Ongeloof en verontwaardiging na chaos in Algarve: “Slechte reclame voor de wielersport”
Jordi Meeus reed ook verkeerd - foto: Cor Vos
woensdag 19 februari 2025 om 19:10

Ongeloof en verontwaardiging na chaos in Algarve: “Slechte reclame voor de wielersport”

Het houdt de gemoederen flink bezig: de krankzinnige laatste kilometer in de Volta ao Algarve. Er was bij veel volgers verwarring en ongeloof over de situatie, maar hoe kijken de renners en ploegleiders eigenlijk naar het incident? Van Wout van Aert tot Nikolas Maes: in dit overzicht bundelt WielerFlits de belangrijkste reacties.

Voor de mensen die nog het nog niet hebben meegekregen: in de laatste kilometer van de openingsetappe van de Volt ao Algarve deed zich een bizarre situatie voor. Een groot deel van het peloton koos in de laatste kilometer een verkeerde weg en miste zo compleet de finishstraat.

Het incident deed zich voor in volle voorbereiding op de massasprint. Bij een rotonde moesten de renners linksom, waarna ze tussen de hekken van de laatste honderden meters zouden belanden. De afleiding voor de volgwagens was rechtsom de rotonde, maar de officials en seingevers hadden die afleiding niet afgezet. Een deel van het peloton ging daardoor rechtdoor en belandde op de parallelweg van de finishstraat.

flag-be Jordi Meeus (Red Bull-BORA-hansgrohe)
Jordi Meeus baalde na afloop vooral over de gemiste sprintkans. “Ik denk dat ze ons naar de afleiding van de auto’s hebben gestuurd”, liet hij na afloop weten in gesprek met Sporza. “De laatste 600 meter zaten we niet meer op het parcours. Ik had het niet meteen door. Maar op 200 meter van de finish zag ik mensen opeens teken doen van “rustig aan” en zag ik wat motoren van de politie.”

“Toen had ik wel door dat er iets mis was. Ik deed zeker mee om te winnen en voelde me nog goed. Het zal wel onveilig geweest zijn, maar gelukkig is er geen fan overgelopen. Jammer van de gemiste kans.”

flag-be Nikolas Maes (ploegleider Lotto)
Een landgenoot van Meeus, Nikolas Maes, was na de finish wel streng voor de organisatie. “Ik heb al veel gezien, maar dit heb ik nog niet meegemaakt”, zei de oud-renner bij Sporza. “Dit is slechte reclame voor de wielersport. Onze jongens hadden gisteren verkend en iedereen wist dat je de linkse kant moest nemen.”

“Ik reed zelf met wagen nummer 21 en misschien was de situatie al veranderd. Maar toen ik er passeerde, was het op dat punt absoluut niet duidelijk of je naar links of rechts moest. Renners hebben op zo’n moment een hoge hartslag en zitten vol lactaat: vergelijk het met een beest in een kooi dat zijn weg volgt. Dan begrijp ik dat ze verkeerd rijden als het niet 100 procent duidelijk is.”

Wout van Aert – foto: Cor Vos

flag-be Wout van Aert (Visma | Lease a Bike)
Bij Wout van Aert was er na afloop ook ongeloof. “Ik kwam uit die laatste bocht en zag de hekken aan de andere kant staan. Ik wist dat we aan die kant zouden sprinten. Dus ik denk dat iemand ons verkeerd heeft gestuurd”, tekent Het Laatste Nieuws op uit zijn mond.

“Ik dacht dat er misschien nog ergens een chicane in zou zitten, maar op 400 meter van de meet zag ik veel mensen teken doen van het rustig aan te doen. Toen heb ik de remmen dichtgeknepen en ben ik rustig binnengekomen. Amateuristisch? Dat kan je wel zeggen. Het is een beetje lachwekkend zelfs, die sprintende meute aan de verkeerde kant van de weg. Er zouden altijd hekken moeten staan, zodat er geen verwarring mogelijk is.”

flag-at Marco Haller (Tudor Pro Cycling)
Marco Haller was aan de finish witheet en hield zich duidelijk niet in. “Dit is echt belachelijk. We zien de hele dag af met als doel om in een perfecte positie te beginnen aan de sprint. En dan blijkt alles voor niks. Het is lachwekkend”, keek de Oostenrijker met Eurosport terug op het incident.

“Dit kan niet zonder consequenties blijven voor de officials en de organisatie van de wedstrijd. Je kunt niet altijd de schuld bij de renners leggen. Het is zeer frustrerend. Het is weliswaar altijd dezelfde finale, maar we hebben juryleden, officials en motoren die ons moeten gidsen. Dit was gewoon echt slecht”, maakt hij van zijn hart geen moordkuil.

flag-au Jarrad Drizners (Lotto)
De eerste renner die de verkeerde afslag nam na de rotonde, was Jarrad Drizners. De sprintaantrekker van Arnaud De Lie bij Lotto steekt zijn hand dan ook deels in eigen boezem. “Het is een domme fout, maar er was geen duidelijke signalisatie”, reageert hij bij Sporza. “Als je de herhaling bekijkt, zal je zien dat ik in het midden van de rotonde al aan het rondkijken ben.”

“Er waren ook geen dranghekken, tot we op het rechte stuk zaten. Het ging zo snel en het instinct nam over. We hadden gisteren nog verkend, maar het was heel onduidelijk en dat komt iedereen in het peloton duur te staan. Plots zag ik geen dranghekken aan beide kanten. Het was allemaal heel verwarrend. Ik denk dat iedereen in het peloton zal bevestigen dat het zeer onduidelijk was. Ook op de ploegbus heerste er achteraf vooral verwarring.”

flag-be Arnaud De Lie (Lotto)
De kopman van Drizners, Arnaud De Lie, heeft dan weer een geheel andere mening. Volgens de Belgisch kampioen moeten de renners vooral naar zichzelf kijken. “We wisten dat het naar links was”, zei de Belgisch kampioen na afloop tegen Het Nieuwsblad. “We hadden de finale verkend en alles goed bestudeerd. Maar plots ging iedereen naar rechts. Dan moet je zelf ook wel mee naar rechts gaan met de rest van het peloton, anders breng je anderen misschien ten val.”

“Het is de eerste renner van het peloton die de motor gevolgd heeft. Iedereen weet dat de motor niet tot aan de finish rijdt en dat die op een bepaald moment afdraait. De organisatie kan hier niet veel aan doen. We hebben als renners tegenwoordig zo veel tools om het parcours te verkennen. Dan mag dit niet gebeuren”, is De Lie van mening.


Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.