Parcoursbouwer Gouvenou: “Dumoulin heeft geen tijdrit nodig om Tour te winnen”
“Natuurlijk had ik graag meer tijdritkilometers gezien”, zo liet Tom Dumoulin weten na de bekendmaking van het Tourparcours. Sunweb-teammanager Iwan Spekenbrink kon zich vinden in de woorden van zijn poulain. “Ik pleit voor meer tijdritkilometers.” Volgens parcoursbouwer Thierry Gouvenou is Dumoulin echter niet in het nadeel. “Hij heeft geen tijdrit nodig om de Tour te winnen.”
De Fransman ziet in de 27-jarige Dumoulin namelijk ook een uitstekende klimmer. “Hij heeft al bewezen dat hij ook sterk bergop rijdt”, zo doelt Gouvenou onder meer op de tweede plaats van onze landgenoot in de voorbije Tour. Hij eindigde in de Alpen bovendien als tweede op zowel La Rosière als Alpe d’Huez.
Volgend jaar moeten de renners 54 kilometer tijdrijden. Op dag twee is er een ploegentijdrit gepland van 27 kilometer van en naar Brussel, terwijl de renners op de tweede vrijdag een 27 kilometer lange individuele tijdrit moeten afwerken van en naar Pau.
Verschil van 12,5 kilometer
Dit jaar moest Dumoulin 66,5 kilometer tijdrijden, 12,5 kilometer meer dan volgend jaar. Na een ploegentijdrit van 35,5 kilometer in en rond Cholet, stond er op de voorlaatste dag nog een 31 kilometer lange individuele tijdrit gepland naar Espelette. Een tijdrit die werd gewonnen door Dumoulin, één seconde voor Chris Froome.
Hij had goede pieken in de grote rondes en wk maar stabiel viel nog wel mee.
T.o.v. Froome verliest Dumoulin 6 seconden in de twee tijdritten van afgelopen tour.
T,o.v. Thomas wint Dumoulin 7 seconden in de twee tijdritten van afgelopen tour.
Onmogelijk dus om te zeggen dat een van die drie een enorm voordeel heeft bij meer tijdritkilometers.
De andere klassementsmannen stonden op een veel grotere achterstand dan hetgeen door de tijdritten als verschil kwam. Enige uitzondering is Roglic, die heeft in de twee tijdritten een dusdanig verlies opgelopen dat hij achter Froome en Dumoulin kwam. Maar Roglic lijkt me nou net niet het type rijder wat heel ongelukkig wordt van veel tijdrijden...