dinsdag 20 juni 2017 om 15:45

“NK moet weer zo aantrekkelijk worden dat alle renners aan het vertrek staan”

“Het NK moet weer zo aantrekkelijk worden dat alle renners aan het vertrek staan.” Volgens Michael Boogerd is dat de oplossing om het aanzien van het Nederlands kampioenschap te waarborgen. In WielerFlits Live werd gediscussieerd over het eventueel verplicht stellen van deelname aan het NK.

“De KNWU is al bezig met bekijken hoe ze het NK nog aantrekkelijker kunnen maken. Want iedere topper wil een keer in zijn carrière Nederlands kampioen zijn geweest”, zegt Boogerd. “Dat betekent dat je het NK moet terugbrengen naar een historische plek zoals de Cauberg of Gulpenerberg. Het gaat ook om het publiek en laten we eerlijk zijn; de afgelopen twee jaar hebben we mooie winnaars gehad maar verschrikkelijke koersen gezien.”

Wil je niets missen? Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
25 Reacties
20-06-2017 15:53
Als je de beste renners aan de start wil hebben, moet je kijken wat deze beste renners het beste kunnen. De meeste goede renners in Nederland op het moment zijn klimmers. Dan moet je geen vlakke wedstrijd gaan organiseren als je deze toppers aan het vertrek wilt.

Het zal altijd kiezen zijn. Want als het parcours moeilijker wordt, zullen er geen Nederlandse top sprinters aan de start verschijnen.
20-06-2017 15:59
Wie zou eigenlijk een editie van de AGR winnen als er alleen Nederlanders mee mochten doen? :-)
20-06-2017 16:00
In de jaren dat het NK hier in meerssen georganiseerd werd, wonnen renners van allerlei garnituur, het parcours was mooi en selectief indien nodig. Daar heb je niet altijd een cauberg voor nodig, maar wel meer dan een biljartvlak rondje zoals we dat de laatste jaren steeds zien. Dan kan dan op de veluwe of in zuid limburg terecht. Maar ja, wie wil dit nog organiseren?
20-06-2017 16:00
onzin.
als je iedere 'topper' een kans wil geven om Nederlands kampioen te worden zal je moeten varieren met het parcours. dus elk jaar wat anders. dan een platte rit. dan iets met kasseitjes, en dan iets met heuvels. jammer genoeg geen bergrit, want we hebben hier geen bergen. of is het iets om eens een keer het NK in de alpen te organiseren of zo? wat zeggen de reglementen daar trouwens over?
20-06-2017 16:07
Geef Boogerd groot gelijk dat alle renners verplicht worden mee te doen met het NK behalve natuurlijk als zij ziek zijn.
In grote wielerlanden zoals België,Italië en volgend jaar ook Spanje is dat heel normaal en weg blijven en wel gaan trainen in de bergen is niet te verkopen.
Ook zal er een strnger beleid moeten komen voor onze toprenners wat betreft de Amstel Gold Race alleen al voor de Nederlandse supporters en organisatie en ook hun argument dat de Amstel niet past in hun schema's is pure egoïsme want wat moeten dan al die mindere renners wel denken die vaak voor spek en bonen mee rijden dan blijf ik ook maar thuis!
20-06-2017 16:11
Terug naar de Snijdersberg in Geulle!
20-06-2017 16:18
Een van die Jaren dat Terpstra won was er volgens mij ook een parcours uitgetekend wat in eerste oogopslag eerder klimmers/heuvelrenners bevoordeelde, en toch won niet Gesink, niet Mollema, maar wel terpstra
20-06-2017 16:24
Ik vind het maar onzin, waarom zou je klimmers willen hebben op een biljartlaken vlak NK parcours, of sprinters in een NK geschikt voor de klimmers. Imho moet het NK aantrekkelijk genoeg zijn dat alle renners aan het vertrek staan voor wie er wat de halen valt op het geselecteerde parcours, niet zozeer dat alle renners maar moeten starten.

Net als het Amstel Goldrace argument, ik zie liever een Nederlander niet deelnemen aan de Amstel wanneer deze bijv. in voorbereiding is op de Giro om het daar goed te doen, dan dat deze zijn voorbereiding moet gaan veranderen speciaal voor de Amstel, om daarna mogelijk door een minder optimale voorbereiding minder te presteren in bijv. de Giro. Zeker wanneer de kans op winst in de Amstel zeer klein is.
20-06-2017 16:25
Dit NK is er op zich wel een leuk parcour uitgelegd. Niet volledig een biljartlaken. Er zitten klimmetjes in die wellicht qua percentage niet heel veel zullen betekenen, maar als sprinter al die heuveltjes 14 keer over moeten zal niet in de koude kleren gaan zitten. Maar team Lotto Jumbo is wel heel erg groot, dus die kunnen de koers behoorlijk controleren als ze willen.
20-06-2017 16:49
Een mooie wedstrijd is ook vaak een zware wedstrijd van de heren coureurs. Het is maar de vraag of de NL-toppers daarop zitten te wachten een week voor de Tourstart. Kortom: er zullen altijd redenen zijn waarom iemand wel/niet start.
20-06-2017 17:01
Toen we nog geen enkele top sprinter hadden, was het ook aantrekkelijk, omdat iedereen aanviel en kans maakte. Niemand kon controleren, allen tegen Rabo. Heerlijke edities waren dat.


Ik denk niet als het heuvelachtig was, dat de tour renners dan kwamen, want die zijn aan het voorbereiden voor deze koers.

Ik denk wel dat een koers als Volta Limburg mooi is om iedereen iets te bieden. Heuvels, maar einde redelijk vlak/dalen dat de sprinters ook kans maken.
20-06-2017 17:18
De KNWU moet het NK houden op een selectief parcours en alleen met renners uit
World Tour en pro continentale teams .
De continentale teams en de e/z samen hun NK laten rijden.
20-06-2017 17:22
Ik vond het parcours in Kerkrade erg goed... daar konden verschillende type renners een finale rijden. Lindeman, Langeveld, Terpstra, Boom, maar ook Gesink en Mollema e.d.
20-06-2017 17:40
het is ook een mentaliteitskwestie. Dekker en Boogerd misten volgens mij zelden een NK. Die wilde die driekleur mee naar de tour nemen.
20-06-2017 17:47
Het zijn de renners die de wedstrijd maken. Al zouden de toppers een voor een demareren op het vlakke krijg je al een heel ander wedstrijdverloop. Je kan ook net zoals het nk in dacht emmen een groep een kwartier voorsprong geven. Dan krijg je een saai nk.
20-06-2017 18:10
Dus een Gesink verplichten om een koers zoals vorig jaar te laten rijden.

Zorg in Ieder geval voor minimaal 250 km.
20-06-2017 18:34
Serieus ? Boogerd die het heeft over het aanzien van het NK waarborgen ? Die gast heeft zelf hoogstpersoonlijk dat hele NK ter schande gemaakt met dat "Breuk vraagt of het in orde is" geintje....
20-06-2017 19:03
Die Boogerd ja.... Als je er niet bij bent, kan je ook niet zo'n schandaaltje veroorzaken Kosmonaut....
20-06-2017 19:36
Ach wat maken we ons druk. Het parcours maakt niet uit, Stroetinga is de beste. Als hij niet geflikt wordt natuurlijk door zijn eigen ploeg
20-06-2017 20:54
Rijdt Mathieu van der Poel het NK?
20-06-2017 21:14
@timplify nope, die rijdt dan het WK Mountainbike (marathon)
20-06-2017 21:15
@timplify
Nee, hij rijdt zondag het WK mountainbike.
20-06-2017 21:47
De Dam in Amsterdam schijnt ook veel historische waarde te hebben. Misschien een keer een singelparcours uitzetten?
21-06-2017 09:04
Heeft Boogerd niet ergens 6 biljoen liggen om toch 'die berg' er te laten komen?
21-06-2017 19:30
Mount Scenery op Saba is 887m hoog, ligt daar geen weg tegenop? Hebben we een klimparcours.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.