Organisatoren reageren op dalende kijkcijfers in het veldrijden: “Veel te kort door de bocht”
Gisteravond verscheen een tweet van professor Daam Van Reeth. De sports economic researcher analyseert acht tv-crossen op openbare omroepen en concludeert dat de kijkcijfers in Vlaanderen zwaar teruglopen. “Veel te kort door de bocht”, reageren zowel Chris Mannaerts van Sportidee als Christophe Impens van Golazo in koor. “Jammer dat een professor geen rekening houdt met alle parameters.”
Dus contacteerde Wielerflits de organisatoren. Chris Mannaerts van Sportidee, dat de Brico Crossen organiseert, en Christophe Impens van Golazo, organisator van de DVV-wedstrijden. Twee keer hetzelfde relaas. “We kennen ondertussen professor Van Reeth”, vertelt Impens. “Zijn cijfers zijn een jaarlijks terugkerend verschijnsel en hij blijft steeds de bal mis slaan. Van een professor wordt verwacht dat hij met alle parameters rekening houdt, maar hij beperkt zich alleen tot de absolute cijfers. Zeer jammer.”
First round-up of TV-audiences for @UCI_CX season in Flanders. After 8 televised races on open channels (4 @VTM and 4 @sporza_koers ), TV-audiences are down 19% overall, a loss of 100K viewers from close to 500K to just over 400K. #veldrijden #cyclocross #wielrennen #cycling pic.twitter.com/f1lX7Fba3b
— Daam Van Reeth (@vrdaam) November 12, 2018
Warme nazomer
Mannaerts treedt Impens bij. “Professor Van Reeth houdt helaas geen rekening met de warme nazomer die we dit jaar gekend hebben. Ik ga niet zeggen dat de kijkcijfers beter zijn. Dat zou ook te kort door de bocht zijn. Maar ik neem de Brico Cross in Meulebeke als voorbeeld. 359.000 kijkers in 2017 tegenover 254.000 in 2018. Een daling van 29 procent. Maar als we kijken naar het marktaandeel stellen we het tegendeel vast: er is een stijging van 57% naar 71%.”
Een ander voorbeeld is Ronse. Daar stelt Van Reeth maar liefst een daling van 34 procent vast. “Logisch”, moet Impens zelfs niet eens nadenken over een verklaring. “Vorig jaar werd Ronse op Sporza uitgezonden, met aansluitend Parijs-Tours. Dit jaar werd Ronse door VTM gecoverd, maar stonden ze wel tegenover Parijs-Tours op Sporza. Alweer dezelfde conclusie: als Van Reeth dáár geen rekening mee houdt…”
Veel te vroeg
Impens stoort zich ook aan het feit dat Van Reeth al een evaluatie maakt na amper acht van de pakweg vijfendertig crossen. “Veel te vroeg. Het seizoen moet nog compleet losbarsten. Nu kan je gewoon nog niets evalueren. Wij organisatoren moeten ons echter steeds weer verweren. Ik durf er trouwens op te verwedden dat we zondag in Hamme veel betere cijfers dan vorig jaar zullen kunnen voorleggen. In 2017 werd net op hetzelfde moment van de Flandriencross een Davis Cupwedstrijd uitgezonden. Natuurlijk verlies je daar kijkers. Dat is zondag niet het geval, waardoor de cijfers zullen stijgen. Ik bedoel maar: er zijn zoveel paramaters waar je rekening moet mee houden.”
“Er is trouwens nog een parameter waar hij geen rekening mee houdt: we gaan steeds meer naar een online wereld. Hoeveel mensen kijken naar live streaming op het net? Hoeveel mensen kijken naar samenvattingen op allerhande sites of naar losse fragmenten?”
“Veldrijden blijft uitstekend product”
Professor Van Reeth was telefonisch niet bereikbaar, maar reageerde wel op onze vraag via Twitter. “Marktaandelen worden niet publiek gemaakt, dus die heb ik niet. Verder is het voor sponsors minstens even relevant te weten dat je honderdduizend kijkers minder hebt, dan dat je marktaandeel gelijk blijft. Het zijn mensen die producten kopen, geen marktaandelen.”
Marktaandelen worden niet publiek gemaakt, dus die info heb ik niet.
Verder is het voor sponsors minstens even relevant te weten dat je 100.000 kijkers minder hebt, dan dat je marktaandeel gelijk blijft. Het mijn mensen die producten kopen, geen marktaandelen.
— Daam Van Reeth (@vrdaam) November 12, 2018
“Ach”, zucht Impens. “”Een marktaandeel van 58%, zoals Niel, dat betekent dat op dat moment zes op tien tv-kijkende Vlamingen op cyclocross afstemden. Geen slecht product, zou ik zeggen… De professor wil echter laten uitschijnen dat het veldrijden een probleem heeft. Misschien heeft hij het doel onze sponsors af te schrikken. Flauwekul natuurlijk. Los van het feit dat hij veel te kort door de bocht gaat, blijft de cross een uitstekend format én zeer betaalbaar voor sponsors. Geloof me, het gaat best goed met de sport en tv-kijkend Vlaanderen, zelfs al wordt de cross op dit moment gedomineerd door één renner. Bovendien wordt de kloof tussen de kijkcijfers voor de dames- en de herenwedstrijden steeds kleiner. Nee, we maken ons absoluut geen zorgen.”
Dat dus.
Of veldrijden een probleem heeft, moeten de organisatoren vervolgens zelf maar bepalen. Maar kletsen over ‘parameters’ schiet niet op. Je moet mensen bereiken om sponsors te pleasen, mitsen en maren verkopen niet.