Nibali: “Was het maar zo makkelijk om de Giro te winnen”
Foto: LaPresse
zondag 28 mei 2017 om 09:03

Nibali: “Was het maar zo makkelijk om de Giro te winnen”

Vincenzo Nibali is met de slotrit voor de boeg de nummer twee van het algemeen klassement in de Giro d’Italia. De kopman van Bahrain Merida heeft 39 seconden achterstand op Nairo Quintana. In de voorlaatste etappe kon hij echter weinig afstand nemen van Tom Dumoulin. “Maar iedereen heeft gedaan wat hij kon”, legt Nibali uit aan Cyclingnews.

“We hebben allemaal geprobeerd om kostbare secondes te pakken, want de tijdrit is in Dumoulins voordeel. Ik zou graag op de hoogste trede van het podium eindigen. Was het maar zo makkelijk… Het klassement staat heel dicht bij elkaar. De tijdritten zijn een bepalende factor in deze Giro”, zei de Italiaan met een – volgens Cyclingnews – moedeloze blik.

“Een podiumplek verandert mijn leven niet, maar het is belangrijk om al het werk van de jongens terug te betalen. Het is ook belangrijk voor Bahrain Merida, omdat we een nieuw team zijn dat uit niets is opgebouwd”, aldus Nibali. “Het toont aan dat we goed gewerkt hebben. Het eindresultaat zal afhangen van iedereens sterkte. Het is een heel zware wedstrijd geweest en iedereen moet het nu doen met de overgebleven energie.”

“Ik weet niet hoeveel tijd ik zal verliezen of winnen. Het is een moeilijke tijdrit. Ik zal een goede verkenning doen en proberen hem daarna goed te rijden. Daarna zullen we de rekening opmaken”, aldus de De Haai van Messina.

RIDE Magazine
77 Reacties
28-05-2017 11:55
Men heeft het over 9 bergetappes hier. Maar daarvan zijn er zeker 5 geweest, die vlak waren en op het eind een berg hadden. Persoonlijk noem ik dat geen bergetappe (of slechts een halve bergetappe). Afgelopen dindsdag en donderdag waren bergetappes. De anderen waren op papier niet zo heel zwaar en allemaal in het voordeel van Dumoulin qua parcours. Deze Giro leek zwaarder dan hij was (het parcours althans). En dan is 70 km tijdrijden gewoon genoeg, aan de vele kant vind ik zelf. Meer moet een Grote Ronde absoluut niet hebben.
28-05-2017 11:58
@IL DON
Een etappe die eindigt op een berg lijkt me toch bij uitstek een bergetappe... Het heet niet een "gebergte-etappe", dus je hoeft niet per se meerdere bergen in een etappe te hebben voor een bergetappe.
28-05-2017 12:02
En ik merk wel dat Nibali weinig goeds meer kan doen. Ik denk namelijk helemaal niet suggereert dat het parcours oneerlijk is. Ik denk maar dat hij terugblikt en een feitelijke constatering doet. Zonder daarmee iets te suggereren. Jullie interpreteren het gewoon negatiever, omdat jullie hem kennelijk niet (meer) mogen. Maar goed, een NL'er kan niet vaak een grote ronde winnen. Zal er bij horen zeker..
28-05-2017 12:02
@LyndaLid en anderen,
Quote van LyndaLid:
Dumoulin heeft dus bergop minstens net zo zijn mannetje gestaan, en was naar Blockhaus, Oropa én Ortisei beter dan Nibali bergop.

Dat is toch precies wat Nibali zegt! Waar leest iedereen dat Nibali het vervelend vindt?
Nibali geeft hiermee juist aan dat niemand het verschil bergop heeft kunnen maken, dus zijn de tijdritten bepalend dit jaar. Dus waarom zeuren jullie hierover terwijl jullie het juist met hem eens zijn?
28-05-2017 12:05
IL DON, je hebt helemaal gelijk. Mensen voeren een discussie waar Nibali het helemaal niet over heeft.
28-05-2017 12:10
Ik ben het helemaal met jullie eens, IL DON en ILLan.
28-05-2017 12:12
Ik denk dat dit parcours ook gewoon ideaal voor Tom was (en mínder voor Nibali en Quintana). Het parcours op het eind lijkt heel wat, maar de etappes met meerdere beklimmingen (op dinsdag na) waren allemaal niet extreem zwaar. Dat heeft Tom ook gezien en het is niet voor niets dat hij deze Giro rijdt. Dat zegt genoeg dat hij deze ronde zag als het beste parcours (ook tov de andere Grote Rondes) voor zijn kwaliteiten. Dus mocht Nibali wel wat suggereren (wat ik dus betwijfel), dan denk ik best dat hij een puntje heeft. Niet helemaal, want de verhouding is best goed en niet heel extreem. Maar vanuit zijn oogpunt kan ik die conclusie best begrijpen en er zit ook best wel een kern van waarheid in.
28-05-2017 12:19
Persoonlijk zou ik die laatste tijdrit van 30 km vervangen voor een vlakke rit. En dan ergens eerder een proloog/korte tijdrit of ploegentijdrit erin zetten. Dat maakt het wat mij betreft nog iets beter in verhouding. Maar goed, die tijdrit op het eind zorgt wel voor spanning, want het heeft de hele laatste week boven de koers gezweefd/gehangen.
28-05-2017 12:23
@il.don , jij moet naar het schaatsen gaan kijken, dat lijkt me het beste.
28-05-2017 12:28
Er maken op de laatste dag nog vier man kans om de Giro te winnen. Hier speelt ook toeval en ander soort shit mee maar de kansen zijn behoorlijk gelijk juist. Hoe uitgebalanceerd wil je het hebben?
28-05-2017 12:32
Grappig dat er al maanden over het parcours van deze giro wordt gesproken met al die bergen. "Misschien wel wat te zwaar" zeiden velen hier. Nu staat de top 6 op anderhalve minuut en is de giro niet selectief genoeg en zijn de tijdritten van doorslaggevende rol alsof het een matig uitgerekende ronde was. Mensen het was loodzwaar, zo zwaar dat geen renner of ploeg het verschil kon maken. Des te knapper dat Tom in deze positie zit.
28-05-2017 12:39
@marehoek
Schaatsen is nou net een sport, die ik heel weinig kijk. Alleen met de OS, dus dat ga ik niet doen. Sorry!
28-05-2017 12:43
Wat ik hier de afgelopen dagen allemaal over Nibali heb gelezen is gewoon te droef voor woorden. Ik dacht dat dit een site voor wielerliefhebbers was?
28-05-2017 12:46
@IL DON
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De toppers waren erg aan elkaar gewaagd in de bergen en daarom werden er weinig verschillen gemaakt. Dit was in de Vuelta van 2015 ook zo. Mijn indruk is echter dat de nadruk tegenwoordig meer op de bergen ligt dan op tijdritten vergeleken met eerdere decennia. Alleen werkt dat misschien niet volledig in het voordeel van de echte klimmers omdat inhoud dan belangrijker wordt. Meer bergen, meer tempo rijden met een complete groep favorieten. Doordat er nu zoveel zo sterk aan elkaar gewaagd waren waaronder aanvallende renners als Nibali, Pinot en Zakarin was het toch zeer boeiend.
28-05-2017 12:47
De hoogte en de steilte waren bepalend. *** Bahrein verliest zijn kijk er op en gaat met lege handen thuis blijven.
edit redactie: niet doen
28-05-2017 12:47
@ Equipe Essenbourgh
Dat heb ik ook gelezen, ja. Maar er waren er ook een aantal die zeiden dat het wel meeviel. Ik vind deze Giro mooi in balans. Alleen er had van mij wel 20 km minder tijdrit in gemogen. Voor mij is 70 km echt de max. En bergetappes waren er genoeg, al waren ze niet allemaal even zwaar.
28-05-2017 12:51
@Ainu
100 procent mee eens. Ik heb het gisteren ook meermaals in topics gezegd. Ik werd door de hele Giro heen wel meermaals erg droevig van veel reacties in bepaalde topics. En gisteren heb ik er eens wat van gezegd. Maar dan krijg je bepaalde reacties terug. Eigenlijk moet ik me er ook niet aan storn, maar dat lukt mij altijd zo moeilijk :D
28-05-2017 12:57
@ IL DON. Een ploegentijdrit maakt het klassement beter in verhouding?? Wat een onzin. Juist deze discipline hoort m.i. niet thuis in een grote ronde omdat het juist de echte verhoudingen tussen klassementsrijders verstoort. Overigens wil ik nog wel wat opmerken t.a.v. de prestaties van Tom Dumoulin. Quintana is ongeveer 12kg lichter dan Tom. Nibali -6 kg, Pinot- 8kg, Zakarin -3kg, Pozzovivo -18kg, Mollema- 7kg, Yates-58kg, Jungels -1kg en Formolo -9kg. Enig idee hoeveel watt hij meer moet trappen dan deze andere 9 bergop? De prestaties zijn derhalve uitzonderlijk te noemen in een door bergen gedomineerde Giro waar die andere 9 gedurende lange tijd in het voordeel zijn door hun gewicht maar nauwelijks bij je weg kunnen rijden. Jungles uitgezonderd, die heeft dus ook meer dan geweldig gepresteerd. En ja, vanwege zijn gewicht en getraind vermogen heeft Tom Dumoulin voordeel bij de ongeveer 70km tijdritten. Maar ook vanwege zijn uitzonderlijk tijdrittalent. Hoeveel kilometers moeten er ook weer worden geklommen?? Ik hoop (en verwacht ) dat de beste renner deze Giro vanmiddag gaat winnen.
28-05-2017 13:01
@Andries W
Misschien komt het ook, omdat ik persoonlijk niet zo fan ben van tijdritten. En ook minder fan van het type AK-renners die goed kunnen tijdrijden en zo hun klassement bij elkaar fietsen. Nu is het dan in het voordeel van een NL'er, maar dat verandert mijn standpunt niet.
28-05-2017 13:14
Ik denk dat de sterkte van een team (dus geld) meer bepalend is dan tijdritten. Kleinere ploegen zou eerlijkere strijd leveren
28-05-2017 13:17
Achteraf zeuren dat de tijdritkilometers bepalend zijn, slaat helemaal nergens op. Het parkoers was al lang van te voren bekend, dus je had je daar op in kunnen c.q. moeten stellen.
Als je weet dat je 2-3 minuten verliest in de tijdrit dan moet je dus op een ander terrein dit verschil goed maken. Lukt dat niet, dan ben je dus niet goed genoeg deze ronde.
Er zijn kansen genoeg geweest, maar als je niet durft te koersen en alleen maar gaat wachten en wachten dan houdt het gewoon op.
28-05-2017 13:17
@ IL DON kan het ook in 1 bericht je hebt er 10 geplaatst op deze pagina.

Het was een ongekend zware Giro. Vooraf werd gemeld dat het een GIRO voor de echte klimgeiten was. Dumoulin was uitstekend aan het klimmen en was minstens gelijkwaardig aan deze zogenaamde klimgeiten. Beheerst het tijdrijden 10x beter. Tijdrijden is al 100 jaar van belang in grote rondes, daarom onzin wat jij verkondigt wbt parcour.

Blijf het toch wel jammer vinden dat bv. Gesink hier niet startte. Ik als groot fan dacht dat dit parcour hem echt kansen bood voor een top 5 klassering (Pozzo bv. normaliter is Robert beter). Had hij Nibali kunnen terugpakken.
28-05-2017 13:47
Quote van robotour:
zeurt

Nee, nee, nee, hij zeurt niet, hij is het helemaal eens met jou.
Quote van iLLan:
Nibali geeft hiermee juist aan dat niemand het verschil bergop heeft kunnen maken, dus zijn de tijdritten bepalend dit jaar.
28-05-2017 15:38
Alweer geen enkel respect voor die kleine jongen van 25 die uit het niets komt, nooit leuk voor zo'n ouwe rot, niks over het bermincident en o zo jammer om die twee niet samen te hebben zien afdalen.
Zielig alsof het tijdrijden pas geintroduceerd is, van nu af Messinaai.
28-05-2017 16:08
Wat een gelul over het tijdrijden...
De kans is klein maar; stel dat Tom niet wint.... Dan zijn de bergritten doorslaggevend geweest.
Als er nu 2 bergetappes ingekort waren ivm het weer, dan zou het een punt(je) van discussie kunnen zijn.
De shit dag van Tom is meer doorslaggevend omdat er anders vandaag al geen spanning meer was....

Om te reageren moet je ingelogd zijn.