Parcoursbouwer Gouvenou: “Kortere ritten blijven in de Tour”
Parcoursbouwer Thierry Gouvenou legt momenteel de laatste hand aan de route van de Tour de France 2019, die traditiegetrouw in oktober wordt onthuld. De Fransman wilde nog niet in zijn landkaarten laten kijken, maar beloofde aan VeloNews.com wel al enkele verrassingen. “We willen altijd dingen veranderen en vernieuwen. We willen af van het gebruikelijke patroon en iets interessants neerzetten voor de fans en de renners”, zei hij.
Dat probeerde hij in de afgelopen Tour de France met bijvoorbeeld de kasseienrit naar Roubaix en de onverharde wegen op de loodzware Plateau de Glières. Maar ook met de ultrakorte Pyreneeënrit naar Saint-Lary-Soulan (65 km) en de lange bergrit naar Laruns (200 km), met daarin onder andere de Aspin, de Tourmalet en de Aubisque.
Mix tussen lange en korte ritten
“De kortere etappes zijn een blijvertje in de Tour, maar de lange etappes zullen niet verdwijnen”, zei Gouvenou. “Het wordt een mix tussen lange en korte ritten. Het gemiddelde ligt rond de 180 kilometer, maar er zitten altijd een paar langere tussen en een aantal dat veel korter is. We hebben een flinke keuze van verschillende soorten routes tot onze beschikking.”
Maar natuurlijk is de geografie van Frankrijk helemaal anders dan die van Italië waar je makkelijk het gebergte/heuvels kan inrijden en de dag erna langs de kust een sprintetappe kan organiseren.
Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom de Vuelta aantrekkelijker is om te kijken dan de Tour, maar het parcours is er daar zeker geen van. Het parcours van de Vuelta is namelijk gewoon wederom slecht dit jaar.
Daarnaast veel muren zodat klassement renners tegen elkaar moeten en in actie komen, maar er nog weinig echte verschillen de koers lam leggen.
Met zulke etappes kun je wel degelijk de mogelijkheden creëren om er een aantrekkelijke wedstrijd van te maken.
De Vuelta is er op gericht om alle actie te hebben in de slotkilometers. Of dat nu vlak of bergop is, blijft bijna hetzelfde. Saai.
Laat de Sky-trein in Tour-vorm los op het Vuelta-parcours, en je krijgt het minstens zo saaie koers als de Tour.
Nummer start.
En als nummer 2 12 seconden achterstand heeft moet deze ook 12 seconden later starten dan nummer 1 enzovoorts.
Dit doen bij een cole buitencategorie.
Met aanloop van 10 a 15 km vlak.
En de tijden bij binnenkomst is gelijk je klassement wel zo makkelijk.
De winnaar van de ettape is dan pas bekend bij binnenkomst laatste renner. Want de renner die het parcours in de snelste tijd na zijn individuele start aflegt is winnaar, en krijgt 10 seconden bonus. Nummer 2 8 seconden nummer 3 6 seconden nummer 4 4 seconden en nummer 5 2 seconden.
Daarna wordt ettape uitslag aangehouden zoals bij binnenkomst.
Doe dit dag voor tweede rustdag en reken maar dat ze alles eraan doen om geen tijd te verliezen voor de laatste week
Daarnaast in de eerste week een klimtijdrit erin en een berg etappe, en een kasseien etappe ergens in de laatste dagen van de tour.
Dat alles bij elkaar zou mij een leuke Tour lijken
Dank je de koekoek, de implicatie is dat je dan alsnog veel lange etappes > 200 km hebt.
Of zou er maar 1 lange tijdrit inzitten? ;-)