‘Noorse oliemaatschappij wil Tour-start 2022 binnenhalen’
Een Grand Départ in Noorwegen. Volgens het Noorse medium ProCycling behoort het tot de mogelijkheden. Oliemaatschappij Statoil viert in 2022 haar vijftigste verjaardag en dat wil het bedrijf graag vieren met het binnenhalen van de Tour de France. Statoil is opgericht in Stavanger, de plek waar Alexander Kristoff is geboren.
Het Noorse medium meldt dat Statoil op korte termijn gaat praten met een delegatie vertegenwoordigers uit Oslo, om over de samenwerking te sparren. Het zou gaan om drie etappes. Ook Harald Tiedemann Hansen, voorzitter van de Noorse bond, ziet het plan helemaal zitten. “Het zou een heel mooie mogelijkheid zijn. We zullen een actieve rol spelen om het Grand Départ naar ons toe te halen.” Het Noorse Bergen is dit jaar gastheer van het WK Wielrennen.
daarvan afgezien lijkt me een Tourstart in Noorwegen wel cool. mooie plaatjes in ieder geval.
Stavanger viel me wat tegen toen ik er was, wat allicht ook met het weer te maken had. Een Grand Depart aldaar zal dan vermoedelijk uitkomen bij een opzet zoals in de Giro, dus inclusief een reisdag op de eerste maandag en eventueel een eerste etappe op vrijdag.
Noorwegen heeft óók heel veel duurzame energiebronnen- in het bijzonder hun waterkracht. En olie is minder vervuilend dan kolen. En qua mensenrechten zit het wel goed in Noorwegen: wat dat betreft is het een uitzondering onder de olielanden.
Ze hebben met hun oliegelden goed omgesprongen ipv het uit te geven aan een onhoudbaar sociaal stelsel en ze hebben goed ingespeeld op het effect van al hun olie-exports op hun valutawaarde, waardoor de rest van hun industrie niet zwaar beschadigd is.
Dus hoezo onterecht een goed imago? Een voorbeeld voor letterlijk elk ander land met natuurlijke grondstoffen, en dan nog zijn ze duurzamer dan de meeste landen zonder.
Statoil is misschien een sociaal aanvaardbaar bedrijf, het draagt niet of nauwelijks bij aan een groenere wereld. Dat olie beter is dan kolen staat vast, dat het desaltalniettemin slecht is evenzo. Ik ben dus geen fan.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Grootste voordeel van een start in Noorwegen is dat het waarschijnlijk zal regenen en het aan de kust nog wel eens wil waaien, dus waarschijnlijk geen saaie openingsetappes. En qua natuurshots kan de regie zich ook weer uitleven.
Ik zie het wielrennen ook als een potentiële voortrekker van groene sportbeleving. Niet elektrische auto's, noch treinen maar de fiets gaat deze wereld redden. Daarom hou ik ook van initiatieven zoals MTN-Qhubeka. Heel Afrika moet de fiets op; net zoals we de meesten hier ook terug dat vehikel op moeten krijgen.
On: Prima idee om om het jaar in een ander land te starten. Met de huidige mogelijkheden van transport prima om wat verder van huis te kijken dan de buurlanden. Beetje avontuur en vernieuwing en andere fondsen aanboren. Zolang het belang van de renners maar niet uit het oog verloren wordt.
@Hazewinkel
Goed onderbouwde reactie!
De huidige Tourkaravaan is natuurlijk een aberratie, een rondreizend CO²-circus
@GreenDay
"Niet elektrische auto's, noch treinen maar de fiets gaat deze wereld redden." Hmm, de realiteit toont ons dat de babyboomers massaal overschakelen naar... elektrische fietsen.
Kinderen blijken ook almaar minder zelf te willen trappen. Recent was er een bericht over de verhuur van go-carts aan de Belgische kust: voor het eerst worden er meer elektrische go-carts verhuurd dan reguliere... een kwalijke evolutie
On:
Noorwegen vind ik een brug te ver. Bouw dan als alternatief een Ronde van Noord-Europa uit, als je nog een plekje vindt op de overvolle kalender. Maar ga met de TdF van start binnen een straal van 250 km van de Franse grens.
On topic, leuk idee! De noren hebben met Kristoff en Boasson hagen als uithangborden een goede generatie renners, wat ongetwijfeld voor meer interesse voor wielrennen zal zorgen in Noorwegen. Nederland, Belgie, Engeland en Duitsland zijn recent al aan de beurt geweest, dus waarom niet Noorwegen. Als de Vuelta kan starten in Drenthe ( ongeveer 1400 km van Spanje), kan de Tour ook wel starten in Noorwegen (ongeveer 1400 km van Frankrijk).
We moeten nieuwe markten aanboren, nieuwe scenario's voor de toekomst exploreren.
Vandaar mijn voorstel om vanaf 2018 (het ijzer smeden terwijl het heet is!) met een uitwisselingssysteem te werken. De Tour wordt dan integraal in Italië verreden, de Giro integraal in Frankrijk. Kunnen we meteen kijken of de Tour er minder saai op wordt.
Of, als we echt all the way gaan: de Tour in Italië, de Giro in Spanje en de Vuelta in Frankrijk.
Als projectmanager is "tradition killer" Wouter Vandenhaute natuurlijk de geknipte figuur. Hij heeft alvast mijn volledige steun! Sluit jullie aan bij dit pan-Europese GT-uitwisselingsproject (waarvoor ongetwijfeld Europese subsidiëring valt binnen te halen). En durf verder denken: De Amstel Gold Race in Quebec? Cadel Evans Great Ocean Race in Wevelgem (extra Commonwealth toeristen naar de Westhoek!), Rund um den Finanzplaz rond het Victoria Square in Montréal? Durf out of the box denken!