‘Ontknoping van Tour 2016 in Vogezen’
donderdag 15 oktober 2015 om 16:23

‘Ontknoping van Tour 2016 in Vogezen’

Waar eerder het routeschema van de Giro d’Italia al voor de officiële presentatie uitlekte, is dat nu mogelijk ook gebeurd met het parcours van de komende Tour de France. Sporza claimt het (officiële?) rittenschema voor de 103e Tour te hebben gekregen van een goed ingelichte bron en heeft dit op de website geplaatst.

Wat direct opvalt is dat de tijdrijders er opnieuw bekaaid vanaf komen. De enige race tegen de klok zou zijn in de dertiende etappe, daags na de finish op de Mont Ventoux (een van de weinige ritten die al officieel is bevestigd). De eerste aankomst bergop zouden we in de vijfde etappe mogen verwachten, in Limoges in het Centraal Massief.

Vervolgens zou het tijd zijn voor een bezoek aan de Pyreneeën, met aankomsten bergop Pla de Beret en Arcallis in Andorra. Na de rit naar de Ventoux en de tijdrit volgt naar verluidt een drieluik in de Alpen. Het slotstuk moet dan op de voorlaatste dag plaatsvinden in de Vogezen, met een rit naar Mulhouse, om vervolgens traditioneel af te sluiten op de Champs-Elysées.

Of Sporza de juiste informatie in handen heeft gekregen, zal volgende week dinsdag blijken. Dan vindt in Parijs de officiële presentatie van het rittenschema plaats.

RIDE Magazine
47 Reacties
15-10-2015 16:28
Als dit het echte parcours is vind ik het toch een beetje mager..
15-10-2015 16:33
Dan wordt het dus giro voor Dumoulin. Liet hij bij dwdd ook al een beetje doorschemeren.
15-10-2015 16:33
@Italia:
Mager? dit lijkt me een zeer mooi parcours waarin meer klimmen zit dan vorig jaar!
Wat moet er volgens jou dan nog meer bij komen?

Ik denk dat Dumoulin dan een snelle keuze kan maken met maar 1 tijdrit. Ik verwacht dat hij de Giro gaat rijden waar hij meer kans heeft op een goed klassement en paar rit overwinningen.
15-10-2015 16:35
@luc
denk het niet, op sporza staat wat meer uitleg. Lijken me weinig spectaculaire ritten in te zitten.
15-10-2015 16:38
@italia

Ja weinig spectaculairs maar toch wel een rit of 10 die de moeite waard wordt.
En daarnaast ligt het aan het peloton hoe zwaar het wordt als men zo strijd als dit jaar wordt dan wordt het vast weer spannend genoeg.
15-10-2015 16:42
Het is een clliché, maar de renners maken de koers. Zie bijvoorbeeld de Giro van dit jaar. Veel etappes zagen er op papier 'magertjes' uit, maar in de praktijk was het bijna elke dag een spektakel.
15-10-2015 16:42
Mooi parcours voor Barguill en LTD.
15-10-2015 16:47
Ontknoping id Vogezen lijkt wat overdreven, Grand Ballon, Planche des Belles Filles gaan het verschil nooit maken, klassement zal toch wel vast staan voor die dag.
15-10-2015 16:48
Misschien is de finale wat lichter gemaakt om de Olympia-gangers te plezieren... al kun je zoals Chrys zegt ook op een 'mager' parcours koers maken (misschien wel juist op een mager parcours, daar lopen de wattagemeters van Team Sky vast en moeten ze tactisch koersen).
15-10-2015 16:51
Enkele elementen kloppen, zoals het Grand Départ, de aankomst in het Centraal Massief in Le Lioran, 14 juli aankomst Ventoux en tijdrit Ardèche. Uit de Franse regionale pers viel dat al te destilleren, vaak samengebracht op de site velowire.com van Thomas Vergouwen. Zijn kaartje is m.i. een realistische benadering
15-10-2015 17:00
Dit zou er nu al voor zorgen dat ik niet uitkijk naar de Tour. Vier aankomsten bergop? Dat zou mager zijn, zeker als daarvan de Ventoux de enige is waar doorgaans grote verschillen zijn. In de laatste week bergritten met aankomst bergaf: dat is in de Tour meestal niet genoeg voor oorlog.
15-10-2015 17:01
Er komt ook nog een aankomst op Finhaut - Emosson, voor velen nog bekend van de Dauphine van vorig jaar. Verder schijnt ook de Joux Plane in het parcours te zitten, in de rit naar Morzine.
15-10-2015 17:06
Ik geloof niet veel van het plaatje van Sporza, velowire lijkt me betrouwbaarder.
15-10-2015 17:06
Een einde in de Vogezen kan, mits goed uitgevoerd ontzettend spectaculair zijn.
Stel je eens voor: een klassement waar 3 man nog binnen een paar minuten staan en vervolgens een slopende rit over 5 of 6 cols in de Vogezen. Perfect voor tactische plannetjes, coups en vroege aanvallen. Mits de renners meewerken natuurlijk, maar in potentie vind ik dat mooier dan eindigen met een finish bergop. Wie de sterkste klimmer is is tegen het einde wel duidelijk, een Vogezenrit geeft meer kansen op alles of niets spelen, zeker met een sterke ploeg.
15-10-2015 17:13
Eens met Stonedcamel ! De Vogezen over, door- en uitrijden (finale aannemelijk vanaf de Grand Ballon) naar Mulhouse betekent (overigens) een flink staartje door het dal. Belooft een spannende rit te worden.
15-10-2015 17:26
Inderdaad. De Vogezen staan meestal garant voor spektakel. Misschien zal het, net doordat deze beklimmingen op papier minder zwaar zijn, meer uitnodigen voor aanvallen.
15-10-2015 17:29
@sc
Meestal lijkt de wapenstilstand al een feit, grand ballon is een peuleschil vanaf gerardmer, de rest komt nauwelijks boven de 1000m, naar mulhouse wel weer spektakel door een redelijk technische afdaling.
15-10-2015 17:30
Dit jaar bleek toch te zwaar voor de fransen. Nu hopen ze dat Pinot en Bardet zonder kasseien en heuvelopaankomsten voor de winst kunnen strijden.
Al zie ik Pinot zelf dit wel kunnen.
15-10-2015 17:31
Een rit zoals afgelopen Vuelta aan het eind is natuurlijk inderdaad wel spectaculair.
15-10-2015 17:46
Wat ik trouwens vooral vreemd vind is dat de Pyreneeen eerst en dan de Alpen, net als dit jaar. Dacht dat het een traditie was om dit elk jaar om te draaien? En ook dat men of Vogezen of Centraal Massief deed, nooit beiden samen.

Wijkt ASO dan tweemaal af van zijn tradities? Dat zou wel heel erg vreemd zijn...
15-10-2015 18:02
Tom Dumoulin naar de Giro , dan 2 weken Tour t/m de tijdrit en dan gaan voorberijden
voor de tijdrit olympische spelen.
15-10-2015 18:04
@DB inderdaad vreemd, maar zowel in deze voorstelling als bij velowire is dit het geval. Dus ik vermoed dat het wel zal kloppen.
15-10-2015 18:07
Hoop zelf nog een aankomst op de Muur van Geraardsbergen!
15-10-2015 18:11
Potentieel 10 ritten met een finish op een behoorlijke klim of met een bergachtig parcours.

Het normale aantal ritten in de Alpen en de Pyreneeën + Ventoux + Lioran + mijn geliefde Vogezen. Ik ben benieuwd naar de details.
15-10-2015 18:43
@boum
Hij is redelijk veelzijdig maar volgens mij doet ie niet mee met de dressuur.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.