vrijdag 10 juni 2016 om 07:38
Orica verlengt, maar stopt na 2017 als sponsor
Orica zal nog één seizoen de Australische GreenEDGE-ploeg sponsoren. De Australische multinational maakte bekend het sponsorcontract met één jaar te verlengen, maar 2017 zal het laatste jaar als naamgever worden.
Teameigenaar Gerry Ryan is al in gesprek met eventuele opvolgers. Orica – dat springstoffen voor de mijnbouw produceert – fungeert als sponsor sinds 2012. De voorbije jaren won de ploeg onder meer Milaan-San Remo (Gerrans, 2012), Parijs-Roubaix (Hayman, 2016) en Luik-Bastenaken-Luik (Gerrans, 2014). Daarnaast won het meerdere ritten in zowel de Giro, Tour als Vuelta.
Hier moet wel een sponsor instappen, want Orica-Greenedge is een zekerheid voor succes en een team met potentie.
Zeker nog nooit in Australie geweest. Wielrennen is populairder dan wat jij nu beschrijft ener zijn veel nationale koersen. De koersen zijn geen UCI koersen omdat het, vanwege de ligging van Australie, moeilijk is om voldoende verplichte buitenlandse ploegen aan de start te krijgen.
Ik zag dat Chaves een contract heeft tot eind 2018 dus die mag lekker een jaartje zonder te werken (als hij dat zou willen) van zijn salaris genieten
Handig he, Wikipedia
Voorbeeld: Quick Step heeft inmiddels wel voldoende naambekendheid lijkt me. Ze zullen echt niet elk jaar nog zoveel extra vloertjes mogen leggen omdat ze dit team sponsoren.
Als fietsfabrikant heb je wat te winnen, maar voor de anderen gaat het om naambekendheid. Once was bijvoorbeeld gestopt omdat ze een naambekendheid van 99.9% hadden waar ze actief zijn. Ik betwijfel of die laatste procentjes echt nog zoveel geld in het laatje brengen
Edit: verder is wielrennen in geen enkel land de best bekeken sport volgens mij, dus uiywijken naar een andere sport is niet onlogisch
En daarnaast is het uiteraard reclame, ook voor de niet-volgers. Je ziet het op tv voorbijkomen in het sportjournaal, je hoort het op de radio bij het nieuws, je leest het in de krant, mensen prater erover op straat, enz.
Qua naamsbekendheid kan je ook nog een verschil zien, tussen herkennen en kennen.
1. Ken je Quick-Step? Ja, vloerenfabrikant.
2. Noem een vloerenfabrikant? Quick-Step
Quick-Step wil natuurlijk dat als mensen alleen al aan een (nieuwe) vloer denken, dat ze gelijk Quick-Step denken. En ik denk dat veel belgen dat doen
Maar Orica en Lampre zijn volgens mij puur B2B en of wielersponsoring iets brengt in die markten vraag ik me af.