Parcoursbouwer Gouvenou ziet saaie Tour: “Maar verwacht beterschap”
De televisiekijkers werden in de eerste week van de Tour de France niet op hun wenken bediend. Wat heet, na de wandeletappe naar Chartres klaagden veel Tourvolgers over het gebrek aan spankracht. Iets waarover ook parcoursbouwer Thierry Gouvenou zich beklaagt. “Maar we verwachten veel meer spektakel de komende dagen”, blijft hij optimistisch in gesprek met Sporza.
Gouvenou keek gisteren net als de vele televisiekijkers met chagrijn naar de geeuwetappe richting Chartres, waarin nauwelijks initiatief werd getoond. Volgens de Fransman komt dit door een overdaad aan kopmannen. “Het is een luxeprobleem. Er zijn dit jaar gewoon teveel kopmannen in de Tour. Veel ploegen bouwen hun selectie rondom hun leider, en willen dus geen risico nemen.”
Ook het zomerse weer heeft volgens Gouvenou invloed op de koers. “Normaal is dat een droom, maar voor de koers is het minder positief. We hadden liever wat meer wind gezien. Nu krijgen we een wat sombere koers, zonder explosies. Daar komt nog bij dat zondag de kasseienrit richting Roubaix op het programma staat, en veel ploegen daarom ook op reserve rijden.”
Gouvenou weigert lange etappes in te korten: “Wielrennen is een uithoudingssport”
In de zoektocht naar het vergroten van de spektakelwaarde, wordt vaak geopperd om lange vlakke ritten drastisch in te korten. Een idee waar Gouvenou zich helemaal niet in kan vinden. “Wielrennen is een duursport. De legende van de Tour is juist gebouwd op lange etappes. Vergeet niet dat een mooie klassieker ook 260 kilometer lang is.”
“Ik ben van mening dat we dit soort etappes nodig hebben in de Tour. Je bent ook afhankelijk van externe factoren. Als er gisteren meer zijwind was geweest, hadden we allemaal gezegd dat het zo’n mooie etappe was”, aldus Gouvenou.
En rondom een sprinter. Eigenlijk geeft hij indirect toe dat kleinere teams 0 meerwaarde heeft en dat nog kleinere teams nog meer controle opleveren.
Het is vooral van belang dat er voor alle renners en ploegen iets te winnen is. Gooi er gewoon een pak tussensprints, bonussprints en bergpunten in zodat er ook echt iets te winnen valt. Varieer het parcours in plaats van meerdere biljartvlakke etappes achter elkaar. En zorg dat de klassementsstrijd vanaf etappe 1 losbarst in plaats van ergens halverwege de tour. Beetje lullig als je amusementswaarde vooral te vinden is in lekke banden en valpartijen als het aankomt op het AK. Als er al grote verschillen zijn dan zullen ploegen ook meer risico nemen om tijd terug te winnen of om andere successen te behalen. Nu rijden er 20 renners rond die allemaal denken top 5 te kunnen rijden waardoor amper gekoerst wordt.
Het zou eens leuk zijn om met een alpenrit te starten om de sprinters over boord te gooien