Oleg Tinkov: “Ook BMC en Katusha zullen verdwijnen”
Foto: Sirotti
zaterdag 4 juni 2016 om 10:00

Oleg Tinkov: “Ook BMC en Katusha zullen verdwijnen”

Oleg Tinkov denkt dat er naast zijn eigen team en het Zwitserse IAM Cycling in de nabije toekomst nog meer formaties gaan verdwijnen uit het peloton. De flamboyante Rus, die na dit seizoen de wielersport de rug toekeert, noemde daarbij ook namen. “Het businessmodel in het wielrennen deugt niet. Ik ben er zeker van dat BMC ook om zal vallen, net als Katusha”, vertelde hij in een interview met het Deense TV2.

Tinkov, die zegt dat zijn team hem meer dan vijftig miljoen euro heeft gekost, ziet vooral ploegen die in handen zijn van een privésponsor in de problemen komen. “De sport verkeert in een diepe crisis. Als ASO geen divisie creëert waarin teams worden betaald zoals in de Formule 1, zal het nooit veranderen. Dan rollen we van schandaal naar schandaal en zullen steeds meer teams omvallen. Ik zie met het huidige verdienmodel geen toekomst voor de sport.”

Toch kijkt Tinkov niet verbitterd terug op zijn jaren in het wielrennen. “Ik heb veel tijd en vele miljoenen in het wielrennen gestoken, maar ik heb geen spijt. Ik heb vooral genoten.”

RIDE Magazine
82 Reacties
04-06-2016 14:44
@nasibal

Je snapt best dat hier niet bedoeld wordt van laten we zorgen dat we 3 minuten voor het donker binnen zijn.
Natuurlijk zitten er haken en ogen aan maar als het commerciëel heel aantrekkelijk is om wat later binnen te komen, moeten ze dat toch eens overwegen.
Bij de Giro was het ook elke keer snel naar huis om met geluk de laatste 3 kwartier te zien maar ook dat ik om 5 over half 5 de tv aanzet en maar net de laatste 5 kan zien.
Ik denk echt dat als ze tussen 6 en 7 aankomen er veel meer mensen met het bord op schoot voor de tv zitten.
04-06-2016 14:48
@Janjanssen: je gaat uit van de Nederlandse situatie. In bijvoorbeeld Italië, Frankrijk en Spanje hebben ze veel minder die 9-5 mentaliteit. En daar gaan ze al helemaal niet met het bord op schoot voor de tv (al eten ze daar vaak pas rond 8 uur). En in Groot-Brittannië heb je weer een andere tijdszone. In Nederland zou het veel kijkers kunnen schelen, wereldwijd nauwelijks.
04-06-2016 14:52
Jazeker Hakkie2, maar een criterium is dan ook een plaatselijk zuipfestijn rondom een wedstrijd van 3x niks. Zie het als een kermis met een freakshow, waar iedereen komt om de bekendste koppies uit de recente Tour te zien. Schaf de alcohol af en niemand komt meer. Nee dat vind ik geen goede vergelijking. Of moet het wielrennen dan een soort van veldrijden gaan worden qua entourage? Overal bocht 7, overal zatte lui?

Nee, hoe ga je PR, MSR of LBL dan aanpakken? Of een koninginnenrit in een grote ronde?

Waar je wel naartoe moet denk ik is dat bijv. de opbrengsten van de CL van het wielrennen, de Tour de France, veel meer naar de hoofdrolspelers in dat evenement gaan. En dat de prijzen die je kunt verdienen met een rit, trui, tussensprint enz. enorm veel hoger komen te liggen. Als je kijkt wat daar de bedragen van zijn dan is dat om te lachen. Of om te huilen, wat je wilt.
04-06-2016 14:53
@Klootje

Quote:
Jullie willen van wielrennen een sport maken die het niet is en ook niet moet worden. Wielrennen moet toegankelijk en van het volk blijven.


Wielrennen moet vooral gewoon 'blijven'. Je kan niet ontkennen dat op dat gebied geld meer en meer een issue wordt. Soms moet je dan dingen accepteren die wat minder leuk lijken, maar uiteindelijk wel het benodigde geld in het laatje brengen. Dat wielrennen (maar eigenlijk elke sport in mijn ogen) toegankelijk moet blijven lijkt me ook zeker waar, maar waar ligt die grens? Wanneer is het niet meer toegankelijk.

Hockey is ook een sport die wat dat betreft erg lijkt op wielrennen. De spelers zijn aanraakbaar om de wedstrijden heen, zitten gewoon letterlijk met een biertje op het terras tussen het klootjesvolk. Hoofdklassewedstrijden zijn over het algemeen gratis (of in sommige gevallen tegen zeer lage toegangsprijs) te bezoeken.

De play-offs, Europese clubcompetitie en grote internationale toernooien wordt wél entreegeld voor gevraagd en ook daar zit het nog steeds bomvol elke keer.

Als ik 15 euro moet betalen om op de Mont Ventoux Froome voorbij te zien razen wordt de sport daardoor voor mij echt niet minder toegankelijk. Of 10 euro om de hele dag vrij in en uit de mixed zone te mogen lopen. Voor veel mensen is het een dagje uit en veel mensen zijn prima bereid daarvoor te betalen. Waarom zou het wielrennen daar geen gebruik van maken als het een belangrijke factor kan zijn in het voortbestaan van de sport zelf? Ook mensen die er niet voor willen betalen worden echt niet weggehouden van de sport daardoor. De mogelijkheden zijn echter wat beperkt. Dat waren ze eigenlijk sowieso al, want op de Mont Ventoux is alleen maar plek voor mensen die daar 3 dagen van te voren met hun camper kunnen gaan staan en dat kan niet iedereen.

@JJ
Hakkie was me voor. Klassiek staaltje projectie van je waarbij je duizend-en-één factoren over het hoofd ziet. Ik voeg er nog even een willekeurige aan toe: Hoeveel mensen zijn er denk je die pas ná zessen (of half 7) van hun werk thuis komen en dan nog van alles moeten doen voordat ze uberhaupt tijd hebben om rustig wielrennen te kijken? Met een finish tussen 7 en 8 red je niet waar jij op doelt. Niet voor niets beginnen(!) de grote voetbalwedstrijden pas rond half 9. Dát is een tijd waarop de kinderen naar bed zijn, het eten achter de rug is, het huishouden gedaan is en men rust heeft om iets te gaan kijken.
04-06-2016 15:13
@ hakkie. Wielrennen wordt volgens mij het meest bekeken in europa.

Voor veel landen in europa zullen er meer mensen kijken als de finish om 7 uur is. In ieder geval in heel west europa, inclusief engeland. Je argument mbt zuid europa begrijp ik. Ik ken niet de exacte werktijden daar maar ik vermoed dat ook daar het aantal kijkers toeneemt bij een finish om 7 uur.
04-06-2016 15:37
Omdat ik denk dat je van wielrennen niet iets klinisch moet maken, en zulke ideeën zeer waarschijnlijk de opmaat zijn naar overcommercialisering en zo ook een begin van het einde van de toegankelijkheid en aanraakbaarheid.
Zodra je dat in gaat voeren is het hek al snel van de dam hoor, dan krijgen mannetjes met euro's in de ogen en geen enkel gevoel voor romantiek en traditie het voor het zeggen en zal dat langzaam maar zeker de sport die je nu nog kent kapot maken. Dan krijg je dat elk equivalent van de Muur van Geraardsbergen zal moeten verdwijnen omdat er nu eenmaal in een mondaine stad met plaats voor bobo-tenten aangekomen moet komen. Dan zal langzaam de schoonheid van 'de lelijkheid en het verval' van koersen zoals Parijs-Roubaix verdwijnen, want er zal natuurlijk wel een nieuwe modernere wielerbaan met state of the art-faciliteiten en plek voor 50000 toeschouwers aangelegd worden. Ook komen er tribunes langs de volledige kasseienstrook in het bos van Waller en zal de gesloten mijn omgetoverd gaan worden in een 'Pro Cycling Experience Centre' met bijbehorend Roubaix-wielermuseum.

Het is natuurlijk niet alleen de wedstrijd en het rondjes rijden zelf waar de mensen voor komen he. De hele charme van sommige sporten is juist het wereldje er omheen. Zoals in motorsport het flirten met de dood, de rock n roll manier van leven van mannen die nooit oud zouden worden. Of het spektakel van racen over stratencircuits, recht langs je voortuin.
Voetbal was vroeger ook een echte volkssport, met lokale helden in je favoriete ploeg die nooit voor een andere club uit zouden komen. Jantje uit die en die straat en Pietje die later nog een sigarenzaak startte met uitzicht op het stadion. Een stadion stond sowieso altijd midden in de wijk in plaats van op een kil industrieterrein. Hele volksbuurten stroomden leeg en liepen als een organisme naar het stadion, maar die hele beleving is er al lang niet meer joh. De mooiste volksclubs zijn inmiddels overgenomen door sjeiks, Chinezen of rijke Thai en vragen toegangsprijzen aan de achterban (de plaatselijke lage klasse) die voor hen niet meer op te brengen zijn. De atleten zijn daar ook voornamelijk broodvoetballers geworden, zonder emotionele verbinding met een club en op grote afstand van de fans. Geen normale jongens meer met wie je je kunt identificeren.

Is dat dan waar je heen wilt? Ik ben vooral daarom afgehaakt bij voetbal, laten we dus in godsnaam wielrennen zo mooi mogelijk houden. Zo juich ik in ieder geval bij elke koers in China of die zandbak in het Midden-Oosten die niet van de grond komt. En blijf ik hopen dat wielrenners voornamelijk vanuit passie hun sport willen bedrijven, niet omdat ze er veel geld mee kunnen verdienen. We zijn al langzaam 'mietjes' van wielrenners aan het maken, die met een beetje kou of sneeuw de bus in vluchten.

Echt, be careful what you wish for!
04-06-2016 16:20
@klootje: renners zijn al voor een heel deel zo. Een enkeling (Valverde en Voeckler, bijvoorbeeld) blijft echt zijn team trouw al kunnen ze elders beter krijgen. En dan heb ik het niet alleen over geld.

Waar jij voor waarschuwt zou kunnen gebeuren, heel erg langzaam. Zoals het laatste ongeluk van het weekend in de motorsport ook voor meer veiligheid kan zorgen, waardoor het net zo klinisch kan worden als F1.

Maar: ik heb liever een iets meer commercieel wielrennen dan geen wielrennen. En dat is er op het moment aan het gebeuren. Kun jij 5 Spaanse toptalenten noemen? Ik niet. Wielrennen is daar dood. Ondanks de aanwezigheid van Contador, Valverde en Rodriguez. Wielrennen is daar gewoon begraven, omdat alle koersen af zijn gehaakt en bij gevolg ook alle ploegen. Is dat wat je wenst?

En daarnaast: de meest commerciële koers van het jaar is ook de mooiste. En de Canadese koersen zijn geweldig. Dat het zelfs voor klassiekers niet de doodsteek is als ze zichzelf opnieuw uitvinden bleek de laatste editie van de Ronde van Vlaanderen wel. Zo mooi als dit jaar is De Ronde de laatste 15 jaar op het oude parkoers ook meestal niet geweest. Zo slecht is het allemaal niet.
04-06-2016 16:24
@Klootje

Ik volg je hoor, en het is ook een fantastisch ideaalplaatje. Maar linksom of rechtsom, dat ideaalplaatje wordt meer en meer in haar bestaan bedreigd. Er zal, wederom linksom of rechtsom, meer geld in de sport (in zijn geheel) om moeten gaan om het bestaan te waarborgen.

En is veranderen écht kapot maken? Je haalt voetbal aan en ik snap absoluut dat je afgehaakt bent. Vele miljoenen fans, waarvan van sommige voetbal zelfs hun leven is, denken daar echter anders over. De sport is groter dan welke andere sport.

Is het 'voetbal-concept' iets waar we heen moeten willen met wielrennen, of welke andere sport dan ook? Nee ik denk het niet. Ook ik geef veel om sporters die vanuit passie hun sport willen bedrijven. Maar vergeet niet dat zelfs topvoetballers op het niveau zijn gekomen waarop ze nu voetballen omdat voetbal hun passie is. Al verdien je nog ergens zoveel geld mee, dat alleen is nooit genoeg als basis voor de enorme investeringen die je moet doen om een dergelijk niveau en carriere te bereiken. Echt, dan moet je er ook enorm van houden. Sterker nog, de jongens die simpelweg voor het grote geld kiezen vallen ook heden ten dage stuk voor stuk door de mand.

Verdere commercialisering op kleine schaal (een berg afzetten voor toegangsgeld) is inderdaad een hek van de dam, absoluut. Maar wat is het weigeren van dat soort zaken? Dat is denk ik óók een hek van de dam, de andere richting in. De wielersport gaat zich ontwikkelen, de ene of de andere kant op. Je kunt het niet tegenhouden, mogelijk alleen wat sturen.
04-06-2016 16:29
Oleg heeft gelijk. Jammer dat hij ermee stopt. Geweldig hoe hij zich niet laat piepelen door grappenmakers als Prudhomme en zegt wat hij denkt.
Ook jammer want ze hebben de mooiste outfits van het peleton.
04-06-2016 16:35
Bij voetbal steken trouwens privé investeerders nog veel meer geld in de sport zonder het terug te kunnen verdienen. Iets waarvan Tinkov hier juist zegt dat het niet gaat.

Voor een privé persoon is 50 miljoen inderdaad veel geld. Voor sponsoring van een ploeg al die jaren met al die exposure valt dat wel mee. Moet je het alleen wel met een bedrijf doen dat die exposure om kan zetten in omzet, dat is Tinkoff Bank blijkbaar niet.
04-06-2016 16:41
waarom moeten teams in de 3 grote ronden uit 9 man bestaan......Maak daar bv 4 man per ploeg van.....De kosten per ploeg gaan een groot stuk naar beneden....Zodoende word het voor meer sponsers aantrekkelijker om in het wielrennen te stappen.....Renners die een goed klassement kunnen rijden maar nu voor hun kopman moeten werken hebben volgens mij genoeg eergevoel om voor het zelfde salaris zelf als kopman in een andere ploeg aan de slag te gaan.....Minder kosten voor sponsers.....En meer spectakel voor het publiek.
04-06-2016 16:42
Eens met NDI22, er is veel potentieel waar te weinig uitgehaald wordt. Finishtijden kunnen veel beter gepland worden, met wat organisatie kan je gewoon 's avonds koersen.
04-06-2016 16:56
@Toke

Dan gaan de teams in zijn geheel vanzelf ook kleiner zijn. Hoe kan minder plekken in de top goed zijn voor de sport in de breedte?
04-06-2016 16:56
De wielerwereld moet serieus op de schop. Nu veranderen teams vaak van sponsor en dus ook van naam en kleur van het tenue. Als er al een sponsor gevonden wordt, zo niet dan is de wielerploeg gewoon weg. Dat werkt natuurlijk niet en zal er ook niet voor zorgen dat je als wielerploeg voor vele jaren achtereen een grote vaste schare fans achter je krijgt. Immers, nu kun je fan van Lotto/Jumbo zijn en als dat volgend jaar niet meer bestaat wat dan? BMC? En wat als die ermee stoppen? Wie de huidige structuur bedacht heeft, had wel wat beter mogen nadenken. Mij lijkt een clubstructuur veel beter. Zoals in het voetbal, handbal, hockey, basketbal enz. Het schijnt dat in het verleden voetbalclubs in Spanje ook wel eens een eigen wielerteam hadden. Stel je voor, Ajax start een wielerploeg (Ajax zelf of een derde partij) die met de naam Ajax en de kleuren van Ajax gaat rondrijden. Dit zal ongetwijfeld aantrekkingskracht hebben op vele Ajax supporters. Ook zal dit een grotere aantrekkingskracht hebben op sponsoren. Alleen al vanwege het feit dat het om Ajax gaat! Ook moeten teams kunnen meedelen in de winst uit tv-rechten. De inkomsten van tv-rechten van de Tour de France worden geschat op zo'n 30 miljoen (!!!) las ik. Dan zijn er nog de Giro, Vuelta en vele andere koersen waar flink wat geld middels tv-rechten wordt binnengehaald. Tel daarbij op alle sponsoring dan komt er toch best aardig wat geld binnen. Verdeel bijv. 50% van de tv-rechten van elke op tv uitgezonden koers onder alle ploegen die aan betreffende koers hebben meegedaan. Er zullen dan vast ploegen zijn die daarmee meer geld binnen halen dan zij nu van een gemiddelde sponsor krijgen. Stel ook een salarisplafond in zodat buitenproportionele salarissen zoals in het voetbal niet plaats zullen vinden in het wielrennen. Wees nooit afhankelijk van 1 inkomstenbron: de hoofdsponsor. Dat is vragen om problemen... de wielerwereld moet serieus op de schop...
04-06-2016 16:58
Maar er zijn ook geen clubs die 100 jaar bestaan in het wielrennen.. er zijn sponsors die meestal niet langer dan 10 jaar in de sport zitten, op zich logisch dus. Maar vooral niet met elkaar te vergelijken. De traditie zit hem dan ook niet in die sponsors maar juist in de wedstrijden, zie bijv. Strade Bianche die heel veel renners maar wat graag willen rijden, zelfs toen het nog geen HC koers was..

Quote:
Maar: ik heb liever een iets meer commercieel wielrennen dan geen wielrennen.

Daar ben ik het natuurlijk mee eens.

Dat er iets moet veranderen, zeker. Maar op grote schaal toegangsgeld gaan vragen vind ik echt een onzin-idee. Dat doet het meest commerciële evenement in het wielrennen waarover je spreekt toch ook niet? Het grote geld komt bijv. van TV-rechten, dat geld moet je eerlijker gaan verdelen. En zoals ik zeg, moet een evenement als de Tour een stuk lucratiever voor ploegen worden. Etappe winnen, gewoon minimaal een paar ton krijgen. Tour winnen: zoveel miljoen euro cashen. Klaar. Helemaal niet gek ook als je ziet wat er naar de ASO gaat. Er moet mogelijk veel meer geld verdiend gaan worden door de ploegen, waardoor het voor sponsors en investeerders ook een stuk interessanter wordt om (langer) in de sport te blijven.

Mbt Spaans talent, je bent nog altijd vooral afhankelijk van een goede generatie talent! Spanje is een land met wielerhistorie, het is dus niet een onontgonnen land met enorm veel potentieel waar snel en simpel met grote zakken geld de faciliteiten gecreëerd kunnen worden om een groot potentieel aan talent tot wasdom te laten komen. Die faciliteiten zijn er in zekere zin al, waarom er daar koersen en sponsors verdwijnen heeft weinig met wel of geen interesse in wielrennen te maken.
Het land heeft, zeker op het gebied van al die Spaanse koersen in relatief arme streken, ook gewoon lange tijd flink boven haar stand geleefd. Alles is 'dood' in Spanje, het land ligt financieel-economisch op zijn gat. Spanje kampt met een staatsschuld van 99 procent van het bruto binnenlands product en een begrotingstekort van ongeveer 4 procent. Het heeft met 5 miljoen mensen (bijna 25% van bevolking) een schrikbarend aantal werklozen en van de mensen die wel werk hebben moeten er 7 miljoen van minder dan 750 euro in de maand rondkomen. Het voetbal is daar eigenlijk ook failliet. Alleen houden de banken met onze centjes clubs als Real Madrid die zoveel honderd miljoen schuld (!) hebben omhoog.

De sportieve situatie in Spanje heeft dus niets met het verdienmodel binnen de wielersport te maken.
04-06-2016 17:15
@klootje: je wil de stinkend rijke toprenners nog rijker maken en zo de ASO uitkleden die daarmee alle andere koersen niet meer overeind kan houden?

Jouw plan helpt het wielrennen nog een stuk sneller om zeep.


Dat stuk over Spanje heb je wel gedeeltelijk een punt, maar in het wielrennen is het wel extreem gegaan. En dat stuk over Real klopt ook niet: als Real geen leningen had bij de Spaanse banken, die ze netjes af lost en waar ze netjes rente over betaald, dan had de EU nog meer moeten lenen aan de Spaanse banken.
04-06-2016 17:17
@nasibal.... Meer maar kleinere teams.....Dus meer kopmannen.....Er zijn voldoende renners die nu knecht zijn maar in principe zelf een goed klassement in de benen hebben.
Ik hoop dat deze topic voorlopig op wielerflits zal blijven staan....Dan heb ik altijd het bewijs dat dit revolutionaire idee voor redding van de wielersport van mij kwam.
04-06-2016 17:23
Hakkie2, echt wat een onzin!

ASO verdient bakken met geld. Alleen Rotterdam mocht al bijna het totale prijzengeld van dit jaar betalen aan de ASO voor de Tourstart in 2010. Alleen France Television betaalt elk jaar iets van 25 miljoen om alle ASO-evenementen uit te mogen zenden.

En dan is dit normaal? http://www.nu.nl/sport-overig/2553216/prijzengeld-in-tour-ongeveer-3500000-euro.html

De ASO, die maakt wielrennen kapot. Belachelijke verhoudingen. Volkomen terecht als de ploegen ASO-koersen zouden boycotten of zelf een competitie zouden proberen te beginnen. hoe jammer voor de kijker ook.

Mbt Real. Het punt is dat het in ieder ander land omgekukeld zou zijn, net zoals al die wielerkoersen. Niet of dat wij het onderhouden of niet.
04-06-2016 17:26
ASO maakt alleen helemaal niet zo veel winst, aangezien koersen als Roubaix, LBL, WP, Parijs-Nice, Dauphine, e.d. verlies maken. De renners die jij wil bevoordelen zitten al boven de miljoen per jaar.

De salarissen voor de renners moeten juist sterk naar beneden, niet omhoog...
04-06-2016 17:29
Hakkie2 ik begrijp echt niet waar je het over hebt. Ik wil geen rijke renners nog rijker maken, dat interpreteer jij op de een of andere manier.. Ik wil een incentive voor sponsors en investeerders.

En amper winst? De ASO had in 2015 100 miljoen omzet en 20 miljoen winst.
04-06-2016 17:31
Ja, 20 miljoen is helemaal niet zo veel. Daar kun je geen 2 ploegen van overeind houden. Daar moet je het geld dus niet zoeken. Het geld moet je extra creëren, niet dat beetje winst van een mega onderneming als de ASO afromen (de winst komt trouwens voor een heel deel uit Parijs-Dakar).

En jij wil het prijzengeld verhogen. Dat gaat in principe naar de renner. Dat het de gewoonte is om het te verdelen doet daar niks aan af.
04-06-2016 17:36
Ik vind het salaris van de toppers helemaal niet zo hoog, als je het vergelijkt met andere sporten.
En als wielrennen alleen op een betaalzender te zien is, neem ik ongeacht de prijs direct een abonnement. Ook voor een mooi plekje op een aankomst bergop wil ik best betalen. Ik ga dan ook zelden kijken; op de tv zie je het veel beter en heb je meer overzicht. Je mist dan uiteraard wel de sfeer.
En dat een criterium zonder alcohol niets wordt, is vast voor een deel waar. Maar een groot deel van het publiek komt toch echt voor de wielrenners.
04-06-2016 17:37
Als je dat gelooft.

Quote:
Hoeveel de ASO precies aan de karavaan verdient is geheim. „Daar doen wij nooit mededelingen over”, schampert commercieel directeur Laurent Lachaux de ochtend na de doorkomst bij de Palaquit.

Sowieso doet het dochterbedrijf van uitgeverij Amaury (L’Équipe, Le Parisien) weinig uitspraken over geld. Onderzoeksjournalist Pierre Ballester schatte de omzet van ASO in 2011 op 170 miljoen euro, waarvan 120 miljoen door de Tour. ASO organiseert daarnaast vele andere wielerkoersen, maar bijvoorbeeld ook Parijs-Dakar.

Het verdient het meest (60 procent) aan de tv-rechten, 30 procent komt uit marketing en de rest van lokale overheden die tegen de 2 ton betalen voor een dag als startplaats. De winst zou in 2011 zo’n 32,5 miljoen zijn geweest en groeit jaarlijks „met 7 tot 10 procent”, zegt Ballester.


En het ligt er natuurlijk maar aan, waaraan ASO zijn geld wel uitgeeft. Grote salarissen, dure panden enz. waar dat geld eigenlijk naar de ploegen/renners zou moeten gaan. Het zegt niks over of het eerlijk verdeeld is he. Feit is dat er vrijwel niets van naar de ploegen gaat. En dat de ploegen het met mij eens zijn, niet met jou.
04-06-2016 17:42
@klootje: en de organisatoren zijn het met mij eens. Die hebben al gepleit voor veel duurdere UCI licenties voor de ploegen en dat dat geld dan naar de koersen gaat. Het is welke kant je kiest. En ik vind het voortbestaan van de koersen belangrijk. Belangrijker dan het nog verder verhogen van de topsalarissen. Eigenlijk zou een ploeg voor 6/7 miljoen kunnen worden gehouden. 75% van de kosten van een wielerploeg zijn salarissen van renners.
04-06-2016 17:45
Dat ben ik wel met je eens. Maar beide is een probleem he. Het voortbestaan van koersen én de 'longevity' van ploegen/sponsors. Maar vind jij dat het prijzengeld van de Tour de France naar verhouding is dan? Ik vind dat echt zo belachelijk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.