Pauline Ferrand-Prévot kiest bewust voor Visma | Lease a Bike: “Zij weten hoe je de Tour kunt winnen”
Interview Pauline Ferrand-Prévot gaat zich op haar 32ste nog een laatste keer volledig focussen op de weg. Geen mountainbiken meer en ook de cross hoeft niet op haar te rekenen. De Tour de France Femmes is haar volgende en misschien wel laatste doel. “Als ik er niet van overtuigd was dat ik het kon, had ik deze stap niet gezet”, vertelt ze aan onder andere WielerFlits.
Pauline, wat is je voornaamste reden geweest om voor dit project op de weg te kiezen?
“Dit heb ik tijdens de vorige winter besloten. Ik wilde weten wat ik na de Olympische Spelen zou gaan doen. Dat had ik nodig om daar te kunnen presteren. En ik wilde niet nog eens een olympische cyclus afwerken, met dezelfde wedstrijden en trainingen. Ik wilde gewoonweg niet meer mountainbiken. Maar ik was nog niet competitiemoe en wilde blijven koersen. Daarom was dit een goed moment om weer terug naar de weg te gaan. Ik zie dit als een nieuw hoofdstuk in mijn carrière. Wel wilde ik een team die me echt kan ondersteunen. Ik ben al 32 jaar en heb niet lang meer voor me. Maar ik wil wel presteren op het hoogste niveau. Dat kan bij deze ploeg.”
Waar liggen komend seizoen jouw voornaamste doelen?
“Vooral om zo veel mogelijk te leren. Ik heb hier voor drie jaar getekend en daarin wil ik de beste versie van mezelf bovenhalen, om te kijken of ik kan proberen de Tour de France te winnen. Dat is het hoofddoel voor over die drie seizoenen. Daar heb ik de goede ploeg voor uitgekozen. Ik zal hard moeten werken en de concurrentie is ook heel sterk. Maar als ik mijn power data bekijk, dan weet ik dat ik een goede WorldTour-renster ben. Het is een kwestie van tijd voordat ik weer goed terug in een peloton kan rijden, de koersen kan bestuderen en écht terugkeer op de weg. Mijn programma maak ik op 14 januari bekend, maar ik kan wel vast verklappen dat ik de Tour rijd.”
Wat is er de laatste tien jaar veranderd in de sport, in de periode dat jij de weg links liet liggen?
“De wedstrijden zijn langer. Er waren in het verleden maar tien rensters die konden winnen, dat is nu eigenlijk nog steeds zo. Het niveau ligt ook veel hoger. Ik reed het WK in Zürich, maar daar stapte ik al na twee uur koers af. Van die wedstrijd heb ik meer op de tv gezien dan dat ikzelf meedeed. Direct na de start ging de gashendel helemaal open. Dat is in het mountainbiken ook zo, maar daar kun je in de afdalingen de druk van je pedalen halen en herstellen van je inspanningen. Maar tijdens het WK moest ik zelfs in de afdalingen bijtrappen om bij te blijven. Al na een uur voelde ik dat mijn benen compleet ontploft waren. Het is nu een totaal andere sport.”
“Beide disciplines combineren gaat daarom ook heel moeilijk voor me zijn. Maar neem bijvoorbeeld ook voeding. Tien jaar geleden at je bijvoorbeeld in koers helemaal niet. Tegenwoordig is dat superbelangrijk. Mijn hemel, ik klink nu bijna als een vrouw van zestig jaar, haha! Ik moet gewoon alle details tot in de toppen van mijn kunnen beheersen. Daarom past Visma | Lease a Bike ook zo goed bij mij. Ze hebben twee keer de Tour voor mannen gewonnen met Jonas Vingegaard. Ze weten hoe dat moet. Het komt erop neer dat ik hard zal moeten werken. Maar om voor een eventuele Tour-zege te gaan, daar doe ik al die harde trainingssessies voor.”
Hoe beoordeel je eigenlijk het parcours van de komende Tour?
“Ik ben er erg blij mee, moet ik zeggen. Het is fijn dat er geen individuele tijdrit in zit. Voor mij is het goed om het stap voor stap te doen. Eerst mijn terugkeer naar de weg en zoeken naar mijn optimale houding op de gewone racefiets. Pas daarna gaan we werken om de tijdrit-setup te verbeteren. Laat ik zeggen dat dit parcours goed voor mij is en de transitie iets makkelijker maakt. De mix tussen korte hellingen en langere beklimmingen zouden me goed moeten liggen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kan komen en waaraan ik moet werken om de beste te zijn. Als ik de selectie haal, rijd ik normaal de Tour. De rest van mijn programma vertel ik tijdens de teampresentatie.”
Welke waarde hecht je aan het feit dat er met Marion Bunel en Margaux Vigie nog twee Françaises in het team zitten?
“Dat vind ik heel mooi! Marion is echt nog superjong. We hadden de afgelopen dagen teambuilding en ik zag dat ze onder de indruk was van alles wat ze zag. Ik vergelijk het een beetje met mezelf. Ik weet nog dat ik dezelfde gevoelens had toen ik me voor het eerst bij Rabobank meldde. Het is heel leuk om die herinneringen met haar te delen en haar te helpen met integreren. Margaux kende ik dan weer helemaal niet. Zij is echt een gangmaker in de groep. Ook dat waardeer ik. Ik ben dan ook blij dat er meer Frenchies in de ploeg zitten!”
Wat heb je van jouw vriend Dylan van Baarle geleerd, die ook bij deze ploeg rijdt? Kunnen jullie bijvoorbeeld ongeveer hetzelfde trainingsschema volgen straks?
“Nou, wij trainen eigenlijk nooit met elkaar. Onlangs hebben we op vakantie wel samen gemountainbiket. We hebben ook allebei de ruimte nodig, we willen niet alles samen doen. Bovendien rijdt hij veel sneller dan ik doe. Ik wil hem niet afremmen en ook mezelf niet over de kop rijden. We vinden het fijner om naast de fiets samen te leven, waarbij we onze eigen training volgen. Wel is Dylan een superprofessionele atleet. Ik dacht dat ik op bepaalde punten gek was, maar hij heeft dat nog meer. Hij is de meest professionele persoon die ik ken. Voor mij is dat heel mooi om te zien en daar leer ikzelf ook weer van.”
“Wat wel helpt is dat we nu samen met de food coach app werken. De laatste weken maak ik daar kennis mee, omdat Dylan er natuurlijk al enige tijd mee werkt. Omdat we dat samen doen, maakt dat het makkelijker. Ik ga me daar ook nadrukkelijk mee bezighouden. Ik weet dat ik in klassiekers kan presteren, maar niet of ik dat ook tien dagen op een rij kan. Ik wil er echt een doel van maken om het komend jaar goed te doen in rittenkoersen. Voeding is daarin uitermate belangrijk en dat zal ik dan ook tot in de kleinste details moeten aanpakken.”
Je bent voor velen samen met Marianne Vos een van de legendes van de sport, met wereldtitels in meerdere disciplines. Je zei al dat het combineren van de weg met andere disciplines niet meer haalbaar is voor jou. Wie acht jij in staat om dat wel te doen en jullie op te volgen?
“Ik heb het geluk gehad dat ik de combinatie kon maken in een goede periode. Tegenwoordig is dat heel moeilijk, omdat het niveau in alle disciplines nu zo enorm hoog ligt. Bovendien bieden de huidige kalenders ook niet veel ruimte. Je moet echt kiezen tussen koersen en trainingskampen. Het jaar is tekort om alle drie de disciplines te doe. Al hoop ik echt dat Puck Pieterse daartoe wel in staat is. Zij is zo sterk en zal alleen maar meer volwassen zijn in de toekomst. Wel ben ik benieuwd hoe lang ze de weg en de mountainbike kan combineren. Het is waanzinnig moeilijk om in die twee disciplines tegelijkertijd de beste te zijn. Maar als iemand het kan, dan is Puck voor mij diegene die dat wél kan.”
Interview Puck Pieterse
In de RIDE Magazine Wintergids (€9,95) lees je een uitgebreid verhaal over en met Puck Pieterse, waarin zij terugblikt op haar uiterst succesvolle wielerjaar 2024. Ook spreken we met mensen in haar directe omgeving over ‘het talent’ Puck Pieterse. Het volledige verhaal lees je in het 156 pagina’s tellende wintermagazine van RIDE. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel jouw exemplaar van het winternummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.