Organisatoren stemmen tegen hervormingsplannen WorldTour
De hervormingen in de WorldTour die de UCI vanaf 2017 wil invoeren, stuiten op de nodige weerstand. De vereniging van wedstrijdorganisatoren (AIOCC) stemde vrijdagavond op de jaarvergadering in Hamburg tegen de plannen die in september door de internationale wielerunie werden geopenbaard. Dat meldt L’Équipe.
AIOCC wil minder renners per ploeg in wedstrijden
De AIOCC kwam ook zelf met plannen om de koers te wijzigen. Zo werd een motie aangenomen om in grote rondes geen negen, maar nog slechts acht renners per ploeg toe te staan. In veel andere koersen moet het aantal worden teruggebracht van acht naar zeven. In wedstrijden waar kleinere ploegen aan de start staan, blijft het aantal ongewijzigd. De UCI heeft nog niet op de voorstellen gereageerd.
Afgelopen seizoen gingen vaker geluiden op om het peloton kleiner te maken. Met name BMC-manager Jim Ochowicz bepleit dat dit de veiligheid in het peloton ten goede zal komen.
Verrassend! De professional Cycling council (PCC), inclusief organisatoren (AIOCC), stemden eerder vóór de reform." https://t.co/uaYc06p13O
— Richard Plugge (@RichardPlugge) November 21, 2015
Er moet gekeken worden naar het hoe en waarom het minder veilig is in het peloton. Dat is heel simpel:
- Er gaat meer geld om in de WT, de belangen zijn groter. Elk team denkt een sprinter voor een top 10 of een klassementsman voor top 15 te hebben en wil die beschermen.
- het gebruik van "pijnstillers" als Tramadol. Renners hebben al aangegeven dat dit voor gevaar zorgt. Renners zien geen grenzen meer. Tramadol verbieden, op de dopinglijst en gaan straffen.
Een betere oplossing zal zijn om in de vlakke etappes klassementsrenners in de laatste 20 kilometer al zeker te stellen. Dan kunnen de sprintploegen zich gaan focussen op de sprint en de klassementsmannen zitten op hun gemak achter het sprintgeweld.
Wielrennen is vooral weer op zoek naar meer heldendaden. Niet allemaal met zijn allen naar de finish. Niet elke vlakke rit moet een sprint worden. Niet altijd moet aanvallen op de eerste col waanzin zijn. Geen trein van eigenlijke top 10 kandidaten die 4 uur lang zo'n hoog tempo kunnen rijden dat geen andere kopman durft aan te vallen.
@Dayer Quintana: minder ploegen kost veel meer renners hun baan.
Kijk maar naar de koersen in China. Hoe vaak was er daar een sprint? 6 a 7 rijders per ploeg, en ook nog minder dan 150 renners.
Van 9 naar 8 lijkt niet een groot probleem maar naar 6 zal me dunkt nefast zijn voor het rennersgilde zelf. En op termijn misschien minder talenten die een kans krijgen?
En als talenten daardoor de tussenstap PCT sneller maken zie ik dat ook eerder als een voordeel dan als een nadeel.
Sowieso vind ik dat Cookson de verkeerde weg is ingeslagen met al die commissies waarmee hij iedereen een stem wil geven. De UCI moet handelen uit algemeen belang, oftewel die van ons kijkers. Nu wordt het beleid vooral gevormd door commerciële belangen van de organisatoren, de ploegen en rijke landen in het Midden-Oosten.
Je gaat toch niet serieus menen dat we die grens NOG verder (20 km voor de streep?) moeten gaan opschuiven? Dan kun je ze net zo goed niet laten starten in de vlakke etappes, en de sprinters dispensatie geven voor de aankomst bergop.
Nee, ik snap dat we op zoek zijn naar het veiliger maken van het peloton, mooi dat daar over nagedacht wordt, maar dit lijkt mij niet de oplossing. Soms heb ik het gevoel dat we aan het aanpassen zijn, om het aanpassen met nog meer verwarring en daarmee onveiligheid tot gevolg.
met de trend van minder koersdagen per jaar zijn er dan nog genoeg renners voor andere koersen en krijg je ook minder dat elk jaar terugkerende gedoe zoals bij Lotto dat ze op een gegeven moment niet eens met een volledige ploeg kunnen starten, omdat er teveel op vakantie zijn of in de lappenmand zitten.
Wat wèl zou schelen is vermindering van het aantal teams. Want een team minder betekent een treintje minder.
Zo simpel is dat.