Om verschillende redenen nog opvallend weinig uitvallers in Tour de France 2024
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Maxim Horssels
maandag 8 juli 2024 om 17:00

Om verschillende redenen nog opvallend weinig uitvallers in Tour de France 2024

Special De Tour de France 2024 is negen etappes onderweg en kende daags voor de eerste rustdag een klapper van een gravelrit. Maar verder valt op dat er niet zo hard gekoerst is in de eerste week. Wat ook opmerkelijk is: er zijn pas vier uitvallers. Dat is het laagste aantal op de eerste rustdag van de Tour in jaren, blijkt uit cijfers van Cyclingflash.com.

Michele Gazzoli (darmproblemen door de hitte in de eerste rit), Casper Pedersen (sleutelbeenbreuk na een val in de derde etappe), Mads Pedersen (aan de gevolgen van zijn harde val in de massasprint van de vijfde rit) en Aleksandr Vlasov (enkelbreuk na een val in de gravelrit) hebben de Tour de France moeten verlaten. Na negen etappes slechts zijn er slechts vier uitvallers. Uit de statistieken van Cyclingflash.com blijkt dat dit het laagste aantal in meer dan dertig jaar is op de eerste rustdag. Een bijzonder gegeven na alle zware valpartijen eerder dit jaar.

Kanttekening is wel dat in 2022 de eerste rustdag al op dag vier was, door de verplaatsing vanuit Denemarken. Daarvoor zijn we uitgegaan van de tweede rustdag, die destijds net als nu na negen etappes lag. Het laagste aantal opgevers sinds 1993 lag op vijf stuks. Dat kwam voor in 2019 (rustdag na tien etappes), 2015 en 1999 (rustdag na negen etappes, zoals nu). Het grootste aantal opgevers op de eerste rustdag was 41 stuks in zowel 1996 als in 1998 (dopingaffaire rondom Festina), al hadden die edities ook maar één rustdag.

Reden 1: Zwaar openingsweekend

De meest gehoorde verklaring is het zware openingsweekend. De eerste etappe van Florence naar Rimini en de tweede rit van Cesenatico naar Bologna zorgden voor grote tijdsverschillen in het algemeen klassement. In beide etappes maakten de klassementsrenners de dienst uit in het peloton en haalden vluchters het voor de ritzege.

Het verschil tussen geletruidrager Tadej Pogačar en nummer laatst Cees Bol was toen al een uur. "Iedereen wist meteen waar hij stond", vertelt Bol. "Bij een minder lastig begin heb je altijd een paar renners die iets gaan proberen om bijvoorbeeld de gele trui te veroveren. Dit jaar is dat niet aan de orde. Al op dag één waren er best grote verschillen."

"Dat geldt ook voor de andere klassementen", vult zijn ploegleider Mark Renshaw aan. "Alle renners weten waar ze staan. Dat zorg voor iets minder stress. Daarnaast is ook iedereen nog fit. Weinig renners zijn ziek of zwaar vermoeid. Dat zie je ook terug in de lage cijfers."

Reden 2: Geen grote valpartijen

'Even afkloppen' en 'laten we hopen dat het zo blijft', zijn de introducties van de volgende verklaring. Tot op heden zijn er relatief weinig valpartijen geweest. Geen massale crashes waarbij een half peloton tegen de grond gaat zoals we die zagen in Dwars Door Vlaanderen, de Ronde van het Baskenland en in het Critérium du Dauphiné. Er waren wel een aantal kleinere valpartijen van onder meer Wout van Aert, Matteo Jorgenson, Jasper Philipsen en Wilco Kelderman, maar vrijwel niets ernstigs. Alleen beide Pedersen-Denen en Vlasov kwamen zwaar ten val en moesten daardoor ook hun strijd staken.

Reden 3: Veel tegenwind

Wat ook van invloed is: de eerste Tourweek is relatief eenvoudig geweest. "Het openingsweekend was zeer zwaar, maar daar stond iedereen nog volledig fit aan de start", zegt Dirk Demol, ploegleider bij Lotto Dstny. "In de sprintritten is wel hard gekoerst, maar dat kan dit peloton goed verdragen. Wat meespeelt is dat er in veel finales tegenwind stond."

Door de tegenwind is het kiezen voor de aanval ontmoedigd. De extra onrust die daardoor ontstaat, is het peloton bespaard gebleven. In drie sprintetappes was er slechts één aanvaller of zelfs helemaal geen vroege vlucht en ook de tijdrit is voor veel renners een quasi-rustdag. Alleen in de eerste negentig kilometer van de etappe over de Galibier (etappe 4) en in de gravelrit is er heel hard gekoerst. “Ik moet toegeven dat ik meestal veel vermoeider ben aan de vooravond van de eerste rustdag, dan dit jaar. Daar zit wel iets in”, zei Oliver Naesen zondag over de 'rustig verreden' eerste week.


Vanaf 24:40 bespreken we dit thema in de WielerFlits Update

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.