Peter Sagan: “Renners zorgen er zelf voor dat koers onveiliger wordt”
Foto: Sirotti
vrijdag 1 april 2016 om 09:26

Peter Sagan: “Renners zorgen er zelf voor dat koers onveiliger wordt”

Volgens Peter Sagan is het ook de schuld van de renners zelf dat de koersen steeds onveiliger worden. De regerend wereldkampioen vertelt aan de Belgische krant Het Nieuwsblad dat het onderlinge respect soms ver te zoeken is. “Hét probleem is dat er 200 renners zijn, 20 ploegen, en dat ze allemaal op de eerste rij willen zitten,” aldus Sagan.

De 26-jarige Slowaak zou graag zien dat de toprenners bij elkaar komen om het voorkomen van onveilige situaties te bespreken. “Als we niet één blok vormen in deze materie, dan gebeurt er nooit wat. Hoe gaat het nu? Een jonge nieuwkomer denkt: Ik ben sterk, ik ben goed, dus kan ik alles doen wat ik wil. Zonder respect voor de anderen. Daar heb ik problemen mee”, aldus Sagan. Hij constateert dat tijden veranderen. “Vroeger had je tien kampioenen. Deed er iemand echt stom, dan zeiden ze: Oké, het is klaar nu, want je brengt anderen in gevaar. Ze spraken de teammanagers aan. Niemand gaf zo’n coureur nog een contract.”

Hij benadrukt dat de renners zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid. “Het is hun leven, maar ze spelen ook met het mijne. Ik begrijp niet dat er renners tussen zitten die amper kunnen sturen en toch vooraan willen rijden.”

RIDE Magazine
32 Reacties
01-04-2016 09:39
Waarvan akte.
01-04-2016 09:39
Sagan heeft vast gelijk en ruimtegebrek op de wegen is evident een probleem, waar iedereen de beste plekjes wil.
Ik heb daarom geheel vrijblijvend enkele innovatieve suggesties (waardoor wel heel wat knechten naar het UWV zullen moeten)
Koers van 100 km: 1 man per ploeg (fascinerend)
en variant 150 km met 2 man per ploeg (minstens zo fascinerend)
en de ook retespannende 200 km variant: estafette ! 4 man per ploeg, om de beurt rijdt 1 man zijn ballen uit de bib

hopelijk kan Thijs er wat mee :-)
01-04-2016 09:39
Heeft dat er ook nie tmee te maken dat de niveau verschillen kleiner worden? 10 kampioenen die de dienst uitmaken is prima, maar dan moeten ze gewoon even al die nieuwelingen er af rijden. Doen ze dat niet dan zijn het ook niet echt die kampioenen waar Sagan het over heeft.
01-04-2016 09:40
Indirecte sneer aan een paar renners specifiek?

In dezen ben ik het meer met Orakel eens. Dit is een probleem dat volgens mij gecompliceerder op te lossen is dan de factoren buiten de koers (aantal motards, seingevers over het parcours, GPS door motards, en bobo's die pelotons moeten passeren, etc).

Uit discussie van gisteren, waar Scotty aandrong op strengere regels voor renners:
Quote:
helemaal gelijk! Die regels zijn er alleen wel, maar moeten volgens mij veel strenger worden toegepast. De renners zouden al niet meer op stoepjes mogen rijden, maar wanneer wordt daar echt iemand op gestraft? Te weinig inderdaad. Gedrag in sprints… Belachelijk dat Bouhanni maar twee plekjes werd terug gezet. Als je het gedrag echt wil veranderen (en blijkbaar willen de renners ook meer veiligheid) dan moet je daar gewoon keihard optreden. Waarom niet gewoon uit koers? Als Matthews daar valt is niet alleen Matthews zwaar geblesseerd, en is zijn hele voorjaar weg (en een hele ploeg benadeeld), maar iedereen die daar achter rijdt kan ook geen kant meer op.

Ik vind ook niet dat de renners alléén naar factoren van buiten de koers mogen wijzen. Maar het blijft de UCI die regels moet hanteren en invoeren (edit: andersom beter). Zolang iemand als Bouhanni met dat gedrag wegkomt, snap ik dondersgoed dat ie het straks nog eens doet.


Hetzelfde kan gezegd worden voor beuken uitdelen om voorin het peloton te zitten. Als er een paar onderuit gaan in de aanloop naar een klim, of sprint, dan ligt er een heel peloton met zware blessures.

Echter, fouten (waar nog altijd de meeste valpartijen door veroorzaakt worden) zoals die van Bonnet(?) in de Tour vorig jaar naar Huy... Wat kan je daartegen doen? Je kan renners erop aanspreken zoals Sagan zegt, maar zet dat zoden aan de dijk? Tastbare factoren, en strafbare feiten kunnen aangepast worden en strenger worden aangepakt, maar "gedrag" in het algemeen is natuurlijk veel gecompliceerder. Ik blijf er echter bij dat idiotie als dat van Bouhanni (maar hij is niet de enige hoor) keihard moet worden afgestraft, pas dan kan je iets echt veranderen.

P.S. Sagan zei overigens het volgende na zijn ongeluk vorig jaar. Ook al een vraag om verandering (maar dat is meer van die andere discussie), waarna dus weer niets gebeurd is:
Quote:
“Unfortunately, it isn't the first time such an incident happens," Sagan said later in a team press release. "Even if motorbikes are forced to go through a group of riders, they should do it very carefully and not recklessly. In my opinion, motorbike drivers don't take the safety of the riders in consideration seriously. Fortunately, my injuries aren't very serious but can you imagine what would have happened if he had ran over me?"

Quote:
“If I had crashed alone or with another rider, I would have considered that to be part of the sport. However, being hit by a motorbike of the race organization shouldn't be acceptable. The safety of the riders should be an absolute priority and all vehicle drivers involved in a race must be more attentive. I really hope this incident is the start of a series of necessary changes in the way races are organized."
Helaas....
01-04-2016 09:54
Titel is misleidend. Uitgaande van de titel zul je denken dat het volledig aan de renners ligt dat de koers onveiliger wordt, dit terwijl Sagan slechts een deel van de schuld daar legt.
01-04-2016 10:03
Quote:
Een jonge nieuwkomer denkt: Ik ben sterk, ik ben goed, dus kan ik alles doen wat ik wil.

alsof hij het over zichzelf heeft toen hij net kwam kijken.
01-04-2016 10:08
Waarom zou een jonge renner niet vooraan mogen gaan zitten? Dat heeft toch niets met respect te maken.

Zijn andere punt, wat hier niet het artikel staat, vond ik wel accurater. Namelijk dat een kopman bij een riskant deel van het parcours altijd naar voren moet worden gebracht. Hij vindt dat zoiets perfect kan gebeuren door één renner met zijn kopman naar voren te laten rijden en dat het absurd is dat sommige ploegen dat telkens met 8 willen doen.
01-04-2016 10:13
Dat treintjes systeem dient ook aangepakt, uittredende renners zijn een groot gevaar en valpartijen komen hier direct en indirect uit voort en/of maken andere renners kansloos. Treintjes vorming naar een heuveltje is trouwens net zo erg als in een sprint. In feite zou hier met de teams afspraken over gemaakt moeten worden. Daarnaast is er ook nog heel wat te zeggen over de finish straat keuze van organisatoren.
01-04-2016 10:29
Het treintjes systeem kan alleen worden aangepakt als je minder renners per ploeg laat starten. Ik vind dat ze, zeker in eendaagse koersen, met maximaal 6 mogen starten. Dan reduceert de treintjes al behoorlijk
01-04-2016 10:45
@stofzuigert

Dat lost echt niets op, dan nog zijn de uittredende renners in de finale een gevaar, alleen zal het de aanloop iets verkorten, omdat ze minder lang aan één stuk op kop kunnen rijden. De weg verbreden of een extra strook voor deze uittredende renners (zone waar allen zij mogen komen om te lossen) zou een optie zijn
01-04-2016 11:08
Het lijkt inderdaad alsof er minder regie is bij de renners onderling. Maar hoe verander je dat? Je kan ook niet mensen verbieden vooraan te fietsen.
En natuurlijk zijn minder motards niet meteen de oplossing maar een paar minder, met een verplichte opleiding, en misschien ook wat minder auto's, dat zal allicht al helpen.
Is het geen mogelijkheid om drones in te zetten om de koers te volgen?
01-04-2016 11:25
Haha Sagan was vroeger precies hetzelfde
01-04-2016 11:33
1 cruciaal verschil: Sagan is vanaf het allereerste begin misschien wel dé beste stuurman van het peloton.
01-04-2016 11:38
Nuyens zei hier overlaatst over:
minder renners gaat niet automatisch minder valpartijen met zich meebrengen - het gaat wel de koers interessanter maken (want minder controleerbaar).

Over aantal motards in de wedstrijd was het idee van Van Nieuwkerke & De Cauwer: motards die moeten seingeven op vaste punten uit & terug in het parcours te laten gaan (dus dat ze de koers niet moeten passeren om op een volgend punt te geraken)
over aantal motards zei Nuyens dat je die gewoon nodig hebt (we willen allen dat wielrennen een internationale sport is/wordt - dan kan je niet klagen dat ook Amerikanen en Australiërs motards in koers hebben voor de koers te becommentariëren).
Voorstel van Nuyens was om de motards vast te leggen m.a.w. vaste motards voor een hele hoop koersen (en niet per organisator andere motards (doelt ie voornamelijk op seingevers)).

Ik geef maar mee wat hun standpunten waren!
01-04-2016 11:38
@ LL:
ja maar het is toch raar dat Sagan vindt dat jonge gastjes niet van voren mogen koersen terwijl hij zelf nooit anders heeft gedaan, zelfs vanaf zijn eerste wedstrijd bij de grote jongens.
@ Scibby:
drones zijn ook niet echt superveilig. zo stortte er van de winter een neer bijna op het hoofd van een skieer tijdens een wedstrijd.
01-04-2016 11:55
In de Vuelta van vorig jaar piepte hij wel heel anders..
01-04-2016 11:59
Sagan zegt toch nergens dat jonge gastjes niet van voren mogen rijden? Hij geeft aan dat die jonge gasten door hun bravoure soms te gevaarlijk rijden, ondoordacht. Hij zegt niks over het van voren rijden van de jonge renners.
01-04-2016 12:13
Kom op, treintjes verbieden, jonge renners mogen niet naar voren uit respect voor kampioenen.. dit is een sport die berust op tactiek en op als je je goed voelt ga je voor de winst. De veiligheid zit hem in het voorkomen van gevaarlijke acties en dit keihard afstraffen. Motards, volg/ploegleidersauto's en parcoursbedenkers hebben hier, net als de renners zelf, een grote verantwoordelijkheid.
01-04-2016 12:17
Zegt de man die vorig jaar door een motor omver werd gereden . . .
01-04-2016 12:20
Jammer dat er mensen zijn die gewoon alleen een titel lezen en daarop reageren.
01-04-2016 12:27
Quote:
Over aantal motards in de wedstrijd was het idee van Van Nieuwkerke & De Cauwer: motards die moeten seingeven op vaste punten uit & terug in het parcours te laten gaan (dus dat ze de koers niet moeten passeren om op een volgend punt te geraken)


Dat klinkt nog gevaarlijker. Hier en daar zal dat wel met een binnenweg kunnen, elders zal dat dan een omweg zijn. En dat moeten zij aan hoge snelheid door gewoon alledaags verkeer (dat losstaat van de koers) gaan razen om op tijd op hun volgende plekje te raken.
01-04-2016 13:15
Ik denk dat drones nog wel overwogen zouden moeten worden. niet blindelings geimplementeerd, maar met bepaalde vliegroute beperkingen zou het wel kunnen denk ik (niet direct boven renners, niet voor de renners uit etc)
01-04-2016 13:28
Noodlottige incidenten zullen altijd voorkomen bij het wielrennen. Of dit nu een ongeluk is met een motor, of een renner die verkeerd valt, of een toeschouwer die wat geks doet. Of een automobilist of renner die een hartaanval krijgt, of een renner die de afgrond inrijdt... Dat is inherent aan het leven. Wielrennen is en blijft gewoon een gevaarlijke sport en zal dit altijd blijven.

Het enige wat je kunt doen is met respect met elkaar omgaan in de koers en geen roekeloze acties maken.
01-04-2016 13:44
Wat gebruikersnaam zegt, dan krijgt mevrouwtje Vanderveacken ineens met de knallende motoren te maken op weg naar de kleine buurtsuper ipv de gelouterde wielerprofs...
01-04-2016 13:50
@sephiroth: er is al eens een drone op een skiër gevallen, daar zijn ze nu dan ook verboden. Ik zie liever geen drones op wielrenners vallen. Voorlopig zijn die dingen bij lange na niet veilig genoeg om ze serieus te gebruiken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.