Ochowicz (BMC) vraagt opnieuw om actie na aanrijdingen met motor
Het verbeteren van de veiligheid van wielrenners tijdens de koers is al geruime tijd het stokpaardje van BMC-manager Jim Ochowicz. Na de incidenten afgelopen weekend met Stig Broeckx (Kuurne-Brussel-Kuurne) en Danilo Wyss (La Drôme Classic) luidt de Amerikaan opnieuw de noodklok. “Ik wacht op antwoorden en oplossingen”, schrijft hij in een open brief aan de UCI.
Ochowicz ziet tot zijn ongenoegen dat het aantal incidenten na zijn oproep van vorig jaar alleen maar is toegenomen. “We begrijpen allemaal dat er een element van gevaar schuilt in de wielersport, maar geen renner verwacht het om van achteren te worden aangereden door een overenthousiaste bestuurder. Beschamend!”, zegt hij stellig. “Ik roep de instanties nu opnieuw op om hier iets aan te doen.”
Ik hoor graag van Ochowicz hoe hij de sponsor/kijker en daarmee het salaris van de renners veiligstelt in koersen zonder volgwagens, motoren en pers (dus geen tv uitzending...)?
Gebrek aan actie vanuit het UCI komt uiteindelijk voort uit een gebrek aan initiatief van haar leden en de leden van de onderliggende bonden (de renners).
En zelfs dan moet men beseffen dat zulke crashes in het gunstigste geval minder vaak voor gaan komen, maar onmogelijk tot nul zijn te reduceren.
@ AndriesW: Het is gemakkelijk om te roepen dat er iets mis is? Het is NOODZAKELIJK om te roepen dat er iets mis is. Met name bij een UCI die rare sprongen maakt. Dat je alleen tot een zinnig en uitvoerbaar protocol kunt komen door de situatie van alle (beide) kanten te bekijken, ga ik je volkomen gelijk in geven.
Ochowicz schreef een half jaar geleden een open brief naar de UCI en er is niets veranderd. Nu schrijft hij weer een open brief in de hoop dat er alsnog iets gaat veranderen.
Als er echt zo'n behoefte is vanuit de sport aan een dergelijke verandering, waarom komen de renners en/of teams dan niet gezamenlijk met een veel sterker signaal of een voorstel? Probleem van de wielersport... gebrek aan samenwerking.
En een OVERKOEPELENDE bond is er juist voor om over de verschillende (nationale) regels, reglementen en ploegbelangen heen, maatregelen op te leggen waar iedereen bij gebaat is. In het kader van het ALGEMEEN belang voor de levensvatbaarheid en attractiviteit van de professionele wielersport. Hun daarop aanspreken (UCI doe waarvoor je in het leven bent geroepen en help ons) is juist een uiting van een ploeg die verder dan het eigenbelang denkt.
Maar meedenken aan een constructieve oplossing is veel moeilijker dan enkel kritiek geven.
Het gaat niet alléén over de renners.
Het gaat ook over het organiseren van de koers.
Het gaat ook over de sponsoren die belangen hebben.
Het gaat ook om de tv kijkers die thuis zitten.
Zonder motoren, geen uitzending.
Zonder tv kijkers, geen sponsoren.
Zonder sponsoren, geen inkomen.
Zonder inkomen, geen profrenners.
Dus blijf vooral roepen "dat het zo niet langer kan". Het probleem is veel ingewikkelder.
Welke consequentie wil Ochowicz?
- minder tv uitzendingen en dat prima vinden?
- een veilig alternatief voor motoren?
- motoren en renners niet op dezelfde baan?
- twee meter van de weg rechts een rijstrook maken?
- hand uitsteken wanneer je van rijbaan wisselt?
- motoren aftoppen op 55km per uur?
Dat de UCI zelf niets doet begrijp ik. Dit heeft geen prioriteit. Het aantal valpartijen in combinatie met motoren is nihil vergeleken met de valpartijen tussen renners onderling, in de rivier kukelen, je rug breken tegen een rotswand, etc. De motoren in koers maken de sport niet echt gevaarlijker, ze zorgen slechts voor 20 extra valpartijen op vele duizenden valpartijen in jaarlijkse profkoersen. Verandering (indien gewenst) moet dus vanuit de ploegen komen. Benieuwd of de ploegen hier nou echt zo veel belang aan hechten...
Misschien Tramadol eens op de dopinglijst zetten zodat ze niet als kwijlende gekken die massasprints afblaffen ? Al voorkom je er één mee is dat je hele jaarboedel aan motorcrashes.
In theorie heb je gelijk. De praktijk blijkt dus weerbarstiger. Het is belangrijk te beseffen dat een overkoepelende bond niet te strikte en specifieke regels kan opleggen. Er moet enige ruimte zijn voor onderbonden en wedstrijdorganisaties om zaken zelf te reguleren, anders verstik je vooral de kleinere bonden en wedstrijden en/of de uniformiteit van de sport. Denk bijv. aan de aanvankelijke terughoudendheid van de FIFA betreffende doellijntechnologie.
Mede om die reden zijn overkoepelende bonden vaak bij voorbaat niet de meest slagvaardige organisaties als het gaat om het deugdelijk en vlot oplossen van problemen 'op de werkvloer'.
Profwielrenners zijn slechts een klein deel van leden van wielerverenigingen en van de overkoepelde nationale wielerbonden die zelf dan weer lid zijn van de overkoepelende UCI. Dit recente geval betrof een Belgische wielrenner van een Belgische ploeg in een wedstrijd op Belgische grond. Dus voelt de KBWB zich genoodzaakt met een reactie te komen. Uit de update van het bericht van gisteren blijkt dat er donderdag nog een bijeenkomst van die bond was om bij alle motorrijders de kennis van de reglementen op te frissen.
Vanuit andere landen en ploegen komen er misschien wat verontwaardigde reacties maar er wordt kennelijk niet gewerkt aan een gezamenlijk statement of plan of oplossing. Dus ja, goed dat Ochowicz als manager van een andere ploeg uit een ander land zich laat horen, maar als de zegen niet van boven te verwachten valt (van de koepel) doe dan liever moeite om zoveel mogelijk actoren van 'de werkvloer' op één lijn te krijgen. Want een breedgedragen voorstel van onderaf is vrijwel altijd de beste manier om zaken te doen.
Er zijn ook de vakbonden voor beroepswielrenners maar dat is weer per land en die blijven krachteloos zolang de renners zelf die vakbonden geen gewicht meegeven door gebrek aan solidariteit. Dat komt volgens mij voort uit de aard van de sport, waaronder de gewenning aan valpartijen.
Maar is het nu echt zo moeilijk voor de UCI om 2 regels toe te voegen:
- volgauto's en motards moeten minimaal 50 meter voor c.q. achter het peloton rijden
(Lees peloton, ik het het niet over individuele vluchter of kopgroepje)
- bij inhalen van renners moet een volgauto c.q. motard te allen tijde claxonneren gedurende de hele inhaalmanoeuvre, mag zijn snelheid max. 20km/u sneller zijn dan de renners en moet minimaal 2 meter ruimte t.o.b. de renner(s) worden aangehouden.
Zou veel ongelukken voorkomen. Is dat echt zo moeilijk voor de UCI? Het kost organisaties niks extra. Echt te moeilijk, echt...???
Er staat al veel in de reglementen over positionering en dergelijke, maar zover ik heb gezien niet specifiek over de wijze van inhalen van het peloton door een volgauto of motor.
Een toevoeging over claxonneren en een maximum snelheidsverschil tijdens het inhalen van een peloton lijkt me inderdaad gewenst en daar mag dan (o.a. tijdens instructies vooraf) op gehamerd worden zodat het snel ingeburgerd is. Want het komt uiteraard aan op de uitvoering en als lapmiddel eventueel handhaving/sanctionering.