Patrick Lefevere overweegt nieuwe naam: Wolfpack-Quick Step
De toevoeging van de bijnaam The Wolfpack op de truitjes van Quick-Step Floors lijkt serieuzere vormen aan te nemen. In juli was hier al sprake van, maar manager Patrick Lefevere speelt blijkbaar nog steeds met de gedachte. “Het idee begon als een grap, maar sindsdien is het groter geworden en het lijkt erop dat mensen het leuk vinden”, vertelde de Belg aan Cyclingnews.
“De renners vinden het leuk. Maar ik kan vandaag niet bevestigen dat als we geen sponsor vinden, we Wolfpack-Quick Step gaan heten – ook al klinkt dat niet slecht”, zei Lefevere, die op zoek is naar een nieuwe hoofdsponsor sinds Quick Step bekendmaakte een stap terug te doen bij de formatie; het zou verder gaan als subsponsor. Lefeveres renners boekten dit jaar al ruim vijftig overwinningen en daarmee doet Quick-Step Floors het op de zegespiegel veel beter dan andere ploegen. Maar zelfs een ploeg die de ene na de andere overwinning binnenhaalt, is dus niet zeker van een financieel gezonde toekomst.Op dit moment heeft Lefevere nog voldoende financiële middelen om de ploeg nog minstens een seizoen draaiende te houden, weet Cyclingnews – ook als er geen nieuwe sponsor wordt gevonden voor 2019. “Iedereen denkt dat het gaat om één naam, één merk en dat het eeuwig duurt, maar zo werkt het niet in de wielersport. Quick Step werkt al twintig jaar met me samen. De wielersport is een beetje vreemd en ik heb hierover nagedacht de afgelopen weken.”
Anders dan in het voetbal
Lefevere: “Als je naar de ploeg kijkt, heb ik sinds 2000 ongeveer honderd jonge renners de sport in geholpen. Als je in een jongen 50.000 euro investeert en hij verlaat je vervolgens na twee jaar, dan blijft er voor jou niets over. Anders dan in het voetbal en anders dan in de andere sporten. Als een wielerploeg heb je geen rechten in die zin. Als je geluk hebt, heb je een dankbare renner die dankjewel en vaarwel zegt. Dat is het dan.”
https://www.youtube.com/watch?v=zBn5aIfZElE
"It's the sound of the man working on the chaingang"
Aan de leash van de leider.
Zijn leiderschaps stijl is nogal outdated. Maar moderne lui als spekenbrink met hun verhullende inhoudsloze "proces" zijn ook niet alles.
Op zich leuk als een team een keer niet naar een sponsor vernoemd wordt. Financieel natuurlijk niet langdurig vol te houden, maar ik ben benieuwd naar het shirt.
Zo’n succes volle ploeg mag niet zonder sponsor blijven. (En een slim bedrijf kan een Belkin-netje doen... 1 a 2 jaar voor 50/75 % van Het geld.)
Levfevre heeft gelijk, ploegen moeten als in Het voetbal minder afhankelijk zijn van sponsoren: opleidingsvergoedingen zijn Het middel om geld van ploegen als Sky naar kleinere ploegen te krijgen.
Alle ploegen zouden een officiële team naam moeten hebben.
Dit gaat ze een eigen cashflow opleveren. Iets waar ze in de wielrennerij nog te ver achterlopen
En Naya en haar vriend zullen volgend jaar in Leopoldsburg wel voor een Wolfpack zorgen.
Daar heb ik vooral een nazi-associatie bij. Dat zal wel niet de bedoeling zijn...?