Oleg Tinkov: “Ook BMC en Katusha zullen verdwijnen”
Foto: Sirotti
zaterdag 4 juni 2016 om 10:00

Oleg Tinkov: “Ook BMC en Katusha zullen verdwijnen”

Oleg Tinkov denkt dat er naast zijn eigen team en het Zwitserse IAM Cycling in de nabije toekomst nog meer formaties gaan verdwijnen uit het peloton. De flamboyante Rus, die na dit seizoen de wielersport de rug toekeert, noemde daarbij ook namen. “Het businessmodel in het wielrennen deugt niet. Ik ben er zeker van dat BMC ook om zal vallen, net als Katusha”, vertelde hij in een interview met het Deense TV2.

Tinkov, die zegt dat zijn team hem meer dan vijftig miljoen euro heeft gekost, ziet vooral ploegen die in handen zijn van een privésponsor in de problemen komen. “De sport verkeert in een diepe crisis. Als ASO geen divisie creëert waarin teams worden betaald zoals in de Formule 1, zal het nooit veranderen. Dan rollen we van schandaal naar schandaal en zullen steeds meer teams omvallen. Ik zie met het huidige verdienmodel geen toekomst voor de sport.”

Toch kijkt Tinkov niet verbitterd terug op zijn jaren in het wielrennen. “Ik heb veel tijd en vele miljoenen in het wielrennen gestoken, maar ik heb geen spijt. Ik heb vooral genoten.”

RIDE Magazine
82 Reacties
04-06-2016 12:33
Dat idee dat ik lees over latere finishuren... Denken jullie ook even aan de renners? Het zijn geen robots hoor, maar gewoon mensen. Die moeten ook na de finish nog naar het hotel, gemasseerd worden, eten. Om nog over de verplaatsingen te zwijgen in grote rondes. Hoe laat wordt dit dan voor de renners? Dan zullen ze pas in protest gaan. Wielrennen populairder maken, is goed, maar niet ten koste van de renners.
04-06-2016 12:34
Ook het wielrennen zelf zal moeten veranderen.
Als liefhebber geniet ik zelf van de weken met 2 koersen. Zoals Parijs- Nice en de Tirenno en Dauphine en Zwitserland.
Echter ik ken geen enkele sport waar 2 topwedstrijden tegelijk plaats vinden. Formule 1 heeft een duidelijke kalender. Tennis een paar grote Toernooien.
Wielerteams zijn groot met 25/ 30 man. En dat kost veel salaris. Terwijl er in de koersen maar 8/9 renners rijden.
04-06-2016 12:39
Laat wielrennen gewoon wat het is, zowel logistieke als biologische redenen maken het onmogelijk om die finishes later te laten plaatsvinden, gewoonweg niet mogelijk. De fan heeft meer dan voldoende mogelijkheden om de wedstrijd pas naderhand thuis terug te zien zoalng ie maar van zijn mobieltje en het internet wegblijft.
04-06-2016 12:41
wat een vergelijking. je kan een heel wielerteam op de been houden met 5-6 miljoen euro voor een heel jaar
een F1 team heeft ongeveer 20 races af te leggen en een stuk of 3(?) test weekenden en een klein F1 team moet al minimaal 100 miljoen aanbudget op jaarbasis hebben.
De topteams in F1 doen het met 437 miljoen per jaar.

De kleine teams in de F1 vallen om de haverklap om en worden dan wel weer opgekocht door een of andere rijke pipo.

Top teams in het wielrennen zitten op ongeveer 20 miljoen per jaar?

Dus grofweg budget wielrenteam x 20 = budget F1 team.

F1 kaartje per race kost veel geld om te mogen komen kijken.
Wielrennen toegangsprijs = energie + zweet om op dat ene plekje te komen. Gratis.

F1 per race kijken er vele miljoenen mensen wereldwijd, gedurende een uurtje of 2 a 3.
Wielrennen kijken er vele miljoenen mensen wereldwijd naar de Tour de France... enkele miljoenen naar Giro/Vuelta/WK en daarna zakt het aantal al flink af bij alle andere races - als het al 'overal' op de TV te zien is...

De vergelijking gaat mank op zoveel verschillende plekken.
04-06-2016 12:50
@DarioBirillo
Misschien minder verplaatsen? Misschien andere criteria hangen aan finish plaatsen? Misschien het hele overnachten in een half gaar 3 sterren hotel uberhaupt aanpasssen?

Los van dat kunnen renners zich ook aanpassen aan een week koersen in Californie met 9 uur tijdverschil en de halve top sport wereld gaat ook naar de OS waar het 5 uur vroeger is. 2 uur later finishen moet gewoon kunnen mits je dit van te voren weet, daar kun je je prima op voorbereiden.
04-06-2016 12:51
@DarioBirillo

De impact op de renners valt wel mee denk ik. CL wedstrijden en WK/EK wedstrijden in het voetbal eindigen ook vaak pas pond 22:30. Punt is dat alles een uurtje of 3 opschuift. Dus ook het ontbijt, de inschrijving, de persmomenten, etc.
04-06-2016 12:52
Ik denk echt anders over de kritiek dat tussen 7 en 8 finishen te laat is. Ik begrijp dat dit nadelige gevolgen kan hebben voor renners. Echter, als dit betekent dat de tv gelden significant omhoog gaan en daardoor ook de salarissen van de renners, ben ik er van overtuigd dat de meeste renners dit prima zouden vinden.

Uiteraard is het hiernaast ook zo dat de renners later starten, dus ook meer kunnen uitslapen.
04-06-2016 12:55
Mensen die zeggen dat later finishen niet mogelijk is, vergeten wel dat je dan ook gewoon later start, de renners hebben dan als het goed is gewoon evenveel rust.
04-06-2016 12:57
@RiGHT De wereldwijde kijkcijfers van de F1 is ook serieus teruggevallen. Heeft te maken daalde interesse in de sport van de kijker maar ook dat het steeds vaker alleen te zien is op betaalkanalen maar kent wel een sterke kern van kijkers (maar lang niet zo groot meer in getale als eind jaren 90 en begin 2000). En Eurosport bereikt heel veel miljoenen kijkers met hun uitzendingen wereldwijd. Verder heb je zeker een punt.
04-06-2016 13:08
Het probleem is puur de ASO die een bijna monopoly heeft op de uitzendrechten van de belangrijkste koersen. Eigenlijk zou de EU moeten ingrijpen en de ASO dwingen de uitzendrechten anders te verdelen zodat alle partijen in de sport aan de uitzendingen kunnen verdienen. Sponsoren hoeven dan een kleiner bedrag in te leggen om toch een top team op de been te krijgen en contracten kunnen langer doorlopen dan een sponsorcontract lang is wegens gegarandeerde inkomsten, wat de afhankelijkheid van teams op sponsoren kleiner maakt en sponsoren minder werk/verantwoordelijkheid hebben om een team op de been te houden.

Teams als Sky of Astana beknotten in het budget dat ze hebben is niet het antwoord, wees blij dat ze er zijn.

Toegangsgelden zouden mooi zijn maar dat zie ik niet gebeuren. Prime time finishen kan alleen in de zomer en prologen: het weekeinde is waar het moet gebeuren. en dat voldoet prima wat mij betreft. bijna alle sporten doen het ook overdag, behalve darts en dat is geen sport om je mee te vergelijken...

Tinkoff moeten we bedanken voor zijn pogingen om iets te doen voor de sport, maar door Riis zijn teamstructuur over te kopen en dat niet staande heeft kunnen houden zorgt tinkoff wel voor een team minder. Vooruitziende zie ik Tinkoff echter wel terug komen als de crisis rond Rusland opgelost wordt en het daar economisch beter gaat - het is immers zijn 2e prof team.

Wat betreft meerdere wedstrijden tegelijkertijd: kijk naar voetbal, tennis, golf daar zijn diverse wedstrijden tegelijkertijd.
04-06-2016 13:10
Wat het later finishen betreft:

Je hebt ook te maken met een fenomeen dat wij stervelingen 'zonsondergang' noemen. Of moeten ze dan allemaal een licht op de fiets en grote lampen op wagens om het zichtbaar te houden op TV?
04-06-2016 13:21
Hij heeft gewoon gelijk.

Genee zat vorige week bij radio 1 en die vertelde dat ze in de documenten hebben kunnen neuzen waarin stond hoe en wat met de tv rechten en zo. Hij noemde het nog net niet lachwekkend maar dat ze echt tichtjaren achter lagen op bijvoorbeeld hoe het voetbal zichzelf verkoopt.
04-06-2016 13:36
Topsport is het topje van de piramide. En op dit moment is er wat roest aan de top, maar vooral daar net onder. Daar zitten de renners en de koersen die moeite hebben met hun voortbestaan.

Het probleem is dat de macht ligt bij een paar partijen, zoals de ASO en de UCI en niet bij de renners en de kleine organisaties. Groeperen is een goede optie, maar dat zie ik bij de renners niet gebeuren.
04-06-2016 13:36
@mus van de maasstad
Heb je daar toevallig een fragment van?
Ben al een tijdje op zoek naar de bedragen die er worden betaald voor tv-rechten van wielerkoersen.
04-06-2016 13:50
@nasibal

Beetje zwak argument aangezien zonsondergang, dit jaar ging de zon al onder na 8 uur op 27 maart en tot 7 oktober blijft het ligt tot 7 uur.
04-06-2016 14:09
@Janjanssen

beetje zwakke comeback aangezien we over de hele wereld met verschillende tijdzones te maken hebben en er ook soms nog tot een half uur ná de winnaar rijders moeten finishen. Je komt dan toch in een soort van schemergebied (pun intended) bij sommige wedstrijden in sommige tijden van het jaar.

Waar het me echter meer om ging bij het aanhalen van dit argument (want ik snap ook wel dat het in meer gevallen géén dan wél een probleem zal zijn) is dat 'praktische haalbaarheid' en alle daar aan gekoppelde zaken nogal makkelijk over het hoofd gezien worden vanuit de stoel thuis.

Als je een beetje haast maakt kunnen ook bij de finish van 7-8 uur de (meeste) sporters op tijd in bed liggen . Maar hoe zit het met de begeleiding daar omheen en alles wat nog moet gebeuren? Geef me even en ik kan nog wel 384 dingen opnoemen waar hier in deze discussie níet aan gedacht wordt.
04-06-2016 14:14
De beste oplossing zou een maximumsalaris zijn, maar ik vrees dat de rennersvakbond (en misschien ook wel de EU) daar voor gaan liggen. Als Sagan ipv 5 miljoen gewoon 5 ton zou verdienen, hoeft die sponsor 4,5 miljoen minder te betalen. Als de goede renners (kopmannen) tussen de 150.000 en de 500.000 zouden zitten, is het hele probleem voor de ploegen opgelost. En dan de knechten tussen de 50.000 en de 150.000.

Froome verdiende als nieuweling (die helemaal niet bijzonder was) al 80.000 pond en zit nu boven de 3.000.000 pond. Als knecht van Wiggins verdiende hij 700.000 pond. Dan Martin zit aan 1,5 miljoen pond. Knechten op het moment meestal tussen de 140.000 pond en de 500.000 pond. Dat zijn wat mij betreft gewoon absurd hoge bedragen en zo helpen de ploegen elkaar om zeep.

Niet de ASO, maar de toprenners zijn op het moment echt de enigen die veel te veel verdienen aan wielrennen.
04-06-2016 14:19
MVDM, Wilfred Genee bedoel je? Waarom zou je voetbal en wielrennen vergelijken met elkaar? Appels met peren vergelijken.

Ik vind het verhaal toegangsgeld vragen ook moeilijk voor te stellen. Hoe ga je dat in godsnaam doen met een rit van 250 km? Maar ook op een berg.. of waar dan ook. Dan worden het alleen nog maar rondjes rond de kerk. En hoeveel denk je dan te mogen vragen voor het 5uur wachten en vervolgens 25 seconden renners langs zien komen? Vrij onzinnig idee.
04-06-2016 14:19
Ja dat argument mbt daglicht gaat alleen op rond de evenaar.. En daar vinden gelukkig amper of geen koersen plaats.
04-06-2016 14:24
@klootje: op belangrijke heuvels in Vlaanderen, op de kasseistroken in Parijs-Roubaix, op de slotklimmen van de grote rondes, bij het slotcriterium in een grote ronde, bij prologen en in bijvoorbeeld de laatste 3 km van vlakke ritten kun je vrij simpel kaartjes vragen. En zo kun je ook nog in de gaten houden dat er niet veel te veel mensen staan.

En dat je dan meer criteriums gaat zien: dat zal wel, maar dat komt de veiligheid ook nog eens ten goede. Prima dus.
04-06-2016 14:26
Geen enkele andere sport is met wielrennen te vergelijken en Tinkoff wil gewoon iets wat er niet is tenzij alle supergames afgesloten circuits worden WK-stijl, die Canada - koersen zeg maar, horror scenario. Dan maar wat minder veilig en een wat minder goed verdienmodel.
04-06-2016 14:29
@Klootje

Denk aan de VIP-tribunes vlak voor de finish. Dat staan daar, onder andere, omdat het een speciale plek in de race is. Net zoals de heuvels en stroken en slotklimmen die Hakkie aanhaalt. Een policy als "je kan gratis naar de wedstrijd komen kijken, maar voor de speciale plekken langs het parcours moet je entreegeld betalen" is zo gek nog niet. Net zoals je in een stadion voor sommige plekken meer betaald dan anderen. Of in de trein goedkoper in de 2e klas kan dan in de 1e. Bij wielrennen is de goedkoopste variant dan gratis.
04-06-2016 14:35
Hakkie2, dan kan ik je op een briefje geven dat 90% vervolgens daar gaat staan waar je niet hoeft te betalen. En ook aan jou de vraag: hoeveel toegangsgeld ga je daarvoor vragen? Vooral daar waar ze maar 1 keer langskomen? En hoeveel denk je dat zoiets organiseren gaat kosten? Dan overschat je echt de opbrengst van die toegangskaartjes volgens mij.

Jullie willen van wielrennen een sport maken die het niet is en ook niet moet worden. Wielrennen moet toegankelijk en van het volk blijven.

Edit: die paar VIP-tribunes snap ik, maar ik zie dat Rahimns bijv. een hele berg af wil sluiten?
04-06-2016 14:39
Helemaal eens met KK, opzouten met toegangskaartjes.
04-06-2016 14:42
@klootje: wel eens naar de acht van Chaam geweest? De prijzen zijn daar echt hoog en toch is het extreem druk. Of bij het veldrijden?

Je moet geen absurde bedragen vragen, maar bedragen onder een tientje betaald iedereen volgens mij tegenwoordig zo. En als er dan wat mensen bijvoorbeeld niet op de slotklim staan maar op de klim daar voor: prima, spreiding van supporters is beter voor de veiligheid.

Wielrennen moet wat mij betreft wel zo'n sport worden. En dan niet ten behoeve van de ploegen, maar van de koersen die nu massaal omvallen (vooral het niveau onder de top, waardoor talenten en laatbloeiers geen goed programma meer hebben. Waarom denk je dat er geen Spaanse talenten zijn? Alle Spaanse koersen voor de talenten zijn omgevallen).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine