•
dinsdag 24 januari 2017 om 16:15
Nog eens tekort van 184.000 euro op Grand Départ Utrecht
De start van de Tour de France in 2015 gaat de gemeente Utrecht nog eens 184.000 euro kosten. Dit tekort komt bovenop het tekort van 400.000 euro van een jaar geleden, meldt het Algemeen Dagblad.
Tekort van bijna zes ton
De tegenvaller vloeit voort uit de geboekte hotelkamers van de ASO (45.000 euro), nagekomen kosten voor verzekeringen, de website en verwijderde fietsen tijdens de Tour-start (42.000 euro), ingecalculeerde bijdragen van derden die te hoog waren aangeslagen (65.000 euro) en tekorten die zijn gemaakt door de inmiddels opgeheven Stichting Utrecht 2015 en nu zijn overgeheveld naar de gemeente (32.000 euro). Samen met het tekort van vorig jaar, komen de extra kosten voor het Grand Départ Utrecht de gemeente op een kleine zes ton (584.000 euro) uit.
Start Vuelta a España
Utrecht is echter alweer bezig met het volgende grote evenement naar de Domstad te halen. De start van de Vuelta a España 2020 moet namelijk in Utrecht plaatsvinden. Wethouder Jeroen Kreijkamp weet niet of het nieuwe tekort gevolgen heeft voor dat plan. “,Ik stel in ieder geval voor om voor de begroting van de Vuelta wat meer posten onvoorziene kosten of tegenvallers in te calculeren dan we bij de Tour de France hebben gedaan.’’
Hebben ze daar een wijk gehuurd voor een weekendje of hoe anders kom je aan zulke hoge kosten?
Maar idd €45000,- voor hotelkamer verhuur aan de ASO.. WTF... niet normaal man....
een wedstrijd en je bent dit bedrag kwijt en hoeveel subsidie gaat er naar toe
nee ik sluit mij aan bij Mr sjaakbraak
Overigens vind ik wel dat er kritisch gekeken moet worden naar die kosten.
Breda is op de achtergrond bezig een Vuelta etappestart binnen te halen.
Inderdaad, via gemeentebelasting gaat er een deel terug naar de gemeente maar deze belasting is niet afhankelijk van de hoeveelheid mensen die een horecazaak bezoeken denk ik toch? Als hij meer winst zal maken dan zal hij meer belastingen betalen maar deze gaan naar de overheid en niet rechtstreeks naar de gemeente.
Ben het er wel mee eens dat er voordelen zijn aan zo'n evenement die niet in geld uit te drukken zijn.