Onvrede in peloton over tijdstraf Porte
Richie Porte heeft dinsdag een tijdstraf van twee minuten gekregen omdat hij een wiel van een coureur uit een andere ploeg heeft aangenomen. Veel renners uiten hun verbazing over dit besluit. WielerFlits maakt een overzicht van de reacties.
Sky-baas Dave Brailsford vindt het oordeel onterecht. “Het is natuurlijk erg teleurstellend dat een sportief gebaar in het heetst van de strijd heeft geresulteerd in zo’n zware straf. Niemand probeerde op oneerlijke wijze voordeel te behalen”, zegt hij in een persbericht. “Maar dit besluit maakt ons alleen nog maar vastberadener om te vechten in deze koers. Richie en het team zijn er klaar voor om de handschoen op te pakken en de Giro duurt nog lang.”
Het overgrote deel van het peloton is het met Brailsford eens. David Millar roept UCI-voorzitter Brian Cookson op om leiderschap te tonen. Sommige renners vinden dat iedereen behalve Porte elkaars wielen zouden moeten geven in de volgende etappe. Op deze manier krijgt elke renner dezelfde tijdstraf en ondervindt Porte dus geen nadeel meer. Dario Cataldo van Astana zou een straf van een halve minuut voldoende vinden.
Weinig insiders vinden het besluit terecht. Michael Rasmussen vormt een uitzondering. “Met duidelijk bewijs in hun handen moest de UCI wel een straf uitdelen”, schrijft de Deen op Twitter. “Anders zouden ze hun eigen regels ondermijnen. Ik begrijp de ophef niet.”
Feeling sad for @richie_porte. Tried to help a friend as most would. I’m sorry about the outcome of all this!
— Simon Clarke (@SimoClarke) 19 mei 2015
@lawsoncraddock @UCI_cycling stop cheering!! I can’t afford a 2 minute time penalty at the moment! I’m working my way into the top 80. — Nathan Brown (@natebrown0707) 19 mei 2015
Bullshit rule! #SAVEPORTE
— Tom Stamsnijder (@Tom_Stamsnijder) 19 mei 2015
Devastated for my good @richie_porte watch out @giroditalia this man will be on a mission now. — michael matthews (@blingmatthews) 19 mei 2015
What’s not fairplay about helping to make sure @giroditalia is decided by strength, not by bad luck?
— Stef (@Stefclement) 19 mei 2015
Does this rule also include giving bidons to other riders then your own in the grupetto? Jury can always overrule in favour of the sport. — Stef (@Stefclement) 19 mei 2015
— Larry Warbasse (@larrywarbasse) 19 mei 2015
hypocrit much? https://t.co/zcgBAEXOLh — Alex Rasmussen (@AlexRazi) 19 mei 2015
Suggestion, everyone in top 50 GC EXCEPT Richie Porte swaps wheels with someone from another team. Everyone gets 2 minutes. #saveporte
— Daniel Lloyd (@daniellloyd1) 19 mei 2015
Peloton should all switch wheels on the start line in support of @richie_porte while showing us riders have much influence with unity. — Caleb Fairly (@calebfairly) 19 mei 2015
Il était où le jury des commissaires quand les organisateurs n’ont pas signalé ces poteaux? pic.twitter.com/RsQyh9nBG2
— Samuel DUMOULIN (@SamuelDumoulin) 19 mei 2015
With clear evidence in their hands UCI had to give Porte 2 min. otherwise they would be undermining their own rules. Don’t get the Big fuss! — Michael Rasmussen (@MRasmussen1974) 19 mei 2015
Pur essendo rivali mi sembrano eccessivi 2 minuti di sanzione per @richie_porte. Ok la sanzione ma 30 o 40 secondi erano più che sufficienti
— Dario Cataldo (@DarioCataldo) 19 mei 2015
@koendekort err….yeah, so don’t be giving any GC riders bars. And stop being so friendly to everyone, you boost someone’s morale… 😳 — Cadel Evans (@CadelOfficial) 19 mei 2015
@koendekort i Will never pass on bottles to the ENEMY anymore 😱😱
— Michael Valgren (@MichaelValgren) 19 mei 2015
Voor een ploeg als SKY die zo prat gaan op “marginal gains” is dit een onbegrijpelijke fout! Overigens wel spijtig dat de regels zo zijn! — Michael Boogerd (@BoogerdLive) 19 mei 2015
@svenvth niet te geloven dat daar een straf op staat!
— Sven Nys (@sven_nys) 19 mei 2015
time penalty plus barrage….2 penalties for 1 offense? penalty enough losing 47″ — Brian Smith (@BriSmithy) 19 mei 2015
Amazing how something like holding onto cars can just fly under the radar, but then they enforce this?
— Joe Dombrowski (@JoeDombro) 19 mei 2015
What a desperately bad decision by judges at Giro. Really foolish to penalise friendship & goodwill, exactly what we need to see more of — Chris Boardman (@Chris_Boardman) 19 mei 2015
Commonsense never prevails in this sport!Seeing some1s chances of winning take a massive hit for something like this is horseshit #portegate
— Campbell Flakemore (@cflakemore) 19 mei 2015
De Sky mannen wisten natuurlijk niet dat Porte ook in de Giro is. #camper — Bram Tankink (@bramtankink) 19 mei 2015
UCI- absolutely cocked it up again. Clarke’s sportsmanlike conduct costs Porte 2 mins.🚫 Dope and get a back dated suspension- no problem!✔
— Liz Hatch (@Liz_Hatch) 19 mei 2015
Fairplay wordt nu ook al bestraft, schandalig is dat #Giro — Gianni Meersman (@GianniMeersman) 19 mei 2015
How do you say “bullshit” in Italian?
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) 19 mei 2015
La deportividad y el fair play hacen grande a nuestro deporte, debemos preservarlos. Sancionar algo así NO ayuda. pic.twitter.com/S3rsaNoVWS — Carlos Verona (@Carlos_Verona) 19 mei 2015
. @richie_porte is getting penalized 2 min?? If this rule is always enforced, lot of guys will be in trouble for getting help from a friend!
— Chris Horner (@hornerakg) 19 mei 2015
GC shouldn’t be decided by this kind of rule. Flat tire alone in critical moment is penalty enough! @richie_porte @giroditalia — Chris Horner (@hornerakg) 19 mei 2015
Today @SimoClarke shows not only sportsmanship but friendship in helping @richie_porte out when he needed it. That is cycling to me…
— David Millar (@millarmind) 19 mei 2015
Shame @UCI_cycling continue to show how incredibly out of touch they are with the modern peloton. Stupid is as stupid does. — David Millar (@millarmind) 19 mei 2015
Time for @BrianCooksonUCI to show some leadership that the fans of cycling want and need from him.
— David Millar (@millarmind) 19 mei 2015
I corridori rischiano la vita in volata,in discesa e poi per un gesto di FairPlay comprometti un giro preparato da tanti mesi! — Stefano Garzelli (@StefanoGarzelli) 19 mei 2015
What a horrible penalty for @richie_porte. Is it really necessary to punish him that hard? And destroy his overal classification?
— Johnny Hoogerland (@zeeuwseleeuw) 19 mei 2015
I hope this is fine is a belated Aprils fools joke??? — Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) 19 mei 2015
this is big sportsmanship i guess guess.felt sorry for @richie_porte and the penalty he got. pic.twitter.com/DbOfmEJsUO
— Fabian cancellara (@f_cancellara) 19 mei 2015
Do things right vs Do the right things. What kind of government does @UCI_cycling wants to be? @giroditalia @richie_porte @SimoClarke — Koos Moerenhout (@kmoerenhout) 19 mei 2015
We don’t often see moments of sportsmanship in our sport, time penalty aside, @SimoClarke showed Australia his class as a real role model
— Nathan Haas (@NathanPeterHaas) 19 mei 2015
Y a t il encore une pseudo solidarité dans le peloton ? Y a t il encore des tauliers dans le peloton? Réponse demain …
— jerome pineau (@jejeroule44) 19 mei 2015
#Giro There is no punishment that devalues this beautiful gesture. I'm on your side @richie_porte & @SimoClarke pic.twitter.com/IHdmVN0TNW
— Rui Costa (@RuiCostaCyclist) 19 mei 2015
Vorig jaar Giro, de "geneutraliseerde" afdaling was ook zo'n dingetje. Regels gelden wel vaker niet voor winnaars, in ieder geval blijken ze af en toe een gokje wagen. Dat is logisch als je wilt winnen.
En als ze echt zo solidair zijn moeten ze vandaag een statement maken in de koers. Ik ben heel benieuwd of ze daar de ballen voor hebben.
Nu neigt alles toch heel erg naar willekeur. Net zo als verschillende beslissingen bij extreem weer.
@tutu888 +1
@Spruch: ik overtreed ook wel eens de regels. Maar als ik dan betrapt wordt, ga ik niet zeuren en accepteer ik de boete. Don't do the crime if you can't do the time.
Toen Astana zijn licentie behield hoorde je al deze renners niet. is dit omdat het om 2 geliefde renners in het peloton zijn?? Beter kunnen ze zich uitspreken of Astana of die renner van Bardiani die ondanks een laag cortisonenlevel wel is gestart (itt bennett) terwijl zijn ploeg lid is van de mpcc.
Nogmaals schandalig en onprofessioneel dat zoveel renners deze regels niet kennen!
Verder vind ik dat de regel mag afgeschaft worden want wat doe je met bv de Ronde van Vlaanderen of Parijs Roubaix waar mensen van vooral de grote ploegen op de kritische plaatsen met reserve wielen staan. Wie zegt dat ze de wielen enkel aan hun eigen renners geven?
Ja, omdat de boete voor openbare dronkenschap niet gegeven wordt als je een biertje te veel op hebt, maar als je lam over straat waggelt. En dan kan je een gevaar zijn voor overig verkeer.
@wolfje, als jij zo slim bent om als je net een biertje teveel op hebt de fiets te pakken in plaats van de auto, ben je nog steeds strafbaar, omdat je aan het verkeer deelneemt. De regel wordt alleen niet gehandhaafd, omdat wij in Nederland liever hebben dat je de fiets pakt, dan dat je de auto pakt met een paar biertjes op. Dat heeft nog niks met openbare dronkenschap te maken. Dus als jij opeens een boete krijgt omdat je met 5 biertjes op de fiets opgaat, ga ik er vanuit dat je nogal boos bent. Zo kan ik nog wel meer regels bedenken, die niet meer actief gehandhaafd worden.
In die zin kan ook deze regel onbekend zijn bij de renners en dat maakt het natuurlijk wel vervelend.
Desalniettemin vind ik het prima dat ze de regels gewoon eens strikt nemen, zouden ze vaker moeten doen.
Juist, ik ook. Maar het gaat precies om wat je zegt: 'als ik betrapt wordt'. En ook als je betrapt wordt, kom je er in Nederland (en in andere landen) vaak met een waarschuwing vanaf. Dat is logisch. Zo handhaaf je regels. Een waarschuwing was hier mi op zijn plaats zijn geweest.
Dus als je niet toevallig teamgenoot bent mag je een ander ook niet helpen? Het uitgangspunt van de actie van Simon Clarke vind ik juist heel goed. Feit is alleen dat de regelementen iets anders zeggen.
Welk uitgangspunt? Dat het maten zijn/landgenoten?
Het moet toch geen populariteitsstrijd zijn...
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de koers gisteren niet gezien heb en het mij dus ook niet duidelijk is waarom Porte geen wiel van een ploeggenoot kon krijgen.
Dus heren renners: regel dit even onderling, en laat meneer Porte aan het eind wegrijden!
Hoop dat de renners er een nachtje over hebben kunnen slapen en snappen dat deze straf terecht is en dat er geen acties ondernomen worden. Als ze een eerlijke wielersport willen hadden ze actie moeten ondernemen toen Astana zijn licentie mocht behouden.
Over sportiviteit gesproken