Ochowicz (BMC) wil minder Pro Continentale teams bij WorldTour-wedstrijden
Jim Ochowicz - links - hier met teameigenaar Andy Rihs
dinsdag 26 mei 2015 om 12:00

Ochowicz (BMC) wil minder Pro Continentale teams bij WorldTour-wedstrijden

Jim Ochowicz denkt dat veel valpartijen in WorldTour-wedstrijden worden veroorzaakt door lager gerangschikte ploegen. De manager van BMC vindt dat de sport de kwaliteit van de ploegen die mee mogen doen in WorldTour-wedstrijden moet onderzoeken. Ploegen zouden geselecteerd moeten worden op kwaliteit en resultaten, en niet door politiek.

“We moeten vasthouden aan een hogere standaard dan Pro Continentale ploegen”, zegt Ochowicz tegenover Velo News. “En dat er niet aan die standaard wordt voldaan leidt in sommige gevallen tot gevaarlijke situaties in wedstrijden die er anders niet zouden zijn.” Hiermee doelt de Amerikaan op slechter materiaal, slechtere verkenningen en het opnemen van renners die niet aan het juiste niveau voldoen.

Ochowicz vindt tevens dat het peloton verkleind moet worden, en dan niet door de ploegen te verkleinen. Hij wil dat er minder ploegen meedoen aan wedstrijden. “We kunnen geen grote rondes rijden met minder dan negen renners aan de start of ééndagswedstrijden met minder dan acht. Je hebt dan niet genoeg renners om het werk te leveren dat moet gebeuren.”

“Dit is een lange weg om het gevaar te verlagen tijdens een lang wedstrijdseizoen. De veiligheid van renners moet altijd de eerste prioriteit zijn.”

RIDE Magazine
22 Reacties
26-05-2015 12:16
Zoveel gevaar heeft Carretero toch niet kunnen opleveren in anderhalve etappe? :P
Maar zonder gekheid, het gevaar komt niet van de pannekoeken, maar van de Proconti-renners die tegen het WT-niveau aanzitten. Sprinters die voor een Top 10 tot 12 gaan en de kleine kopmannetjes die hetzelfde doen voor het AK. Minder ploegen zou kunnen helpen, ik weet alleen niet of veel koersen dan nog levensvatbaar zijn... Er is gewoon voor de toeschouwers langs de kant, naast een Contador en een Cavendish, ook een bepaald percentage binnenlandse renners nodig om toe te schreeuwen. Dat geldt voor alle landen en volgens mij hoe groter het land als wielerland des te groter is die noodzaak...
26-05-2015 12:17
Ik vraag me ernstig af of de mening van Ochowicz door feiten en statistieken bevestigd wordt. Dat er valpartijen ontstaan door te veel renners op te smalle wegen lijkt mij wel, maar om daar de schuld van bij ProContinentale ploegen neer te leggen???
Stuurvaardigheid mag je ook op dat niveau verwachten, ook deze ploegen hebben deugdelijk materiaal en ook lang niet alle renners van een WT-ploeg verkennen het parkoers.
In de klassiekers mogen er wat mij betreft wel wat minder ProContinentale ploegen worden uitgenodigd maar de recente geschiedenis wijst ook uit dat kleinere ploegen ook een aantrekkelijker koersverloop kan betekenen.
26-05-2015 12:17
Alsof de renners van de PC- teams niet ervaren zijn in rijden van een peloton. Die jongens zijn ook al sinds de jeugd actief en kunnen net zo goed sturen als de WT-renners. Daarbij bestaan veel PC-teams uit jongens van de WT ploegen. Die redenatie gaat niet op. Verkleinen van het peloton is zeker aan te raden, maar dan minder renners opstellen per ploeg. De opmerking van Ochowicz dat een ploeg minimaal uit 9 renners moet bestaan om werk op te knappen is niet logisch. In de grote ronden zijn zat ploegen die na een paar dagen iemand missen door blessure of ziekte. Het is niet dat die ploegen opeens kansloos zijn.
26-05-2015 12:19
Dat is best een onsportieve uitspraak vind ik, tenzij hij aan kan tonen dat de Pro Continentale ploegen daadwerkelijk die valpartijen veroorzaken. Beter de teams verkleinen als je een kleiner peloton wil is mijn mening.

BMC is zelf niet eens lid van de MPCC, de PCT ploegen wel. Gaan niet echt door de zelfde deur lijkt het.
26-05-2015 12:22
En hoezo kan je zeven renners niet hetzelfde werk laten doen dan negen. Dit betekent dat je je prioriteiten moet spreiden en dus niet met zowel een sprinter als klassementsrijder naar een grote ronde kan gaan.
26-05-2015 12:24
Ik kan me ergens wel voorstellen dat het waar is, maar als je proconti-ploegen weg gaat houden, zijn er minder renners die wennen aan het hoogste niveau, dus krijg je uiteindelijk dezelfde problemen met renners die voor het eerst worldtour-westrijden rijden.
26-05-2015 12:26
De redenering over het aantal nodige renners is enigzins valide, maar de bedoeling is ook niet dat de teams precies hetzelfde gaan doen met zeven. Bovendien heeft LJ dan wel genoeg renners!
26-05-2015 12:28
Ik vind ook dat er minder teams aan het vertrek moeten staan. Een peloton van maximaal 180 man lijkt me een stuk veiliger. Ik vind dat de criteria om toegelaten te worden gewijzigd moeten worden. Nu worden pro continentale teams vaak op nationalistische/commerciele gronden uitgenodigd. Ik vind dat je de teams moet uitnodigen die tegen worldtour niveau aanzitten. Ze zullen altijd met een sterke selectie komen want ze willen een worldtour licentie en daar zul je punten voor moeten halen. Materiaal is een kwestie van controleren dus dat is een probleem wat eenvoudig op te lossen is
26-05-2015 12:50
Ik vind het juist goed dat procentinentale ploegen meedoen. Kijk naar de Giro, Bardiani zorgt elk jaar weer voor vuurwerk. Zo krijgen we binnenkort ritten zonder dat er een ontsnapping is, dat wordt spannend. ze moeten gewoon peloton verkleinen tot een man of 120 en gaan rijden in ploegen met 6 man. Wordt het minder gevaarlijk van lijkt mij.
26-05-2015 12:50
Ja hoor wat een onzin. Dan liever kleinere teams want met minder teams lijkt het mij dat de koers nog meer gecontroleerd gaat worden. En het is toch niet meer als normaal dat de proconti ploegen mogen proeven aan het echte werk. En de organisaties van de grote rondes zullen dit nooit toestaan want die hebben er juist belang bij dat er ook lokale teams aan de start verschijnen.
26-05-2015 12:51
Kan hem geen ongelijk geven maar om het puur op deze ploegen af te schuiven vindt ik wat te ver gaan. Het is wel zo deze Giro dat de Italianen van de kleine ploegen wel enorme risico's nemen. Puur omdat ze wat minder te verliezen hebben aangezien dit hun enige grote kans is om zich in de schijnwerpers te rijden
26-05-2015 13:05
Dit lijkt me gewoon een slinkse manier om de onontkoombare maatregel van minder renners in het peloton te verleggen van kleinere ploegen naar minder ploegen. Een maatregel die in dit geval in het 'voordeel' van BMC uit zou vallen dus. Overigens wel met hem eens dat startbewijzen in de WorldTour op basis van kwaliteit moeten worden uitgedeeld - en niet op basis van politieke beweegredenen. Daarentegen is het ook weer volkomen logisch dat organisatoren 'lokale' ploegen uitnodigen, aangezien zij binnen hun eigen land ook die functie hebben.
26-05-2015 13:08
Als je kijkt naar de sprints maken de mannen van bardiani Nippo en Southeast het idd wel een stuk onveiliger. Maar aan de andere kant zinn ze ook wel nodig voor de koers.
26-05-2015 13:09
Schaf de oortjes af, en de kans dat horden renners zich dwars door anderen een weg naar voren willen banen omdat er een wegversmalling/klim/tussensprint/etc etc aankomt is al een stuk kleiner. Opgefokte ploegleiders die en masse hun renners naar voren willen schreeeuwen zijn mi voor een groot deel debet aan wat er af en toe gebeurt. Tel daarbij op het feit dat ploegen god-weet-wat in bidons gooien om renners door de pijngrens te helpen, het feit dat we rijden met materiaal dat elke stuurfout meteen afstraft en voila; disaster in the making, of er nu 1, 2 of 5 pro conti teams in de koers zitten.

Edit: aangevuld met wat StonedCamel hieronder zegt. Minder renners per ploeg. Maakt het geheel stukken attractiever.
26-05-2015 13:11
Slechter materiaal: Pardon? Volgens mij rijden de Proconti's ook op prima fietsen.
Slechtere verkenningen: Ik denk niet dat BMC de Giro-etappes beter kent dan de mannen van bijv Bardiani.
Niet aan het juiste niveau: Dat zou nog kunnen, hoewel als je niet het juiste niveau hebt je echt niet meer na een harde finale voorin het peloton zit.
Niet met 9 of 8 man een Tour/klassieker kunnen rijden: bedenk eens wat anders dan met zn allen hard op kop rijden naar de Cauberg. Misschien van Avermaet wel door laten rijden in het vervolg bijvoorbeeld. Laat de anderen hun 'tekort' aan renners dan maar opsouperen.

Dit verhaal van Ochowicz getuigt van weinig creativiteit en een zeer conservatieve kijk op de koers. Dat kunnen we volgens mij missen als kiespijn.
Ik heb het persoonlijk wel een beetje gehad met die machtsblokken van Tinkoff, Sky, Etixx, Astana en BMC die met 8 toprenners iedere aanvalspoging neutraliseren. Laat ze maar met 6 starten, dan moeten ze tenminste gaan nadenken over wat ze doen ipv dom hard op kop te rijden. Maakt het een stuk interessanter.
26-05-2015 14:13
Een privatisering van het wielrennen dus; alleen het grote geld met het beste materiaal mag nog meerijden. Mochten Ochowicz' plannen doorzetten (wat nihil is) dan is meteen de hele PCT-afdeling overbodig. Hier zullen ook vele sponsors afhaken, omdat die juist de WT-koersen nodig hebben om uit te pakken. Welke parttime wielervolger kent bijvoorbeeld Bardiani en Androni buiten de Giro om? Die zullen er ook geen zin meer in hebben als deze grote rondes van hen worden afgepakt. Dit alles vergroot de kloof tussen de World Tour en alles daaronder. Het Pro Continentale circuit is er juist voor om talenten al te laten ruiken aan het hoogste niveau, begeleid door ervaren, meestal ex-WT-renners die prima renderen op B-niveau.

Letterlijk elk argument dat hij in dit artikel aanhaalt is ongeldig of kan makkelijk onderuitgehaald worden. Ook een prestatie.
26-05-2015 14:24
In deze geheel eens met StonedCamel. Allemaal feitenvrij geneuzel van die Ochowicz. Laat hij zijn beweringen eens staven met feiten. Het is de arrogantie van de macht.
26-05-2015 14:34
Sprintetappes kun je veiliger maken door klassementsmannen niet van voren te laten rijden.

Zet het hele peloton dat binnenkomt in de zelfde tijd ook al is er een breukje.
De laatste 3km erbij geen tijdverlies, klassementsrenners etc. zouden het mogen laten lopen hier. Dit zou veel veiliger zijn.
26-05-2015 15:02
Wat een hele hoop gezever! Volgt duidelijk de koers enkel in zijn gepantserde Mercedes. Hoe kan je nu zo een domme uitspraak doen? Dan vallen toch alle PCT teams weg met hun sponsors en heb je maar 14 teams over heel de wereld van een competitief niveau...

Een oplossing zou zijn om het aantal WT teams juist te verminderen. TLJ, Garmindale en IAM (en anderen) uit die verplichte pot en per race een 16 tal teams uitnodigen.
26-05-2015 16:14
Die Italiaanse B-sprinters zijn wel een gevaar, maar in een peloton kunnen ze echt niet minder fietsen.
26-05-2015 17:28
Minder, maar wel grote, ploegen leidt tot nog meer controle in het peloton. Dat is alleen maar in het belang van de grote ploegen.
26-05-2015 18:25
25 miljoen euro kost zijn ploeg , natuurlijk wil hij minder ploegen dan kan hij misschien nog eens winnen, 9 overwinningen dit jaar schande voor deze ploeg

Om te reageren moet je ingelogd zijn.