Onvrede in peloton over tijdstraf Porte
Foto: Sirotti
dinsdag 19 mei 2015 om 23:30

Onvrede in peloton over tijdstraf Porte

Richie Porte heeft dinsdag een tijdstraf van twee minuten gekregen omdat hij een wiel van een coureur uit een andere ploeg heeft aangenomen. Veel renners uiten hun verbazing over dit besluit. WielerFlits maakt een overzicht van de reacties.

Sky-baas Dave Brailsford vindt het oordeel onterecht. “Het is natuurlijk erg teleurstellend dat een sportief gebaar in het heetst van de strijd heeft geresulteerd in zo’n zware straf. Niemand probeerde op oneerlijke wijze voordeel te behalen”, zegt hij in een persbericht. “Maar dit besluit maakt ons alleen nog maar vastberadener om te vechten in deze koers. Richie en het team zijn er klaar voor om de handschoen op te pakken en de Giro duurt nog lang.”

Het overgrote deel van het peloton is het met Brailsford eens. David Millar roept UCI-voorzitter Brian Cookson op om leiderschap te tonen. Sommige renners vinden dat iedereen behalve Porte elkaars wielen zouden moeten geven in de volgende etappe. Op deze manier krijgt elke renner dezelfde tijdstraf en ondervindt Porte dus geen nadeel meer. Dario Cataldo van Astana zou een straf van een halve minuut voldoende vinden.

Weinig insiders vinden het besluit terecht. Michael Rasmussen vormt een uitzondering. “Met duidelijk bewijs in hun handen moest de UCI wel een straf uitdelen”, schrijft de Deen op Twitter. “Anders zouden ze hun eigen regels ondermijnen. Ik begrijp de ophef niet.”

RIDE Magazine
102 Reacties
20-05-2015 08:57
Hopelijk handhaven de mensen die het goed vinden dat de UCI zich hier aan de regels houdt, niet dagelijks de regels in Nederland. Als je dagelijks met regels werkt, dan weet je dat je niet rücksichtslos regels moet handhaven. Dan ontvangt een ieder van ons hier wel een boete/straf per dag omdat we allemaal elke dag bewust of onbewust regels overtreden. Dat wordt onwerkbaar voor iedereen. En als dat gebeurt, dan zullen de mensen die nu heel flink het hebben over regels die er zijn om te handhaven (dat hoor je trouwens alleen in een regelgek land als Nederland van brave burgers) als eerste vooraan staan om moord en brand te schreeuwen dat het belachelijk is dat er zoveel regeltjes zijn en dat ze zoveel boetes moeten betalen. Dat zijn diezelfde burgers die naar het Binnenhof liepen en die zo graag 130 als maximumlimiet op de snelweg wilden, maar die wel vinden dat de regels alleen strikt gehandhaafd moeten worden als het hen uitkomt.
20-05-2015 08:58
Wielrennen is nou eenmaal geen eerlijke sport. Wat Clarke en Porte deden was niet eerlijk en wat de UCI nu doet eigenlijk ook niet.

Vorig jaar Giro, de "geneutraliseerde" afdaling was ook zo'n dingetje. Regels gelden wel vaker niet voor winnaars, in ieder geval blijken ze af en toe een gokje wagen. Dat is logisch als je wilt winnen.
20-05-2015 09:09
Hoe unfair het ook is Richie Porte heeft de reglementen overtreden en straf is terecht. Het peloton kan zich (via de rennersvakbond) beter van te voren druk maken over de regels dan dat ze achteraf massaal gaan zeuren.
En als ze echt zo solidair zijn moeten ze vandaag een statement maken in de koers. Ik ben heel benieuwd of ze daar de ballen voor hebben.
20-05-2015 09:17
Prima dat regels regels zijn. Het probleem is alleen dat er te vaak oogjes worden toegeknepen. De laatste jury wagen bij berg etappes ziet echt wel af en toe renners aan autos hangen. Meersman twitterde ook dat hij van sky een wiel kreeg na zijn val --> geen straf wel bewijs. Spoorweg overgaan mag ook niet, geen straf voor de renners. Onduidelijkheid over de geneutraliseerde etappe is er nog zo een.
20-05-2015 09:23
Eens met Sephiroth. De jury in Parijs-Roubaix had in ieder geval de renners die in eerste instantie stil stonden bij de spoorwegovergang en voordat de trein passeerde alsnog overstaken moeten declasseren. En dan ook veel scherper bij het aan de wagen hangen en stayeren na materiaalpech.
Nu neigt alles toch heel erg naar willekeur. Net zo als verschillende beslissingen bij extreem weer.
20-05-2015 09:31
Verbazingwekkend hoe weinig renners het reglement goed kennen. En geen enkele renner of forumlid heeft een goed tegenargument kunnen geven betreft het voordeel dat renners van grote wielerlanden (meer wielen om te lenen) hebben t.o.v. renners uit kleine wielerlanden

@tutu888 +1
@Spruch: ik overtreed ook wel eens de regels. Maar als ik dan betrapt wordt, ga ik niet zeuren en accepteer ik de boete. Don't do the crime if you can't do the time.
20-05-2015 09:34
Peloton laat je eensgezindheid ook zien bij de start. Laat Porte 2 minuten vooruit rijden. Ga allemaal wielen wisselen. Triest dat een renner van Astana dan zegt dat een halve minuut straf ook wel goed is. Die lui lachen zich rot in hun vuistje.
20-05-2015 09:35
Jammer dat Contador en Aru niet reageren
20-05-2015 09:35
@wolfje ook als je na een avondje stappen een biertje teveel op hebt, en dat je bekeurd word als je naar huis loopt in plaats van gaat autorijden?
20-05-2015 09:39
wat een kortzichtige reacties van deze renners. is een hele goede regel die ook zeker gehandhaafd moet worden. (motivatie zie topic porte krijgt tijdstraf pagina 11).

Toen Astana zijn licentie behield hoorde je al deze renners niet. is dit omdat het om 2 geliefde renners in het peloton zijn?? Beter kunnen ze zich uitspreken of Astana of die renner van Bardiani die ondanks een laag cortisonenlevel wel is gestart (itt bennett) terwijl zijn ploeg lid is van de mpcc.

Nogmaals schandalig en onprofessioneel dat zoveel renners deze regels niet kennen!
20-05-2015 09:39
Ik heb gisteren niet gekeken, maar waar waren zijn eigen teamgenoten eigenlijk toen hij een wiel nodig had? Waren die ook in de buurt of hebben ze niet op zitten letten?
20-05-2015 09:41
De renners kennen de regels niet goed , er spreekt er een van dat geen drinkbussen mogen gegeven worden aan renners van andere ploegen, in het reglement staat duidelijk dat het over mechanische middelen moet gaan.

Verder vind ik dat de regel mag afgeschaft worden want wat doe je met bv de Ronde van Vlaanderen of Parijs Roubaix waar mensen van vooral de grote ploegen op de kritische plaatsen met reserve wielen staan. Wie zegt dat ze de wielen enkel aan hun eigen renners geven?
20-05-2015 09:48
@slice:
Ja, omdat de boete voor openbare dronkenschap niet gegeven wordt als je een biertje te veel op hebt, maar als je lam over straat waggelt. En dan kan je een gevaar zijn voor overig verkeer.
20-05-2015 09:49
Net als je bij de voetbal na een scheidsrechtersbal ook altijd sportief speelt (staat nergens dat dat moet), kunnen hier de renners natuurlijk ook zelf Porte twee minuten teruggeven, mochten ze dat willen.

@wolfje, als jij zo slim bent om als je net een biertje teveel op hebt de fiets te pakken in plaats van de auto, ben je nog steeds strafbaar, omdat je aan het verkeer deelneemt. De regel wordt alleen niet gehandhaafd, omdat wij in Nederland liever hebben dat je de fiets pakt, dan dat je de auto pakt met een paar biertjes op. Dat heeft nog niks met openbare dronkenschap te maken. Dus als jij opeens een boete krijgt omdat je met 5 biertjes op de fiets opgaat, ga ik er vanuit dat je nogal boos bent. Zo kan ik nog wel meer regels bedenken, die niet meer actief gehandhaafd worden.
In die zin kan ook deze regel onbekend zijn bij de renners en dat maakt het natuurlijk wel vervelend.

Desalniettemin vind ik het prima dat ze de regels gewoon eens strikt nemen, zouden ze vaker moeten doen.
20-05-2015 09:52
@wolfje
Juist, ik ook. Maar het gaat precies om wat je zegt: 'als ik betrapt wordt'. En ook als je betrapt wordt, kom je er in Nederland (en in andere landen) vaak met een waarschuwing vanaf. Dat is logisch. Zo handhaaf je regels. Een waarschuwing was hier mi op zijn plaats zijn geweest.
20-05-2015 09:53
Ik snap niet dat iedereen zo zeikt, ok het is leuk dat ze elkaar willen helpen maar als.je niet bij elkaar in het team rijdt hoor je elkaar niet te helpen dus lijkt me een meer dan terechte straf
20-05-2015 10:00
@Dalendklimmen
Dus als je niet toevallig teamgenoot bent mag je een ander ook niet helpen? Het uitgangspunt van de actie van Simon Clarke vind ik juist heel goed. Feit is alleen dat de regelementen iets anders zeggen.
20-05-2015 10:06
@Tutu888
Welk uitgangspunt? Dat het maten zijn/landgenoten?
Het moet toch geen populariteitsstrijd zijn...
20-05-2015 10:08
@wolfje dat is precies het punt. Volgens de regels moet je bekeurd worden als je met een biertje teveel op aan het verkeer deelneemt. Rijdend, lopend of fietsend. Deze regel wordt echter (bijna) nooit zo toegepast
20-05-2015 10:09
Ben benieuwd hoe groot die "onvrede in het peloton" zal zijn en of we daar vandaag iets van gaan terugzien. Het zou mij verbazen als er een sportief gebaar komt van de voornaamste kanshebbers voor de Giro-overwinning. Zij hoeven dit ook niet te doen. Regels zijn er inderdaad niet voor niets, en dat niet iedereen hiervan op de hoogte is, doet dan niet terzake. "It is all in the game" laten we het daar ophouden.
20-05-2015 10:12
Het uitgangspunt dat je een collega die in de problemen zit helpt. Daarbij moet wel het uitgangspunt zijn dat je hierbij helpt ongeacht of het een landgenoot of trainingsmaatje is.

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de koers gisteren niet gezien heb en het mij dus ook niet duidelijk is waarom Porte geen wiel van een ploeggenoot kon krijgen.
20-05-2015 10:18
De fout ligt bij sky. Er zijn regels maar omdat het wielrennen de laatste jaren helaas verziekt is door veelste veel doping gevallen, en andere regels in veel gevallen niet wordt nageleefd heb je nu veel ophef, op het moment dat porte lek rijd is er toch wel een ploegmaat voor achter en naast hem!!! Die had gelijk in zijn remmen moeten knijpen en zijn wiel afgeven. Was er niks aan de hand geweest. Sky heeft gefaald.
20-05-2015 10:18
Ik kan mij zelfs ooit een wedstrijd van Jong Ajax herinneren, waar de 'scheidrechtersbal' per ongeluk aan de andere kant in het doel verdween. Werd als volgt opgelost: de tegenpartij werd alle ruimte geboden voor ook een doelpunt.

Dus heren renners: regel dit even onderling, en laat meneer Porte aan het eind wegrijden!
20-05-2015 10:19
de vergelijking slaat helemaal nergens op. openbare dronkenschap is een inschatting van de dienstdoende agent, als je geen overlast veroorzaakt kunnen ze het (terecht) door de vingers zien. Deze overtreding heeft direct invloed op de concurrenten van Porte en dient dus ten alle tijde bestraft te worden.

Hoop dat de renners er een nachtje over hebben kunnen slapen en snappen dat deze straf terecht is en dat er geen acties ondernomen worden. Als ze een eerlijke wielersport willen hadden ze actie moeten ondernemen toen Astana zijn licentie mocht behouden.
20-05-2015 10:22
Vindt de straf overigens buitenproportioneel: als je een etappeoverwinning wil, de bergtrui, puntentrui of gewoon waterdrager bent, stelt deze straf niets voor. Bij Porte ligt het anders: diens klassement is gewoon om zeep.

Over sportiviteit gesproken

Om te reageren moet je ingelogd zijn.