Parcoursbouwer Gouvenou ziet saaie Tour: “Maar verwacht beterschap”
foto: Sirotti
zaterdag 14 juli 2018 om 13:29

Parcoursbouwer Gouvenou ziet saaie Tour: “Maar verwacht beterschap”

De televisiekijkers werden in de eerste week van de Tour de France niet op hun wenken bediend. Wat heet, na de wandeletappe naar Chartres klaagden veel Tourvolgers over het gebrek aan spankracht. Iets waarover ook parcoursbouwer Thierry Gouvenou zich beklaagt. “Maar we verwachten veel meer spektakel de komende dagen”, blijft hij optimistisch in gesprek met Sporza.

Gouvenou keek gisteren net als de vele televisiekijkers met chagrijn naar de geeuwetappe richting Chartres, waarin nauwelijks initiatief werd getoond. Volgens de Fransman komt dit door een overdaad aan kopmannen. “Het is een luxeprobleem. Er zijn dit jaar gewoon teveel kopmannen in de Tour. Veel ploegen bouwen hun selectie rondom hun leider, en willen dus geen risico nemen.”

Ook het zomerse weer heeft volgens Gouvenou invloed op de koers. “Normaal is dat een droom, maar voor de koers is het minder positief. We hadden liever wat meer wind gezien. Nu krijgen we een wat sombere koers, zonder explosies. Daar komt nog bij dat zondag de kasseienrit richting Roubaix op het programma staat, en veel ploegen daarom ook op reserve rijden.”

Gouvenou weigert lange etappes in te korten: “Wielrennen is een uithoudingssport”
In de zoektocht naar het vergroten van de spektakelwaarde, wordt vaak geopperd om lange vlakke ritten drastisch in te korten. Een idee waar Gouvenou zich helemaal niet in kan vinden. “Wielrennen is een duursport. De legende van de Tour is juist gebouwd op lange etappes. Vergeet niet dat een mooie klassieker ook 260 kilometer lang is.”

“Ik ben van mening dat we dit soort etappes nodig hebben in de Tour. Je bent ook afhankelijk van externe factoren. Als er gisteren meer zijwind was geweest, hadden we allemaal gezegd dat het zo’n mooie etappe was”, aldus Gouvenou.

RIDE Magazine
36 Reacties
14-07-2018 15:33
“Het is een luxeprobleem. Er zijn dit jaar gewoon teveel kopmannen in de Tour. Veel ploegen bouwen hun selectie rondom hun leider, en willen dus geen risico nemen.”

En rondom een sprinter. Eigenlijk geeft hij indirect toe dat kleinere teams 0 meerwaarde heeft en dat nog kleinere teams nog meer controle opleveren.
14-07-2018 15:40
De grootste tegenstander is het mooie zomerweer, met een regenachtige week is dit topterrein.
14-07-2018 15:41
Het grootste probleem van de Tour is dat er niks te winnen is en alles te verliezen in de eerste week. In de eerste week zijn er een select groepje renners van enkele ploegen die kunnen winnen en voor alle andere valt er hoogstens iets te verliezen. De strijd om een bergpuntje of tussensprintje doet daar niks aan af.

Het is vooral van belang dat er voor alle renners en ploegen iets te winnen is. Gooi er gewoon een pak tussensprints, bonussprints en bergpunten in zodat er ook echt iets te winnen valt. Varieer het parcours in plaats van meerdere biljartvlakke etappes achter elkaar. En zorg dat de klassementsstrijd vanaf etappe 1 losbarst in plaats van ergens halverwege de tour. Beetje lullig als je amusementswaarde vooral te vinden is in lekke banden en valpartijen als het aankomt op het AK. Als er al grote verschillen zijn dan zullen ploegen ook meer risico nemen om tijd terug te winnen of om andere successen te behalen. Nu rijden er 20 renners rond die allemaal denken top 5 te kunnen rijden waardoor amper gekoerst wordt.
14-07-2018 15:47
Maar inderdaad ik verwacht wel wat meer spanning in het weekend... hopen dat het morgen beter is.
14-07-2018 15:49
Dat is natuurlijk ook maar gedeeltelijk waar, lekkere windkracht 5 en het is elke minuut oorlog.
14-07-2018 16:36
-5 dagen... opgelost, eens zien hoe creatief ze dan ineens zijn met het parcours....
14-07-2018 16:59
ASO mag zich afvragen waarom de Giro zoveel meer spektakel en strijd opleverde.
14-07-2018 17:34
In een duursport kan je wel degelijk kortere en langere ritten hebben. Wanneer je een lange duurtraining doet ben je soms minder moe dan wanneer je een interval training doet. Voor de zwaarte van een ronde is zo een wandeletappe waar menig amateur renner tot in de laatste 10km makkelijk mee kan van geen waarde. De renners hebben meer afgezien op sommige korte ritten. Kijk maar eens naar het gegeven "average power" , "normalized power" en de "intensity factor"
14-07-2018 17:58
Door een man minder en een steeds sterkere focus op 1 doel met de hele ploeg, wil niemand meedoen met een kansloze break.
14-07-2018 18:18
Anderhalve week wachten op een bergetappe, nerveus gedoe bij de klassementsmannen die proberen zonder kleerscheuren deze periode door te komen. Geen enkele bergetappe in het weekend. Ze snappen er geen zak van daar, niet raar dat de Giro steeds meer aandacht krijgt. Het enige voordeel van de Tour is de plek op de kalender, soit.
14-07-2018 19:39
Giro is idd veel leuker , met meestal zwaarder parcours .
Het zou eens leuk zijn om met een alpenrit te starten om de sprinters over boord te gooien

Om te reageren moet je ingelogd zijn.