De kopman van Bahrain Merida heeft 39 seconden achterstand op Nairo Quintana. In de voorlaatste etappe kon hij echter weinig afstand nemen van Tom Dumoulin. “Maar iedereen heeft gedaan wat hij kon”, legt Nibali uit aan Cyclingnews.
“We hebben allemaal geprobeerd om kostbare secondes te pakken, want de tijdrit is in Dumoulins voordeel. Ik zou graag op de hoogste trede van het podium eindigen. Was het maar zo makkelijk… Het klassement staat heel dicht bij elkaar. De tijdritten zijn een bepalende factor in deze Giro”, zei de Italiaan met een – volgens Cyclingnews – moedeloze blik.
“Een podiumplek verandert mijn leven niet, maar het is belangrijk om al het werk van de jongens terug te betalen. Het is ook belangrijk voor Bahrain Merida, omdat we een nieuw team zijn dat uit niets is opgebouwd”, aldus Nibali. “Het toont aan dat we goed gewerkt hebben. Het eindresultaat zal afhangen van iedereens sterkte. Het is een heel zware wedstrijd geweest en iedereen moet het nu doen met de overgebleven energie.”
“Ik weet niet hoeveel tijd ik zal verliezen of winnen. Het is een moeilijke tijdrit. Ik zal een goede verkenning doen en proberen hem daarna goed te rijden. Daarna zullen we de rekening opmaken”, aldus de De Haai van Messina.
Zoals mania (imo) terecht stelt was er bergop niemand van de klassementsrenners die er echt bovenuit stak en dus gaan de tijdritten bepalend zijn. Jij leest daar selectieve verontwaardiging in en ik een juiste vaststelling.
Ik krijg een beetje het idee alsof sommigen denken dat dat minderwaardig zou zijn, wat uiteraard niet het geval is, aangezien tijdrijden gewoon bij het rijden van een grote ronde hoort zoals klimmen, heuvels en sprinten daat ook doen. Ergens moet het verschil gemaakt worden. In dit geval het tijdrijden wat niet raar is als bij de meeste bergetappes de favorieten amper iets voor elkaar onder doen.
Had hij soms moeten zeggen dat de tijdritten geen factor van betekenis waren? Dat zou pas ongeloofwaardig zijn.
Dumoulin heeft in twee rondes voor winst mee gestreden nu, en na geen één daarvan werd er in het buitenland over "saai" gesproken. Sterker nog, op buitenlandse zenders heb ik al geregeld het woord "legendary" of "legendär" voorbij horen komen.
Totale onzin dus.
Die had deze ronde ook gewoon met minuten voorsprong gewonnen.
Ik kan van mezelf zeggen dat het gevoel versterkt wordt doordat ze nu tegen Dumoulin strijden, maar ik ben al jaren geen fan meer van de twee renners in kwestie. Quintana pakte met vals spel de roze trui in de Giro 2014 en kleurde nog nóóit een grote ronde door mooie aanvalslust, en Nibali heeft al veel te vaak aangevallen op momenten dat het niet hoorde en profiteert veel te graag van auto's en motards. Denk daarbij niet alleen aan de Vuelta waar ie uitgezet werd, maar ook aan het WK in Florence.
En de opmerking van Nibali, zoals @peervaneynthoven en @ wielrennertje al aangaven, slaat helemaal nergens op. 2 tijdritten en vele bergetappes, op 't lijf van Nibali geschreven, maar die kon er niet zijn volledig voordeel uithalen.
En net als @Equipe Essenbourgh al schrijft, zal de regie tijdens de live uitzending, wanneer Nibali zijn laatste rit rijdt, de helikopter en motardsbegeleiding op een geheel passend Italiaanse wijze in beeld brengen.
Froome staat daar toch nog een eindje boven en niet enkel door zijn team. In ritten met meerdere cols zie je toch nog steeds dat Dumoulin tijd verliest op zowat alle concurrenten, terwijl Froome ook die ritten gewoon wint. Bovendien wil ik het wel nog zien of Dumoulin ook tijdritten zou winnen tegen Froome als hij zich niet kan sparen vooraf omdat hij voor GC moet gaan.
Op dit moment kan Dumoulin een grote ronde niet van Froome winnen, daar ben ik 100% zeker van, maar in de toekomst als de ene beter wordt en de ander slechter moet dat wel lukken.
@iedereen die zegt dat Nibali nu wel een podium wil
"het verandert mijn leven niet, maar het is belangrijk om het werk van de jongens terug te betalen en het is goed voor de sponsor." Oftewel: hij is er nog steeds niet in geïnteresseerd, maar beseft wel dat het een goeie zaak voor zijn ploeg zou zijn.
En als er geen bergen waren dan was de Giro ook al heel lang beslist. Het slaat gewoon helemaal nergens op wat jij en Nibali zeggen. Het geheel hoort bij een grote ronde en zoals Nibali doen alsof er relatief heel veel tijdritkilometers zijn is echt onzin. Er zitten juist veel bergen in deze Giro en een heel normaal aantal tijdritkilometers.
Qua tijdsverschil weet ik nog wel een etappe met grote tijdsverschillen of ben je de toiletbreak van Dumoulin alweer vergeten?