Paolini bekent: “Ik was verslaafd”
foto: Sirotti
zondag 27 december 2015 om 10:28

Paolini bekent: “Ik was verslaafd”

In een uitgebreid interview met La Gazzetta dello Sport heeft Luca Paolini zijn verhaal gedaan. De Italiaan werd in de Tour de France positief getest op cocaïne. Hij wil het juiste verhaal vertellen om onwaarheden rond zijn persoon uit de lucht te halen. “Ik neem de volledige verantwoordelijkheid en ik heb geen excuses”, aldus de 38-jarige Paolini over zijn verslaving aan slaappillen en het daaropvolgende gebruik van cocaïne.

Mentaal probleem
Dankzij de positieve test voelt hij zich weer mens. “Als dit de prijs is die ik moet betalen om mij het gevoel van een goed persoon te geven, dan ben ik meer dan bereid om het te accepteren”, begint hij. De dalende lijn begon in 2004, toen zijn broer overleed. Sindsdien nam hij slaappillen. “Het echte probleem is het leven van dag tot dag, grote en kleine problemen en dit alles draagt bij aan de sport, spanning en stress. Mentaal beïnvloedt het je veel”, erkent hij. Op dat moment begon hij met het gebruiken. “Het is triest. Ik heb die fout gemaakt met cocaïne.”

“Ik ben altijd trots geweest en heb nooit hulp van anderen gezocht”, vervolgt de winnaar van de voorbije, helse Gent-Wevelgem. “Jaren gaan voorbij, de verwachtingen zijn niet altijd te stoppen en ik hielp mijn leiders Kristoff en Rodriguez. Je bent altijd bezig. Twintig dagen na Lombardije weer in het zadel, de races in januari, de klassiekers, de Giro, de Tour: dit alles heeft mij uiteindelijk uit balans gebracht. Door dit dacht ik aan een medicijn, zodat je goed kan slapen om de volgende dag te beginnen.” Ook de huidige situatie in het wielrennen, waarin steeds minder zekerheid is voor renners en ploegen, zorgde voor deze problemen.

Verslaafd aan slaappillen
Paolini bekent de laatste twee, drie jaar constant slaappillen te hebben gebruikt. “Thuis en in de races”, zegt hij. “Ik was verslaafd, kocht ze met normaal recept: het is niet verboden. Het was nooit genoeg. Het verandert je stemming, het slaapritme en wanneer je wakker wordt. En als je stopt, raak je in een depressie. Ik heb geprobeerd te stoppen, maar het was een zware strijd. Ik kreeg paniekaanvallen, angst en ongemak. Het is dan niet goed leven.”

Ik had veel jongens als voorbeeld, maar ik heb gefaald voor een generatie die in mij geloofde. Dat doet pijn.

“De artsen vroegen zich af op welke manier het zou werken. Je verliest helderheid. En dan komt het aan op cocaïne. Voor mij was het onvermijdelijk. Ik heb het bijna gedaan zonder ervan bewust te zijn”, aldus Paolini, die het gebruikte op zijn hoogtestage voor de Tour de France. Na de zevende etappe kwam naar buiten dat hij een positieve plas had ingeleverd. “Ik kan mijzelf niet vergeven. Ik ben een man, een vader, een toonaangevende sportman. Ik had veel jongens als voorbeeld, maar ik heb gefaald voor een generatie die in mij geloofde. Dat doet pijn.”

Katusha-artsen raadden slaappilgebruik af
De ploegartsen van zijn werkgever Katusha wisten af van Paolini’s gebruik van slaappillen. Zij ontmoedigden hem om deze te nemen. “Maar de verslaving was sterker dan alles, dus neem je het geheim. Je komt in een andere realiteit en pas als je de rekeningen gepresenteerd krijgt, weet je dat het te laat is.”

Na zijn positieve plas heeft Paolini twee weken in een kliniek in Verona doorgebracht. Momenteel leeft hij voor zijn gezin met twee dochters. “Ik ben meer ontspannen, in evenwicht en rustiger”, vertelt hij. Een wijze les voor de jeugd heeft hij ook nog in petto: “Het is goed om kampioen te zijn, maar je moet de signalen van het lichaam en geest begrijpen. Je denkt dat je een superman bent, kijkt in de spiegel en ziet een normale man; als je de fout maakt, betaal je de rekening. Zoek hulp en sluit het af door je problemen te delen. Ik had het nodig om erover te praten en het uit te leggen”, sluit Paolini af.

RIDE Magazine
40 Reacties
27-12-2015 10:39
een eerlijk verhaal ...
lijkt me het beste als hij zijn rust vind bij zijn familie, het wielrennen zal hem weer in verleiding brengen vrees ik
27-12-2015 10:40
Verbaasd me niets. Duidelijk menselijk verhaal. Ook buiten de sport een - stiekum - veelvoorkomende situatie. Ben benieuwd of Katusha hem in genade weer bij de ploeg neemt, in mijn ogen is er nog steeds plek voor Luca in het peleton.
27-12-2015 10:50
Streep eronder en nog enkele jaren doorgaan zeker.
27-12-2015 11:13
Allemaal heel erg hoor, het verlies van een dierbare wens je niemand toe. Maar ik betwijfel of Paolini hier eerlijk is. Hij weet dat hij onder het publiek de gunfactor heeft en er bij een groot deel mee wegkomt. Maar als hij dan zijn toevlucht in de Coke zoekt waarom dan alleen tijdens een trainingsstage in een land waar het niet zomaar te krijgen is en je op hoogte zit en dus moet reizen en niet in Nederland waar het zeker in Utrecht ontzettend makkelijk te krijgen is.. ik weet het wel. Binnen competitie is het strafbaar en erbuiten kun je ermee wegkomen. Dit deel van het verhaal geloof ik in elk geval helemaal niets van.

Overigens de titel is ook zeer sensatiebelust. Iedereen denkt te gaan lezen dat hij coke verslaafd is. Blijkt hijaan de slslaappillen te zitten.
27-12-2015 11:14
hmm. het lijkt een eerlijk verhaal, maar komt toch een beetje onlogisch over. coke om je beter te voelen, dan moet je wel flink aan de gang, want het spul werkt maar vrij kort, en als het uitgewerkt is komt de depressie dubbel zo hard terug.
omgedraaid kan het wel kloppen. een cokeverslaving, resulterend in slaapproblemen, gevolgd door het gebruik van slaappillen. dan klopt het wel.
maar goed, zo veel maakt dat nou ook weer niet uit. ik hoop dat hij van de coke/slappillen af kan blijven, dan een relatief korte schorsing zodat we nog wat kunnen genieten van deze toch mooie renner op zijn oude dag.
27-12-2015 11:40
Of hij helemaal eerlijk is nu is een beetje gokken, maar hij komt in ieder geval schuldbewust over en geeft niet de schuld aan anderen. Dat is in ieder geval een groot pluspunt bij mij.
27-12-2015 11:47
@ wolfje:
inderdaad, helemaal mee eens.
27-12-2015 12:27
8.6,

Ik wil me hier zeker niet voordoen als expert op het gebied van drugs, wie weet sla ik dus(ook) de klok mis. Echter, als ik het goed heb begint ook niemand met coke om zich emotioneel beter te voelen, maar juist vanwege de scherpte en alertheid die het met zich meebrengt. Artiesten gebruiken het bv (in eerste instantie, voordat ze verslaafd zijn natuurlijk) om hun weinige slaap te compenseren. Dat komt ook in het verhaal naar voren. Die slaappillen maken hem minder alert en coke is dan een compensator. In veel gevallen maakt het niet uit als je minder alert bent. Op een trainingskamp in de bergen voor de tour wil je echter geen mis-getimede slaperigheid. Een proloogje in kaalkutterveen kan je daarnaast eerder(!) wat minder alert aanvangen.

Ik geloof dit verhaal prima. Dat dit, gezien zijn leeftijd, een volbloed eerlijke jongen is natuurlijk niet. Dat maakt overigens ook niet uit. Mijn respect voor hem zowel als renner als als persoon is niet gedaald.
27-12-2015 12:30
@linusgerdemann

Lekker belangrijk of het nou coke of slaappillen waren, een verslaving is en blijft een persoonlijk drama. Dat het hier een wielrenner betreft, die in een sport uitkomt die al jaren onder loep ligt. Is het misschien niet handig dat je verslaafd raakt aan een middel en uiteindelijk betrapt word, maar misschien maar goed voor de mens Paolini en zijn gezin.

Want een drama als die van Pantani wil je toch ook niet meer meemaken. Roem brengt druk met zich mee, en niet iedereen kan daar goed mee overweg.
27-12-2015 12:34
@nasibal
Cocaine heeft ook wel degelijk een emotioneel effect, zeker bij de eerdere keren kan het een licht euforisch gevoel opwekken en het zelfvertrouwen vergroten.
27-12-2015 12:38
Natuurlijk komt het allemaal heel eerlijk over, maar het komt nu wel goed uit nu hij zich voor de Antidopingtribunaal moet verantwoorden. In eerste instantie ontkende hij gewoon glashard. Persoonlijk lijkt mij dit een goed moment voor hem om zijn carrière te beëindigen en zich volledig te concentreren op zijn gezondheid en zijn gezin. Om weer terug in het wereldje te stappen met de kans op terugval lijkt me onverantwoordelijk, naar zichzelf, zijn gezin en zijn collega's
27-12-2015 12:39
@ nasibal:
volgens mij ben je in de war met amfetamine (speed). coke wordt toch echt gebruikt voor de (overigens zeer korte) rush die het geeft. door de zeer kort durende werking lijkt me het gebruiken als compensatie voor het gebruik van bijvoorbeeld slaappillen totaal niet werkzaam. of je moet aan het snuiven blijven, en dan is het al gauw een cokeverslaving.
27-12-2015 12:41
LG als je niemand gelooft dan schiet het toch niet op? Dan kan je net zo goed ophouden met lezen. Wat zou jij willen horen (inc achtergrond verhaal dus) van zo iemand als Luca om te zeggen: ja dat verhaal geloof ik?

Hij bekent tenminste meteen schuld EN wijst niet naar anderen. Respect daarvoor. En fouten, die maakt iedereen, ik hoop dat hij er daadwerkelijk bovenop komt en in ieder geval de rest van zijn leven een goed vader kan zijn.
27-12-2015 12:46
iedereen weet toch hoe makkelijk coke op te sporen is bij een test. dit gaat dus echt niet om bewust de boel te bezeiken. dit is gewoon een sterkere verslaving geweest
27-12-2015 12:52
Ik begon dit verhaal ook te lezen met de insteek goh een eerlijke bekentenis.

Maar ik kan toch weinig geloven van zijn toelichting. Cocaine is bij zowel speeksel-, urine-, en bloedtest op zijn hoogst 10 dagen te vinden maar normaal gesproken zelfs max. 4 dagen. Duurt dus zeker geen weken, zoals hij spreekt over de hoogtestage. En bij mijn weten was het geen haartest waardoor hij betrapt is.
En dan het verhaal als je een upper wilt om de slaappillen te kunnen verwerken.. dat je dan naar cocaine grijpt. Dat is natuurlijk helemaal vreemd. Want als jij slaappillen in grote hoeveelheden kunt regelen dan is amfetamine of methylfenidaat uit een laboratorium (dwz schoner, puurder en een stuk gezonder) nog makkelijker te verkrijgen en ook veel logischer.
Een heel vreemd verhaal dit. Maar bij lange na nog niet het gekste verhaal van een coke-gebruiker dat ik gehoord heb. Zoals 8.6 zegt lijkt me andersom veel logischer: een coke-verslaving die gecompenseerd moest worden met slaappillen.

Het is speculeren naar hoe het echt zit, maar zoals Paolini het nu brengt lijkt me heel erg sterk.
27-12-2015 12:59
Een menselijk en eerlijk verhaal. Knap en fijn dat hij dat zo vertelt.
27-12-2015 13:06
Ik vind het vooral knap dat sommige leden echt overal verstand van hebben.
27-12-2015 13:07
@Sephiroth
Moeten mensen die een betrapte sporter niet op zijn woord geloven, zich verantwoorden voor die houding...?
Als het verleden iets heeft uitgewezen, dan is het een breed scala aan geloofwaardige en ongeloofwaardige verklaringen voor een positieve test.
Paolini moet zich binnenkort verantwoorden (de UCI heeft zijn zaak op 16 december doorverwezen) en in dit interview lees je welke verdediging Paolini kiest.
Wanneer Paolini de waarheid spreekt dan gaat hij trouwens vrijuit, want hij bekent cocaïnegebruik tijdens een hoogtestage en dat is buiten competitie (dus toegestaan). Wordt Paolini toch geschorst, dan is dat een bewijs dat dit interview vol leugens staat.
27-12-2015 13:08
ongeacht of dit dan waar is, wat natuurlijk prima kan... het verrotte in de wielrennerij wereld zijn de leugen-tweets die hij eerst in de rondte strooit. "Geen idee hoe dit in mijn bloedbaan komt, wat is me overkomen, hoe kan dit... and so on." Hij tweette de hele nacht door loepzuivere leugens. Die reactie, dat áltijd eerst ontkennen, ronduit liegen, dat maakt de gehele wielrennerij onbetrouwbaar.

Liever dat een renner zwijgt, dan dat hij leugens predikt.
27-12-2015 13:11
Klinkt mooi maar er zit onlogica in dit verhaal. Lijkt meer op een verslavingsprobleem en vervolgens waren slaappillen nodig. Maar bij een echte coke-verslaving, moet je vaak gebruiken (de werking is maar kort) en hoe kan het dan dat hij maar 1x betrapt is, als notoire gebruiker (want verslaafd)??

Vreemd verhaal. Wel mooi verhaald ;)

Edit:
@wimkruithof
Die nacht stond hij natuurlijk strak van de coke en kon niet stoppen met twitteren :p
27-12-2015 13:14
@Shepiroth Ik wil best mensen geloven hoor... maar dit verhaa heeft zoals o.a. Coldeportes ook zegt gewoon ook veel onlogica erin. Daarnaast is Paolini van de generatie 2000 ongeveer en dat is nou net de generatie die met de meest mooie smoezen komen.
27-12-2015 13:24
@orakel neuh moeten zowiezo niet. Maar soms lijkt het erop dat mensen (niet LG specifiek) hier niks meer geloven van wat ze lezen. En dan ben ik vandaag toevallig met het nieuwschierige been uit bed gestapt waar ik benieuwd ben wanneer een verhaal wel geloofwaardig is voor iemand :)

Argumenten over coke/slaappillen zoals meerderen aandragen maken het wat plausibeler dat er geen geheel correct verhaal verteld wordt door Luca. (Alhoewel ik dat dan natuurlijk ook zou moeten checken P:)

@wim helemaal mee eens, en dan eigenlijk bij iedereen (politici, voetballers and what not)

@LG D'accord :) dank voor je antwoord
27-12-2015 13:32
Wim Kruithof legde onbewust het ontbrekende stukje aan dit verhaal.

Luca is nog steeds in ontkenning over zijn twitterverslaving. Hij kon niet meer stoppen, leidt aan infobesitas. Om in slaap te komen, nam hij slaappillen (medicijnverslaving) en moest daarna coke nemen om overdag te functioneren (coke-verslaving). Hoe hij dat sinds 2004 (11 jaar dus!) heeft weten te doen, zonder ooit betrapt te worden (binnen of buiten competitie) is mij een raadsel. Maar zoals LG zegt: hij komt uit een beruchte smoezengeneratie dus er is vast een 'logische' verklaring voor. ;)

Mooie renner, maar deze man heeft een stevig probleem. En jokt. Net zoals vele politici en zakenmensen overigens. Dat maakt het echter niet beter/slechter..... :6
27-12-2015 13:32
"ik benieuwd ben wanneer een verhaal wel geloofwaardig is voor iemand".

Dan moet het verhaal logisch zijn en oorzaak/gevolg goed op een rijtje hebben.

Argument om aan dit verhaal te twijfelen? Hier is er eentje: Paolini geeft aan al jaren verslaafd te zijn (aldus Paolini). In al die jaren is Paolini niet betrapt (feit). Nu is Paolini betrapt op gebruik enkele weken voor zijn afgenomen stalen (aldus Paolini).
Wanneer je die drie zaken op een rijtje zet, is het niet te verklaren dat Paolini niet eerder betrapt is. Volgens zijn eigen logica zou hij immers al jaren 'gloeien'. Wat klopt er dus niet?
27-12-2015 13:38
Niki Terpstra zal wel een paar keer gevloekt hebben, hij verloor de legendarische 2015 editie van Gent-Wevelgem van een uitgeslapen Paolini...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.