vrijdag 1 april 2016 om 09:26
Peter Sagan: “Renners zorgen er zelf voor dat koers onveiliger wordt”
Volgens Peter Sagan is het ook de schuld van de renners zelf dat de koersen steeds onveiliger worden. De regerend wereldkampioen vertelt aan de Belgische krant Het Nieuwsblad dat het onderlinge respect soms ver te zoeken is. “Hét probleem is dat er 200 renners zijn, 20 ploegen, en dat ze allemaal op de eerste rij willen zitten,” aldus Sagan.
De 26-jarige Slowaak zou graag zien dat de toprenners bij elkaar komen om het voorkomen van onveilige situaties te bespreken. “Als we niet één blok vormen in deze materie, dan gebeurt er nooit wat. Hoe gaat het nu? Een jonge nieuwkomer denkt: Ik ben sterk, ik ben goed, dus kan ik alles doen wat ik wil. Zonder respect voor de anderen. Daar heb ik problemen mee”, aldus Sagan. Hij constateert dat tijden veranderen. “Vroeger had je tien kampioenen. Deed er iemand echt stom, dan zeiden ze: Oké, het is klaar nu, want je brengt anderen in gevaar. Ze spraken de teammanagers aan. Niemand gaf zo’n coureur nog een contract.”
Hij benadrukt dat de renners zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid. “Het is hun leven, maar ze spelen ook met het mijne. Ik begrijp niet dat er renners tussen zitten die amper kunnen sturen en toch vooraan willen rijden.”
Ik heb daarom geheel vrijblijvend enkele innovatieve suggesties (waardoor wel heel wat knechten naar het UWV zullen moeten)
Koers van 100 km: 1 man per ploeg (fascinerend)
en variant 150 km met 2 man per ploeg (minstens zo fascinerend)
en de ook retespannende 200 km variant: estafette ! 4 man per ploeg, om de beurt rijdt 1 man zijn ballen uit de bib
hopelijk kan Thijs er wat mee :-)
In dezen ben ik het meer met Orakel eens. Dit is een probleem dat volgens mij gecompliceerder op te lossen is dan de factoren buiten de koers (aantal motards, seingevers over het parcours, GPS door motards, en bobo's die pelotons moeten passeren, etc).
Uit discussie van gisteren, waar Scotty aandrong op strengere regels voor renners:
helemaal gelijk! Die regels zijn er alleen wel, maar moeten volgens mij veel strenger worden toegepast. De renners zouden al niet meer op stoepjes mogen rijden, maar wanneer wordt daar echt iemand op gestraft? Te weinig inderdaad. Gedrag in sprints… Belachelijk dat Bouhanni maar twee plekjes werd terug gezet. Als je het gedrag echt wil veranderen (en blijkbaar willen de renners ook meer veiligheid) dan moet je daar gewoon keihard optreden. Waarom niet gewoon uit koers? Als Matthews daar valt is niet alleen Matthews zwaar geblesseerd, en is zijn hele voorjaar weg (en een hele ploeg benadeeld), maar iedereen die daar achter rijdt kan ook geen kant meer op.
Ik vind ook niet dat de renners alléén naar factoren van buiten de koers mogen wijzen. Maar het blijft de UCI die regels moet hanteren en invoeren (edit: andersom beter). Zolang iemand als Bouhanni met dat gedrag wegkomt, snap ik dondersgoed dat ie het straks nog eens doet.
Hetzelfde kan gezegd worden voor beuken uitdelen om voorin het peloton te zitten. Als er een paar onderuit gaan in de aanloop naar een klim, of sprint, dan ligt er een heel peloton met zware blessures.
Echter, fouten (waar nog altijd de meeste valpartijen door veroorzaakt worden) zoals die van Bonnet(?) in de Tour vorig jaar naar Huy... Wat kan je daartegen doen? Je kan renners erop aanspreken zoals Sagan zegt, maar zet dat zoden aan de dijk? Tastbare factoren, en strafbare feiten kunnen aangepast worden en strenger worden aangepakt, maar "gedrag" in het algemeen is natuurlijk veel gecompliceerder. Ik blijf er echter bij dat idiotie als dat van Bouhanni (maar hij is niet de enige hoor) keihard moet worden afgestraft, pas dan kan je iets echt veranderen.
P.S. Sagan zei overigens het volgende na zijn ongeluk vorig jaar. Ook al een vraag om verandering (maar dat is meer van die andere discussie), waarna dus weer niets gebeurd is:
“Unfortunately, it isn't the first time such an incident happens," Sagan said later in a team press release. "Even if motorbikes are forced to go through a group of riders, they should do it very carefully and not recklessly. In my opinion, motorbike drivers don't take the safety of the riders in consideration seriously. Fortunately, my injuries aren't very serious but can you imagine what would have happened if he had ran over me?"
“If I had crashed alone or with another rider, I would have considered that to be part of the sport. However, being hit by a motorbike of the race organization shouldn't be acceptable. The safety of the riders should be an absolute priority and all vehicle drivers involved in a race must be more attentive. I really hope this incident is the start of a series of necessary changes in the way races are organized."
Een jonge nieuwkomer denkt: Ik ben sterk, ik ben goed, dus kan ik alles doen wat ik wil.
alsof hij het over zichzelf heeft toen hij net kwam kijken.
Zijn andere punt, wat hier niet het artikel staat, vond ik wel accurater. Namelijk dat een kopman bij een riskant deel van het parcours altijd naar voren moet worden gebracht. Hij vindt dat zoiets perfect kan gebeuren door één renner met zijn kopman naar voren te laten rijden en dat het absurd is dat sommige ploegen dat telkens met 8 willen doen.
Dat lost echt niets op, dan nog zijn de uittredende renners in de finale een gevaar, alleen zal het de aanloop iets verkorten, omdat ze minder lang aan één stuk op kop kunnen rijden. De weg verbreden of een extra strook voor deze uittredende renners (zone waar allen zij mogen komen om te lossen) zou een optie zijn
En natuurlijk zijn minder motards niet meteen de oplossing maar een paar minder, met een verplichte opleiding, en misschien ook wat minder auto's, dat zal allicht al helpen.
Is het geen mogelijkheid om drones in te zetten om de koers te volgen?
minder renners gaat niet automatisch minder valpartijen met zich meebrengen - het gaat wel de koers interessanter maken (want minder controleerbaar).
Over aantal motards in de wedstrijd was het idee van Van Nieuwkerke & De Cauwer: motards die moeten seingeven op vaste punten uit & terug in het parcours te laten gaan (dus dat ze de koers niet moeten passeren om op een volgend punt te geraken)
over aantal motards zei Nuyens dat je die gewoon nodig hebt (we willen allen dat wielrennen een internationale sport is/wordt - dan kan je niet klagen dat ook Amerikanen en Australiërs motards in koers hebben voor de koers te becommentariëren).
Voorstel van Nuyens was om de motards vast te leggen m.a.w. vaste motards voor een hele hoop koersen (en niet per organisator andere motards (doelt ie voornamelijk op seingevers)).
Ik geef maar mee wat hun standpunten waren!
ja maar het is toch raar dat Sagan vindt dat jonge gastjes niet van voren mogen koersen terwijl hij zelf nooit anders heeft gedaan, zelfs vanaf zijn eerste wedstrijd bij de grote jongens.
@ Scibby:
drones zijn ook niet echt superveilig. zo stortte er van de winter een neer bijna op het hoofd van een skieer tijdens een wedstrijd.
Over aantal motards in de wedstrijd was het idee van Van Nieuwkerke & De Cauwer: motards die moeten seingeven op vaste punten uit & terug in het parcours te laten gaan (dus dat ze de koers niet moeten passeren om op een volgend punt te geraken)
Dat klinkt nog gevaarlijker. Hier en daar zal dat wel met een binnenweg kunnen, elders zal dat dan een omweg zijn. En dat moeten zij aan hoge snelheid door gewoon alledaags verkeer (dat losstaat van de koers) gaan razen om op tijd op hun volgende plekje te raken.
Het enige wat je kunt doen is met respect met elkaar omgaan in de koers en geen roekeloze acties maken.