Pedro Delgado kritisch op Dumoulin: “Niet ambitieus genoeg”
foto: Sirotti
dinsdag 31 juli 2018 om 15:41

Pedro Delgado kritisch op Dumoulin: “Niet ambitieus genoeg”

Tom Dumoulin is de afgelopen dagen overspoeld met positieve reacties naar aanleiding van zijn optreden in de Tour de France. Pedro Delgado – winnaar van La Grande Boucle in 1988 – is echter kritischer op de Limburger. “Hij was niet ambitieus genoeg. Hij leek meer bezig te zijn met verdedigen, dan met winnen”, zo laat de Spanjaard weten in gesprek met het Colombiaanse Ciclismointernacional.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Delgado verwijst naar de laatste bergetappe naar Laruns, waarin Dumoulin reageerde op de aanvallen van Primož Roglič. “Hij moest niet reageren op die versnellingen. Het was aan Geraint Thomas om het gat te dichten. Nu hoefde hij zijn gele trui niet te verdedigen. Dat steekt toch wel.”

De oud-renner – tegenwoordig commentator bij de Spaanse zender TVE – is dan ook van mening dat Dumoulin te weinig lef toonde. “Het was aan hem om de leider in de problemen te brengen, maar op een bepaald moment reed hij voor de tweede plaats. Hij was meer bezig met verdedigen, dan met het winnen van de Tour”, is Delgado kritisch.

Over Quintana: “Hij zal de Tour nooit winnen”
De inmiddels 58-jarige Delgado heeft ook een duidelijke mening over Nairo Quintana, een van de teleurstellingen van de voorbije Tour. Jarenlang was de Spanjaard – net als vele andere wielervolgers – ervan overtuigd dat de Colombiaan ooit de Tour zou winnen. Een mening die hij inmiddels heeft bijgesteld.

“Ik dacht lange tijd dat Quintana de allereerste Colombiaanse Tourwinnaar zou worden, maar na deze Tour denk ik dat hij nooit zal winnen. Een nieuwe generatie neemt het over, met Roglič, Dumoulin en Bernal. Die laatste lijkt de kwaliteiten te hebben om de Tour te winnen”, zo besluit Delgado.

RIDE Magazine
85 Reacties
31-07-2018 16:31
Ik heb ook genoeg van Team Sky, maar je kan niet verwachten dat de anderen tegen Team Sky gaan rijden. Elke renner rijdt voor zichzelf, om zelf zo hoog mogelijk te eindigen. En volgens mij had Dumoulin geen beter resultaat kunnen halen dan hij nu heeft gedaan.
31-07-2018 16:31
@Pedro Delgado ... Well said!
31-07-2018 16:39
Dat kan Delgado wel vinden, maar Dumoulin moet het natuurlijk ook wel kunnen. Verder deel ik de mening van Jacco.
31-07-2018 16:39
Gezien zijn kop had quintana prima 10 jaar ouder kunnen zijn dan hij volgens pcs is. En wie weet is hij dat ook, net als bij Afrikanen is de documentering in het geboorteregister niet altijd accuraat in zuid-Amerika
31-07-2018 16:46
Heeft helemaal gelijk. Dumoulin durfde niet alles of niets te spelen dus was de 2e plek het hoogst haalbare, dat is prima een tekort aan ambitie te noemen. Dumoulin is maar wat blij met de Skytrein volgens mij, maar dat maakt voor mij geen mooie koers. Dumoulin in de Giro was een Dumoulin waar ik harder voor zou juichen dan hoe hij in de Tour gereden heeft..
31-07-2018 16:49
Hij kon niet veel anders. Thomas maakte zich niet druk om Roglic. Tom moest wel.
31-07-2018 16:49
Delgado mag dat zeggen op WF.
31-07-2018 16:53
Ik vind het onzin. Dumoulin heeft het vaak genoeg geprobeerd. Maar aanvallen heeft helaas niet zoveel zin als Thomas nog Bernal en Froome bij zich heeft. Het enige moment waarop dat niet zo was, was op de laatste vrijdag toen Roglic aanviel. Maar op dat moment was de voorsprong van Dumoulin op Roglic 30 seconden en de achterstand op Thomas 2 minuten, met nog 8 kilometer te klimmen en 25 te dalen. Als je dan je kansen goed afweegt weet je dat Tom de juiste keuze heeft gemaakt.
31-07-2018 16:54
Pro Dumoulin, oneens met Delgado. Mss leuk (nu even) voor het eigen imago van Delgado deze stoere quote. Maar Dumoulin kon in de diverse finales naar mijn indruk per saldo praktisch niets tot erg weinig beter doen (puur realistisch), en deze Tour de 2e plek zien te handhaven was nu zijn top (max) en pragmatisch dus goed. Thomas was beter en voor Froome en Roglic is prima. Vraag me wel af wat het zou zijn geworden met Nibali en Porte tot de CE. Dat zullen we nooit weten.
31-07-2018 16:54
Natuurlijk zat Thomas direct op zijn wiel, die heeft namelijk geen trap hoeven doen. Als je merkt dat je hem er zelf niet afkrijgt, moet je juist je benen stilhouden zodat hij (uiteindelijk) zelf op kop moet.... en dan probeer je het nog eens.
31-07-2018 16:57
Niet mee eens. Dumoulin is zeer ambitieus. Heeft er alles aan gedaan en het maximale eruit gehaald. Hij is wel een slimme renner die weet dat hij geen pur sang klimmer is. Dus domme aanvallen die bij voorbaat tot niets leiden behalve door het ijs zakken, probeert hij te voorkomen ja.
31-07-2018 17:02
Tsja uitspraak van Delgado, leidt even af van alle Spaanse ellende. Delgado zelf pakte mij teveel. Verder viel Tom wel degelijk aan, maar de energietank raakte langzaam op. Optimaal gepresteerd door hem dus.
31-07-2018 17:06
@ Jacco van Stierop Een goede analyse van de situatie. Tom zat in de meest ondankbare positie in de laatste ritten. Een dubbele wurggreep, zowel van Thomas en Sky, als van de in zijn nek hijgende Roglic. Op Thomas moest hij tijd pakken, op Roglic mocht hij niet verliezen. Helaas had hij geen overmacht, dat voelde hij zelf wrsch het beste, en vervolgens besluit hij zijn tweede plek te verdedigen. Dat ziet er inderdaad uit als weinig lef tonen, maar het is van domweg niet beter kunnen. Ik vond dat pijnlijk om te zien en denk met weemoed terug aan de etappes die hij won in de Giro en de Vuelta, door met een machtige uithaal over iedereen heen te knallen in een slotklim. Hoe mooi was dat! Die Tom zou ik en denk ik iedereen heel graag weer terug zien.
Er was deze Tour een duidelijk verschil te zien tussen een aanval van Dumoulin en van Roglic. Als Tom springt houdt hij al vrij snel de benen stil en gaat dan achterom kijken. (Ik hoor José de Cauwer nog roepen ‘nu doorgaan, toon lef man!’) Als Roglic aanvalt blijft hij aardig lang en stoïcijns doorstampen zonder achterom te kijken. Dat laatste vond ik puur genieten. Tom kon echter niet beter helaas en heeft het maximaal mogelijke eruit gehaald.
31-07-2018 17:07
@Wielrennertje,
Want in de Giro was Tom enorm aanvallend aan het rijden?? Wanneer was dat dan precies?
Tom is nu eenmaal een renner die qua kwaliteiten erg te vergelijken is met een Froome en een Wiggins. Heel mooi dat een Nederlander dit klaar weet te spelen, maar niet meteen een renner die zo maar enorme risico's gaat nemen.
31-07-2018 17:24
Als no 4 gaat aan het einde vd tour dan reageert no 3 meestal als eerste. Zelfs als no 11 gaat dan gaat de ploeg van no 10 op kop rijden.
En ik heb Tom in de afdaling spectaculair zien aanvallen en bergop heb ik het hem ook zien proberen. Maar hij kreeg ze er niet af.
En is het niet zo dat Delgado de koning van Spanje nodig had om zijn tour overwinning veilig te stellen. Middeltje probenicide dacht ik, tegen jicht helpt het of als maskeringsmiddel tegen anabolen. Geen idee voor welke twee Delgado het gebruikt heeft.
31-07-2018 17:25
Ok jongens, iemand van jullie is Delgado, wie is het?

Eens en oneens. Ik had graag gezien dat Dumoulin wat meer gebluft had. Als Roglic echt was weggeraakt had er voor Thomas meer op het spel gestaan dan voor Dumoulin en daar had Tom van kunnen profiteren.

Maar Dumoulin maakt gewoon een andere afweging: hij vindt plek twee belangrijker dan een wedstrijdje bluffen met Thomas aan te gaan. Een valide keuze.
31-07-2018 17:36
Sommige mensen, inclusief Pedro Delgado, zijn zo ongelooflijk onrealistisch. Echt niet te doen gewoon. Tom Dumoulin, nog nooit een goede klassering in de Tour, moet een tweede plaats (geen achtste of negende plaats, tweede) in de laatste bergrit op de laatste berg gewoon even weggooien om te kijken of Thomas en zijn team uit het niets misschien wel instorten op de allerlaatste beklimming bij het enigszins binnen schootsafstand houden van Roglic die op bijna drie minuten staat? Kom op zeg.
31-07-2018 17:36
Tom rijdt gewoon naar zijn mogelijkheden en die zijn vanaf die Vuelta, waar hij er op het laatst doorzakte, alleen maar beter geworden.
In de Giro van vorig jaar moest hij regelmatig lossen om op hangen er wurgen weer terug te keren of de achterstand beperkt te houden, nu rijden ze hem er niet meer af.
Roglic was gezien zijn positie in het A.K. een grotere bedreiging voor Tom dan voor Thomas, niet meer dan logisch dat Tom reageerde.
Zou hij van tevoren hebben kunnen vermoeden dat Roglic's tijdrit aan de matige kant zou blijken te zijn, zou hij wellicht wat meer gepokerd hebben, "maar achteraf is het .... ....."!
31-07-2018 17:41
Zoals vaker bij exrenners ontbreekt het nogal eens aan actueel koersinzicht. De meeste aanvallers zijn door Sky teruggehaald, van Kruijswijk tot Roglic. Wanneer Tom niet had gereageerd was hij vermorzeld in het tactische spel. Weet zeker dat ze bij Sky groot respect hebben voor Tom, die het maximale eruit heeft gehaald.
31-07-2018 17:57
Delgado zou gelijk hebben gehad, als Dumoulin harder had kunnen fietsen. Hij had in de laatste week echter niet (meer) het vermogen om én Thomas en Froome te kraken, hij kon ze zelfs niet lossen. En dan is een tweede plek heel veel beter dan een vierde of vijfde.
31-07-2018 18:03
In de derde redenatie van Delgado had Tom die kracht nog wel gehad als hij Thomas het werk op had laten knappen. En dan natuurlijk niet pas op de laatste dag, maar al in de Alpen.
31-07-2018 18:05
Bullshit. Voordat Roglic ging, is Dumoulin 2 keer aangegaan om Thomas aan te vallen (alleen al in die rit). Daar gaat Delgado voor het gemak aan voorbij.

Tom kan op dat moment (en wie beter dan hij zelf) een inschatting gemaakt hebben dat 2e het maximaal haalbare was. Je 2e plek niet op het spel zetten is niet hetzelfde als geen ambitie tonen.
31-07-2018 18:06
Dan laat Dumoulin Roglic gaan en rijden Bernal en/of Froome op kop tot aan de streep met misschien een minuut verschil. Nou, daar had Thomas echt wakker van gelegen zeg. Onzin kritiek.
31-07-2018 18:07
Twee klassementen in grote rondes achter elkaar durven rijden is wat mij betreft voldoende ambitie. 90% van het peloton durft zo'n ambitie niet eens uit te spreken..
31-07-2018 18:10
Hij had wel kunnen bluffen, maar Froome en Bernal reden er niet heel ver achter. Thomas had genoeg marge om daar op te kunnen wachten en hun erna het kopwerk te laten doen.

Volgens mij is Tom ambitieus genoeg, maar ook gewoon realistisch.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.