Owain Doull: “Schijfremmen sneden door mijn schoen”
De finale van de openingsrit van de Abu Dhabi Tour werd vanmiddag ontsierd door een valpartij waarbij meerdere renners contact met het asfalt maakten. Sky-renner Owain Doull plaatste na afloop op Twitter een foto met een diepe snee door zijn schoen. Doull geeft aan dat de beschadiging door schijfremmen veroorzaakt is.
Although fortunately for me the disk brake went through my shoe and not my leg. Disk cut straight through my shoe into my foot pic.twitter.com/b6HMe7hRMb
— Owain Doull (@owaindoull) 23 februari 2017
“Gelukkig voor mij ging de schijfrem door mijn voet en niet door mijn been”, schrijft Doull. “De schijf ging dwars door mijn schoen in mijn voet.” In een tweede tweet roept Doull de UCI op om het probleem op te lossen. Volgens een tweet van de Australische journaliste Sophie Smith zou het gaan om de schijfremmen op de fiets van Marcel Kittel, die eveneens ten val kwam.
Sky riders questioning safety of disc brakes after Owain Doull fell heavily in crash with Kittel, who uses them, et al. #AbuDhabiTour pic.twitter.com/SrwFPD34vR
— Sophie Smith (@SophieSmith86) 23 februari 2017
dit ogenblik onverantwoord is en dat er een nieuw onderzoek komt naar
schijfremmen.
Heroïek kan natuurlijk best samengaan met aandacht voor de veiligheid. Maar met weersomstandigheden is men tegenwoordig inderdaad wel erg voorzichtig aan het worden (understatement). Die F1 van vroeger, ik heb het er niet zo op. Hoeveel doden zijn daarbij niet gevallen? Het was al knap als je je carriere overleefde.
Het is misschien waar dat er sneller wordt gewezen op gevaarlijke situaties waarbij je denkt, mwoah, was dit nou nodig? (Vooral het inzetten van het bad weather protocol geeft vaak voer tot discussie) Maar zo'n massale valpartij is al geen pretje, en er zijn al meerdere componenten aan een racefiets die behoorlijk hard aan kunnen komen, dus kritisch kijken naar de schijfrem lijkt me niet verkeerd.
Al moet het ook weer geen kruistocht tegen de schijfrem worden.
Toevallig SKY die hier weer de discussie op gang brengt. Of nee toch niet, hun fietsenleverancier heeft nog geen fiets met schijfremmen op de markt...
In het veldrijden valt men ook veel, en rijden ze ze goed als allemaal met schijfremmen. Daar heb ik nog geen enkele klacht gehoord.
Denk ook dat het wielrenner zeer conservatief is en dat men alle nieuwe ontwikkelingen sowieso niet wil. Dus schijfremmen ook niet. Daarbij moeten een hoop fietsers nog leren sturen. Kijk maar eens bij rondes en wedstrijden hoe veel renners bochten nemen en dergelijke. Lijkt nergens op. Schaaf eerst eens aan de stuurtechniek, dat zou ook een hoop valpartijen voorkomen.
Dit zie je ook terug in veel toertochten bij recreanten. Rechtdoor rijden kan iedereen wel maar bochten rijden gaat vaak niet. Echt heel vervelend als je dan wordt ingehaald en in een technische passage (bij het mtb-en) of bochtige parcours (bij de race) en achter iemand komt die niet kan sturen.
Denk dat daar meer gevaar in schuilt dan in de schijfrem
Heb ergens voorbij zien komen dat het dor een deel van de vangrail zou komen. Die was ook roestig en voor logischer voor de schade.
Net als bij Ventoso lijkt dit ook weer gewoon een broodje aap verhaal waar de complete media over elkaar heen rolt terwijl er NIETS aan de hand is m.b.t. schijfremmen.