Ochowicz (BMC) luidt in open brief noodklok over veiligheid in peloton
woensdag 2 september 2015 om 11:18

Ochowicz (BMC) luidt in open brief noodklok over veiligheid in peloton

Jim Ochowicz vindt dat de UCI veel meer moet doen om de veiligheid van de renners in de WorldTour te verbeteren. De manager van BMC heeft een open brief gestuurd naar de internationale wielerunie waarin hij aan de hand van zeven punten aangeeft wat er in zijn ogen moet veranderen:

1. Wedstrijdorganisatoren moeten zorgen voor veilige parcoursen en zijn daar ook verantwoordelijk voor.
2. De UCI moet het parcours meerdere keren inspecteren zodat er eventueel op het laatste moment nog noodzakelijke veranderingen kunnen worden doorgevoerd.
3. De omvang van het peloton moet in sommige koersen worden teruggebracht.
4. De UCI moet garanderen dat personen die gemotoriseerde voertuigen besturen tijdens de koers volledig bekwaam zijn om dat te doen.
5. Breng het aantal motoren en auto’s dat zich in de koers bevindt terug
6. Er moeten duidelijke criteria komen voor het toelaten van ProContinentale ploegen in WorldTour-wedstrijden
7. De UCI moet duidelijk maken wie verantwoordelijk is voor veilige koersomstandigheden en wie aansprakelijk is als schade wordt geleden.

Ochowicz heeft zijn open brief opgesteld naar aanleiding van de recente incidenten in de Vuelta a España, waar Peter Sagan door een motorrijder werd aangereden en de ploegentijdrit te gevaarlijk was om mee te laten tellen voor het algemeen klassement. Bovendien werd in de Clásica San Sebastian BMC-renner Greg van Avermaet door een motor uit de koers gereden.

“Wil iemand alsjeblieft zijn verantwoordelijkheid nemen”, vraagt Ochowicz zich af. “De sport zoekt naar leiderschap en moed met betrekking tot de veiligheid van de renners.”

Het is niet voor het eerst dat de Amerikaan zijn bezorgdheid laat blijken over de veiligheid in de koers. Eerder dit jaar gaf hij lager gerangschikte ploegen de schuld van de vele valpartijen. Dat kwam hem op veel kritiek te staan.

RIDE Magazine
20 Reacties
02-09-2015 11:29
Goed initiatief. Het werd tijd.
02-09-2015 11:32
Zoals gebruikelijk wordt het vooral bij anderen gezocht. Zo kom je er nooit. De meeste (grote) ongelukken gebeuren nog steeds door fouten/onoplettendheid van renners. Jammer dat incidenten misbruikt worden voor de eigen agenda.
02-09-2015 11:36
Goed iniatief met wel wat kanttekeningen.
Waar haalt de UCI de mankracht en de middelen vandaan om elk circuit meerdere keren te inspecteren?
Waarom weer een zwarte piet naar de ProContinentale ploegen? Je mag verwachten dat renners op dat niveau qua stuurvermogen niet onderdoen voor hun collega's uit de WT.

Daarnaast vraag ik me af wat de vakbond voor profs hierin doet. Dat lijkt me toch het instituut bij uitstek om met organisatoren en de UCI te gaan praten.
02-09-2015 11:37
Je ziet steeds vaker dat renners boos worden, omdat de motoren te dicht rijden op de renners of op het peloton. Denk dat het onmogelijk wordt voor de UCI om het parcours meerdere keren te inspecteren. En dit is maar een persoon. Ochowicz had deze brief beter eerst naar alle andere ploegen kunnen sturen, of ze het ermee eens waren en of ze het wilden ondertekenen. Dan had je denk ik meer kans gehad dat de UCI gaat nadenken hierover.
02-09-2015 11:40
BMC heeft genoeg te klagen, gezien de aanrijdingen van Phinney en Van Avermaet dit jaar, en de val van Stetina in Baskenland; al deze waren te voorkomen mits veiliger koerssituaties... Dus hij heeft een punt en doet ook (redelijk) concrete aanbevelingen.
02-09-2015 11:44
@Kingstown
Lekker laffe reactie.
Dus dit zijn puntjes die Ochowitz zelf moet oplossen?
Als er iets verrot is dan is het wel vernieuwing die wordt afgeschoten onder het mom van hij/zij zal wel "een geheime agenda hebben" of het voor zijn/haar eigen gewin doen. Precies zoals jij nu doet.
In plaats van een initiatief gewoon op waarde te schatten en eerst eens te kijken wat de voordelen voor de meerderheid zijn.
Daarnaast, in een brief aan de UCI heeft het niet echt nut om te gaan lopen vertellen wat je zelf allemaal voor een leuks doet. Voor hetzelfde geld zijn de Bestuurders van BMC wel extra goed opgeleid en misschien hebben zij wel extra regels voor hun renners mbt de veiligheid. Weet jij veel.
02-09-2015 11:45
Heel goed dat hij meedenkt voor de UCI en met goede tips komt. Hij kan het natuurlijk niet helemaal concreet maken, maar het is duidelijk dat er wat moet gebeuren. Volgens mij wil hij vooral de verantwoording voor de veiligheid duidelijk krijgen. Helaas is er nu dus niemand echt verantwoordelijk voor de situatie.
02-09-2015 11:45
Het is net als de Formule 1 in de jaren '90. Eerst moet er een topper om het leven komen, voordat men zegt: 'oja, de veiligheid, daar moet nu echt iets aan gebeuren'.
02-09-2015 11:46
Quote:
Jammer dat incidenten misbruikt worden voor de eigen agenda.

Eigen agenda..? Waar heb je het over? De veiligheid van de renners in het algemeen is toch geen eigen agenda? Was jij ook niet een van degenen die vond dat Sagan zijn mond maar moest houden? Leve de chaos en de valpartijen!

Quote:
Waarom weer een zwarte piet naar de ProContinentale ploegen? Je mag verwachten dat renners op dat niveau qua stuurvermogen niet onderdoen voor hun collega’s uit de WT.

Misschien had ik dit verkeerd begrepen, maar dit ging toch niet om de stuurkunsten maar om de genomen risico's door renners van die ploegen? Ik kan daar wel in mee, legde hij de schuld ook niet meer bij het puntensysteem dan bij die ploegen zelf?

Hij heeft natuurlijk volkomen gelijk. En "de UCI heeft de manschappen niet om de parcoursen te checken"..? Ja, dat is dan toch een gigantische fout? Dan nemen ze die manschappen aan, dit lijkt me nou net één van de hoofdverantwoordelijkheden van de UCI, zorgen dat parcoursen veilig zijn. Dat gebeuren rond die TTT was natuurlijk echt genant, en als de UCI goed werk zou leveren was dit parcours er niet geweest, óf was het probleem eerder bekend.

Het kan toch onmogelijk zo zijn dat races op de kalender van de hoogste UCI divisie elk parcours kunnen aanleggen zonder dat diezelfde UCI dat goedkeurt?!
02-09-2015 11:55
Zeker zijn er verbeterpunten op gebied van veiligheid. Ik vermoed dat de UCI en de organisaties daar ook mee aan de slag zijn. Ochowicz vergeet echter te benoemen dat de eerste verantwoordelijkheid toch vooral ligt bij de renners. Zij zijn bereid tot het nemen van de risico's met daarbij ook nog eens de kamikaze acties. De meeste valpartijen worden nog steeds veroorzaakt door de renners zelf en niet door het parcours of motoren etc.
02-09-2015 12:13
Wat betreft puntje 6 doelt Ochowitz denk ik op het feit dat 1 renner, die niet noodzakelijk een slecht stuurman is, maar gewoon het niveau niet aankan, heel veel onrust veroorzaakt in het peloton.
Als op 80 kilometer van de streep het tempo omhoog gaat en iedereen zit nog te ouwehoeren en met z' n hand in z' n achterzak, dan levert het gewoon heel veel onrust op als er bv een Panamees (you know who I mean) die zelfs met EPO tot aan het nekkie zit doorheen gezwabberd komt. Of een sprinter die op 3 kilometer van de finish al als een gek aan het sprinten is om maar in een tiende positie te blijven.
Je wilt wat dat betreft een zo homogeen mogelijk peloton hebben. Met in de breedste zin van het woord, dezelfde basisconditie en hetzelfde modicum aan talent.
En regels die renners of ploegen met weinig UCI-punten verbieden om deel te nemen aan het hoogste niveau, is misschien lullig voor een initiatief als novo-nordisk of de ontwikkeling van renners uit niet-wielerlanden. Maar het levert wel rust op in het peloton.
02-09-2015 12:17
@robotour
Wat is het nut van de renners aan te spreken in een brief aan de UCI? In een brief aan de UCI spreek je over hun verantwoordelijkheden en niet over die van mensen aan wie die brief niet gericht is.
Het feit dat hij het hier niet benoemd is namelijk ook niet hetzelfde als dat hij het vergeet.
02-09-2015 12:28
@west In die brief (ik ken de letterlijke inhoud niet) zou het Ochowicz sieren ook de verantwoordelijkheid bij de ploegen en renners neer te leggen en niet alleen naar de UCI en organisaties te wijzen en daar alles neer leggen. Met de huidige wegeninfrastructuur in veel landen is het haast ondoenlijk om alle obstaksels etc. goed te beveiligen.
02-09-2015 12:42
Prima punten lijkt me. Nu nog actie ondernemen en de hand in eigen boezem steken, als wielerploeg ben je immers ook verantwoordelijk voor je renners. Bijvoorbeeld in het gevalletje GVA. Deze man wou San Sebastian niet rijden, toch stel je hem op. Zo fanatiek als hij is vliegt hij er weer in vermoeid en gefrustreerd en met zijn hoofd bij zijn gezin kiest hij toch de aanval. Wie weet mistte de man zelf wel wat scherpte op het moment van het ongeluk...
02-09-2015 12:54
Misschien is er wel overleg geweest tussen de ploegen, want ook Tinkoff Saxo heeft een brief met punten op de bus gedaan volgens nu.nl
02-09-2015 13:24
Hulde, dat hij het voortouw neemt. Afgelopen zondag was BMC renner Hermans de klos doordat cofidisrenner F.Senechal op zijn fiets zat te suffen. Resultaat; 2 gebroken ruggewervels en einde seizoen voor Hermans.
In het dagelijkse verkeer wordt je na zo'n" indutmoment" waarin je een ongeluk veroorzaakt, strafrechtelijk vervolgd. In de wielrennerij lijkt het wel part of the game. Ben benieuwd of jongeman Senechal zijn excuses heeft gemaakt aan het adres van die 10 renners die het slachtoffer waren van zijn actie!
02-09-2015 13:36
Leuk al die brieven maar aankomend jaar gewoon weer slalommen rond de bloembakken in Vlaanderen, kwakken in de massasprints, en masse op de muil in week 1 vd tour, têtes-à-têtes met dromende motards, overschoenen-in-achterzak stekende buikpelotonrijders etcetcetc. Het enige wat volgens mij écht zou helpen is de ploegen kleiner maken.
02-09-2015 13:51
@Robotour
Het is een formele brief, geen bouquetreeks. Als je wilt dat de UCI iets verandert, kaart je dat aan. De rest is op dat moment niet interessant en leidt af van wat je nou eigenlijk wil. Dus moet je het niet vermelden.
Waar jij het over hebt, gaat ook over ongelukken, maar dat is dan ook de enige overeenkomst. Het zijn beide op zichzelf staande problemen en die van jou is nu toevallig niet het probleem dat wordt aangekaart.
02-09-2015 15:16
@wheeley: "Bijvoorbeeld in het gevalletje GVA. Deze man wou San Sebastian niet rijden, toch stel je hem op. Zo fanatiek als hij is vliegt hij er weer in vermoeid en gefrustreerd en met zijn hoofd bij zijn gezin kiest hij toch de aanval. Wie weet mistte de man zelf wel wat scherpte op het moment van het ongeluk…"
Hoe onjuist en irrelevant kan een reactie zijn? GVA werd in San Sebastian gewoon onderuit gereden toen een motard tegen zijn achterwiel reed! Hoe kan je nu de schuld hiervoor in de schoenen van GVA of BMC schuiven?
02-09-2015 20:50
Is de veiligheid in de (professionele) wielersport ooit wel eens goed onderzocht?

Ik ben benieuwd in hoeverre het wielrennen nu onveiliger is geworden ten opzichte van vroeger, of zijn we met zijn alle kritischer geworden? Wat is de tendens als het gaat om het soort en het aantal ongelukken? Waardoor worden de ongelukken door veroorzaakt? Welke soort ongelukken of wedstrijdparcoursen veroorzaken statistisch de meeste letsel?

Misschien moet de ploegen eens kijken naar het soort kleding dat de coureurs dragen. De helmlicht is ook een goed stap vooruit geweest.

Overigens was het ongeval met GVA sportief natuurlijk erg vervelend, maar is de"onschuldige" eenzijdige valpartij van Boeckmans veel erger.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.