Pedro Delgado kritisch op Dumoulin: “Niet ambitieus genoeg”
foto: Sirotti
dinsdag 31 juli 2018 om 15:41

Pedro Delgado kritisch op Dumoulin: “Niet ambitieus genoeg”

Tom Dumoulin is de afgelopen dagen overspoeld met positieve reacties naar aanleiding van zijn optreden in de Tour de France. Pedro Delgado – winnaar van La Grande Boucle in 1988 – is echter kritischer op de Limburger. “Hij was niet ambitieus genoeg. Hij leek meer bezig te zijn met verdedigen, dan met winnen”, zo laat de Spanjaard weten in gesprek met het Colombiaanse Ciclismointernacional.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Delgado verwijst naar de laatste bergetappe naar Laruns, waarin Dumoulin reageerde op de aanvallen van Primož Roglič. “Hij moest niet reageren op die versnellingen. Het was aan Geraint Thomas om het gat te dichten. Nu hoefde hij zijn gele trui niet te verdedigen. Dat steekt toch wel.”

De oud-renner – tegenwoordig commentator bij de Spaanse zender TVE – is dan ook van mening dat Dumoulin te weinig lef toonde. “Het was aan hem om de leider in de problemen te brengen, maar op een bepaald moment reed hij voor de tweede plaats. Hij was meer bezig met verdedigen, dan met het winnen van de Tour”, is Delgado kritisch.

Over Quintana: “Hij zal de Tour nooit winnen”
De inmiddels 58-jarige Delgado heeft ook een duidelijke mening over Nairo Quintana, een van de teleurstellingen van de voorbije Tour. Jarenlang was de Spanjaard – net als vele andere wielervolgers – ervan overtuigd dat de Colombiaan ooit de Tour zou winnen. Een mening die hij inmiddels heeft bijgesteld.

“Ik dacht lange tijd dat Quintana de allereerste Colombiaanse Tourwinnaar zou worden, maar na deze Tour denk ik dat hij nooit zal winnen. Een nieuwe generatie neemt het over, met Roglič, Dumoulin en Bernal. Die laatste lijkt de kwaliteiten te hebben om de Tour te winnen”, zo besluit Delgado.

RIDE Magazine
85 Reacties
31-07-2018 18:11
Dumoulin had inderdaad kunnen bluffen en Roglic laten gaan. Maar niemand weet hoe dat zou zijn afgelopen. Waarschijnlijk was Froome er achteraan gesprongen, maar dat had Sky ook in een lastigere positie kunnen brengen met de tijdrit nog voor de boeg. Dus had Thomas alsnog uit zijn hok moeten komen en daar weer achteraan gemoeten. Dumoulin in het wiel en dan er op en er over. Had gekund. Maar al met al was Thomas gewoon de sterkste en dan heeft Dumoulin goed gecalculeerd om zijn 2e plek te verdedigen.
31-07-2018 18:12
Dikke nonsens dit. Delgado snapt toch zelf ook wel dat Tom zijn tweede grote ronde reed en dat hij in die 3e week op zn tenen liep, zelfs 4-voudig TdF winnaar Froome had hier last van. Buiten de laatste bergrit heeft Tom niet voor een 2e plek gereden en in die laatste bergrit was dat zwaar terecht. Dit 'niet amitieus genoeg' noemen is bullshit en zelfs respectloos t.o.v. Dumoulin.

Dat er nog mensen met Delgado meepraten, ongelovelijk zeg. Niets buiten respect voor het rijden van Dumoulin.
31-07-2018 18:20
Tom meermaals in de aanval zien gaan. Helaas kon hij Thomas er niet afrijden, dan houdt het ook wel op. In de laatste Giro bergrit viel hij vaker aan, was dat dan wel goed? Dit haalde niets anders uit dan uiteindelijk bijna gelost worden. Ben het er niet mee eens, soms zit er gewoon niet meer in dan een 2e plaats, je moet voor een succesvolle aanval wel gewoonweg sterker zijn.
31-07-2018 18:25
Interessante discussie, als je die in een Lotto Jumbo jasje steekt en betrekt daarbij het rijden van Kruijswijk en Gesink dan is alles hosanna en geweldig gereden, durf je hier redelijkerwijs wat tegen in het brengen, krijg je alle fans op je dak en ben je op zijn zachst gezegd aan het "trollen". Dumoulin doet het beter dan de Lotto-boys en dan is er een discussie dat hij niet ambitieus genoeg is. Gelet op zijn frustaties/woede-uitbarsting toen Roglic de etappe won, lijkt mij dat hij genoeg ambities heeft en nu houdt van verliezen.
Tactisch maakt hij wel eens wat foutjes of laat steekjes vallen. Natuurlijk had Dumoulin 1 keer kunnen proberen of Thomas de kop zou nemen en achter Roglic aan zou gaan. Thomas bleef gewoon lekker in het wiel zitten van Dumoulin, dus zat er voor Dumoulin niks anders op dan zelf achter Roglic het tempo te maken om zeker niet zijn 2e plaats te verliezen.
Dumoulin heeft aangevallen waar hij kon, maar zat ook vaak aan zijn max zonder superbenen en Thomas volgde alles fluitend zoals het leek. Volgens mij is Dumoulin ook de eerste die zelf kritisch is en weet wat hij beter of anders had moeten doen.
31-07-2018 18:29
@skylimit - 31 juli 2018 om 18:25
Iedereen heeft een menig over Tom, dat betekent dat hij er toe doet...
31-07-2018 18:33
We moeten niet vergeten dat analisten als Delgado ook aan hun portemonnee denken. Als hij zegt dat Dumoulin er het maximale uit heeft gehaald maar Sky twee keer een kopman had die net wat sterker was vragen ze hem de volgende keer niet om zijn mening. Een van degenen die dit het best heeft begrepen is Johan Derksen. Negentig procent van wat hij zegt varieert van zwaar over the top tot complete onzin, maar omdat hij telkens een afwijkende mening verkondigt kan hij er toch zijn zakken mee vullen.
31-07-2018 18:41
Ik zet toch ook wel mijn vraagtekens bij Quintana..
Welke Colombiaan heeft er nu eigenlijk na zijn 27e nog iets laten zien, dat zijn er echt maar een paar.

Het rijden voor ereplaatsen zal ik nooit snappen, je zal simpelweg af en toe eens een risico moeten nemen als je kans wil maken op de winst.
31-07-2018 18:41
@koel gelijk heb je, inderdaad over Kruijswijk wordt minder gesproken en terecht, want die doet er ook minder toe;)
31-07-2018 18:41
skylimit - 31 juli 2018 om 18:25
Niks aan toe te voegen.
31-07-2018 18:51
@skylimit: waarom dan toch hier in de discussie betrekken? Verwachtingen zijn toch anders, dus kan de manier van beoordelen dat ook zijn.

Overigens dikke bs (nogmaals) om hier Dumoulin als niet ambitieus te beoordelen. Hier ben je het gelukkig daarmee eens, waar je in TLJ discussies inderdaad een andere houding aanneemt. Maarja, iedereen is fan he.
31-07-2018 18:54
Zomaar je eerste podium plek in de Tour op het spel zetten zullen heel weinig renners doen.
31-07-2018 18:55
Inderdaad, TD is net Indurain. En we weten allemaal dat je ook op die manier kan winnen. Delgado zou daar toch over mee moeten kunnen praten
31-07-2018 19:00
TD heeft niet de luxe van bijvoorbeeld een Contador om met zijn krachten te smijten en toch nog een grote ronde te winnen. Hij moet het dus verstandig aanpakken, want hij prima doet.
31-07-2018 19:02
@tetedelacourse volgens mij ben ik over het algemeen genomen vrij genuanceerd en tracht ik hier en daar wat tegengas te geven m.b.t. alle hosanna-geluiden.
Er wordt hier op deze site inderdaad meer gediscussieerd over TLJ dus enigszins logisch dat jij vindt dat ik daarin een andere houding aanneem, veelal betreft dat o.a. de reacties omtrent Gesink. Ik verwoord meestal de dingen hoe ik ze zien.
31-07-2018 19:16
Tom D. moet gewoon komende twee jaar proberen de tour te winnen, want wat ik dit seizoen van bernal heb gezien is ongekend. Die zit er aan te komen als tourwinnaar. Forza Tom.
31-07-2018 19:18
Over ambitie gesproken; Delgado kwam 2,5 minuut te laat bij een proloog en verloor toen al de TDF.

Die paellavreter moet zijn mond houden.
31-07-2018 19:19
Gelukkig wordt Sunweb volgend jaar versterkt met Kant, Eekhof en Bol die Dumoulin kunnen helpen in de bergen.
31-07-2018 19:28
wielrenner - 31 juli 2018 om 19:19
Kant? familie van Agnes?
Is de selectie al bekend?
31-07-2018 20:08
Gadverdamme kan iedereen die jongen gewoon Dumoulin noemen ipv Tom dit, Tom dat.. ''t is je vriendje niet.

Ontopic: Lastig om het helemaal eens of oneens met Delgado te zijn. Op bepaalde momenten had hij inderdaad meer aan Sky moet overlaten, zeker toen Roglic in de laatste bergetappe ging. Maar kan me goed voorstellen dat je ook niet je podium wil riskeren. Anyway de beste stuurlui staan natuurlijk altijd aan wal..
31-07-2018 20:14
Afgezien van de specifieke situatie denk ik dat iemand als Delgado gemakkelijk praten heeft vanuit zijn eigen kwaliteiten. Hij kon (en moest) als klimmer fel aanvallen. Dumoulin behoort tot een andere categorie (klimmende tijdrijders zoals Anquetil en Indurain) en kan dat niet of minder goed. Dat heeft niets met gebrek aan ambitie te maken, maar met optimaal gebruik maken van wat je wel of niet goed kunt.
31-07-2018 20:22
Complete onzin. Jammer dat zoveel mensen het nog met hem eens zijn ook. Wie een beetje had opgelet zag dat Dumoulin het tig keer probeerde maar Thomas zat er direct op en soms ook over. En Roglic was direct gevaar voor Dumoulin, niet voor Thomas meer. Anyway, Delgado ziet nu eindelijk ook dat Quintana tekort komt, maar dat wisten velen al lang.
31-07-2018 20:29
Volgend jaar moet onze Tom @polly het gaan doen. 2020 is het aan Bernal en vanaf 2022 aan Evenepoel.
Sunweb moet maar goed en juist inkopen. Hopelijk zijn ze daar al volop mee bezig.
31-07-2018 20:36
Dikke onzin van Delgado. Alleen al het feit dat Dumoulin beide rondes reed getuigt van lef. In beide rondes heeft Dumoulin aangevallen en geprobeerd te winnen. In de Giro was Froome net de betere, in de Tour Thomas behoorlijk de betere. Bovendien reed Dumoulin een geweldige tijdrit, nadat de dag ervoor nog een teleurstelling voor hem opleverde. Het argument van Delgado snijdt ook geen hout. Tom moest wel reageren op Roglic, die kort achter hem stond. Dat gold niet voor Thomas die een riante voorsprong had.
31-07-2018 21:14
Pedro Delgado ...... was dat niet die renner die ook positief was getest gelijk met Theunissen, maar waarvoor de Spaanse politiek / koningshuis er misschien voor heeft gezorgd dat ie niet gepakt werd?
31-07-2018 21:15
Dumoulin heeft dit jaar een gouden kans gemist om de Tour te winnen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.