Peter Sagan: “Die overwinning komt er wel”
Foto: Marcel Koch
vrijdag 18 maart 2016 om 11:48

Peter Sagan: “Die overwinning komt er wel”

Aan de vooravond van Milaan-San Remo staat de zegeteller van Peter Sagan nog op nul overwinningen. De regerend wereldkampioen werd al vier keer tweede en moest bovendien ook in het eindklassement van Tirreno-Adriatico slechts één renner voor zich dulden. Desondanks blijft hij erop vertrouwen dat zijn inspanningen beloond gaan worden.

De regenboogtrui heeft zijn status in het peloton niet veranderd. “Naast het plezier en de enorme trots is er eigenlijk niets veranderd. Niemand geeft cadeautjes weg, niemand laat je gaan,” vertelt hij aan La Gazzetta dello Sport. “Vroeg of laat zal die overwinning er komen. Ik blijf er rustig onder. Sinds de start van het seizoen ben ik al op jacht naar succes. Wanneer ik het vergelijk met drie jaar geleden (toen Sagan rond deze periode al vijf zeges op zak had, red.), was het toen makkelijker om te winnen. De wedstrijden zijn veranderd.”

Sagan is morgen in Milaan-San Remo één van de kanshebbers voor de overwinning. Desondanks had hij liever een zwaarder parcours gehad. “Het is de langste, maar ook de makkelijkste klassieker. Maar erg lastig om te winnen,” stelt hij vast. “Ik zou graag zien dat de beklimming van La Manie en de Pompeiana erin zitten. Dat maakt het lastiger voor sprinters. Ik zal nooit een klimmer worden, maar ik voel mijzelf ook geen sprinter”, geeft hij aan.

Hij beseft dat er voor morgen heel wat kandidaten zijn voor de overwinning. “Fabian Cancellara rijdt goed op dit moment. Het draait er allemaal om hoeveel sprinters er over de Poggio komen. Matthews en Van Avermaet zullen daar zeker bij zitten. Ik denk niet dat Greg zal aanvallen op de Poggio”, voorspelt hij. Aan een voorspelling waar de wedstrijd beslist zal worden, waagt hij zich niet. “Wanneer ik dat zou weten, dan had ik de wedstrijd al vijf keer gewonnen”, grapt hij.

De beste klassering van Sagan in La Primavera dateert uit 2013, toen hij enkel Gerald Ciolek voor zich moest dulden. De afgelopen vier edities eindigde de Slowaak steeds bij de beste tien. Vorig jaar stond hij met een vierde plaats net niet op het podium.

RIDE Magazine
22 Reacties
18-03-2016 12:20
lol, Sagan vind zichzelf geen sprinter, maar van Avermaet dan weer wel. beetje vreemd, niet? verder gaat die overwinning er zeker snel komen. dan maar meteen in een klassieker. :)
18-03-2016 12:25
Vorig jaar na de Tour (en zelfs tijdens de Vuelta) zei ie dit ook, en toen werd ie wereldkampioen. Klasbak, laat die overwinning maar een hele grote zijn!
18-03-2016 12:31
Is dit van avermaet uitdagen dit juist wel te gaan doen om dan nu zelf in het wiel te gaan zitten? Haha
18-03-2016 12:40
@betonmolen
Ja, dan wint Sagan van Van Avermaet op zo'n manier en gaat Greg zeggen dat Peter laf koerst en hij niet zo zou willen winnen.
Ik kijk uit naar nog een duel tussen beide kemphanen.
18-03-2016 12:40
@8.6 ik snap hem wel. Van Avermaet heeft hem al enkele keren in een sprintje erop gelegd.
18-03-2016 12:47
Die overwinning komt er echt wel. Zo lijk je het hele seizoen de eeuwige tweede en zo ben je het hele seizoen de wereldkampioen!
18-03-2016 13:13
@redactie
Het is Le Mànie, niet La Manie.
18-03-2016 13:18
@ Jacco:
je kan je beter tot Sagan richten, die heeft het immers over La Manie. ;)
18-03-2016 13:23
En ook zonder het juiste lidwoord en accent wordt toch die vette heuvel bedoeld die het aantrekkelijker maakt voor de aanvallers om hier te gaan rijden ?
18-03-2016 13:53
@8.6
Ja, sorry, ik merk dat ik de laatste dagen in een wat stekelige, volgens sommigen zeikerige stemming verkeer. Ach, dat heb je wel eens. Wie weet heb ik volgende week weer last van een goed humeur.
18-03-2016 14:27
Le Manie is een must voor M-SR...naar mijn mening.
18-03-2016 14:27
Wat Sagan zich dient af te vragen is waaron zijn sprint na 250km/een harde wedstrijd exponentieel afneemt. Dat ie het aflegt tegen topsprinters in de Tour is normaal; maar dat hij het maar moeilijk haalt na een lastige wedstrijd blijft toch bizar en dat is nu net wat de sterkte is van Kristoff/Degenkolb/Boonen(was)/Avermaet
18-03-2016 14:29
@achtpuntzes,
Betrekkelijk hoe vreemd die opmerking van Sagan is. Zowel Sagan als van Avermaet moeten in staat worden geacht in een wedstrijd als MSR een groepssprint te winnen (of tenminste kort te eindigen). Je kan beide renners echter geen pure rassprinters noemen.

Sagan zegt ook alleen maar dat hij zichzelf geen sprinter voelt, maar ik denk dat hij prima snapt waarom hij voor veel wedstrijden wel tot de sprinters wordt gerekend.
18-03-2016 15:34
@ Jacco:
niets menselijks is ons vreemd. :)
18-03-2016 16:30
Sagan lult er nogal op los de laatste tijd. Nu is van avermaet ineens een sprinter en hij niet. Sagan zal nochtans al meer sprints gewonnen hebben dan andersom... Ook matthews vind ik niet meer sprinter dan sagan.
18-03-2016 17:15
Als je Sagan vergelijkt met Kristoff, Bouhanni, Greipel, Kittel, Gaviria, Cavendish, klopt het toch wat hij zegt. Dat zijn in mijn ogen ook de echte sprinters. Dan heeft hij gewoon gelijk.
Sagan kan je meer vergelijken met Matthews, Van Avermaet, Boasson Hagen, Swift, Lobato, Rojas. Dat zijn meer de sprinters die licht bergop beter zijn.
18-03-2016 17:18
@Jan Blokland
Schaar Bouhanni ook maar in dat laatste rijtje hoor. Kijk naar de Vuelta van 2014, toen hij gewoon naar een 5e plek spurtte in een zware heuvelrit in groepje met Valverde, Contador, Froome, Purito etc..

Bouhanni kan zoveel meer dan alleen hard sprinten. Kijk ook maar naar Ponferrada 2014.
18-03-2016 18:09
Die overwinning in een grote klassieker zie ik eigenlijk niet zo snel komen... Het is makkelijk gezegd, 'die komt wel', maar waar? MSR? Hij gaat er Cancellara bergop/bergaf niet afrijden, en in de sprint is Matthews, Kristoff, Van Avermaet sneller. In de Ronde zie ik hem ook niet winnen, zelfde verhaal. Kristoff zie ik hem er wel af rijden, maar Cancellara en Van Avermaet? Parijs Roubaix was hij nog nooit echt top. En Amstel, Luik... daarvoor is zijn punch bergop gewoon niet sterk genoeg voor ten opzichte van Gilbert, Valverde, Rodriguez...

Hoe erg ik het ook vindt, ik vrees dat hij weer de ereplaatsen gaat verzamelen dit jaar, tenzij echt alles eens meezit. Maar Van Avermaet heeft dat ook jaren gedaan en is sinds vorig jaar toch echt wel 1 van de beste renners ter wereld geworden in het eendagswerk... En wat mij betreft is Van Avermaet de meest attractieve renner die er is. In die zin vond ik Sagan's uithaal misplaatst en onterecht.
18-03-2016 19:44
Opvallende uitspraak weer. In de Tour (en in ander koersen) rijdt Sagan in vlakke sprints tig keer bij de eerste drie. Dat zal van Avermaet zelden of nooit lukken. Dat hij zich geen sprinter voelt moet hij natuurlijk zelf weten, maar hij is het wel degelijk gezien zijn resultaten. Dat hij meer kan dan snel aankomen staat natuurlijk wel vast.
19-03-2016 01:05
@fabifan: "Hij gaat er Cancellara bergop/bergaf niet afrijden". Hilarisch gewoon, dat is de omgekeerde wereld. Cancellara moet er juist voor zorgen dat hij Sagan niet mee naar de meet pakt.
19-03-2016 09:16
@baka, na 270km koers is Cancellara 1 van de sterksten in de sprint. Denk alleen niet dat ie, áls ie iets wil, het laat aankomen op de laatste km.
19-03-2016 09:52
@Baka

Heb je Cancellara zijn sprint gezien in de Ronde van Vlaanderen 2 jaar geleden? Of in San Remo in 2013 en 2014? Die legt het temp zo hoog dat zelfs Sagan er moeite mee zal hebben. En wat ik zei haal je wel uit de context. Ik schetste scenario's hoe Sagan niet kan winnen: in een groep aan de meet met Kristoof, Matthews wordt hij geklopt. Dus zal hij denk ik proberen mee weg te raken op de Poggio, maar daar gaat hij niet van Cancellara afraken. En denk je dat Cancellara en Sagan gaan rijden samen? Dat deden ze jaren geleden al niet. Dus er is niets hilarisch aan wat ik zei. Toch goed geprobeerd wel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.