Parcoursbouwer Tour bemoeit zich in veiligheidsdiscussie: “Een obstakel weghalen kost 100.000 euro”
Foto: Cor Vos
vrijdag 12 juli 2024 om 13:46

Parcoursbouwer Tour bemoeit zich in veiligheidsdiscussie: “Een obstakel weghalen kost 100.000 euro”

De gevaarlijke finale richting Villeneuve-sur-Lot heeft tot discussie geleid binnen en rondom het peloton. Maar hoe denkt de vaak bekritiseerde Tourorganisatie daar zelf over? Sporza legde de vraag voor aan parcoursbouwer Thierry Gouvenou.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

In die finale kwam met Primoz Roglic een grote naam in het peloton ten val, de blessures die hij daarbij opliep leidden zelfs tot een opgave. Volgens Merijn Zeeman, sportief directeur van Visma | Lease a Bike, is dat voor 100 % de schuld van de organisatie.

“Zo’n val zou niet mogen gebeuren. Er waren stoepjes op de weg en die waren onmogelijk om te zien. Bij de eerste obstakels was er nog een markering, maar bij de andere niet. Als je dan dicht op elkaar rijdt, kun je dat niet zien. Dat kun je de renners niet kwalijk nemen”, aldus Zeeman. “Je kunt niet met een Tour de France-peloton door zo’n passage gaan. Dat is heel onverantwoordelijk en zou niet mogen gebeuren.” Daarnaast uitte ook Wout van Aert zijn frustraties. Daarmee zat het spel op de wagen.

Gouvenou: “De Tour is niet slecht georganiseerd”
Bij Tour-organisator ASO klinkt een ander geluid, lezen we bij Sporza. Parcoursbouwer Thierry Gouvenou gaat in de tegenaanval. “We hadden de avond voordien nog een communiqué gedeeld met de melding dat dit gevaarlijk kon zijn. Alle ploegen verkennen ook met hun wagens kort voor de koers passeert. Iedereen was ervan op de hoogte, maar helaas kan je niet alles wegnemen. Als je dat obstakel zou weghalen, dan kosten die werken meer dan 100.000 euro. En dat voor een koers die 5 seconden passeert.”

“We hebben alle invalswegen bestudeerd richting Villeneuve-sur-Lot. Er was een route met heel veel rotondes, wat ook niet de beste oplossing was. Vanuit de noordelijke richting waren er die obstakels, maar jullie kunnen niet zeggen dat die niet aangeduid waren. Iedereen was op de hoogte”, klinkt het bij Gouvenou.

Ook andere kritiekpunten, zoals het gebrek aan mobiele seingevers of het niet-gebruikmaken van de veiligheidsboarding van Boplan, worden door Gouvenou betwist. “We hebben negen mobiele seingevers. We doen grote inspanningen. Je kan niet beweren dat de Tour slecht georganiseerd is. Je kunt de Franse wegen ook niet vergelijken met het Belgische wegennet. Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast aan onze wegen. Die dranghekken nemen enorm veel plaats in.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.