Parcoursbouwer Gouvenou ziet saaie Tour: “Maar verwacht beterschap”
foto: Sirotti
zaterdag 14 juli 2018 om 13:29

Parcoursbouwer Gouvenou ziet saaie Tour: “Maar verwacht beterschap”

De televisiekijkers werden in de eerste week van de Tour de France niet op hun wenken bediend. Wat heet, na de wandeletappe naar Chartres klaagden veel Tourvolgers over het gebrek aan spankracht. Iets waarover ook parcoursbouwer Thierry Gouvenou zich beklaagt. “Maar we verwachten veel meer spektakel de komende dagen”, blijft hij optimistisch in gesprek met Sporza.

Gouvenou keek gisteren net als de vele televisiekijkers met chagrijn naar de geeuwetappe richting Chartres, waarin nauwelijks initiatief werd getoond. Volgens de Fransman komt dit door een overdaad aan kopmannen. “Het is een luxeprobleem. Er zijn dit jaar gewoon teveel kopmannen in de Tour. Veel ploegen bouwen hun selectie rondom hun leider, en willen dus geen risico nemen.”

Ook het zomerse weer heeft volgens Gouvenou invloed op de koers. “Normaal is dat een droom, maar voor de koers is het minder positief. We hadden liever wat meer wind gezien. Nu krijgen we een wat sombere koers, zonder explosies. Daar komt nog bij dat zondag de kasseienrit richting Roubaix op het programma staat, en veel ploegen daarom ook op reserve rijden.”

Gouvenou weigert lange etappes in te korten: “Wielrennen is een uithoudingssport”
In de zoektocht naar het vergroten van de spektakelwaarde, wordt vaak geopperd om lange vlakke ritten drastisch in te korten. Een idee waar Gouvenou zich helemaal niet in kan vinden. “Wielrennen is een duursport. De legende van de Tour is juist gebouwd op lange etappes. Vergeet niet dat een mooie klassieker ook 260 kilometer lang is.”

“Ik ben van mening dat we dit soort etappes nodig hebben in de Tour. Je bent ook afhankelijk van externe factoren. Als er gisteren meer zijwind was geweest, hadden we allemaal gezegd dat het zo’n mooie etappe was”, aldus Gouvenou.

RIDE Magazine
36 Reacties
14-07-2018 13:31
Ben benieuwd wat hij van te voren van deze eerste week had verwacht
14-07-2018 13:32
Eigenlijk ben ik het best wel met hem eens...
14-07-2018 13:37
Hij heeft natuurlijk wel een punt... de weersomstandigheden heeft een parcoursbouwer niet in de hand. Als er wind was geweest was het parcours meer dan geschikt om waaiers te trekken. Je kan nu eenmaal niet 20 etappes in de bergen laten rijden. Op zich was de afgelopen week best afwisselend en was het lang niet zo erg als bijvoorbeeld vorig jaar.
14-07-2018 13:40
Hoe anders was de giro.....
14-07-2018 13:42
"Op zich was de afgelopen week best afwisselend en was het lang niet zo erg als bijvoorbeeld vorig jaar."
Ik vind het anders vrij eentonig, en de komende week zijn het nogsteeds vooral relatief makkelijke lopers en finishes na een afdaling keer op keer.
14-07-2018 13:43
In een parcours moet een logische opbouw zitten. Een stuk of vier sprints onderbroken door een tijdrit, dan twee heuvelritten en dan de bergen in. Nu is het van Mur de Bretagne weer 2x sprinten en dan krijg je decompressie in het peloton, zeker in zo'n lange rit.
14-07-2018 13:43
Vlerk. Misschien eens kritisch naar jezelf kijken en niet de eerste anderhalve week volgooien met sprintritten?
14-07-2018 13:49
Dit soort etappes kunnen prima, alleen maken ze elk jaar in de Tour naar mijn mening dezelfde fout. Ze beginnen met tig sprintetappes, waarbij nog niemand met klassement ambities tijd verliest en dus blijft het gesloten. Doe op dag 3 een heftige bergetappe en meerdere kopmannen zullen al uitgeschakeld zijn. Doordat hun ploegen meestal geen sprinters meenemen, zullen de ploegen moeten gaan aanvallen om de sponsor tevreden te houden. Dan heb je zo 8-9 ploegen die moeten aanvallen. Dan worden deze etappes weer interessant. Nu houd je tig sprintploegen die controle willen houden en alle klassementrenners omringt door knechten. Niemand wil energie verspelen (helaas Ten Dam als meester voorbeeld vandaag). Zorg voor verschillen in het klassement en ga dan ellenlange sprintetappes in het parcour leggen.
14-07-2018 13:49
Er valt niet zoveel af te dwingen aan zijn verhaal...wellicht keer beginnen met Alpen of Pyreneeën meteen.
14-07-2018 13:58
Hij heeft een punt met dat veel ploegen (lees Sky S Postal, Sky, Sky en de anderen) geen risico's nemen. Zie Sky dat op kilometer 4 de sprintploegen in de weg gaat rijden om te zorgen dat men niet valt waardoor men juist veel valt. En dan willen de andere ploegen het ook. Initiatief verdwijnt steeds meer uit de koers door berekenende wattagekijken en nivellering. Uitzonderingen zoals Sagan, Dumoulin, VDP en WVA en nog een paar daargelaten. Het 'aanvallende' Wanty bijv. rijdt alleen voor de schamele pegels, aangestuurd door Hilaire.
14-07-2018 13:59
Hij heeft inderdaad goede punten. Maar zoals SS30000NL opmerkt, is een bergetappe vroeg in de Tour gewoon een goede aanvulling. Al is het er maar eentje. Krijgen we in ieder geval wat variatie, en al wat verschil in het klassement dat met een beetje wil heus nog wel gecompenseerd kan worden. Nu is de eerste week Tour gewoon standaard alleen maar massasprints. Dat is al jaren zo, en net als de gezapige laatste etappe in Parijs begint dat mijn keel uit te hangen. Durf het eens een beetje te husselen!
14-07-2018 14:00
Het is 14 juli en een zaterdag wat vaak bij rondes de spannendste etappes zijn, maar vandaag krijgen we gewoon een sprint. Die logica snap ik niet helemaal.
14-07-2018 14:08
@SS3000
Bouw jij even de daarvoor nodige bergen in de Vendée, of bij Brussel voor volgend jaar?

Met de Tourstart van 2020 in Nice zou iets dergelijks wel kunnen trouwens, maar de laatste twee Grand Départs in die hoek (Monaco 2009, Corsica 2013) waren zwaar teleurstellend. Als ze nou gewoon de slotetappe van een recente Parijs-Nice zouden kopiëren zou dat al genoeg zijn. Als je in de Vendée of Normandië start zoals twee van de laatste drie jaar kan je niet veel anders dan beginnen met vooral vlakke etappes, Frankrijk is helaas vlakker dan Italië...

Oh, en ze hadden inderdaad best iets sneller door Frankrijk gemogen (kijk maar hoeveel afstand de eerste vier dagen hemelsbreed afgelegd wordt) om vandaag al de kasseienetappe te doen. Dit is inderdaad Quatorze Juillet niet waardig.
14-07-2018 14:24
Ik vind de parcoursbouwers van de Tour sowieso vaak weinig creatief. Het lijkt alsof ze wars van elke mogelijke innovatie. Een sprintetappe van 230 kilometer heeft werkelijk waar geen enkele meerwaarde; of wielrennen nu een duursport is of niet. Bovendien zijn de belangen in de Tour dermate groot dat geen enkele ploeg eigen initiatief van renners wil, waardoor de koers vaak lam ligt. Leg daar nog de dominantie van Sky en Quick-Step naast en zie hier het resultaat: een gedrocht van een eerste week koers. Leve de Giro, leve de Vuelta.
14-07-2018 14:32
Het zou wat zijn als er geen beterschap komt.

Het probleem is vooral dat het zo eentonig is.
14-07-2018 14:42
De renners hebben ook gewoon de giro gekeken en zijn bang aan het einde niet meer mee te kunnen. Vandaar wandel etappes denk ik.
14-07-2018 14:46
Bovenop wordt natuurlijk niet bediend door de geologie van Frankrijk. Zomaar overal de bergen induiken zoals in Spanje of Italië kan je nu eenmaal niet in Frankrijk. Argument van duursport vind ik redelijk onzinnig. De mooiste etappes zijn heel vaak etappes die om een bepaalde reden werden ingekort.
14-07-2018 14:51
Het is makkelijk praten vanuit onze luie stoel. Vergis je niet dat 3000km tour relatief zo weinig is in dat enorme land en de organisatie is dan ook weer afhankelijk van wat er betaald wordt door de startsteden en wat hun wensen zijn. Een start in de Vendée gaat niet met 1 etappe. Dan wil dat gebied voor de miljoenen die ze neer tellen ook wat zien. Verder waren er de afgelopen jaren ook wel bergetappes in de eerste week. Vorig jaar lag de etappe naar la Planche gewoon in de eerste week.
14-07-2018 14:56
Wat zou er gebeuren wanneer ze eerst eens met 3 zware bergetappes beginnen, dan 2 of 3 sprints, dan nog 3 zware etappes en 2 sprints en vervolgens heuvel etappes .. Dat je nog heel veel strijd krijgt in de heuvels en op t vlakke ?
14-07-2018 15:09
Het slaat gewoon helemaal nergens op, zo'n eerste week volledig inplannen zonder enige vorm van reliëf. Daarnaast, kijk eens kritisch naar de week weekend verhouding. Nu op een zaterdag naar de zoveelste schijt etappe kijken. De bergetappes op dinsdag tot en met donderdag plannen. Onbegrijpelijk. Voor mensen die veel werken is het gewoon helemaal kut.
14-07-2018 15:11
Als er wind had gestaan hadden we al 3 waaiier etappes gehad. En gisteren een hele lange.
14-07-2018 15:14
@bike68
In de giro zijn de etappes ook ooit zo makkelijk als in de tour. Hooguit 2 a 3 helemaal vlakke etappes. Ze leggen vaak een klimmetje op 10km van de meet. Parcours is bijna altijd een spannender dan de tour.
14-07-2018 15:17
Als bezoeker van de Tour moet ik wel zeggen dat de online kritiek heel anders is dan de beleving langs het parcours.
Ik ga zelf het liefst de bergen in om dan 10 uur te wachten tot ze voorbij komen, maar ook bij biljartvlakke etappes gaan toch nog steeds tienduizenden een kijkje nemen, lang wachten en in een flits de renners zijn.

Wat een contrast dan eigenlijk met de tv-kijker die actie, actie, actie wil.
14-07-2018 15:24
Het zal ook wel een financieel verhaal zijn. In Frankrijk is heel wat gebergte te vinden, kijk maar eens naar de kaart. Ik heb vroeger wekenlang in Frankrijk gefietst zonder een vlakke dagrit. We zochten altijd routes met beklimmingen, en dat kan gemakkelijk.
14-07-2018 15:28
@ditisdavid
Beginnen met een niet uitdagend parcours, ok. Maar we zijn nu bij etappe 8 die waarschijnlijk weer een massasprint wordt. Dan heb je 1 TTT, 6 massasprints en 1 sprint bergop. De reden dat er zoveel kopmannen naar deze TdF komen lijkt me logisch. Naast de aantrekkingskracht van de TdF, zijn er de meeste sprints en veruit het makkelijkste parcours van alle grote rondes wat betreft het klassement. Enkel het blok van volgende week (etappe 10/11/12) is echt zwaar, daarna heb je constant 2 moeilijke dagen achter elkaar gevolgd door een vlakke etappe of rustdag.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.