Oleg Tinkov overweegt boycot van Tour de France in 2016
woensdag 1 juli 2015 om 14:47

Oleg Tinkov overweegt boycot van Tour de France in 2016

Oleg Tinkov dreigt met zijn ploeg Tinkoff-Saxo de Tour de France van volgend jaar te boycotten als het businessmodel in het wielrennen niet drastisch op de schop gaat. “Ik ben klaar voor een boycot”, schrijft hij in zijn blog op Cyclingnews.com. “Dat gebeurt ook in de NBA of de NHL. Ik kan het me best veroorloven om een jaar niet naar de Tour te gaan als de andere ploegen hetzelfde doen.”

“Natuurlijk zouden op de korte termijn de fans de dupe zijn, maar op de lange termijn helpt het de sport in zijn geheel”, meent de flamboyante Rus. “Anders blijven we ploeteren. Ik hoop echt dat de ASO dat kan begrijpen.”

Tinkov vindt dat het wielrennen niet op de huidige voet door kan gaan. “Ik geloof nog steeds dat de Tour de France en andere wedstrijdorganisatoren de teams moeten steunen door ze te betalen. Nu zijn we totaal afhankelijk van sponsoren en dat businessmodel is niet langer houdbaar. Volgens mij komen veel ploegen steeds dieper in de financiële problemen, terwijl de toprenners juist steeds hogere salarissen vragen.”

Voor zijn eigen ploeg maakt Tinkov zich in financieel opzicht geen zorgen. “In tegenstelling tot andere ploegen is ons budget voor volgend jaar al honderd procent rond. Tijdens de Tour de France spreek ik met Saxo Bank en kijk ik of ze verder willen als co-sponsor. Als ze afhaken is er niets aan de hand. Dan rijden we volgend seizoen gewoon met een mooi, groot Tinkoff-logo op de borst.”

Peter Sagan
Tinkov reist later deze week naar Frankrijk om zich bij zijn team te voegen. Alles is gericht op de Tourzege van Alberto Contador en daarvoor moet een eventuele groene trui voor Peter Sagan wijken. “Misschien kan hij toch het groen pakken ondanks het werk dat hij moet verrichten voor Alberto. Dat zou het beste scenario zijn.”

Berichten dat Sagan ontevreden is bij de ploeg en aast op een vetrek zijn volgens Tinkov voorbarig. “De waarheid is dat we allebei een contract hebben getekend en dat moeten respecteren. Maar alles is mogelijk. We zullen na afloop van de Tour de France wel zien wat er gebeurt.”

RIDE Magazine
31 Reacties
01-07-2015 14:51
"Als ze afhaken is er niets aan de hand. Dan rijden we volgend seizoen gewoon met een mooi, groot Tinkoff-logo op de borst.”

hahaha!
01-07-2015 14:53
Die vent is echt gek, ook al heeft hij gelijk op bepaalde punten..
01-07-2015 14:55
Ik dacht dat het nog niet zeker was of het team volgend jaar nog wel bestaat.
01-07-2015 14:56
Quote van Oleg:
... als de andere ploegen hetzelfde doen

Ja, maar dat gebeurt sowieso niet. Welkom in het wielrennen.
01-07-2015 14:58
@Tom Rey
Dat hij prettig of onprettig gestoord is (naar eigen voorkeur) ben ik met je eens, maar hier zegt hij geen rare dingen.
Het zou goed zijn voor de continuïteit in het wielrennen indien ploegen niet voor 100% afhankelijk zouden zijn van sponsors, en dat kan door andere bronnen van inkomsten zoals de televisierechten.
Dan zijn ploegen ook niet meer afhankelijk van mensen als Tinkoff!
01-07-2015 14:58
Wat is de winstmarge eigenlijk van de ASO? Ze krijgen veel geld om het te organiseren en betalen aan prijzen echt bijna niets. Goed businessmodel :(
01-07-2015 15:08
Mooi die blufpoker. Jammer dat niemand het serieus neemt
01-07-2015 15:09
De ploegen willen vooral wat meekrijgen van de televisiegelden, zoals dat ook bij voetbal gebeurd, dus bijv. 25% van de inkomsten van de televisierechten. En terecht.
Met het geld dat de ASO hier in de Tour verdient schijnen ze echter ook koersen als de Dauphine en LBL overeind te houden (en kan het dus 'dreigen' die koersen niet langer te ondersteunen, als de ploegen 'televisiegeld' willen zien)
Het probleem is ook dat de Tour en misschien de Giro en de RvV verdienen op de televisiegelden en dus dat geld kunnen uitkeren. De Ronde van Catalonie bijv. moet geld toeleggen op uitzendingen (het kost meer dan er binnenkomt), als ze dan ook nog bijv. 25% van dat kleine bedrag dat ze krijgen voor een uitzending met de ploegen moeten delen, dan komt er gewoon geen uitzending.
01-07-2015 15:11
Het is wel duidelijk dat het verdienmodel in het wielrennen moet veranderen. Dingen als toegangsprijzen voor toeschouwers zijn natuurlijk nauwelijks te bewerkstelligen. Het zou in ieder geval wel eerlijk zijn als de ploegen mee zouden delen aan de televisierechten van de wedstrijden waaraan ze deelnemen. Ik weet niet wat de marges van de organisatoren zijn maar misschien kunnen de startvergoedingen ook omhoog. Dit zijn maar een paar dingen. Er zijn vast nog vele andere inkomstenbronnen te bedenken.

@verweggistan dan zou je nog kunnen kijken naar een percentage van de winst wat wordt uitgekeerd o.i.d.
01-07-2015 15:14
@52x11: inderdaad, ik ben benieuwd hoeveel de ASO's verdienen. Wss asociaal veel...
01-07-2015 15:23
hoewel hij gelijk heeft, klinkt een Tinkov-boycot mij ook wel goed in de oren. Gekkie...
01-07-2015 15:24
Ik herhaal:"Oleg is een aanwinst voor het wielrennen!"
01-07-2015 15:26
Ik denk dat er juist heel weinig wordt betaald voor de tv rechten. (t.o.v. andere sporten). Veel publieke omroepen zenden het uit, en behalve de Belgen wordt er in de meeste landen relatief weinig aandacht aan besteed, zie NL... Ander probleem zendtijd, 90% van de koersen is overdag door de weeks, wanneer de minste kijkers zijn. Ook daar zul je wat aan moeten doen eer je een lucratief pakket kan samenstellen wat voor veel geld kan worden verkocht.
01-07-2015 15:39
kwalijke zaak dat zo,n figuur zo een macht kan hebben over een complete ploeg,na mijn idee een man die zo snel mogelijk verwijderd moet worden met alles wat met wielrennen te maken heeft
laat hem maar paraderen met een paar Ferrari,s ipv een complete protour ploeg
01-07-2015 15:50
@Di_Rossi, zou misschien geen gek idee zijn om met de zomertijd mee te gaan, en wedstrijden meer in de avond te laten finishen ( uurtje of 7-8?). Echter is dit misschien een probleem met verplaatsingen, en zijn de renners pas heel laat in het hotel.

Vind het niet gek dat hierover nagedacht wordt, wel lijkt het me heel lastig met de situatie. Ploegen kunnen nauwelijks een punt maken, want veel geld wordt erin gestoken voor de Tour en de klassiekers. Boycot je deze, dan haalt een sponsor zijn geld direct weg, want dan levert het niets op.
01-07-2015 15:51
@giant-greenedge:

Zonder twijfel!
01-07-2015 15:58
Waren er maar meer Mannen met Ballen in het wielrennen zoals Tinkov. Hij heeft gewoon weer gelijk, het financiële model slaat nergens op. Maar hoe het te veranderen ...?
01-07-2015 16:18
Tinkov heeft ALWEER gelijk. Wat ben ik blij dat deze man in de wielersport is gekomen.
01-07-2015 16:31
eindelijk iemand met verstand , ploegen hebben hun gat verbrand toen ze in 2007 Unibet hebben laten vallen , toen heeft ASO de macht gegrepen
01-07-2015 16:39
Blaaskaak Oleg wilde weer graag in het nieuws?

Het verdien model moet veranderen, Nou meneer Tinkov er zijn er een hoop die dit al jaren roepen, het is niks nieuws, en er gaat niks veranderen.

Daarnaast is iemand die in 2013 het volgende beweert: "doping is over, cycling has changed." geen aanwinst voor het wielrennen. Het is niks anders dan een megalomaan met wat centen...
01-07-2015 16:48
Ook bij Sky dergelijke geluiden. Maar het gaat ze om de tv-rechten. De uitzendingen wil men net als bij voetbal en een aantal andere sporten achter de decoder. Wat die salarissen betreft, gaat het natuurlijk niet alleen om wat de renner vraagt maar ook om wat mannen als Murdoch en Tinkov met fabelachtige vermogens bieden, deels om andere sponsors 'uit de wielen te rijden'. De dood voor de sport.
01-07-2015 17:47
Er zijn maar een paar koersen die geld verdienen. De rest komt rond van sponsoring en we mogen blij zijn dat we die koersen nog hebben. Alleen bij de tour wordt groot geld verdient.
01-07-2015 18:08
zou wel leuk zijn, eens een jaartje geen Tinkoff-Saxo en Sky in de Tour. als ze dan ook nog Astana en Movistar weten mee te krijgen kunnen we misschien eens en keer wat meer ambitie hebben dan dat eeuwige gaan voor plek 5 a 10.
de ASO zal heus wel wat verdienen aan de Tour, maar ik denk niet dat er zo veel te halen valt. zoals al aangehaald stoppen ze ook geld in andere koersen.
tja een volkssport als wielrennen achter de decoder? dat wordt dan illegale streaming.
01-07-2015 18:30
@ Henki, eens dat zou een eerste stap zijn maar dat levert idd weer andere problemen op. Achter de decoder zal een oplossing kunnen zijn, maar dan heb je het risico dat veel wedstrijden door verschillende aanbieders worden gekocht. Dat gaat de doorsnee kijker nooit betalen
01-07-2015 19:49
Misschien dan toch naamsponsoring toepassen voor alle grote wedstrijden...?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.