Onvrede in peloton over tijdstraf Porte
Richie Porte heeft dinsdag een tijdstraf van twee minuten gekregen omdat hij een wiel van een coureur uit een andere ploeg heeft aangenomen. Veel renners uiten hun verbazing over dit besluit. WielerFlits maakt een overzicht van de reacties.
Sky-baas Dave Brailsford vindt het oordeel onterecht. “Het is natuurlijk erg teleurstellend dat een sportief gebaar in het heetst van de strijd heeft geresulteerd in zo’n zware straf. Niemand probeerde op oneerlijke wijze voordeel te behalen”, zegt hij in een persbericht. “Maar dit besluit maakt ons alleen nog maar vastberadener om te vechten in deze koers. Richie en het team zijn er klaar voor om de handschoen op te pakken en de Giro duurt nog lang.”
Het overgrote deel van het peloton is het met Brailsford eens. David Millar roept UCI-voorzitter Brian Cookson op om leiderschap te tonen. Sommige renners vinden dat iedereen behalve Porte elkaars wielen zouden moeten geven in de volgende etappe. Op deze manier krijgt elke renner dezelfde tijdstraf en ondervindt Porte dus geen nadeel meer. Dario Cataldo van Astana zou een straf van een halve minuut voldoende vinden.
Weinig insiders vinden het besluit terecht. Michael Rasmussen vormt een uitzondering. “Met duidelijk bewijs in hun handen moest de UCI wel een straf uitdelen”, schrijft de Deen op Twitter. “Anders zouden ze hun eigen regels ondermijnen. Ik begrijp de ophef niet.”
Feeling sad for @richie_porte. Tried to help a friend as most would. I’m sorry about the outcome of all this!
— Simon Clarke (@SimoClarke) 19 mei 2015
@lawsoncraddock @UCI_cycling stop cheering!! I can’t afford a 2 minute time penalty at the moment! I’m working my way into the top 80. — Nathan Brown (@natebrown0707) 19 mei 2015
Bullshit rule! #SAVEPORTE
— Tom Stamsnijder (@Tom_Stamsnijder) 19 mei 2015
Devastated for my good @richie_porte watch out @giroditalia this man will be on a mission now. — michael matthews (@blingmatthews) 19 mei 2015
What’s not fairplay about helping to make sure @giroditalia is decided by strength, not by bad luck?
— Stef (@Stefclement) 19 mei 2015
Does this rule also include giving bidons to other riders then your own in the grupetto? Jury can always overrule in favour of the sport. — Stef (@Stefclement) 19 mei 2015
— Larry Warbasse (@larrywarbasse) 19 mei 2015
hypocrit much? https://t.co/zcgBAEXOLh — Alex Rasmussen (@AlexRazi) 19 mei 2015
Suggestion, everyone in top 50 GC EXCEPT Richie Porte swaps wheels with someone from another team. Everyone gets 2 minutes. #saveporte
— Daniel Lloyd (@daniellloyd1) 19 mei 2015
Peloton should all switch wheels on the start line in support of @richie_porte while showing us riders have much influence with unity. — Caleb Fairly (@calebfairly) 19 mei 2015
Il était où le jury des commissaires quand les organisateurs n’ont pas signalé ces poteaux? pic.twitter.com/RsQyh9nBG2
— Samuel DUMOULIN (@SamuelDumoulin) 19 mei 2015
With clear evidence in their hands UCI had to give Porte 2 min. otherwise they would be undermining their own rules. Don’t get the Big fuss! — Michael Rasmussen (@MRasmussen1974) 19 mei 2015
Pur essendo rivali mi sembrano eccessivi 2 minuti di sanzione per @richie_porte. Ok la sanzione ma 30 o 40 secondi erano più che sufficienti
— Dario Cataldo (@DarioCataldo) 19 mei 2015
@koendekort err….yeah, so don’t be giving any GC riders bars. And stop being so friendly to everyone, you boost someone’s morale… 😳 — Cadel Evans (@CadelOfficial) 19 mei 2015
@koendekort i Will never pass on bottles to the ENEMY anymore 😱😱
— Michael Valgren (@MichaelValgren) 19 mei 2015
Voor een ploeg als SKY die zo prat gaan op “marginal gains” is dit een onbegrijpelijke fout! Overigens wel spijtig dat de regels zo zijn! — Michael Boogerd (@BoogerdLive) 19 mei 2015
@svenvth niet te geloven dat daar een straf op staat!
— Sven Nys (@sven_nys) 19 mei 2015
time penalty plus barrage….2 penalties for 1 offense? penalty enough losing 47″ — Brian Smith (@BriSmithy) 19 mei 2015
Amazing how something like holding onto cars can just fly under the radar, but then they enforce this?
— Joe Dombrowski (@JoeDombro) 19 mei 2015
What a desperately bad decision by judges at Giro. Really foolish to penalise friendship & goodwill, exactly what we need to see more of — Chris Boardman (@Chris_Boardman) 19 mei 2015
Commonsense never prevails in this sport!Seeing some1s chances of winning take a massive hit for something like this is horseshit #portegate
— Campbell Flakemore (@cflakemore) 19 mei 2015
De Sky mannen wisten natuurlijk niet dat Porte ook in de Giro is. #camper — Bram Tankink (@bramtankink) 19 mei 2015
UCI- absolutely cocked it up again. Clarke’s sportsmanlike conduct costs Porte 2 mins.🚫 Dope and get a back dated suspension- no problem!✔
— Liz Hatch (@Liz_Hatch) 19 mei 2015
Fairplay wordt nu ook al bestraft, schandalig is dat #Giro — Gianni Meersman (@GianniMeersman) 19 mei 2015
How do you say “bullshit” in Italian?
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) 19 mei 2015
La deportividad y el fair play hacen grande a nuestro deporte, debemos preservarlos. Sancionar algo así NO ayuda. pic.twitter.com/S3rsaNoVWS — Carlos Verona (@Carlos_Verona) 19 mei 2015
. @richie_porte is getting penalized 2 min?? If this rule is always enforced, lot of guys will be in trouble for getting help from a friend!
— Chris Horner (@hornerakg) 19 mei 2015
GC shouldn’t be decided by this kind of rule. Flat tire alone in critical moment is penalty enough! @richie_porte @giroditalia — Chris Horner (@hornerakg) 19 mei 2015
Today @SimoClarke shows not only sportsmanship but friendship in helping @richie_porte out when he needed it. That is cycling to me…
— David Millar (@millarmind) 19 mei 2015
Shame @UCI_cycling continue to show how incredibly out of touch they are with the modern peloton. Stupid is as stupid does. — David Millar (@millarmind) 19 mei 2015
Time for @BrianCooksonUCI to show some leadership that the fans of cycling want and need from him.
— David Millar (@millarmind) 19 mei 2015
I corridori rischiano la vita in volata,in discesa e poi per un gesto di FairPlay comprometti un giro preparato da tanti mesi! — Stefano Garzelli (@StefanoGarzelli) 19 mei 2015
What a horrible penalty for @richie_porte. Is it really necessary to punish him that hard? And destroy his overal classification?
— Johnny Hoogerland (@zeeuwseleeuw) 19 mei 2015
I hope this is fine is a belated Aprils fools joke??? — Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) 19 mei 2015
this is big sportsmanship i guess guess.felt sorry for @richie_porte and the penalty he got. pic.twitter.com/DbOfmEJsUO
— Fabian cancellara (@f_cancellara) 19 mei 2015
Do things right vs Do the right things. What kind of government does @UCI_cycling wants to be? @giroditalia @richie_porte @SimoClarke — Koos Moerenhout (@kmoerenhout) 19 mei 2015
We don’t often see moments of sportsmanship in our sport, time penalty aside, @SimoClarke showed Australia his class as a real role model
— Nathan Haas (@NathanPeterHaas) 19 mei 2015
Y a t il encore une pseudo solidarité dans le peloton ? Y a t il encore des tauliers dans le peloton? Réponse demain …
— jerome pineau (@jejeroule44) 19 mei 2015
#Giro There is no punishment that devalues this beautiful gesture. I'm on your side @richie_porte & @SimoClarke pic.twitter.com/IHdmVN0TNW
— Rui Costa (@RuiCostaCyclist) 19 mei 2015
Oké, dan ga ik akkoord. Maar hier was het een gevalletje van vriend-helpen. Ook mooi, maar wel degelijk wedstrijdvervalsing, aangezien hij voor pakweg Aru niet gestopt zou zijn hé.
Maar UCI/Giro-organisatie houdt zich er wel aan en dat is goed.
Ja dan zou ik boos zijn, omdat ik volgens jouw verhaal 'opeens' een boete krijg . En daar ligt mijns inziens ook de kern van de heftige reacties: er gaan veel te veel andere overtredingen onbestraft. Soms is het beleid om iets te gedogen, soms om te straffen, maar wees wel consequent in de keuze
@spruch
Dan zijn we het in ieder geval eens dat Porte fout zat. Aangezien Porte wel tijdsvoordeel had van deze actie blijf ik een tijdstraf terecht vinden. Het enige waar ik over twijfel is of 2 minuten niet te veel is. Een tijdstaf die variabel is naar mate de behaalde winst zou in dit geval rechtvaardiger overkomen, maar kan in andere gevallen juist weer voor nieuwe verontwaardiging zorgen.
@slice
Volgens de wet hebben gemeenten en de politie de mogelijkheid overtredingen te gedogen, die mogelijkheid ontbreek bij mijn weten in het UCI-reglement. Dat je geen boete krijgt voor met een biertje te veel naar huis lopen staat gewoon vastgelegd in beleidsregels. Je stelling dat dit bekeurd moet worden klopt dus niet
Belachelijk dat een renner van een andere ploeg een wiel afstaat, die hoort gewoon een boete van zijn ploeg te krijgen!
De "sportieve" actie van Canellara in de TdF 2010 staat me nog helder voor de geest.....
Valse sentimenten!
Rasmussen speelt de moraalridder. Die had nooit dat wiel aangenomen van Clarke want dat wiel is veel te zwaar want hij schuurt de lak niet van zijn wielen.
Ben ik strafbaar als ik dronken op de fiets zit?
Ja, voor u als fietser gelden dezelfde normen als voor een automobilist. U bent dus strafbaar vanaf 220 Ugl en hoger.
Ah jij doelt op de gedoogwet zie ik nu. Dat is ook maar vaag vind ik. Wanneer wel en wanneer niet?
de Giro beslist dit toch niet maar de UCI. Ik kan me ook niet voorstellen dat de Giro hier blij mee is.
Gedogen is juist dat dit mag toelaten worden, mits de bevoegde denkt dat het gevaar/de overlast beperkt genoeg is. Iemand die om de 4m zijn fiets af sukkelt zal gewoon mee mogen naar met de politie hoor.
Dit nog even afgezien van de verdere competitie vervalsing waarom de regel bestaat.
1/ Ploeggenoten hadden een wiel moeten afstaan. Team SKY's fout dus. 2/ Bling (Orica Green Edge) deed ook nog even mee met het ploegen tijdritje in de poging Porte terug te brengen. Had M.I. ook bestraft moeten worden, maar daar zal wel geen regel voor zijn. Wat nou? Zijn er twee ploegen die Porte als kopman hebben?
En voor degene die geen andere nieuwsbron dan Wielerflits leest, Contador heeft zich wel degelijk uitgelaten over het gebeurde, zie bv cyclingnews.
Heel andere discussie: ik begrijp die (vrij plotselinge) liefde voor Porte niet zo. Vindt hem de minst aantrekkelijk rijdende kanshebber in deze ronde en dat geldt eigenlijk voor zijn hele ploeg. Hebben in geen van de etappes nog initiatief genomen. Oh wacht, die reden in dienst van Green Edge natuurlijk.....
Ten eerste porte was zo dom geweest om aan de linker kant van de weg te depanneren (elke amateur weet dat je dat rechts doet). Terwijl zijn collega's wel naar de goede kantvan de weg (rechts)gingen uitwijken. Dat is eendomme fout .
En ja dan had hij maar moeten wachten want dat had hem weer wat tijd gescheeld.
Los van de regels en het wel of niet moeten opvolgen van die regels denk ik het volgende...
Het gevalletje Clarke/Porte was in mijn ogen niet per se sportief. Het was eerder juist onsportief. Orica is een Australische ploeg, en Porte werd dan ook door Australiërs (tevens bekenden/vrienden) geholpen. Mogelijk was dit zelfs een dienst voor een toekomstig ploeglid! Daarom neigt dit voor mij eerder naar vals spel dan naar sportiviteit. De helpende partij heeft namelijk baat bij de hulp. Ze zijn niet onafhankelijk. Het aanwezige gevoel van onrecht bij renners en volgers komt denk ik eerder voort uit andere conflicten en situaties, die slecht aangepakt zijn of worden, dan puur vanuit dit geval alleen.
Zou Aru een wiel hebben gegeven aan Porte, dat zou sportiviteit zijn. Dan offer je je eigen kansen op aan die van een ander, of stel je je eigen doelen onder die van je concurrent op dat moment.
Maar Clarke heeft en had helemaal niets te verliezen, en speelde feitelijk daarmee een rol van de subjectieve buitenstaander. Een buitenstaander die zich mengt in het valselijk beinvloeden van de wedstrijd. Dat zou gewoon niet moeten kunnen.
Dus in mijn ogen is het wel terecht dat de UCI ingrijpt, en juist onterecht dat dit niet vaker gebeurt!
Wat een ongelofelijke heldenfilm.
Op deze manier geeft de UCI wel een boodschap af dat er een reden is dat het peloton uit verschillende ploegen bestaat met verschillende sponsoren en dat dit niet getolereerd wordt. En ga er maar vanuit dat je als klassementsman het nu wel uit je hoofd laat om een wiel te wisselen met een collega uit een andere ploeg.
Maar waarom stopt er niet direct iemand van Sky om zijn wiel te wisselen. Dat vraagt geen renner zich af. Iets meer hand in eigen boezem steken mag ook wel.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er zou echter ruimte in het reglement moeten zijn om de situatie per geval te beoordelen. Als Aru bijvoorbeeld samen met Porte lek rijdt, en één van beiden krijgt een wiel van een andere ploeg, is dat heel oneerlijk.
Hier was echter sprake van een situatie waar een top3 kandidaat als enige, nota bene een paar kilometer voor de eindstreep, door overmacht bijna een minuut verliest. Dat lijkt me "straf" genoeg. Bovendien is 2 minuten disproportioneel, zo lang had hij nooit hoeven wachten op een wiel. Dit staat nou eenmaal in de regels, dus ze konden niet anders. Van mij mogen de regels dus aangepast worden.
Als Porte niet gestraft was en op 5 seconden de Giro wint, dan heb je de poppen pas echt aan het dansen.
Nee hoe langer ik er over nadenk, hoe minder problemen ik er mee heb. Los van voorkeuren voor renners en afkeer van renners. Bovendien heb je als je dit zou toelaten oneerlijk voordeel: populaire renners en ploegen zullen eerder hulp krijgen enz. Totale willekeur zou je krijgen.
Van totale willekeur zal niet zo snel sprake zijn, hoe vaak hebben we de afgelopen jaren een dergelijke situatie gezien? Waar een kopman geen ploegmaats in de buurt had en zo kort voor het einde lek reed?
In een andere sport zou het je sportieve plicht júist zijn om, ook al valt er niets meer te winnen, de tegenstander te bestrijden alsof je zelf een finale speelt. In het voetbal heet het letterlijk: ik hoop dat die ploeg onderaan, ook al hangt er voor hun niets meer vanaf, wel hun 'sportieve plicht' doen.
Vertaald naar gisteren had Orica dus haar sportieve plicht moeten doen door zich niet als een belanghebbende partij te mengen in het duel Contador/Aru/Porte.
Wat Orica deed was collegiaal, maar niet sportief. Het was sympathiek, maar niet sportief. Sportief is namelijk niet doen wat aardig is maar de ultieme sportgedachte tot uiting brengen: laat de beste winnen.