Omloop Het Nieuwsblad behoort volgend jaar tot het hoogste UCI-wedstrijdniveau, dat schrijft de naamgevende Belgische krant. Ook de eendagswedstrijd de Strade Bianche zou vanaf volgend jaar tot eind 2019 tot de WorldTour behoren. Gisteren werd al bekend dat Dwars door Vlaanderen dezelfde stap hogerop zet.
De mondiale wielerbond heeft bekendgemaakt nog een aantal nieuwe koersen aan de WorldTour-kalender toe te voegen, die het wielrennen verder moeten globaliseren en het seizoen beter moeten spreiden.
Alles aan doen om Vanmarcke te houden zeg ik!
Strade Bianche wel terecht. Dat was in de beleving van velen al WT denk ik.
De kalender wordt wel steeds voller zo. Minder keuzeruimte om andere kleine wedstrijden te rijden voor de WT ploegen.
Daarnaast is dit vervelend voor ploegen als Ver. Willems (tenzij ze promoveren) en Lampre en Movistar die nóg een keer naar die Vlaamse hobbels moeten komen.
Ik hoop op nog op Yorkshire en California.
Edit: @castroviejo, oja daar is wel wat voor te zeggen. Zou zonde zijn om Axeon niet meer te kunnen zien in ie wedstrijden daar.
Da's ook precies waarom Californië nooit en te nimmer ook maar moet overwegen een stap hogerop te doen. Dat raakt dan echt karakter kwijt, van nationale koers met landelijke ploegen naar een soort Tour of Beijing.
Wordt het niet tijd dat de Duitsers ook weer een ronde gaan organiseren? En dan niet een Ronde om Keulen, een meerdaagse ronde..
Wat betreft extra koersen lijkt het me geen slecht idee om één of ander tweeluik te ontwerpen in Colombia, die hebben ons veel gegeven en misschien is het tijd voor wederzijds respect.
Al die olie-sh*t & Kamelerij ? Linea recta opzouten naar het oosten.
Voorlopig weinig vooruitgang op het gebied van financiën en veiligheid, maar alleen maar wat WT-regeltjes en koersen toevoegen.
Waarschijnlijk komen de races van Noorwegen, Denemarken en Qatar er ook wel bij
Ik vind het niet echt een goede ontwikkeling, hoe meer WT koersen hoe minder WT ploegen zich zullen spreiden over de kleinere koersen die op hetzelfde moment gehouden worden.
Ik pleit voor een nieuwe categorie: wedstrijden waar 100% van de WT ploegen aan mee mag doen. Als een WT ploeg zich aanmeld kan de organisatie de ploeg niet weigeren. (Nu mag bij .HC 65% meedoen en bij .1 iets van 40%.)
De WT moet iets unieks zijn, met de mooiste koersen van het jaar, die elkaar ook het liefst niet overlappen op de kalender. Daar kunnen best koersen bijkomen; ook koersen zonder hele grote historie (geld blijft ook belangrijk), maar die wel bewezen hebben een goede organisatie neer te zetten. Ik snap het vanuit de UCI wel, hoe meer koersen hoe meer inkomsten, maar daarmee help je juist het format om zeep. In bijv. DDV zullen de PCT ploegen wellicht met sterkere en gemotiveerde teams deelnemen dat bepaalde WT teams. Een oplossing is wellicht om wat nu WT2 etappekoersen zijn (TDU, Eneco, Catalunya, Polen enz) met 6 man te starten, dan is het nog te doen voor WT koersen om op verschillende vlakken actief te moeten zijn.