Onvrede in peloton over tijdstraf Porte
Foto: Sirotti
dinsdag 19 mei 2015 om 23:30

Onvrede in peloton over tijdstraf Porte

Richie Porte heeft dinsdag een tijdstraf van twee minuten gekregen omdat hij een wiel van een coureur uit een andere ploeg heeft aangenomen. Veel renners uiten hun verbazing over dit besluit. WielerFlits maakt een overzicht van de reacties.

Sky-baas Dave Brailsford vindt het oordeel onterecht. “Het is natuurlijk erg teleurstellend dat een sportief gebaar in het heetst van de strijd heeft geresulteerd in zo’n zware straf. Niemand probeerde op oneerlijke wijze voordeel te behalen”, zegt hij in een persbericht. “Maar dit besluit maakt ons alleen nog maar vastberadener om te vechten in deze koers. Richie en het team zijn er klaar voor om de handschoen op te pakken en de Giro duurt nog lang.”

Het overgrote deel van het peloton is het met Brailsford eens. David Millar roept UCI-voorzitter Brian Cookson op om leiderschap te tonen. Sommige renners vinden dat iedereen behalve Porte elkaars wielen zouden moeten geven in de volgende etappe. Op deze manier krijgt elke renner dezelfde tijdstraf en ondervindt Porte dus geen nadeel meer. Dario Cataldo van Astana zou een straf van een halve minuut voldoende vinden.

Weinig insiders vinden het besluit terecht. Michael Rasmussen vormt een uitzondering. “Met duidelijk bewijs in hun handen moest de UCI wel een straf uitdelen”, schrijft de Deen op Twitter. “Anders zouden ze hun eigen regels ondermijnen. Ik begrijp de ophef niet.”

RIDE Magazine
102 Reacties
20-05-2015 10:24
@Tutu888
Oké, dan ga ik akkoord. Maar hier was het een gevalletje van vriend-helpen. Ook mooi, maar wel degelijk wedstrijdvervalsing, aangezien hij voor pakweg Aru niet gestopt zou zijn hé.
20-05-2015 10:33
@peter_g, deze discussie gaat dan ook over de uitspraak 'regels zijn regels', dus die vergelijking slaat wel degelijk erhens op
20-05-2015 10:36
Ik vind de regel flauwekul. Meteen afschaffen.
Maar UCI/Giro-organisatie houdt zich er wel aan en dat is goed.
20-05-2015 10:37
sommige regels zijn regels en sommige regels niet perse. Regels waar een ander direct hinder van heeft moeten altijd gehandhaafd worden, regels waar niemand anders hinder van heeft per geval bekijken.
20-05-2015 10:40
@iLLan
Ja dan zou ik boos zijn, omdat ik volgens jouw verhaal 'opeens' een boete krijg . En daar ligt mijns inziens ook de kern van de heftige reacties: er gaan veel te veel andere overtredingen onbestraft. Soms is het beleid om iets te gedogen, soms om te straffen, maar wees wel consequent in de keuze

@spruch
Dan zijn we het in ieder geval eens dat Porte fout zat. Aangezien Porte wel tijdsvoordeel had van deze actie blijf ik een tijdstraf terecht vinden. Het enige waar ik over twijfel is of 2 minuten niet te veel is. Een tijdstaf die variabel is naar mate de behaalde winst zou in dit geval rechtvaardiger overkomen, maar kan in andere gevallen juist weer voor nieuwe verontwaardiging zorgen.

@slice
Volgens de wet hebben gemeenten en de politie de mogelijkheid overtredingen te gedogen, die mogelijkheid ontbreek bij mijn weten in het UCI-reglement. Dat je geen boete krijgt voor met een biertje te veel naar huis lopen staat gewoon vastgelegd in beleidsregels. Je stelling dat dit bekeurd moet worden klopt dus niet
20-05-2015 10:41
Belachelijk.... echter regels zijn regels! Porte is een goed tijdrijder maar 3 min gaat niet lukken. Contador is een redelijk tot goed tijdrijder van ARU weet ik het niet, geen echt aansprekende resultaten op langere tijdritten (misschien zaterdag voor het eerst zou me niet verbazen blijft een apart mannetje). Wellicht toch nog spanning in de laatste week als het wat bij elkaar wordt getrokken.
20-05-2015 10:58
Professionele sport gaat helemaal niet om sportiviteit, maar om winnen en dat geldt vooral in de wielersport.
Belachelijk dat een renner van een andere ploeg een wiel afstaat, die hoort gewoon een boete van zijn ploeg te krijgen!
De "sportieve" actie van Canellara in de TdF 2010 staat me nog helder voor de geest.....
Valse sentimenten!
20-05-2015 10:58
Als Porte gewacht had op de materiaalwagen of op een teamgenoot want daar mag je zelfs de hele fiets van overnemen dan had hij maar 1,5 minuut verloren en nu verliest hij in totaal meer dan 3 minuten. Ik vind dit zo kinderachtig van de giro. Je wilt toch strijd hebben dan ga je niet voor zulke onbenullige dingen straf geven.

Rasmussen speelt de moraalridder. Die had nooit dat wiel aangenomen van Clarke want dat wiel is veel te zwaar want hij schuurt de lak niet van zijn wielen.
20-05-2015 10:58
Die reactie van Cataldo is ook raar. Op basis waarvan zou 30 sec. wel terecht zijn? Zodat alleen hij Porte voorbij gaat in het klassement?
20-05-2015 11:01
@wolfje, van politie.nl:

Ben ik strafbaar als ik dronken op de fiets zit?

Ja, voor u als fietser gelden dezelfde normen als voor een automobilist. U bent dus strafbaar vanaf 220 Ugl en hoger.

Ah jij doelt op de gedoogwet zie ik nu. Dat is ook maar vaag vind ik. Wanneer wel en wanneer niet?
20-05-2015 11:02
@MooieMario
de Giro beslist dit toch niet maar de UCI. Ik kan me ook niet voorstellen dat de Giro hier blij mee is.
20-05-2015 11:05
@slice
Gedogen is juist dat dit mag toelaten worden, mits de bevoegde denkt dat het gevaar/de overlast beperkt genoeg is. Iemand die om de 4m zijn fiets af sukkelt zal gewoon mee mogen naar met de politie hoor.
20-05-2015 11:11
Het is een volkomen terechte beslissing. 1/ handhaving van de regel. Duidelijk omschreven evenals de strafmaat. 2/Duidelijk bewijs van de overtreding.

Dit nog even afgezien van de verdere competitie vervalsing waarom de regel bestaat.
1/ Ploeggenoten hadden een wiel moeten afstaan. Team SKY's fout dus. 2/ Bling (Orica Green Edge) deed ook nog even mee met het ploegen tijdritje in de poging Porte terug te brengen. Had M.I. ook bestraft moeten worden, maar daar zal wel geen regel voor zijn. Wat nou? Zijn er twee ploegen die Porte als kopman hebben?

En voor degene die geen andere nieuwsbron dan Wielerflits leest, Contador heeft zich wel degelijk uitgelaten over het gebeurde, zie bv cyclingnews.

Heel andere discussie: ik begrijp die (vrij plotselinge) liefde voor Porte niet zo. Vindt hem de minst aantrekkelijk rijdende kanshebber in deze ronde en dat geldt eigenlijk voor zijn hele ploeg. Hebben in geen van de etappes nog initiatief genomen. Oh wacht, die reden in dienst van Green Edge natuurlijk.....
20-05-2015 11:16
Mooie mario

Ten eerste porte was zo dom geweest om aan de linker kant van de weg te depanneren (elke amateur weet dat je dat rechts doet). Terwijl zijn collega's wel naar de goede kantvan de weg (rechts)gingen uitwijken. Dat is eendomme fout .
En ja dan had hij maar moeten wachten want dat had hem weer wat tijd gescheeld.
20-05-2015 11:34
Ik heb me gisteren niet uitgelaten over dit onderwerp, want ik vond het heel moeilijk er iets zinnigs over te zeggen.. Ik gruwel eigenlijk van uitspraken als 'regels zijn regels'. Die roepen altijd hele nare associaties bij me op.

Los van de regels en het wel of niet moeten opvolgen van die regels denk ik het volgende...
Het gevalletje Clarke/Porte was in mijn ogen niet per se sportief. Het was eerder juist onsportief. Orica is een Australische ploeg, en Porte werd dan ook door Australiërs (tevens bekenden/vrienden) geholpen. Mogelijk was dit zelfs een dienst voor een toekomstig ploeglid! Daarom neigt dit voor mij eerder naar vals spel dan naar sportiviteit. De helpende partij heeft namelijk baat bij de hulp. Ze zijn niet onafhankelijk. Het aanwezige gevoel van onrecht bij renners en volgers komt denk ik eerder voort uit andere conflicten en situaties, die slecht aangepakt zijn of worden, dan puur vanuit dit geval alleen.

Zou Aru een wiel hebben gegeven aan Porte, dat zou sportiviteit zijn. Dan offer je je eigen kansen op aan die van een ander, of stel je je eigen doelen onder die van je concurrent op dat moment.
Maar Clarke heeft en had helemaal niets te verliezen, en speelde feitelijk daarmee een rol van de subjectieve buitenstaander. Een buitenstaander die zich mengt in het valselijk beinvloeden van de wedstrijd. Dat zou gewoon niet moeten kunnen.
Dus in mijn ogen is het wel terecht dat de UCI ingrijpt, en juist onterecht dat dit niet vaker gebeurt!
20-05-2015 11:40
Rasmussen doet een Walter Sobchakje (uit The Big Lebowski): This is league play, there are rules!
20-05-2015 11:47
Smokey, my friend. You are entering a world of pain.... Is the whole world gone crazy? Am I the only one around here who gives a shit about the rules?

Wat een ongelofelijke heldenfilm.
20-05-2015 11:54
De redenering bij sommige WF'ers dat er wel vaker pacts worden gesloten gaat bij mij niet op. In 9 van de 10 gevallen is er een voordeel te behalen voor beide partijen en er staat ook niet dat in de regels dat samenwerken verboden is. In dit geval is er geen voordeel voor Orica te behalen. Ze helpen Porte alleen omdat het een goede vriend is. Een erg nobel gebaar maar ik kan me niet voorstellen dat andere klassementsmannen dat geluk ook zouden hebben. En dan neigt het toch naar koersvervalsing.

Op deze manier geeft de UCI wel een boodschap af dat er een reden is dat het peloton uit verschillende ploegen bestaat met verschillende sponsoren en dat dit niet getolereerd wordt. En ga er maar vanuit dat je als klassementsman het nu wel uit je hoofd laat om een wiel te wisselen met een collega uit een andere ploeg.

Maar waarom stopt er niet direct iemand van Sky om zijn wiel te wisselen. Dat vraagt geen renner zich af. Iets meer hand in eigen boezem steken mag ook wel.
20-05-2015 12:33
Als ik de beelden terug zie en Matthews ook nog zie werken voor Porte, vind ik het ook alleen maar onsportief gedrag. 18 tegen 9 is niet eerlijk, er is een reden dat elke team met hetzelfde aantal renners start.
20-05-2015 12:34
@Klootje
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er zou echter ruimte in het reglement moeten zijn om de situatie per geval te beoordelen. Als Aru bijvoorbeeld samen met Porte lek rijdt, en één van beiden krijgt een wiel van een andere ploeg, is dat heel oneerlijk.
Hier was echter sprake van een situatie waar een top3 kandidaat als enige, nota bene een paar kilometer voor de eindstreep, door overmacht bijna een minuut verliest. Dat lijkt me "straf" genoeg. Bovendien is 2 minuten disproportioneel, zo lang had hij nooit hoeven wachten op een wiel. Dit staat nou eenmaal in de regels, dus ze konden niet anders. Van mij mogen de regels dus aangepast worden.
20-05-2015 12:37
Iedereen heeft de mond vol van hoe collegiaal dit is. Maar waar is die collegialiteit tov Contador dan? Door deze actie verloor Porte onrechtmatig enkele seconden minder op Contador. Stel dat Porte met enkele seconden voorsprong de giro wint ten nadele van Contador?
20-05-2015 12:44
Dikkechaap, maar dit is wielrennen toch? Niks aan te doen helaas, dat is iets wat iedereen kan overkomen. Een van de belangrijkste dingen is geen pech krijgen, materiaal. Groot ongeluk als dit op 5km voor de meet gebeurt, maar niets aan te doen.

Als Porte niet gestraft was en op 5 seconden de Giro wint, dan heb je de poppen pas echt aan het dansen.

Nee hoe langer ik er over nadenk, hoe minder problemen ik er mee heb. Los van voorkeuren voor renners en afkeer van renners. Bovendien heb je als je dit zou toelaten oneerlijk voordeel: populaire renners en ploegen zullen eerder hulp krijgen enz. Totale willekeur zou je krijgen.
20-05-2015 13:08
Het is wielrennen inderdaad, en zoals we hebben gezien viel er wel iets aan te doen. Niemand zit te wachten op een ronde die door pech wordt beslist, we willen toch zien wie de sterkste renner is? Daarom zou je het per geval moeten bekijken. Hulp van andere ploegwagens, of structureel hulp verlenen moet bestraft worden. Dit soort uitzonderlijke situaties niet.
Van totale willekeur zal niet zo snel sprake zijn, hoe vaak hebben we de afgelopen jaren een dergelijke situatie gezien? Waar een kopman geen ploegmaats in de buurt had en zo kort voor het einde lek reed?
20-05-2015 13:42
Ik zeg alleen, als er iets aan te doen was (binnen het reglement) dan hadden ze het zo op moeten lossen. Porte nam het risico (waarschijnlijk in een vlaag van paniek) en mag dus ook niet klagen achteraf. Maar vanuit SKY heb ik trouwens ook nog geen protest gezien, ze nemen hun verlies en klagen dus ook niet. Dat duidt er op dat ze zelf ook wel weten dat het niet slim was. Dat er vervolgens zo strikt opgetreden wordt is flauw te noemen, maar ik vind het niet heel onterecht. Juist niet omdat de hulp van Australische vriendjes kwam, die helemaal niet bezig waren met sportiviteit maar met Richie moet winnen.

In een andere sport zou het je sportieve plicht júist zijn om, ook al valt er niets meer te winnen, de tegenstander te bestrijden alsof je zelf een finale speelt. In het voetbal heet het letterlijk: ik hoop dat die ploeg onderaan, ook al hangt er voor hun niets meer vanaf, wel hun 'sportieve plicht' doen.

Vertaald naar gisteren had Orica dus haar sportieve plicht moeten doen door zich niet als een belanghebbende partij te mengen in het duel Contador/Aru/Porte.

Wat Orica deed was collegiaal, maar niet sportief. Het was sympathiek, maar niet sportief. Sportief is namelijk niet doen wat aardig is maar de ultieme sportgedachte tot uiting brengen: laat de beste winnen.
20-05-2015 13:51
Sneu die Giro. Ik word er minder fan van.....De renners zouden hier wel een statement tegen moeten maken....je krijgt bijna nog het idee dat de Giro wil dat Aru wint. Een valpartij veroorzaken bij Contador....en Porte een tijdstraf...in het verleden hebben ze weleens helicopters ingezet om een Italiaan te laten winnen :-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.