Ochowicz (BMC) wil minder Pro Continentale teams bij WorldTour-wedstrijden
Jim Ochowicz denkt dat veel valpartijen in WorldTour-wedstrijden worden veroorzaakt door lager gerangschikte ploegen. De manager van BMC vindt dat de sport de kwaliteit van de ploegen die mee mogen doen in WorldTour-wedstrijden moet onderzoeken. Ploegen zouden geselecteerd moeten worden op kwaliteit en resultaten, en niet door politiek.
“We moeten vasthouden aan een hogere standaard dan Pro Continentale ploegen”, zegt Ochowicz tegenover Velo News. “En dat er niet aan die standaard wordt voldaan leidt in sommige gevallen tot gevaarlijke situaties in wedstrijden die er anders niet zouden zijn.” Hiermee doelt de Amerikaan op slechter materiaal, slechtere verkenningen en het opnemen van renners die niet aan het juiste niveau voldoen.
Ochowicz vindt tevens dat het peloton verkleind moet worden, en dan niet door de ploegen te verkleinen. Hij wil dat er minder ploegen meedoen aan wedstrijden. “We kunnen geen grote rondes rijden met minder dan negen renners aan de start of ééndagswedstrijden met minder dan acht. Je hebt dan niet genoeg renners om het werk te leveren dat moet gebeuren.”
“Dit is een lange weg om het gevaar te verlagen tijdens een lang wedstrijdseizoen. De veiligheid van renners moet altijd de eerste prioriteit zijn.”
Maar zonder gekheid, het gevaar komt niet van de pannekoeken, maar van de Proconti-renners die tegen het WT-niveau aanzitten. Sprinters die voor een Top 10 tot 12 gaan en de kleine kopmannetjes die hetzelfde doen voor het AK. Minder ploegen zou kunnen helpen, ik weet alleen niet of veel koersen dan nog levensvatbaar zijn... Er is gewoon voor de toeschouwers langs de kant, naast een Contador en een Cavendish, ook een bepaald percentage binnenlandse renners nodig om toe te schreeuwen. Dat geldt voor alle landen en volgens mij hoe groter het land als wielerland des te groter is die noodzaak...
Stuurvaardigheid mag je ook op dat niveau verwachten, ook deze ploegen hebben deugdelijk materiaal en ook lang niet alle renners van een WT-ploeg verkennen het parkoers.
In de klassiekers mogen er wat mij betreft wel wat minder ProContinentale ploegen worden uitgenodigd maar de recente geschiedenis wijst ook uit dat kleinere ploegen ook een aantrekkelijker koersverloop kan betekenen.
BMC is zelf niet eens lid van de MPCC, de PCT ploegen wel. Gaan niet echt door de zelfde deur lijkt het.
Edit: aangevuld met wat StonedCamel hieronder zegt. Minder renners per ploeg. Maakt het geheel stukken attractiever.
Slechtere verkenningen: Ik denk niet dat BMC de Giro-etappes beter kent dan de mannen van bijv Bardiani.
Niet aan het juiste niveau: Dat zou nog kunnen, hoewel als je niet het juiste niveau hebt je echt niet meer na een harde finale voorin het peloton zit.
Niet met 9 of 8 man een Tour/klassieker kunnen rijden: bedenk eens wat anders dan met zn allen hard op kop rijden naar de Cauberg. Misschien van Avermaet wel door laten rijden in het vervolg bijvoorbeeld. Laat de anderen hun 'tekort' aan renners dan maar opsouperen.
Dit verhaal van Ochowicz getuigt van weinig creativiteit en een zeer conservatieve kijk op de koers. Dat kunnen we volgens mij missen als kiespijn.
Ik heb het persoonlijk wel een beetje gehad met die machtsblokken van Tinkoff, Sky, Etixx, Astana en BMC die met 8 toprenners iedere aanvalspoging neutraliseren. Laat ze maar met 6 starten, dan moeten ze tenminste gaan nadenken over wat ze doen ipv dom hard op kop te rijden. Maakt het een stuk interessanter.
Letterlijk elk argument dat hij in dit artikel aanhaalt is ongeldig of kan makkelijk onderuitgehaald worden. Ook een prestatie.
Zet het hele peloton dat binnenkomt in de zelfde tijd ook al is er een breukje.
De laatste 3km erbij geen tijdverlies, klassementsrenners etc. zouden het mogen laten lopen hier. Dit zou veel veiliger zijn.
Een oplossing zou zijn om het aantal WT teams juist te verminderen. TLJ, Garmindale en IAM (en anderen) uit die verplichte pot en per race een 16 tal teams uitnodigen.