Parcoursbouwer Gouvenou ziet saaie Tour: “Maar verwacht beterschap”
De televisiekijkers werden in de eerste week van de Tour de France niet op hun wenken bediend. Wat heet, na de wandeletappe naar Chartres klaagden veel Tourvolgers over het gebrek aan spankracht. Iets waarover ook parcoursbouwer Thierry Gouvenou zich beklaagt. “Maar we verwachten veel meer spektakel de komende dagen”, blijft hij optimistisch in gesprek met Sporza.
Gouvenou keek gisteren net als de vele televisiekijkers met chagrijn naar de geeuwetappe richting Chartres, waarin nauwelijks initiatief werd getoond. Volgens de Fransman komt dit door een overdaad aan kopmannen. “Het is een luxeprobleem. Er zijn dit jaar gewoon teveel kopmannen in de Tour. Veel ploegen bouwen hun selectie rondom hun leider, en willen dus geen risico nemen.”
Ook het zomerse weer heeft volgens Gouvenou invloed op de koers. “Normaal is dat een droom, maar voor de koers is het minder positief. We hadden liever wat meer wind gezien. Nu krijgen we een wat sombere koers, zonder explosies. Daar komt nog bij dat zondag de kasseienrit richting Roubaix op het programma staat, en veel ploegen daarom ook op reserve rijden.”
Gouvenou weigert lange etappes in te korten: “Wielrennen is een uithoudingssport”
In de zoektocht naar het vergroten van de spektakelwaarde, wordt vaak geopperd om lange vlakke ritten drastisch in te korten. Een idee waar Gouvenou zich helemaal niet in kan vinden. “Wielrennen is een duursport. De legende van de Tour is juist gebouwd op lange etappes. Vergeet niet dat een mooie klassieker ook 260 kilometer lang is.”
“Ik ben van mening dat we dit soort etappes nodig hebben in de Tour. Je bent ook afhankelijk van externe factoren. Als er gisteren meer zijwind was geweest, hadden we allemaal gezegd dat het zo’n mooie etappe was”, aldus Gouvenou.
Ik vind het anders vrij eentonig, en de komende week zijn het nogsteeds vooral relatief makkelijke lopers en finishes na een afdaling keer op keer.
Bouw jij even de daarvoor nodige bergen in de Vendée, of bij Brussel voor volgend jaar?
Met de Tourstart van 2020 in Nice zou iets dergelijks wel kunnen trouwens, maar de laatste twee Grand Départs in die hoek (Monaco 2009, Corsica 2013) waren zwaar teleurstellend. Als ze nou gewoon de slotetappe van een recente Parijs-Nice zouden kopiëren zou dat al genoeg zijn. Als je in de Vendée of Normandië start zoals twee van de laatste drie jaar kan je niet veel anders dan beginnen met vooral vlakke etappes, Frankrijk is helaas vlakker dan Italië...
Oh, en ze hadden inderdaad best iets sneller door Frankrijk gemogen (kijk maar hoeveel afstand de eerste vier dagen hemelsbreed afgelegd wordt) om vandaag al de kasseienetappe te doen. Dit is inderdaad Quatorze Juillet niet waardig.
Het probleem is vooral dat het zo eentonig is.
In de giro zijn de etappes ook ooit zo makkelijk als in de tour. Hooguit 2 a 3 helemaal vlakke etappes. Ze leggen vaak een klimmetje op 10km van de meet. Parcours is bijna altijd een spannender dan de tour.
Ik ga zelf het liefst de bergen in om dan 10 uur te wachten tot ze voorbij komen, maar ook bij biljartvlakke etappes gaan toch nog steeds tienduizenden een kijkje nemen, lang wachten en in een flits de renners zijn.
Wat een contrast dan eigenlijk met de tv-kijker die actie, actie, actie wil.
Beginnen met een niet uitdagend parcours, ok. Maar we zijn nu bij etappe 8 die waarschijnlijk weer een massasprint wordt. Dan heb je 1 TTT, 6 massasprints en 1 sprint bergop. De reden dat er zoveel kopmannen naar deze TdF komen lijkt me logisch. Naast de aantrekkingskracht van de TdF, zijn er de meeste sprints en veruit het makkelijkste parcours van alle grote rondes wat betreft het klassement. Enkel het blok van volgende week (etappe 10/11/12) is echt zwaar, daarna heb je constant 2 moeilijke dagen achter elkaar gevolgd door een vlakke etappe of rustdag.